آشنایی با مقاصد جذاب سفر در ماه رمضان

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه


سفر در ماه رمضان

سفر در ماه رمضان در گذشته زیاد رایج نبود چرا که افراد مسلمان حداقل باید ده روز در شهری بمانند تا بتوانند روزه بگیرند. اما امروزه و به‌خصوص امسال که نوروز ۱۴۰۳ مصادف شده با ماه رمضان خیلی از ما ایرانی‌ها به سفر فکر می‌کنیم. تعطیلات عید بهترین زمان برای بازدید از شهرها و فرهنگ‌های مختلف به همراه دوستان و خویشانمان است. اما چه شهرها و کشورهای خارجی و داخلی برای سفر در ماه رمضان مناسب هستند؟ 

مقاصد خارجی سفر در ماه رمضان

اگر از آن دسته افرادی باشید که به سفرهای خارجی علاقه دارند، حتماً دوست دارید بدانید در ماه رمضان چه کشورهایی میزبان بهتری برای شما هستند و اقامت در کدام یک از آنها اوقات بهتری را برای شما در این ماه مهمانی خدا فراهم خواهد کرد. در ادامه به معرفی برخی از این کشورها می‌پردازیم.

ترکیه، محبوب‌ترین مقصد ایرانی‌ها

وقتی صحبت از سفر در ماه رمضان باشد نمی‌توان اسمی از ترکیه محبوب‌ترین مقصد ایرانی‌ها نبرد. این کشور که بیش از هفتاد درصد جمعیتش را مسلمانان تشکیل می‌دهند در ماه رمضان حال و هوای بسیار جذاب و زیبایی پیدا می‌کند. ماه رمضان در نظر ترکیه‌ای‌ها ماه رحمت و مهربانی است و در مساجدی مثل ایاصوفیه برای مراسم افطار سفره‌های غذای رایگان برقرار می‌شود و نماز جماعت باشکوه تمام برگزار می‌گردد. با وجود این کافه‌ها و رستوران‌ها و مراکز تفریحی و خرید در تمام ساعت‌های روز باز هستند و به گردشگران سرویس می‌دهند.

طبل‌زنی و مراسم بیدارباش صبح و چاوش‌خوانی و رقص‌های چرخان دراویش در مساجد و مراکز مذهبی به‌خصوص در شهر استانبول تنها گوشه‌ای از مناسک زیبای ترک‌ها در رمضان را تشکیل می‌دهند. همچنین در این ماه می‌توانید لذت چشیدن شیرینی‌ها و غذاهای سنتی ترکی مثل کونفه، سوجوک، باقلوا و ایشلی کوفته را تجربه کنید. همچنین برای سفر به ترکیه نیازی به ویزا ندارید.

دبی در امارات

یکی دیگر از مقاصد جذاب سفر در ماه رمضان دبی در کشور امارات است. گرچه این شهر همیشه و در تمام ایام سال مقصد محبوبی برای سفر است اما به دلیل مسلمان بودن بیشتر جمعیت در این کشور در ماه رمضان برنامه‌های ویژه‌ای در نظر گرفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال افطار در دبی با صدای توپ به همگان اعلام می‌شود و هتل‌های مختلف به هنگام افطار «مجلس رمضان» که چادری عربی است را با فرش ایرانی و پشتی دایر می‌کنند. انواع غذاهای مختلف عربی که نمایانگر فرهنگ عربی هستند چیده می‌شود. «هریس» یکی از این غذاهاست که با گوشت بره و گندم پخته می‌شود.سفر در ماه رمضان

همچنین دبی برای کسانی که روزه نیستند هم مقصد مناسبی است و خدمات خوبی به آنها ارائه می‌کند. مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ هم تخفیف‌های ویژه‌ای در این ماه در نظر می‌گیرند. جشنواره‌ها و بازارهای مختلفی هم در سطح شهر در ماه رمضان دایر می‌شود.

