فوت و فن هایی درباره عکاسی در سفر

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه


عکاسی در سفر - الی گشت

هنگامی که قصد دارید به تعطیلات بروید یا سفری را تجربه کنید، دوربین عکاسی از جمله وسایل ضروری است. همه می خواهند عکس های زیبا و خاطره انگیز تههی کنند اما شاید فرصت نداشته باشید که قبل از سفر در کلاس های عکاسی را شرکت کنید و مهارت های عکاسی را فرا بگیرید. برای عکاسی خوب، باید به چندین عامل اصلی توجه کنید و شرایط مناسب را برقرار کنید. برای مثال، نور مناسب و کافی و یا پس زمینه ی جذاب برای عکس های دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردارند.

عکاسی در سفر راهی است برای ثبت خاطرات و نگه داشتن یادگاری ها.سفرهای پایتخت با اشتراک گذاری نکات عکاسی خوب و حرفه ای در سفر، قصد دارد شما را در این راه یاری کند. البته این نکات شما را به یک عکاس حرفه ای تبدیل نخواهند کرد اما به شما کمک می کنند تا با نکات عکاسی در سفر آشنا شوید و در سفر خود از آن ها استفاده کنید.


دانستنی های عکاسی در سفر

احتمالا برایتان پیش آمده که در سفر به نقاط جذاب و دیدنی، نتوانید زیبایی و شکوه مناظر را در عکس هایتان به نمایش بگذارید. اگر کارهای بزرگ ترین عکاسان دنیا را دنبال کرده باشید، متوجه می شوید که تمامی آن ها از قوانین ساده اما مهمی در عکاسی پیروی کرده اند که با یادگیری آن ها و صد البته تمرین زیاد، می توانید به مهارت بالایی در ثبت بهترین حالت لحظه هایتان دست پیدا کنید. با ما همراه باشید تا با مهم ترین قوانین عکاسی در سفر آشنا شوید.

دانستنی های عکاسی در سفر - الی گشت

ترکیب بندی در عکاسی در سفر

  • پترن یا الگو ها

مغز انسان به شدت الگو ها را جذب می کند. مغز ما همیشه و در همه جا به دنبال این الگو ها می گردد، در اشکال مختلف ابرها، رنگ هایی که با هم ست می شوند و تقارن در نمای ساختمان ها. درک این الگوها و دانستن این که مغز انسان بیشتر جذب چه نوع الگوهایی می شود، نکته ی زیرکانه ای است که فهمیدن اش به گرفتن عکس های فوق العاده منجر می شود. می توان گفت تمام مباحث اصلی ترکیب بندی در عکاسی، در این نکته خلاصه می شود. قانون های آن را یاد بگیرید و سعی کنید از آن ها استفاده کنید.

  • قاب بندی

ترکیب بندی در عکاسی فقط در قرار دادن کل سوژه در یک قاب خلاصه نمی شود. بلکه باید بتوانید با المان های محیط، سوژه اصلی عکستان را قاب کنید. این کار باعث می شود چشم بیننده به سرعت به سوژه ی اصلی بیافتد و جذابیت زیادی در عکس های تان ایجاد می کند. همانطور که در عکس می بینید، عکاس از تنه ی درختان به عنوان قابی برای آبشار استفاده کرده است.

قاب بندی در عکاسی - الی گشت

  • قانون یک سوم

قانون یک سوم، به عنوان یکی از مهم ترین قوانین ترکیب بندی در عکس شناخته می شود. جالب است بدانید که ما در کودکی نیز از همین طریق چهره ی مادرمان را شناسایی می کردیم. یعنی به طور ناخوداگاه صورت مادر را به سه قسمت چشم ها، بینی و دهان تقسیم می کردیم.

برای این کار کادرتان را باید به سه قسمت مساوی افقی یا عمودی تقسیم کنید و المان های اصلی عکس را در یکی از این قسمت ها قرار بدهید. در عکس زیر می توانید نمونه ای از این ترکیب بندی را ببینید. در این عکس، یک سوم کادر به زمین و دو سوم آن به آسمان اختصاص داده شده است. قرار دادن آیتم ها در نقاط جالب توجه باعث هدایت چشم بیننده به سوژه ی اصلی شما می شود.

