راهنمای جامع انواع کمپینگ

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 مهر ، 1403 7 دقیقه
کمپینگ

کمپینگ یک سرگرمی جذاب و هیجان‌انگیز است که به افراد اجازه می‌دهد از محدودیت‌های زندگی روزمره فرار کرده و در زیبایی‌های طبیعت زندگی کنند. کمپینگ از ماجراجویی‌ در بیابان تا مکان‌های تفریحی مجلل را شامل می‌شوند و راه‌های بی‌شماری برای لذت بردن از فضای آزاد از طریق کمپینگ را به وجود می‌آورد. در این مطلب از سفرهای پایتخت، انواع کمپینگ را بررسی خواهیم کرد، که هر کدام تجربه و فرصت‌های منحصر به فرد خود را برای ماجراجویی ارائه می‌دهند.

کمپینگ در چادر | Tent Camping

کمپینگ چادر یک تجربه جذاب در فضای باز است، جایی که افراد در یک کمپ تعیین شده چادر می‌زنند و شب را زیر ستاره‌ها می‌گذرانند. این نوع کمپ یک گزینه عالی است که امکان کاوش در پارک‌های ملی، جنگل‌ها و مناطق دورافتاده را فراهم می‌کند. فقط با یک چادر و برخی وسایل اولیه کمپینگ، می‌توانید دور از خانه و در فضای باز کمپینگ کنید.

کمپینگ در چادر

کمپینگ با ماشین | Car Camping

کمپینگ با ماشین، بسیار راحت است و با لذت کمپینگ زیر ستاره‌ها همراه است. این نوع کمپ کردن بهترین گزینه برای خانواده‌ها و گروهی از دوستان است که به دنبال فرار از شهر برای یک تعطیلات آخر هفته هستند.

با ماشینی که امکانات کمپینگ در آن فراهم شده، می‌توانید در طبیعت کمپ بزنید و بدون هیچ زحمتی برای برپایی چادر از کمپینگ لذت ببرید.

کمپینگ با موتورسیکلت | Bike Camping

کمپینگ با دوچرخه از انواع کمپینگ است که ترکیبی هیجان‌انگیز از دوچرخه‌سواری و کمپینگ را شامل می‌شود. افراد در این نوع کمپینگ‌ تمام وسایل خود را در کیسه‌های دوچرخه حمل می‌کنند و مسافت‌ها را در مسیرهای دوچرخه‌سواری طی می‌کنند و هر شب در مکان‌های مختلف کمپ می‌زنند.

این سبک از کمپینگ امکان سفرهای طولانی را فراهم می‌کند و چشم‌اندازی منحصر به فرد از مناظر ارائه می‌دهد. همچنین نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد تا بتوانید وسایل سبک وزن را با چالش‌های فیزیکی دوچرخه‌سواری در مسافت‌های طولانی متعادل کنید.

کمپینگ با موتورسیکلت

کمپینگ در کویر | Wilderness Camping

کمپینگ در کویر بهترین راه برای غرق شدن در زیبایی طبیعت دست نخورده و سکوت کویر است. این نوع کمپینگ اغلب شامل گشت و گذار در مناطق دورافتاده و بکر، دور از امکانات زندگی مدرن است.

افراد در این نوع کمپینگ باید دارای مهارت‌های پیشرفته در فضای باز، خودکفایی و احترام برای محیط زیست باشند تا بتوانند بدون هیچ ردپا و آسیبی از کمپینگ در کویر لذت ببرند.

کمپینگ با کوله ‌پشتی | Backpacking

کوله ‌پشتی به عنوان کمپینگ ماجراجویانه شناخته می‌شود که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق، آمادگی جسمانی و مهارت‌های کمپینگ در طبیعت دارد. کوله گردها این فرصت را دارند که با طبیعت پنهان آشنا شوند، خود را در طبیعت پیدا و هیجان خودکفایی را در این کشور تجربه کنند.

کمپینگ با کوله ‌پشتی

گِلَمپینگ | Glamping

گلمپینگ به ترکیبی از کمپینگ با امکانات لوکس گفته می‌شود که اقامتگاه‌های لوکس را در دل طبیعت ارائه می‌دهد. این نوع کمپینگ شامل چادرهای سافاری، خانه‌های درختی در مقاصد جذاب با امکانات رفاهی، غذاهای لذیذ و خدمات شخصی برای مهمانان می‌شود. گلمپینگ برای مسافرانی که می‌خواهند از زیبایی طبیعت لذت ببرند، بدون اینکه آسایش و سبک را به خطر بیندازند، مناسب است.

