شهر هاوانا، بهشتی در قلب کوبا

پربازدیدترین ها

گردشگری 22 مهر ، 1403 5 دقیقه
هاوانا

در دنیا شهرها و کشورهای بسیاری وجود دارند که با طبیعت گرم و فرهنگ رنگارنگ و مهیج خود هر گردشگری را به سوی خود فرا می‌خوانند. یکی از این شهرهای دیدنی شهر هاوانا است که در کشور کوبا واقع شده و جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده. در این مقاله با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با جاذبه‌های گردشگری هاوانا این بهشت دیدنی در قلب کوبا آشنا شویم.

درباره شهر هاوانا

اما شاید بهتر باشد پیش از آن که به معرفی جاذبه‌های گردشگری هاوانا بپردازیم قدری درباره خود این شهر دیدنی بدانیم. شهر هاوانا پایتخت، بزرگ‌ترین بندر، پرجمعیت‌ترین شهر و عمده‌ترین مرکز اقتصادی کشور کوبا به شمار می‌رود.

 این شهر جمعیتی بالغ بر ۲٫۱ میلیون نفر دارد و مساحتی نزدیک ۷۲۸ کیلومتر مربع. به همین خاطر است که به بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر کوبا و سومین شهر پرجمعیت منطقه کارائیب تبدیل شده ‌است.

امروزه  هاوانا را سه شهر در یک شهر می‌خوانند که شامل شهر قدیمی هاوانا، منطقه ودادو و مناطق حومه جدید می‌شود. این شهر محل کرسی دولت کوبا، پایگاه مرکزی وزارت خانه‌های مختلف، دفتر مرکزی تجارت و مرکز استقرار سفرای بیشتر از ۹۰ کشور دنیا است.

گفتنی است مرکز تاریخی هاوانا در سال ۱۹۸۲ در میراث یونسکو به ثبت رسید و به لحاظ تاریخی، فرهنگی، معماری و مکان‌های تاریخی دارای اهمیت است و از جمله گردشگرپذیرترین شهرهای دنیاست.

شهر هاوانا

آشنایی با جاذبه های گردشگری شهر هاوانا

حالا که قدری با شهر هاوانا آشنا شدیم بهتر است برویم به سراغ بحث اصلی این مقاله یعنی معرفی جاذبه‌های گردشگری هاوانا. همان‌طور که گفتیم این شهر جاذبه‌های گوناگونی را در خود جای داده و از جمله گردشگرپذیرترین شهرهای دنیا به حساب می‌رود.

خیابان‌های قدیمی شهر، ساختمان‌های زیبا به سبک معماری باروک، قلعه‌های تاریخی، موزه‌ها، رستوران‌های افسانه‌ای و میادین عمومی پر جنب و جوش و سواحل زیبا تنها گوشه‌ای از این دیدنی‌ها هستند. با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به معرفی برخی از بهترین جاذبه‌های گردشگری هاوانا بپردازیم.

شهر هاوانای قدیم 

هاوانای قدیم همان‌طور که گفتیم از جمله میراث‌ جهانی یونسکو به حساب می‌رود از بهترین جاذبه‌های گردشگری هاوانا است. ساختمان‌هایی با سبک «نئوکلاسیک» و «باروک»، میادین و خیابان‌های باریک سنگ‌فرش و بسیاری از بناهای بازسازی شده این منطقه، زیبایی آن را دوچندان ساخته است.

دیدنی‌ های هاوانای قدیم

از جمله دیدنی‌ترین بناهای این منطقه و جاذبه‌های گردشگری هاوانا باید به کلیسای «سان کریستوبال»، محلی برای برگزاری جشن‌های بزرگ کوبا با سبک «باروک»، بنای مستحکم «کاستیلو د لا رئال» که یک دژ نظامی است و میادین عمومی «پلازا ویجا» و «پلازا د آرماس» اشاره کرد.

کاخ مجلل «د لس کپیتانز» که امروزه به موزه شهر مبدل شده و یک حیاط پر درخت دارد هم از دیگر دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

اما نمی‌توان برج ۳۵ متری «دوربین» را فراموش کرد که بازدیدکنندگان از مجرای آن منظره‌ای بی‌نظیر به تمام بناهای شهر خواهند داشت. سرانجام باید از یکی از پاتوق‌های همیشگی این شهر یعنی رستوران «ل بودگیتا دل مدیو» نام برد که به غذاهای دریایی و نوشیدنی‌های سرد خود مشهور است.

هاوانای قدیم

قلعه سه پادشاه مورو

«قلعه سه پادشاه مورو» یا همان «قلعه مورو» از دیگر جاذبه‌های گردشگری هاوانا است که در ورودی خلیج هاوانا و در قسمت تاریخی استحکامات دفاعی آن قرار دارد که در اواخر قرن ۱۶ میلادی و اوایل قرن ۱۷ میلادی برای حفاظت از شهر در مقابل تهدید دائمی حملات دزدان دریایی ساخته شده‌اند.