  • خطوط راهنما

وقتی عکسی می گیرید، باید تا حد امکان، پیدا کردن سوژه و نقطه ی اصلی عکس را برای بیننده ساده کنید. یکی از راه های این کار، استفاده از خطوط راهنما است. این خطوط از گوشه ی عکس شروع شده و چشم بیننده را به سمت سوژه ی اصلی هدایت می کنند. جاده ها یکی از بهترین خطوط راهنما در عکاسی از طبیعت هستند. همانطور که در عکس زیر می بینید مسیر جاده، چشم را به سمت کوه ها و سپس آسمان هدایت می کند.

  • نقطه ی فوکوس

یکی از راه هایی که می توانید با کمک آن توجه بیننده را مستقیما به سوژه ی اصلی تان جلب کنید، فوکوس کردن (تمرکز کردن) روی آن سوژه و محو کردن بقیه تصویر است. این تکنیک برای زمانی که قصد عکاسی از یک شخص به خصوص در یک جمع شلوغ یا عکاسی از حیوانات در زمینه خاصی را دارید موثر است. برای درک بهتر این موضوع، نگاهی به عکس های ورزشی بیندازید و ببینید که چگونه سوژه اصلی به خوبی در تصویر مشخص شده است.

فوکوس در عکاسی - الی گشت

  • پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه

احتمالا برایتان پیش آمده از کوه یا دشتی عکس بگیرید و با خودتان فکر کنید که چرا این عکس زیبایی و عظمت چیزی که با چشمان تان دیدید را نشان نمی دهد. این به این دلیل است که عکس شما یک عکس دو بعدی است و شما بعد سوم را که وقتی با چشم تان به منظره ای نگاه می کنید، می بینید را از دست داده اید. از این پس هر وقت عکسی می گیرید خصوصا عکس از طبیعت، به المان های پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه تان دقت کنید. همانطور که در عکس می بینید عکاس با قرار دادن سوژه ای در پیش زمینه (سنگ) و قرار دادن دریاچه و کوه ها در میان زمینه و سپس آسمان در پس زمینه، تصویری دیدنی از این منظره را ثبت کرده است.

  • استفاده از رنگ ها

همنشینی رنگ ها در عکاسی اهمیت زیادی دارد. به طور مثال رنگ آبی و زرد ترکیب خوبی را در کنار هم ایجاد می کنند (زمینی پر از گل های آفتابگردان و پس زمینه آسمان) و یا ترکیب رنگ قرمز و سبز که در طبیعت زیاد دیده می شود. برای درک بهتر این موضوع می توانید چرخه ی رنگ ها را مطالعه کنید. به طور کلی، رنگ های متضاد می توانند درنهایت ترکیب رنگی جالبی را رقم بزنند.

همانطور که در عکس می بینید، چندین رنگ در این تصویر ثبت شده است؛ اما رنگ غالب آن به خاطر وجود آسمان و دریاچه در کادر، آبی است. همچنین خانه های زرد نیز با این رنگ آبی ترکیب دلنشینی ایجاد کرده اند. در سفرتان، به تضاد ها و مکمل های رنگی محیط دقت کنید و آن ها را آگاهانه در عکس های تان به کار ببرید.

رنگ در عکاسی

  • داستان سرایی

وقتی در سفرتان قصد دارید از منظره ای عکس بگیرید& تمام خاطرات و اتفاقاتی که در سفرتان افتاده است، جایی در ذهن شما نقش بسته است. وقتی بعد ها به عکس های تان نگاه می کنید، تمام آن خاطرات برایتان تداعی می شوند. هیچکس دیگری چنین برداشتی از عکس های شما نخواهد داشت. برای دیگران عکس آن آبشار فقط عکس یک آبشار است!

بنابراین، توانایی و مهارت شما در عکاسی است که می تواند تمام آن اطلاعات جذابی که در ذهن دارید را به مخاطب تان منتقل کند. از احساسات استفاده کنید، لحظه های هیجان انگیز را ثبت کنید و از المان های انسانی بهره ببرید تا به بهترین نحو بتوانید داستانی را با عکس هایتان روایت کنید.