گِلَمپینگ

تارپ کمپینگ | Tarp Camping

تارپ کمپینگ از دیگر انواع کمپینگ است که شامل چادرهای برزنت سبک وزن با میله‌های باکیفیت و میخ مخصوص برای تنظیم پایدار و متناسب برای کمپینگ می‌شود و در شرایط آب و هوایی مختلف می‌توان از آنها استفاده کرد. این نوع چادر ساده معمولاً سبک‌تر از چادرهای سنتی است و به شما آزادی می‌دهد تا در شکل و اندازه دلخواه چادر را بر پا کنید.

همچنین، برزنت‌ها هزینه کمتری دارند و در صورت نگهداری مناسب، می‌توانند سال‌ها دوام بیاورند. از طرفی به دلیل مقاومت بیشتر تارپ در برابر سوراخ شدن و پارگی نسبت به چادرهای پارچه‌ای، نیاز به تعویض آنها کمتر است که این موضوع منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

کمپینگ کوهنوردی | Mountain Climbing Camping

کمپینگ کوهنوردی مناسب افراد علاقه‌مند به ارتفاعات است. این سبک کمپینگ چالش‌برانگیز شامل بالا رفتن از کوه‌ و ارتفاعات و ایجاد کمپ، اغلب در مسیر رسیدن به قله است. تجهیزات تخصصی برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و زمین‌های چالش‌برانگیز ضروری است و از نظر فیزیکی سخت است و نیاز به مهارت‌های فنی کوهنوردی دارد.

کمپینگ کوهنوردی

کمپینگ کانو و کایاک | Canoe and Kayak Camping

کمپینگ کانو و کایاک شامل پارو زدن با قایق است که اغلب در امتداد سواحل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها یا سواحل اقیانوس قرار دارد.

توانایی حمل وسایل بیشتر از کوله پشتی، همراه با سفر در آب، کمپینگ قایقرانی و کایاک را به انتخابی جذاب برای بسیاری از علاقه‌مندان به فضای باز تبدیل می‌کند. این سبک از کمپینگ به مهارت‌های بیشتری مثل دست و پا زدن ماهر و دانش در مورد ایمنی آب نیاز دارد.

کمپینگ کانو و کایاک

کمپینگ اُوِرلندنیگ | Overlanding

کمپینگ اورلندینگ برای یک ماجراجویی و پیمایش در مکان‌های صعب‌العبور با یک وسیله نقلیه آفرود و دارای امکانات زندگی است.

در این سبک کمپینگ، تمرکز بیشتر بر کشف مناطق جدید و مناظر دیدنی است و افراد تنها برای استراحت و رفع نیازهای ضروری توقف می‌کنند و ممکن است این سفرها برای روزها یا حتی ماه‌ها ادامه داشته باشد.

کمپینگ اُوِرلندنیگ

کمپینگ زمستانی | Winter Camping

کمپینگ فقط یک فعالیت تابستانی نیست و شما می‌توانید در طول زمستان هم به کمپینگ بروید و از ماجراجویی لذت ببرید. در کمپینگ زمستانی باید توانایی برافروختن آتش و پختن وعده‌های غذایی را داشته باشید.

این نوع کمپینگ شما را به یادگیری مهارت‌های جدیدی مثل روشن کردن آتش در محیط‌های مرطوب، پیمایش در زمین‌های پوشیده از برف و حفظ گرما در سرمای شدید مجبور می‌کند. این مهارت‌ها می‌توانند توانایی شما را در مواجهه با چالش‌های طبیعت افزایش داده و انعطاف‌پذیری بیشتری برای بقا به شما ببخشند.

کمپینگ هاموک | Hammock Camping

کمپینگ هاموک جایگزینی سبک و قابل حمل برای چادرهای سنتی است که به افراد کمپینگ اجازه می‌دهد تا راحت روی زمین بخوابند. در این کمپینگ با یک بانوج و چند تسمه تعلیق، می‌توانید در هر جایی که نقاط محکمی وجود دارد، کمپ بزنید.

کمپینگ هاموک برای ماجراجویان مینیمالیستی که به سادگی و تطبیق پذیری در فضای باز خود اهمیت می‌دهند بسیار عالی است.

کمپینگ با ون کمپر | RV Camping

از دیگر انواع کمپینگ، کمپینگ با RV است که به مسافران این امکان را می‌دهد تا با امکانات کامل زندگی به کمپینگ بروند. کمپینگ RV با امکاناتی مثل آشپزخانه، حمام و اتاق خواب، برای خانواده‌ها و هر کسی که به دنبال ماجراجویی در فضای باز بدون دردسر است، ایده‌آل است.

