چرا در عید نوروز باید به خارج از ایران سفر کنیم؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه


سفر نوروزی خارجی

با نزدیک شدن به تعطیلات عید نوروز بسیاری از ایرانیان، برای سفر برنامه‌ریزی می‌کنند. بخشی از این سفرها به مقاصد داخلی و شهرهای ایران منتهی می‌شوند و بخشی دیگر به سفر نوروزی خارجی اختصاص دارند. در سال‌های اخیر سفرهای خارجی به خصوص سفر به کشور ترکیه افزایش پیدا کرده است. اما دلیل این امر چیست؟ با سفرهای پایتخت همراه باشید تا دلایل سفر به خارج از کشور در عید نوروز را بررسی کنیم و سپس به سراغ معرفی چند مقصد خارجی محبوب و جذاب نوروزی برویم.

دلایل سفر به خارج از کشور در عید نوروز

با این که ایران کشوری چهارفصل بوده و آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است اما تعداد زیادی از ایرانیان دوست دارند در عید نوروز به خارج از کشور سفر کنند. دلایل سفر به خارج از کشور در عید نوروز شامل موارد زیر هستند:

  • رفاه اجتماعی

یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر نوروزی خارجی ایرانیان، بالاتر بودن سطح رفاه اجتماعی کشورهای مقصد است. کشورهایی مانند ترکیه آزادی‌های اجتماعی و سطح رفاه بیشتری را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

  • نبود زیرساخت‌های گردشگری در داخل کشور

نبود زیرساخت‌های گردشگری در داخل کشور یکی دیگر از عواملی است که ایرانیان را تشویق می‌کند تا به جای سفرهای داخلی، به کشورهای خارجی سفر کنند. تعدادی از این زیرساخت‌ها شامل  سیستم آب و فاضلاب، مسیر جاده‌ای خوب و دسترسی به اینترنت آزاد هستند. برای مثال برخی از استان‌های ایران مانند سیستان و بلوچستان جاده‌ی مناسبی ندارند. همچنین در تعدادی از شهرهای و مناطق مهم گردشگری کشورمان مانند جزیره هرمز و جزیره هنگام مشکل آب آشامیدنی وجود دارد.

  • نامناسب بودن اقامتگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر، اقامت در یک مکان امن و مجهز است. متأسفانه هنوز هم در بسیاری از مناطق گردشگری ایران اقامتگاه‌های مناسب و درجه یک وجود ندارد و گردشگران مجبور هستند در خانه‌های افراد بومی اقامت کنند.

  • هزینه بالای سفرهای داخلی

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود ایرانیان به خارج از کشور سفر کنند هزینه‌های بالای سفرهای داخلی است. گاهی هزینه‌ی سفر به یک مقصد داخلی (به ویژه با هواپیما) با سفر به یکی از کشورهای همسایه یکسان است. بنابراین گردشگران ترجیح می‌دهند با انتخاب یک مقصد خارجی، با فرهنگ و جاذبه‌های متفاوت‌تری آشنا شوند.

محبوب‌ترین مقاصد سفر نوروزی خارجی

هر چه به روزهای عید نزدیک‌تر می‌شویم سفرها هم حسابی رونق می‌گیرند. اگر شما هم قصد دارید به خارج از کشور سفر کنید باید با توجه به اهداف سفرتان، مقصد مناسبی را انتخاب کنید. به خصوص اگر خانواده و کودک همراه دارید لازم است وسواس بیشتری برای یافتن مقصد مناسب داشته باشید. اما بهترین و محبوب‌ترین مقاصد سفر نوروزی خارجی کدام هستند؟

  • استانبول یکی از بهترین مقاصد سفر نوروزی خارجی

شهر زیبا و تاریخی استانبول یکی از بهترین مقاصد سفر نوروزی خارجی ایرانیان است. در ایام عید شهر استانبول آفتابی بوده و گردشگران روزانه به طور متوسط از ۹ ساعت نور خورشید بهره‌مند می‌شوند. تورهای غذایی و جشنواره‌ی رقص استانبول از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به این شهر محسوب می‌شوند. جشنواره‌ی رقص استانبول ده سال است که برگزار می‌شود و در آن بیش از ۴۰۰۰ رقصنده شرکت می‌کنند. این جشنواره در سال جدید در تاریخ ۲۶ تا ۳۱ مارس برگزار خواهد شد.