همانطور که در عکس می بینید، عکاس سعی داشته تا میمون های پررویی را به تصویر بکشد که از توریست ها غذا می دزدیدند. بنابراین گرفتن این عکس زمانی که یکی از میمون ها مشغول زبان درازی به دوربین بود تا حدودی روایت گر داستان آن است.

نکات مهم درباره عکاسی در سفر

در برداشتن لوازم سفر بهینه عمل کنید

هنگام سفر، بهتر است فقط وسایل ضروری را با خود ببرید. برای مثال، اگر قصد دارید به جایی خشک و بیابانی بروید، نیازی به داروی ضد حشرات ندارید. یا اگر با هواپیما مسافرت می کنید، نمی توانید تمام لباس هایتان را با خود ببرید و باید انتخاب شده عمل کنید، پس بهتر است فقط آنچه را که واقعا لازم دارید، در چمدان قرار دهید. در غیر این صورت، ممکن است بخشی از وسایلتان را به علت اضافه بار دور بریزید یا نتوانید با خود ببرید. همین قاعده برای عکاسی هم صدق می کند. اگر نمی خواهید از چندین لنز مختلف استفاده کنید، نیازی به حمل آنها ندارید، چون فقط شما را گیج می کنند.

لوازم عکاسی در سفر

عکاسی در سفر – سحرخیز باشید

سحرخیز بودن یکی از بهترین راه ها برای لذت بردن از سفر است. زمانی که زود از خواب بیدار می شوید، می توانید از صبحگاه دیدنی، آرامش و خلوت و نور زیبای خورشید بهره مند شوید. این نور عالی برای عکاسی است، چرا که رنگ ها را زنده تر، سایه ها را نرم تر، و جزئیات را واضح تر می کند. شما همچنین می توانید از جمعیت و ترافیک کمتر، و دسترسی به مکان های دیدنی و فعالیت های جذاب استفاده کنید. سحرخیز بودن به شما کمک می کند تا بیشتر از زمان خود استفاده کنید، و عکس های خیره کننده از سفر خود ثبت کنید.

بهترین لوکیشن عکاسی در سفر را پیدا کنید

قبل از سفر به یک مقصد گردشگری، خوب است اطلاعات کافی درباره آن داشته باشید. از تجربه های دیگران در سایت های مختلف نمات جالبی بیاموزید. برای مثال، ممکن است بخواهید بدانید که چه زمانی بهترین فصل برای سفر به مقصدتان است، چگونه باید به آنجا برسید و چقدر عکاسی در مقصد آسان یا دشوار است. عکاس های حرفه ای هم فورا عکس نمی گیرند، بلکه به دنبال مکان های مناسب و تکنیک های صحیح هستند. همچنین هوش و خلاقیت در عکاسی نقش مهمی دارد و می تواند شرایط را به نفع عکاس تغییر دهد.

عکاسی در سفر – از زندگی محلی عکاسی کنید

عکاسی از زندگی روزمره مردم در شهرها و کشورهای مختلف، فرصتی برای ثبت زیبایی های منحصر به فرد مناظر و بافت شهری است. با برقراری ارتباط با محلی ها و شناخت فرهنگ و سبک زندگی آنها، می توانید عکس هایی خلق کنید که بیش از زیبا بودن، معنادار و خاطره انگیز هستند.

عکاسی از زندگی محلی

عکاسی پرتره را فراموش نکنید

اگر می خواهید عکس های پرتره از مردم محلی بگیرید، باید به فرهنگ، قانون و باورهای آنها احترام بگذارید و قبل از عکاسی از آنها اجازه بخواهید. این کار به شما کمک می کند تا زیبایی و تنوع مردم ناشناخته را به نمایش بگذارید. همچنین می توانید محیط زندگی آنها را نیز در بخشی از کادر عکس قرار دهید. برای این کار، نباید فقط روی چهره و گردن سوژه تمرکز کنید. بلکه باید کادر را کمی باز کنید تا منظره های اطراف نیز در عکس باشند. لنزهای واید برای این هدف مناسب هستند.

