علت گریه ی افراد در هنگام پرواز چیست؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 23 مهر ، 1403 5 دقیقه
گریه در هنگام پرواز

سفرهای هوایی به دلیل مزایای بسیاری که دارند امروزه از جمله محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین انواع شیوه‌های سفر به حساب می‌روند. سرعت بالا در خرید بلیط هواپیما، رسیدن به موقع به مقصد و راحتی از مزایای این سفرها هستند. اما سفر با هواپیما چالش‌هایی هم دارد. مثلاً آیا می‌دانستید بعضی افراد در هواپیما بیش از قبل گریه می‌کنند؟ با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به بررسی دلایل گریه در زمان پرواز بپردازیم.

گریه هنگام پرواز با هواپیما

آیا اخیراً احساساتی شده اید؟

گریه در زمان پرواز را شاید همگی حداقل یک یا دو بار در طول زندگی تجربه کنیم، اما تمایل به گریه کردن در هواپیما به طور مرتب نشان‌دهنده یک الگوی رفتاری است.

ویرجین آتلانتیک در سال ۲۰۱۱ یک نظرسنجی در فیس بوک انجام داد و دریافت که ۴۱ درصد از مردان گزارش داده‌اند که به هنگام پرواز اشک‌های خود را پنهان می‌کنند، در حالی که ۵۵ درصد از مردان و زنان گزارش داده بودند که پرواز به طور کلی احساسات آنها را تشدید می‌کند.

جالب این است که بسیاری از افراد توسط چیزهایی به ظاهر بی‌اهمیت مانند فیلم‌هایی که روی ال سی دی در پرواز پخش می‌شود، به گریه می‌افتند. (ویرجین آتلانتیک به همین خاطر قبل از برخی فیلم‌ها “هشدارهای سلامت عاطفی” می‌گذارد.)

علت گریه در زمان پرواز چیست؟

گزارش جدیدی توسط آژانس محتوا و استراتژی برند مسافرتی Studio Black Tomato در خصوص گریه در زمان پرواز با عنوان «احساسات شدید: تحلیلی از احساس ما هنگام پرواز» منتشر شده که اشاره می‌کند که پرواز نه تنها شامل یک انتقال فیزیکی از مکانی به مکان دیگر است، بلکه همراه با تغییرات عاطفی هم هست.  پرواز در حقیقت برای ذهن تجربه‌ای پر تنش است چرا که فرد وارد محیطی منحصر به فرد می‌شود که در آن کنترل کمی بر اوضاع دارد. این مقاله به مطالعات دیگری اشاره می‌کند که نشان می‌دهد عواملی همچون خستگی، استرس، ارتفاع زیاد و کم‌آبی بدن هم بر احساسات شدید و گریه در زمان پرواز تأثیر می‌گذارند. چندین نظریه وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا گریه در زمان پرواز امری رایج است. با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به معرفی این نظریه‌ها بپردازیم.

نظریه تکامل

اگر از منظر نظریه تکامل به موضوع گریه در زمان پرواز نگاه کنیم باید بگوییم که افراد به طور غریزی گریه می‌کنند تا پیامی به دیگران ارسال کنند. پیامی که بیانگر احساس نیاز به کمک است.  طبق این نظریه، نشان دادن آسیب‌پذیری از طریق گریه ممکن است باعث شود هم‌سفرانتان در صورت بروز بحران به شما کمک کنند.  همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ از دانشگاه تل‌آویو نشان داد که این امر درست است و گریه کردن نه تنها عکس‌العملی کمک‌محور را از افراد نزدیک به دنبال دارد، بلکه روحیه اتحاد گروهی را هم افزایش می‌دهد.

گریه هنگام پرواز

خستگی و استرس

خستگی و استرس هم از دیگر دلایل گریه در زمان پرواز هستند. سفر به صورت کلی استرس زا است. باید کوله‌بارتان را ببندید و آماده شوید تا خانه خود را ترک کنید. همچنین باید برای انجام پرواز برنامه‌ریزی کرده و نکات ایمنی را بسنجید و منتظر تأخیرهای احتمالی باشید.  در نهایت سوار هواپیما می‌شوید و با تمام ترسی که ممکن است از ارتفاع و پرواز داشته باشید باید سفت به صندلی خود بچسبید. علاوه بر این احتمالاً قبل از آن که به صندلی خود برسید، یک روز پر استرس غیرعادی را سپری کرده‌اید و ممکن است حتی به اندازه کافی هم نخوابیده باشید. همه اینها شما را در وضعیت روانی آسیب‌پذیر قرار می‌دهد و واکنش‌های احساسی‌تان را تشدید می‌کند. وقتی افراد مضطرب یا خسته می‌شوند، اغلب این احساسات را با خوردن یا نوشیدن بیشتر، فریاد زدن بر سر دیگران یا کتک زدنشان و یا گریه کردن ابراز می‌کنند.

