چرا هنگام تیک آف و فرود نمی توان از دستشویی هواپیما استفاده کرد؟!

پربازدیدترین ها

گردشگری 28 مهر ، 1403 7 دقیقه
دستشویی هواپیما

یکی از آسان‌ترین و سریع‌ترین روش‌های مسافرت امروزی استفاده از هواپیما است. سفر کردن به شیوه هوایی مزایای بسیاری دارد؛ اما هم‌زمان مسافران را با چالش‌هایی هم مواجه می‌کند. یکی از این چالش‌ها استفاده از سرویس بهداشتی است. اگر دوست دارید بدانید قانون استفاده از دستشویی هواپیما به چه صورت است در این مقاله با سفرهای پایتخت همراه باشید.


آیا می توانیم به هنگام تیک آف یا فرود از دستشویی استفاده کنیم؟

یکی از چالش‌برانگیزترین مسائل به هنگام سفرهای هوایی استفاده از سرویس بهداشتی است. شرکت‌های هواپیمایی در خصوص قانون استفاده از دستشویی بسیار جدی هستند. بسیاری از مسافران زمان انتظار خود را در فرودگاه در یک رستوران یا بار می‌گذرانند و از نوشیدن یک یا دو نوشیدنی لذت می‌برند.  با وجود این که هیدراته ماندن قبل از پرواز ضروری است، اما توصیه می‌شود از مصرف الکل و کافئین خودداری کنید چرا که به دلیل رطوبت کم در هواپیما، بدن مایعات خود را با سرعت بیشتری از طریق پوست و سیستم تنفسی از دست می‌دهد. چنانچه زیاد الکل بنوشید، به سرعت روی مثانه خود احساس فشار خواهید کرد. با این که توالت‌های هواپیما در دسترس هستند با این حال، استفاده از آنها تابع قوانینی است. در مراحل خاصی از پرواز استفاده از توالت داخلی ممنوع است و قانون استفاده از دستشویی هواپیما را باید در نظر داشت. 

دستشویی هواپیما

در صورت بروز تلاطم در هواپیما هم از دستشویی استفاده نکنید!

 به هنگام سوار شدن هواپیما، زمانی که هواپیما ثابت است، می‌توان از توالت‌ها بدون محدودیت استفاده کرد. تانجا بانگارد، رئیس خدمه کابین هلوتیک ایرویز می‌گوید: «از لحاظ فنی، توالت‌ها روی زمین به همان خوبی که در هوا کار می‌کنند، کار می‌کنند». اما قانون استفاده از دستشویی هواپیما در هنگام تیک آف و فرود به دلیل مسائل ایمنی بسیار سخت‌گیرانه است. این قوانین برای ایمنی مسافران وضع شده‌اند چرا که خطر آسیب رسیدن به مسافران در این مراحل بحرانی پرواز بیشتر است.  بنگارد می‌گوید: «پس از یک بررسی امنیتی سریع، مهمانداران هواپیما توالت‌ها را از بیرون قفل می‌کنند و فقط زمانی که علامت کمربند ایمنی خاموش شده باشد دوباره آن‌ها را باز می‌کنند». 

فیلم ایمنی را پیش از پرواز با دقت تماشا کنید!

 آندریاس مایر، سخنگوی Edelweiss در خصوص این قانون استفاده از دستشویی هواپیما می‌افزاید: «مسافران با اطلاعیه‌ای از مقررات توالت مطلع می‌شوند. فیلم ایمنی در ابتدای پرواز همچنین به زمان ممنوعیت استفاده از توالت اشاره می‌کند.» به عنوان یک قاعده کلی، تا زمانی که علامت کمربند ایمنی خاموش باشد، مسافران می‌توانند در هر زمان که بخواهند از توالت استفاده کنند. این بدان معنی است که هنگامی که به ارتفاع کروز رسیدید و تابلو خاموش شد، توالت‌ها کاملاً در دسترس هستند. چنانچه در طول پرواز آشفتگی ایجاد شود، علامت کمربند ایمنی دوباره روشن می‌شود و خدمه کابین از مسافران می‌خواهد به صندلی‌های خود بازگردند و کمربند ایمنی خود را ببندند.  مایر، سخنگوی ادلویز در خصوص قانون استفاده از دستشویی هواپیما به هنگام وضعیت متلاطم می‌گوید: «مسافران در صورت تلاش برای استفاده از توالت در هنگام وضعیت بغرنج هواپیما، ممکن است جان خود و سایر مسافران را به خطر بیندازند».