همچنین جاذبه‌های تاریخی شهر استانبول از دیدنی‌ترین جاذبه‌های جهان هستند. زیرا در این شهر فرهنگ‌ها و هنرهای غرب و شرق درهم‌آمیخته و آثاری بی‌نهایت زیبا را پدید آورده‌اند. از جاذبه‌های استانبول می‌توان به مسجد معروف ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، آب انبار باسیلیکا، مسجد آبی، مسجد چاملیجا و بازار بزرگ اشاره کرد. همچنین اگر اهل خرید باشید می‌توانید لوازم و اجناس اصل را با قیمت مناسبی از بازارها و مراکز خرید این شهر خریداری کنید.

  • آنتالیا، یک مقصد ساحلی جذاب برای سفر نوروزی خارجی

آنتالیا، یک مقصد ساحلی جذاب برای سفر نوروزی خارجی محسوب می‌شود. این شهر در سواحل جنوبی ترکیه قرار دارد. آنتالیا نه تنها یک مرکز گردشگری بی‌نظیر، بلکه دروازه‌ای به ریوریای ترکیه است. ریوریای ترکیه استراحتگاه‌هایی ساحلی در بخش جنوب‌غربی و جنوب این کشور هستند و شامل شهرهای بودروم، فتحیه، مارماریس، کوش‌آداسی، چشمه، دیدیم و آلانیا می‌شوند.

آنتالیا تابستان‌های گرم و طولانی و زمستان‌های معتدل و مرطوبی دارد. در فصل بهار، دمای هوای این شهر کمی افزایش پیدا کرده و از شدت بارندگی کاسته می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت ایام عید زمان بسیار خوبی برای سفر به آنتالیا است. میانگین دمای هوای این شهر در ماه مارس ۱۸ درجه سانتی‌گراد است و گردشگران به راحتی می‌توانند در سواحل زیبای آن استراحت کنند. اگر چه بیشتر گردشگران به خاطر لذت بردن از ورزش‌های آبی و ساحلی آنتالیا به این شهر سفر می‌کنند اما آنتالیا جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی هم دارد.سفر نوروزی خارجی

  • ازمیر ترکیه، مقصدی مناسب برای سفر نوروزی خارجی

ازمیر ترکیه، مقصدی مناسب برای سفر نوروزی خارجی است. این شهر بعد از استانبول و آنکارا پرطرفدارترین و بزرگ‌ترین شهر ترکیه محسوب می‌شود و از لحاظ صنعتی، تجاری و بندر موقعیت خاصی دارد. ازمیر بر روی یک خلیج بلند و باریک در کرانه‌های دریای اژه قرار گرفته و چشم‌انداز بسیار زیبایی به ساحل دریای اژه دارد. همچنین باغ‌های زیتون، جنگل‌های کاج و پرتگاه‌های سنگی، زیبایی این شهر را دو چندان کرده‌اند. اگر مقصد سفر نوروزی خارجی شما شهر زیبا و سرزنده‌ی ازمیر است باید بدانید این شهر در بهار گرم‌تر از روزهای زمستان می‌شود. متوسط دمای این شهر در نوروز ۱۶ درجه سانتی‌گراد بوده و در طول روز ۱۲ ساعت آفتاب وجود دارد. 

در فصل بهار ازمیر برخلاف تابستان‌ها خلوت و آرام است و می‌توانید لحظات فوق‌العاده لذت‌بخشی را در این شهر تجربه کنید. ازمیر ترکیه تعدادی از بهترین سواحل را در خود جای‌داده است که همگی آن‌ها پر از بارها، کافه‌ها و مراکز موج‌سواری هستند. از دیگر جاذبه‌های این شهر می‌توان به طبیعت جذاب و مراکز خرید لوکس و مجهز اشاره کرد. همچنین ازمیر در نزدیکی افسوس قرار دارد و در صورت تمایل می‌توانید سری به بازمانده‌های شهر تاریخی افسوس بزنید.

  • وان، از ارزان‌ترین مقصدها برای سفر نوروزی خارجی

وان، از ارزان‌ترین مقصدها برای سفر نوروزی خارجی است. این شهر فاصله‌ی کمی تا مرز ایران دارد و در صورت تمایل می‌توانید با ماشین شخصی به آن سفر کنید. در سفر به وان علاوه بر دیدن زیبایی‌ها و جاذبه‌های طبیعی، امکان خرید انواع کالاها و پوشاک را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت خواهید داشت.

شهر وان در شرق استان وان و در ساحل شرقی دریاچه وان ترکیه قرار دارد و از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه محسوب می‌شود. در جاذبه‌های تاریخی این شهر یعنی صخره وان و قلعه باستانی این شهر، کتیبه‌هایی به خط میخی مربوط به پادشاهی  اورارتو(۱۳۰۰ تا ۷۰۰ قبل ‌از میلاد) وجود دارد.