مسئله فیزیولوژیکی است!

از دیگر علل گریه در زمان پرواز عوامل فیزیولوژیکی مرتبط با پرواز هستند که بدنمان را تحت تأثیر قرار می‌دهند. ارتفاع زیاد و فشار کابین باعث کاهش اکسیژن در کابین شده و این موضوع باعث کم آبی بدن می‌شود.  کم آبی با علائم متعددی از جمله اختلالات خلقی و خستگی همراه است که هر دوی اینها می‌تواند باعث شود فرد احساس غم یا گریه کند. علت دیگری که اغلب با در نظر گرفتن ارتباط بین پرواز و گریه مورد بحث قرار نمی‌گیرد، مربوط به فضا است.

مهم است که کجا نشسته باشید!

بسیاری از مردم (به ویژه مسافرانی که در قسمت اکونومی هواپیما و وسط آن نشسته‌اند) ممکن است به لحاظ بدنی در وضعیت ناراحتی قرار داشته باشند. در این بخش جای کمی میان مسافران و حریم خصوصی بسیار کمی وجود دارد. (می‌توان شرط بست که کسانی که در قسمت فرست کلاس می‌نشینند کمتر در طول پرواز گریه می‌کنند.)  در واقع می‌توان گفت ترکیبی از ناراحتی جسمی و احساسی خلق و خوی افراد را بی‌ثبات می‌کند و باعث احساس ناامیدی و گریه در زمان پرواز می‌شود.

ناراحتی هنگام پرواز

گریه در زمان پرواز می تواند به دلیل از دست دادن کنترل بر امور باشد!

نداشتن کنترل بر امور به هنگام پرواز می‌تواند اضطراب شما را افزایش دهد و باعث گریه در زمان پرواز شود. صداهای شدید و غیرمعمولی که پس از سوار شدن به هواپیما می‌شنوید (صدای موتورهای جت عظیم، بسته شدن درهای جت و طیفی از صداها و اعلان‌های دیگر) حتی قبل از بلند شدن در حالت آماده باش قرارتان می‌دهد. هنگامی که حتی نمی‌دانید خلبان، کسی که زندگی شما در دستان اوست کیست! علاوه بر این زمانی که در هوا هستید، قطعاً نمی‌دانید در صورت بروز مشکل چگونه هواپیما را کنترل کنید. بنابراین، اساساً در چنین وضعیتی ناتوان هستید و تا زمانی که دوباره فرود بیایید هیچ راهی برای تغییر آن ندارید.  افرادی که شخصیتی آلفا دارند یا نیاز دارند که بر همه چیز مسلط باشند، ممکن است به سختی با این شرایط کنار بیایند. گاهی اوقات تنها کاری که می‌توانید انجام دهید اشک ریختن است!

مسئله جدایی مطرح است!

برخی از مردان و زنانی که مستعد گریه در زمان پرواز هستند به این دلیل اشک می‌ریزند که تجربه پرواز باعث تحریک خاطرات از دست‌دادن یا جدایی‌های دردناکشان می‌شود. با هر پرواز، احتمالاً همگی عزیزانمان یا مکانی که دوست داریم و احساس می‌کنیم به آنها وابسته هستیم را پشت سر می‌گذاریم.  تجربه پشت سر گذاشتن دوباره چیزی می‌تواند خاطرات مواقعی از زندگی‌تان را در شما زنده کند که در آنها ترسیده، مضطرب، غمگین یا تنها بوده‌اید.

به هنگام گریه در زمان پرواز چه بکنیم؟

بهترین راه برای جلوگیری از یک واکنش هیجانی شدید همچون گریه در زمان پرواز، آماده شدن برای آن است. اگر از جمله افرادی هستید که تمایل به گریه کردن در هواپیما دارید، راهکارهای زیر را امتحان کنید.

ناراحتی هنگام پرواز

شب قبل از پرواز خوب بخوابید!

همان‌طور که گفتیم خستگی عاملی اساسی در کاهش سلامت روان فرد و گریه در زمان پرواز است و افراد با از بین رفتن واکنش‌های دفاعی روانی خود بیشتر گریه می‌کنند. خواب زیاد باعث تنظیم خلق و خوی شما می‌شود و برای مقابله با مشکلات و استرس آماده‌تان می‌کند.