دستشویی هواپیما

استثنا هم در خصوص قانون استفاده از دستشویی هواپیما وجود دارد!

 با این حال باید گفت استثنا هم در خصوص قانون استفاده از دستشویی هواپیما وجود دارد. بسته به شرکت هواپیمایی، ممکن است این قوانین دستخوش تغییراتی شود. تانجا بنگارد از هلوتیک ایرویز توضیح می‌دهد: «اگر شخصی نیاز فوری به استفاده فوری از توالت در هنگام آشفتگی هواپیما داشته باشد، خدمه کابین به این نکته اشاره می‌کنند که با مسئولیت خود می‌تواند از توالت استفاده کند». در چنین مواردی، شرکت هواپیمایی هیچ مسئولیتی در قبال صدمات ناشی از حرکات غیرمنتظره هواپیما به عهده نخواهد گرفت.  

اول ایمنی!

 یک چیز نه تنها درباره قانون استفاده از دستشویی هواپیما بلکه درباره تمام مسائل مربوط به پرواز مسلم است: ایمنی در هواپیما همیشه اولویت اول است، حتی زمانی که طبیعت بدنتان ایجاب کند که به دستشویی بروید.  بهترین توصیه برای مسافران استفاده از سرویس بهداشتی قبل از بلند شدن و تیک آف است. به این ترتیب، افراد می‌توانند با آرامش از پرواز لذت ببرند (حداقل در پروازهایی با مسافت کوتاه) بدون اینکه در صورت بروز تلاطم در هواپیما دچار مشکل شوند.

آشنایی با موارد دیگر قانون استفاده از دستشویی هواپیما

 اما موارد دیگری به جز به هنگام فرود و تیک آف درباره قانون استفاده از دستشویی هواپیما وجود دارد که بد نیست با آنها آشنا شوید. با سفرهای پایتخت همراه باشید تا برخی از این موارد را با هم مرور کنیم.

قانون استفاده از دستشویی هواپیما

سعی کنید در قسمت پذیرایی و آشپزخانه هواپیما در صف انتظار دستشویی نایستید!

قانون استفاده از دستشویی هواپیما در این مورد به خصوص مانعی وضع نکرده؛ اما در این باره که آیا مسافران اجازه دارند در صف منتظر نوبت دستشویی بمانند یا نه، سردرگمی وجود دارد، زیرا مسافران معمولاً به دلایل ایمنی و امنیتی اجازه ندارند از جای خود بلند شوند و در راهرو بنشینند.

اما به طور کلی هیچ قانونی در مورد در صف ایستادن وجود ندارد. با این وجود بهتر است تا زمانی که دستشویی خالی شود در جایتان منتظر شوید. چرا که به این ترتیب جابه‌جایی مهمانداران برای پذیرایی از مسافران و موارد دیگر کمی آسان‌تر خواهد بود.

قانون نانوشته سد نکردن مسیر مهمانداران

باید اضافه کرد که شاید فضای آزاد مناسبی برای ایستادن در هواپیما بدون مسدود کردن راهرو پیدا کنید، اما مهمانداران ترجیح می‌دهند در حالی که برای هم‌سفرانتان غذا و نوشیدنی آماده می‌کنند از مسیری خلوت عبور کنند.  در واقع درباره این مورد نانوشته در قانون استفاده از دستشویی هواپیما باید گفت نباید در منطقه‌ای که صندلی‌های مهمانداران است منتظر بمانید. این کار مثل این است که وارد اتاق استراحت آنها شوید و در حالی که سعی می‌کنند کارشان را بکنند، به طرز ناخوشایندی در گوشه بایستید و معذبشان کنید.