وان در ایام نوروز متوسط دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند. البته ممکن است در برخی روزها دما تا ۵ درجه سانتی‌گراد هم پایین بیاید. در این ایام بارش باران رایج است بنابراین اگر قصد دارید به این منطقه سفر کنید باید لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید.سفر نوروزی خارجی

  • دبی، مقصدی لوکس برای سفر نوروزی خارجی

دبی، مقصدی لوکس برای سفر نوروزی خارجی محسوب می‌شود. بنابراین اگر هدفتان از سفر، دیدن آسمان‌خراش‌های  بلند، سوار شدن بر اتومبیل‌های مجلل، اقامت در هتل‌های لوکس و لذت بردن از تفریحات خاص است، دبی گزینه‌ی مناسبی برایتان خواهد بود. این شهر پر از شگفتی است و هر تفریحی که بخواهید در این مکان جذاب پیدا می‌شود.

در فصل بهار و ایام عید، دبی آب و هوای بسیار مطبوعی دارد و فرصت مناسبی است تا از تفریحات آبی این شهر حسابی لذت ببرید. همچنین دیدن سواحل ماسه‌ای طلایی رنگ سرزمین رؤیاها، خاطره‌ای است که تا مدت‌ها در ذهنتان باقی می‌ماند.

  • سفر نوروزی به ارمنستان، سرزمین کلیساها

سفر نوروزی به ارمنستان، سرزمین کلیساها پر از تجربه‌های ناب است. این کشور زیبا و کهن در قفقاز جنوبی و در نزدیکی سواحل جنوب شرقی دریای سیاه قرار دارد. ارمنستان یکی از کشورهای هم‌مرز با ایران است و حتی در صورت تمایل می‌توانید با ماشین شخصی به این کشور زیبا سفر کنید.

این کشور علاوه بر داشتن آثار تاریخی ارزشمند، طبیعت بی‌نظیری هم دارد که در فصل بهار دیدنی‌تر از همیشه می‌شود. در ایام عید جاذبه‌های گردشگری ارمنستان مانند تابستان شلوغ نیستند. این کشور بهار کوتاهی دارد و آب‌وهوای آن غیرقابل‌پیش‌بینی است. معمولاً میانگین دمای هوای ارمنستان در فصل بهار ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. البته ارتفاعات این کشور آب و هوای خنک‌تری دارند. به طور کلی فصل بهار و ایام عید زمان خوبی برای بازدید از طبیعت و صومعه‌های این کشور است.سفر نوروزی خارجی

  • سنت پترزبورگ، باشکوه‌ترین مقصد برای سفر نوروزی خارجی

سنت پترزبوگ، باشکوه‌ترین مقصد برای سفر نوروزی خارجی است. این شهر آثار معماری و هنری شگفت‌انگیز و بی‌نظیری را در خود جای داده است. سنت پترزبورگ در سال ۱۷۰۳ به دستور پتر کبیر ساخته شد و به مدت دو سده پایتخت روسیه بود. این شهر در دشت‌های میانی تایگا(امتداد سواحل خلیج نوا) و جزایر دلتای رودخانه قرار دارد. در ایام عید آب و هوای سنت پترزبورگ هنوز زمستانی است و برف و یخ زمستانی در حال آب شدن هستند. بنابراین اگر قصد دارید در نوروز به سنت پترزبورگ سفر کنید حتما باید لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید. 

  • مسکو، سرزمین معماری و هنر

مسکو، سرزمین معماری و هنر یکی دیگر از محبوب‌ترین مقاصد برای سفر نوروزی خارجی است که آثار فرهنگی و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. از جذاب‌ترین آثار این شهر می‌توان به آوانگارد روسی، گالری دولتی ترتیاکوف و موزه هنرهای زیبای دولتی پوشکین اشاره کرد.

مسکو به داشتن زندگی شبانه‌ی پرجنب و جوش مشهور است و بارها و کلوب‌های این شهر از گردشگران نوروزی پذیرایی می‌کنند. به جرات می‌توان گفت این شهر تمام جاذبه‌های دیدنی مانند رستوران‌های عالی، کلیساهای باشکوه، آثار معماری تماشایی، مجتمع‌های خرید لوکس و دیگر تفریحات جذاب را در خود جای داده است. بنابراین در مسکو حتی یک لحظه هم حوصله‌تان سر نمی‌رود. در ایام نوروز آب و هوای مسکو غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است در یک لحظه شاهد باران و لحظه‌ای دیگر شاهد تابیدن آفتاب باشید. بنابراین در زمان سفر به این شهر، لباس گرم را فراموش نکنید.