عکاسی در سفر – وضعیت اتصال به اینترنت را در مقصد بررسی کنید

اتصال به اینترنت به شما کمک می کند تا در زمینه ادیت و انتشار تصاویر سفرتان به بهترین شکل عمل کنید. همچنین اینترنت به شما این امکان را می دهد که قبل از سفر به هر نقطه ای دردنیا، از همه جوانب آن آگاه شوید و تصمیمات بهتری بگیرید. اگر علاقه مند به عکاسی هستید، می توانید با جستجو در اینترنت، بهترین مکان ها و زمان ها را برای عکسبرداری بشناسید. همچنین می توانید با استفاده از گوگل ارث، مسیرهای رفت و آمد خود را مشخص کنید و از اپلیکیشن های مفید دیگری نیز بهره ببرید.

هتل محل اقامتتان را با دقت انتخاب کنید

برای یک عکاس حرفه ای، انتخاب یک اقامت گاه با چشم انداز زیبا بسیار مهم است. گاهی اوقات می توانید عکس های بسیار خوبی را فقط با نگاه کردن به پنجره اتاقتان بردارید، اگر منظره ای جذاب پیش روی تان داشته باشید. برای مثال، اگر قصد سفر به یک مکان ساحلی را دارید، سعی کنید هتلتان را در کنار دریا و ساحل باشد، تا عکس های فوق العاده ای را ثبت کنید.

عکاسی از هتل

عکاسی در سفر – لنز مناسب را فراموش نکنید

اگر برای عکاسی سفر می کنید، حتما قبل از رفتن کیت عکاسی خود را بررسی کنید. چون اگر لنز مناسب را فراموش کنید، نتیجه دلخواه را از سفرتان نمیگیرید. این مثل این است که برای یک ملاقات کاری و یا امضای یک قرارداد سفر کنید و مدارک مهم را خانه بگذارید!

زیاد عکس بگیرید

عکس گرفتن از سفرهای خود را از دست ندهید. هر چه بیشتر عکس بگیرید بهتر است. ممکن است دیگر فرصتی برای بازگشت به شهر یا کشوری که دوست دارید نداشته باشید پس عکس های زیادی از آن ثبت کنید. خاطرات خود را در عکس ها زنده نگه دارید. فقط به عکس های خوب فکر نکنید، بلکه برای خلق خاطره های عالی تلاش کنید. فیلم هم می تواند خاطرات شما را نگه دارد اما عکس جذابیت و احساس بیشتری دارد. همچنین، عکس کم حجم تر از فیلم است.

عکاسی در سفر – لپتاپ، وسیله ای بسیار مهم برای عکاسی در سفر

لپ تاپ یک ابزار خوب برای نگهداری عکس های سفر شماست. شما می توانید عکس های گرفته شده با دوربین خود را به لپ تاپ انتقال دهید تا یک کپی از آن ها را در محل دیگری ذخیره کنید. این کار باعث می شود که اطمینان حاصل کنید که عکس هایتان را از دست نمی دهید.

وسایل عکاسی در سفر

چک لیست تهیه کنید

برای هر سفر عکاسی، یک فهرست کامل از تجهیزات لازم داشتن ضروری است. مطمئن شوید که همه لوازم تان به درستی کار می کنند تا در حین سفر با مشکل مواجه نشوید.

عکاسی در سفر – سوژه ها را شکار کنید و به دنبال جزییات باشید

اگر از دور و با لنزهای بزرگ و زوم عکس انسان ها را بگیرید، ممکن است متوجه حضور شما نشوند. این باعث می شود که عکس های شما طبیعی تر و بدون پوز باشند. برای این کار باید به دقت و هوشیاری به محیط اطراف خود نگاه کنید. تلاش کنید لحظه هایی را ثبت کنید که بیانگر فرهنگ و سنت مردم آن منطقه باشند.

در بسیاری از موارد، هنگامی که به مکان های نزدیک می روید، می توانید طیف گسترده ای از رنگ ها و جواهرات را که بافت فرهنگی منطقه را نشان می دهند، مشاهده کنید. این ویژگی فقط برای انسان ها صادق نیست. ساختمان ها نیز سبک معماری خود را در بافت خود نشان می دهند. با این روش، علاوه بر گرفتن عکس های منحصر به فرد، می توانید زیبایی ها را از یک زاویه متفاوت تصویر بزنید. برای این کار باید از حالت ماکرو یا لنز تله‌ فوتو استفاده کنید.

تور های ویژه