همچنین نوع دیگری از کمپرها که به “تراک کمپر” شناخته می‌شود، معمولاً روی پیکاپ‌ها نصب می‌گردد. این نوع کمپر ترکیبی از امکانات ون کمپر و قابلیت‌های یک خودروی آفرود را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کمپینگ با ون کمپر

کمپینگ حیاط | Backyard Camping

کمپینگ در حیاط یک راه سرگرم‌کننده و راحت برای تجربه لذت‌های کمپینگ بدون ترک خانه است. این نوع کمپینگ به برپایی یک کمپ موقت در حیاط خانه بدون نیاز به سفر به مناطق دورافتاده اشاره دارد.

در این سبک، شما با استفاده از چادر، کیسه خواب و تجهیزات اولیه کمپینگ، یک کمپ موقت در حیاط ملک شخصی خود ایجاد می‌کنید. این روش فرصتی مناسب برای تجربه لذت‌های کمپینگ، بدون نیاز به برنامه‌ریزی پیچیده، سفرهای طولانی یا مواجهه با خطرات احتمالی مکان‌های کمپینگ فراهم می‌کند.

وسایل ضروری برای یک سفر کمپینگ موفق

همان‌طور که متوجه شدید، انواع کمپینگ متنوع وجود دارد که هر کدام تجربیات منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. صرف نظر از سبک انتخابی شما، یک موضوع مشترک در همه موارد وجود دارد که آن نیاز به وسایل کمپینگ مناسب است.

در ادامه، وسایل ضروری را که باید در چک لیست هر کمپینگی وجود داشته باشد، بررسی و به شما چند ابزار کمپینگ پیشرفته را معرفی می‌کنیم که می‌توانند ماجراجویی در فضای باز شما را به سطح کاملاً جدیدی ببرند.

کمپینگ

سرپناه و خواب

کمپینگ باید از شما در برابر عوامل محافظت کند و فضایی دنج برای استراحت ارائه دهد. چادر باید مناسب با محیطی باشد که در آن کمپ می‌کنید و یک کیسه خواب با درجه حرارت مناسب هم ضروری هستند.

آشپزی و غذا خوردن

یک اجاق گاز قابل حمل، سوخت و ظروف پخت و پز برای تهیه غذا در طبیعت ضروری هستند.

پوشاک و کفش

لباس‌هایی به همراه داشته باشید که مناسب شرایط آب و هوایی متغیر باشند. همچنین کفش‌های شما باید محکم، ضدآب و مناسب با پیاده‌روی باشد.

کمک های اولیه و ایمنی

جعبه کمک‌های اولیه در کمپینگ ضروری است و باید حتماً وسایل پانسمان و انواع دارو و مسکن به همراه داشته باشید. همچنین بهتر است سایر موارد ایمنی مثل سوت، نقشه، قطب‌نما و GPS به همراه داشته باشید.

حرف آخر

صرف نظر از سبک سفر یا ترجیحات کمپینگ شما، انواع کمپینگ وجود دارد که مطابق با سلیقه و نیاز هر ماجراجویی باشد. خواه به دنبال خلوت و سکوت در کویر، سفر تجملی در طبیعت یا یک تعطیلات سرگرم‌کننده آخر هفته باشید، کمپینگ فرصت‌های مناسبی را برای ماجراجویی و اکتشاف ارائه می‌دهد.

سؤالات متداول

کمپینگ چیست؟

کمپینگ به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در آن‌ها افراد برای مدت کوتاهی در فضای باز، معمولاً در طبیعت، اقامت می‌کنند.

چه تجهیزاتی برای کمپینگ ضروری است؟

تجهیزات ضروری برای کمپینگ شامل چادر، کیسه خواب، زیرانداز، منبع آب، چراغ قوه، غذا و تجهیزات پخت و پز، لباس گرم، نقشه یا GPS، جعبه کمک‌های اولیه و کبریت یا فندک است.

چه نکاتی برای امنیت در کمپینگ باید رعایت شود؟

نکاتی از جمله آگاهی از وضعیت آب و هوا، نگهداری مواد غذایی دور از دسترس حیوانات، داشتن جعبه کمک‌های اولیه، شناخت محیط و مسیرها و روشن نگه داشتن آتش و چراغ در محدوده امن بسیار مهم هستند.

تور های ویژه