قبل از سوار شدن به هواپیما با یک دوست تماس بگیرید!

بیان افکار و احساسات به تعدیل شدت احساسات کمک می‌کند. این کار همچنین به شما کمک می‌کند شخصیت و افکارتان را حفظ کنید. پس برای جلوگیری از گریه در زمان پرواز پیش از سوار شدن به هواپیما با دوستی که به آن اعتماد دارید صحبت کنید. پس از آن، احساس امنیت و آسودگی بیشتری خواهید کرد.

از یک شیء آرامش بخش استفاده کنید!

درمانگران در مواردی این چنینی استفاده از «شیء انتقالی» را پیشنهاد می‌دهند. شیء انتقالی شما می‌تواند یک عکس یا چیزی گرم و نرم باشد (مثلاً یک پتو)، یا هر چیز کوچک دیگری که وقتی به آن نگاه می‌کنید یا در دستش می‌گیرید بتوانید احساس آرامش کنید. اشیای انتقالی در واقع چیزهایی ملموس هستند که در هنگام انتقال بین موقعیت‌های مختلف می‌توانید از آنها استفاده کنید تا اضطرابتان کاهش پیدا کند.

حواس خود را پرت کنید!

بخشی از اضطراب پرواز مربوط به محدودیت‌هایی است که هنگام نشستن بر مسافران اعمال می‌شود. برای جلوگیری از گریه در زمان پرواز می‌توانید چیزی جذاب برای خواندن یا نوشتن پیدا کنید که می‌تواند شامل لیست کارهایی که باید انجام دهید یا یک دفترچه خاطرات شود تا حواستان را در طول پرواز پرت کند.  حواس پرتی یک مکانیسم مقابله‌ای است و به ویژه زمانی مفید است که ذهنتان به دلیل اضطراب یا استرس مستعد سرگردانی باشد. نکته مهم این است که عامل حواس‌پرتی‌تان چیزی مانند یک فیلم گریه‌آور نباشد تا باعث تشدید احساس گریه‌تان شود!

نفس عمیق بکشید!

یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با گریه در زمان پرواز این است که توجه خود را معطوف به چیزی بکنید. بر تنفس خود تمرکز کنید و چندین نفس طولانی و آهسته و عمیق بکشید. توجه خود را به یک کار مشخص که از نظر عاطفی متعادلتان می‌کند، معطوف کنید. به این ترتیب احتمال اشک ریختن شما کمتر خواهد شد، زیرا مغزتان اکنون به جای احساساتی که باعث گریه کردنتان می‌شود، روی یک کار مشخص متمرکز شده است.

خودتان را راحت کنید و اشک بریزید!

ابراز احساسات برای تعادل روان بسیار مهم است. گریه راهی برای تخلیه احساسات طاقت فرسا یا حتی انرژی‌های فیزیکی سرکوب‌شده فراهم می‌کند و اضطراب و احساس ناامنی را کاهش می‌دهد. گاهی فقط باید اجازه دهید اشکتان جاری شود!

جمع بندی

در این مقاله از سفرهای پایتخت به بررسی عللی که باعث گریه در زمان پرواز می‌شوند پرداختیم و ابعاد مختلف این مسئله را مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه همچنین به راهکارهایی اشاره کردیم که با انجامشان می‌توان از اشک ریختن در هواپیما جلوگیری کرد. اگر شما هم در هواپیما بیشتر احساساتی می‌شوید این راهکارها را در ذهن داشته باشید.

هواپیما

سؤالات متداول

علت گریه در زمان پرواز چیست؟

گریه در زمان پرواز علت‌های مختلفی از جمله عوامل فیزیکی همچون فشار کابین و ارتفاع زیاد و عوامل روانی همچون احساس اضطراب و خستگی و کنترل نداشتن بر امور دارد.

آیا می توان از گریه در زمان پرواز جلوگیری کرد؟

بله راهکارهایی وجود دارند که با انجامشان می‌توانید از گریه در زمان پرواز جلوگیری کنید.

چه راهکارهایی برای پیشگیری از گریه در زمان پرواز وجود دارد؟

از جمله این راهکارها می‌توان به داشتن خواب کافی پیش از پرواز، تماس گرفتن با یک دوست پیش از پرواز و پرت کردن حواس خود در حین پرواز اشاره کرد.

تور های ویژه