قانون استفاده از دستشویی هواپیما

نکات بهداشتی را رعایت کنید!

یکی دیگر از موارد نانوشته اما مهم درباره قوانین پرواز، رعایت نکات بهداشتی در هواپیما است. برای اینکه سالم بمانید و از بوی بد در امان باشید، برخی از مهمانداران استفاده از ماسک در سرویس بهداشتی هواپیما را پیشنهاد می‌کنند.  همچنین به یاد داشته باشید که دستان خود را بشویید. در این مرحله ناگفته نماند، اما مهم است که همیشه دست‌های خود را بعد از استفاده از دستشویی بشویید. رعایت این نکته به خصوص در مکان‌های عمومی که همه مجبورند سطوح مشابهی را لمس کنند بسیار مهم است.  ۲۰ ثانیه کامل شستشو با آب و صابون میکروب‌ها را به‌درستی از دست‌هایتان پاک می‌کند. این بهترین خط دفاعی در برابر میکروب‌ها و ابتلا به کووید یا سرماخوردگی است.

کفش هایتان را بپوشید!

این مورد از موارد نانوشته مربوط به قانون استفاده از دستشویی هواپیما شاید بدیهی به نظرتان بیاید، اما لازم به یادآوری است که اگر در طول پرواز کفش‌های خود را در می‌آورید (که خود جای بحث دارد) باید به جای اینکه پابرهنه وارد دستشویی شوید، آنها را دوباره بپوشید.  باور کنید یا نه، مردم گاهی اوقات در کف دستشویی بدون کفش یا جوراب تردد می‌کنند. انجام این کار حتی در یک هتل هم ایده‌ی بسیار بدی است، چه برسد به هواپیما! با وجود این که با کفش نمی‌توانید پدیکور خود را به همه نشان دهید اما حداقل از ابتلا به عفونت قارچ پا جلوگیری خواهید کرد، بنابراین کفشتان را درنیاورید! قانون استفاده از دستشویی هواپیما

جمع بندی

 در این مقاله از سفرهای پایتخت به مواردی از قانون استفاده از دستشویی هواپیما پرداختیم. مواردی از این قبیل که نمی‌توانید به هنگام تیک آف و فرود و شرایط متلاطم هواپیما از سرویس بهداشتی استفاده کنید چرا که با این کار جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازید. اگر دوست دارید سفری بی‌خطر و آسوده را تجربه کنید حتماً پیش از پرواز این موارد را در ذهن داشته باشید.  

سؤالات متداول

آیا می توان به هنگام تیک آف و فرود از دستشویی هواپیما استفاده کرد؟

 خیر قانون استفاده از دستشویی هواپیما در این خصوص جدی است و به مسافران استفاده از سرویس بهداشتی را در این مواقع نمی‌دهد.

آیا می توان به هنگام شرایط متلاطم هواپیما از دستشویی استفاده کرد؟

 خیر. اغلب شرکت‌های هواپیمایی این اجازه را به مسافران نمی‌دهند؛ اما ممکن است ایرلاین‌هایی با یادآوری این نکته که مسئولیت هرگونه خطر به عهده خود مسافر خواهد بود این اجازه را به آنها می‌دهند.

چه موارد نانوشته ‌ای در خصوص قانون استفاده از دستشویی هواپیما وجود دارد؟

موارد نانوشته بسیاری در خصوص قانون استفاده از دستشویی هواپیما وجود دارد که از آن جمله می‌توان به مسدود نکردن مسیر مهماندارها به هنگام انتظار برای دستشویی، رعایت نکات بهداشتی و پوشیدن کفش به هنگام ورود به دستشویی اشاره کرد.

تور های ویژه