این بنا توسط مهندس ایتالیایی «جیووانی باتیستا آنتونلی» طراحی شده و بسیار مشابه معماری بناهای قرن هفدهمی میلادی است. فانوس دریایی این قلعه در طول سال‌ها چندین بار بازسازی و مرمت شده و سرانجام در اواسط قرن ۱۹ میلادی فانوس دریایی جدیدی جایگزین آن شده است.

 جالب است بدانید منبع روشنایی اصلی این فانوس دریایی هنوز می‌درخشد و جلوه خاصی به این مورد از جاذبه‌های گردشگری هاوانا می‌بخشد. مشاهده این منظره بی‌نظیر از ارتفاعات بالای شهر تجربه‌ای منحصر به فرد برای هر گردشگری خواهد بود.

قلعه سه پادشاه مورو

بلوار ساحلی مالکون

از دیگر جاذبه‌های گردشگری هاوانا باید به بلوار ساحلی «مالکون» اشاره کرد که هنگام غروب آفتاب پیاده‌روی در آن بسیار لذت بخش است. این بلوار ساحلی معروف از فاصله ۷ کیلومتری «هاوانای قدیمی» شروع می‌شود و تا مناطق «ودادا» و «پلازا» ادامه پیدا می‌کند.

همچنین می‌توانید در حاشیه این بلوار مجموعه‌ای رنگارنگ از بناهای قرن بیستم میلادی در ترکیبی از سبک‌های مختلف معماری، از سبک «آرت دکو» تا سبک «نیو» را ببینید. بلوار ساحلی «مالکون» علاوه بر این جای خوبی برای دیدار با مردم محلی به شمار می‌رود.

 ماهیگیرها، خانواده‌ها و زوج‌های جوان در امتداد این بلوار ساحلی پرسه می‌زنند و از هوا و نسیم اقیانوسی لذت می‌برند. «هتل نشنال کوبا» هم به ‌عنوان یکی دیگر از میراث‌های جهانی و یک بنای یادبود ملی، پذیرای مهمانان خواهد بود.

 از مهمانان مشهوری که در گذشته مهمان این هتل بوده‌اند می‌توان به «فرانک سیناترا»، «مارلین دیتریش» و «مارلون براندو» اشاره کرد.

ساختمان ملی کاپیتال

«ساختمان ملی کاپیتال» از دیگر جاذبه‌های گردشگری هاوانا به شمار می‌رود که تلفیقی از دو سبک معماری «نئوکلاسیک» و «آرت نووا» است و بعد از انقلاب کوبا تا سال ۱۹۵۹ میلادی مکان برگزاری نشست‌های دولتی بوده است.

با این حال این مورد از جاذبه‌های گردشگری هاوانا یادآور ساختمان کنگره آمریکا هم هست. علاوه بر این معماری این بنا تحت‌تأثیر «پانتون پاریس» است. به هنگام طراحی بنا، هدف اصلی از ساخت این ساختمان، بنا نهادن خانه‌ای جدید برای مجلس کمونیست کوبا بوده است.

از جمله خصوصیات ویژه این ساختمان برای بازدیدکنندگان در هنگام بازدید باید به گنبد بزرگ آن اشاره کرد که تقریباً از تمام نقاط شهر هاوانا قابل رویت است.

ساختمان ملی کاپیتال

قلعه سان کارلوس د لا کابانا

قلعه سان کارلوس د لا کابانا از دیگر جاذبه‌های گردشگری هاوانا است که با یک پیاده‌روی ۱۵ دقیقه‌ای از «قلعه مورو» در استحکامات دفاعی شهر می‌توانید به آن برسید. این قلعه در ارتفاعات تپه «لاکابانا هیل» واقع شده و در زمان ساخت آن در دهه ۱۷۷۰ میلادی، بزرگ‌ترین قلعه اسپانیایی آن زمان به شمار می‌رفته است.

ساخت این قلعه بسیار پرهزینه بوده و به ‌عنوان یک زندان نظامی در طول رژیم «باتیستا» مورد استفاده قرار می‌گرفته. بعد از آن زمان و در پی انقلاب کوبا این بنا توسط «چه گوارا» به یکی از مراکز نظامی او تبدیل شد. جالب این که امروزه، این قلعه با چند خانه دیگر تبدیل به موزه شده‌اند.

تفریحات قلعه سان کارلوس

درباره این مورد از جاذبه‌های گردشگری هاوانا باید گفت به هنگام شب در این فضا بازدیدکنندگان گرم تماشای نمایش‌های نمادین از وقایع تاریخی قرن ۱۹ میلادی توسط بازیگران ملبس به لباس‌های آن زمان می‌شوند.

علاوه بر این مراسم شلیک توپ رأس ساعت ۹ هر شب در این قلعه برگزار می‌شود و هیجان فضا را دوچندان می‌کند.