  • جزیره پوکت، مقصدی با تفریحات شبانه‌ی جذاب

جزیره پوکت، مقصدی با تفریحات شبانه‌ی جذاب است که گزینه‌های متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد. پوکت بزرگ‌ترین جزیره کشور تایلند محسوب می‌شود و مساحت کلی آن برابر با ۵۷۶ کیلومتر مربع است. این جزیره در دریای آندامان قرار دارد و سواحل بی‌نظیری مانند ساحل کامالا، ساحل کارون و ساحل پاتونگ را در خود جای داده است. همچنین جنگل‌های گسترده‌ی نارگیل و جنگل‌های گرمسیری، شالیزارهای دیدنی و تفریحات آبی این جزیره گردشگران زیادی را به این منطقه می‌کشانند. پیشنهاد می‌کنیم در سفر نوروزی به پوکت حتماً غذاهای خیابانی این جزیره‌ی زیبا را امتحان کنید.

متوسط دمای جزیره پوکت در ایام نوروز ۲۳ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد است و معمولا روزهای این جزیره آفتابی هستند. همچنین دمای دریا در این جزیره، تقریبا ۲۹ درجه سانتی‌گراد است و گردشگران به راحتی می‌توانند از غواصی و شنا لذت ببرند.سفر نوروزی خارجی

  • مالدیو، مقصدی با آب‌های شفاف و اقامتگاه‌های لوکس

مالدیو، مقصدی با آب‌های شفاف و اقامتگاه‌های لوکس بوده و یکی از محبوب‌ترین کشورها برای سفر نوروزی خارجی محسوب می‌شود. این مجمع‌الجزایر زیبا با مناظر طبیعی فوق‌العاده دیدنی، سواحل بی‌نظیر و دنیای شگفت‌انگیز زیر آب، در اقیانوس هند قرار دارد. اگر علاقه‌مند به سکوت و طبیعت باشید می‌توانید جزایر جنوبی مالدیو مانند ماوو را به عنوان مقصد انتخاب کنید. اما اگر به دنبال امکانات و تفریحات بیشتری هستید جزایر شمالی این کشور مانند گافاروفالو، آری، تودو و رادهو برایتان مناسب‌تر هستند.

در ایام نوروز متوسط دمای هوای مالدیو ۳۱ درجه سانتیگراد است و گردشگران به راحتی می‌توانند از تفریحات آبی و ساحلی لذت ببرند. همچنین ممکن است در برخی از روزها باران‌های کوتاهی ببارد و دمای هوا کاهش پیدا کند.

  • رم، پایتخت باستانی کشور ایتالیا

رم، پایتخت باستانی کشور ایتالیا یکی دیگر از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین مقاصد سفر نوروزی خارجی است که در بهار جلوه‌ای صدچندان پیدا می‌کند. در ایام عید مردم رم برای عید پاک آماده می‌شوند و تمام خیابان‌های این شهر پر از شور زندگی است. با فرا رسیدن بهار، در رم، روزها طولانی‌تر می‌شوند و گردشگران می‌توانند در آب و هوای مطبوعی از جاذبه‌های این شهر زیبا بازدید کنند.

  • جزیره کرت یونان با تمدن کهن

جزیره کرت یونان با تمدن کهن و چندهزار ساله‌ی خود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری دارد. این جزیره هزاران سال قبل، محل شکل‌گیری تمدن مینوسی بوده و در تمام قسمت‌های آن می‌توان آثار تاریخی شگفت‌انگیزی را مشاهده کرد. اگر در ایام عید به این جزیره سفر کنید می‌توانید ۱۵۰ نمونه شکوفه‌ی بسیار زیبا را در کرت ببینید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید به سافاری طبیعت بروید و یا در کوچه‌های اسرارآمیز این جزیره به گشت و گذار بپردازید.سفر نوروزی خارجی

جمع‌بندی درباره محبوب‌ترین مقاصد سفر نوروزی خارجی

در این مقاله دلایل سفر به خارج از کشور در عید نوروز را توضیح دادیم و محبوب‌ترین مقاصد سفر نوروزی خارجی را معرفی کردیم. اگر چه شهرها و کشورهای دیدنی بسیاری وجود دارند که می‌توانید در ایام عید به آن‌ها سفر کنید اما موارد معرفی شده در بین ایرانیان محبوب‌تر بودند. در پایان امیدواریم سفر نوروزی شما پر از لحظات خوش و خاطرات به یادماندنی باشد.

تور های ویژه