قلعه سان کارلوس د لا کابانا

موزه ملی هنرهای زیبا

«موزه ملی هنرهای زیبا» از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری هاوانا به شمار می‌رود و بازدید از آن برای دوستداران هنر بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

در واقع بنای بازسازی شده «قلعه مرکزی استرنیا» در دهه ۱۹۲۰ میلادی توسط «مانوئل باستوس» به خانه هنری استادان اروپایی و مجموعه‌ای شامل بیشتر از ۶۰۰ اثر هنری باستانی (از مصر تا روم) تبدیل شد. 

«کاخ هنری بلاس» که قدمت آن به سال ۱۹۵۹ میلادی باز می‌گردد، با سبک «رشنالیستی» خود از قرن ۱۷ میلادی تا به حال به آثار هنری کوبا اختصاص یافته و شامل مجموعه‌ای زیبا از جمله نقاشی، چاپ و مجسمه است.

سواحل شرقی 

سواحل شرقی هم از دیگر جاذبه‌های گردشگری هاوانا هستند که در فاصله کوتاهی از مرکز شهر واقع شده‌اند و هر ساله توریست‌های بسیاری برای بازدید از آن که شامل منطقه‌ای گسترده و طولانی از حاشیه سواحل نخل، می‌شود، راهی این ناحیه می‌شوند.

لازم به ذکر است که این منطقه جایگزین خوبی برای استراحتگاه‌های ساحلی دور افتاده در سایر نقاط کوبا به حساب می‌رود. در این سواحل هتل‌ها، رستوران‌ها و تمام امکانات توریستی به سادگی قابل دسترسی هستند. این ساحل‌ها به چندین قسمت تقسیم شده‌اند و یکی از نقاط توریستی محبوب «هاوانا» به شمار می‌آیند.

همچنین باید اضافه کرد که یکی دیگر از بخش‌های زیبا و مورد علاقه مردم محلی، «گابانا» است. منطقه «گابانا» خدمات گردشگری کمتری دارد به همین خاطر گردشگران کمتری از آن بازدید می‌کنند.

سواحل شرقی 

روستای فاسترلند

روستای کوچک فاسترلند از دیگر جاذبه‌های گردشگری هاوانا است که در حومه هاوانا واقع شده و مجموعه‌ای از سه محله است. نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی از آثار «خوزه فوستر» در این روستای محلی موجودند که نمایش رنگارنگی از موزاییک‌ها، مجسمه‌ها و نقاشی‌هایش هستند و بازتابی از روح زندگی و هنری او به شمار می‌روند.

جالب است بدانید این هنرمند را با لقب «پیکاسوی کارائیب» هم می‌شناسند. در خیابان‌های این منطقه خلاقیت هنری در جای‌جای این ناحیه از ظاهر خانه‌ها و محل‌های عمومی ‌گرفته تا استودیوی خانگی «فوستر» قابل مشاهده است.

تمام این آثار هنری در این مورد از جاذبه‌های گردشگری هاوانا زیبایی حیرت‌انگیزی برای بازدیدکنندگان و دوستداران هنر فراهم می‌کنند.

موزه انقلاب هاوانا

موزه انقلاب هاوانا از دیگر جاذبه‌های گردشگری هاوانا است که کاخ قدیمی ریاست‌جمهوری بوده و توسط معمار بلژیکی «پل بلا» طراحی شده و در اوایل قرن ۲۰ میلادی به سبک بناهای مجلل «نئوکلاسیک» ساخته شده است.

در این موزه موارد مجسمه‌های مومی از چهره‌های مشهور از جمله «چه گوارا» و «کامیلا سن فوگس» وجود دارد. همچنین در پشت موزه تصویر حیرت‌آوری از قایق «گرانما» دیده می‌شود. این قایق «فیدل کاسترو» و گروهش بوده که آنها را از مکزیک به کوبا آورده است.

موزه انقلاب هاوانا

جمع بندی

در این مقاله از سفرهای پایتخت به معرفی ۹ مورد از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری هاوانا پرداختیم. اگر به کوبا و این شهر دیدنی سفر می‌کنید بازدید از این جاذبه‌های شگفت‌انگیز دیدنی را از دست ندهید.

سؤالات متداول

شهر هاوانا کجاست؟

هاوانا پایتخت، بزرگ‌ترین بندر، بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر و عمده‌ترین مرکز اقتصادی کشور کوبا به شمار می‌رود.

جاذبه های گردشگری شهر هاوانا شامل چه مواردی می‌ شود؟

هاوانا جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که از آن جمله می‌توان به هاوانای قدیم، قلعه سه پادشاه مورو و بلوار مالکون اشاره کرد.

آیا برای بازدید از جاذبه های گردشگری شهر هاوانا باید هزینه‌ پرداخت کرد؟

بازدید از بسیاری از این جاذبه‌ها رایگان است؛ اما برای برخی دیگر باید هزینه‌ای اندک پرداخت کنید.

تور های ویژه