کشور عراق

یکی از مقاصد مهم سفر در ماه رمضان به‌خصوص برای افراد مذهبی کشور عراق و شهرهای کربلا، نجف و سامراست. همان‌طور که می‌دانیم حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل در کربلا واقع شده و هرسال با حضور مسلمانان از کشورهای مختلف در ماه مبارک در بین‌الحرمین برنامه‌های دعا و عبادت دسته‌جمعی برگزار می‌شود. همچنین در شهر نجف که بارگاه حضرت علی در آن قرار دارد هم مراسم‌های مربوط به ماه رمضان به زیبایی و شکوه برقرار می‌شود. شهر سامرا هم که حرم امام حسن عسکری و همچنین نرجس خاتون در آن قرار دارد از مراکز مذهبی خوب برای سفر در ماه رمضان محسوب می‌شود.

کوالالامپور در مالزی

مالزی کشوری مسلمان است و کوالالامپور پایتخت آن گزینه‌ی خوبی برای سفر در ماه رمضان محسوب می‌شود. هر سال در این کشور در این ماه مبارک بازارها و جشنواره‌های مخصوص برگزار می‌شود. محلی‌ها به این بازارها «پاسار مالام» می‌گویند. در این پاسار مالام‌ها خوراکی‌های سنتی، دسر و شیرینی‌های محلی مثل ناسی داگانگ، ساتای و ناسی کاندار به فروش می‌رسد. در عید فطر هم مراسم خاصی در کوالالامپور برگزار می‌شود به نام «سفره باز». افرادی که تمکن مالی خوبی دارند سفره‌های بزرگ غذا پهن می‌کنند و از دیگران پذیرایی می‌کنند. مردم محلی همچنین جشن‌هایی را بعد از افطار برگزار می‌کنند که شامل رقص‌های سنتی آنها هم می‌شود.

شهر قاهره در مصر

از دیگر مقاصد جالب سفر در ماه رمضان شهر قاهره در کشور زیبای مصر است.  این کشور به دلیل فرهنگ و تمدن دیرینه‌ و کهنی که دارد همیشه و در تمام ایام سال مقصد جذابی برای مسافرت است. اما در ماه رمضان مصری‌ها به‌خصوص در شهر قاهره ریشه‌های اسلامی خود را بیش از همیشه به نمایش می‌گذارند. تاحدی‌که در این ماه خیابان‌ها، رستوران‌ها و خانه‌ها را با فانوس‌های زیبا می‌آرایند. مصری‌ها این فانوس‌ها را با غروب خورشید روشن می‌کنند که نشان پایان روزه‌داری به حساب می‌رود. دوباره با طلوع آفتاب فانوس‌ها خاموش می‌شود.سفر در ماه رمضان

پس از افطار شهر پر از جنب‌وجوش می‌شود و می‌توانید از غذاهای سنتی مصری مثل آتایف، کونفه و ماهشی بچشید. همچنین تمام جاذبه‌ها تاریخی گردشگری قاهره در رمضان باز هستند، فقط ممکن است ساعت کاری‌شان کمی تغییر کند.

شهر فاس در مراکش

شهر فاس در مراکش را هم می‌توان در لیست مقاصد سفر در ماه رمضان قرارداد. این شهر قدیمی در مراکش از مهم‌ترین قطب‌های فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود. دیوارهای قرون‌وسطایی این شهر کهن مناسب بازدید کسانی است که عاشق فرهنگ و تمدن کشورهای دیگر هستند. علاوه بر مساجد تاریخی متعدد که مراسم عبادت خاص ماه رمضان در آنها انجام می‌شود، می‌توانید از قدیمی‌ترین دانشگاه جهان یعنی al-Qarawiyyin هم دیدن کنید.

همچون دبی در این شهر هم به هنگام افطار توپ در می‌کنند. همچنین پس از اذان مغرب شهر پر از جمعیت و موسیقی و نور و رقص می‌شود و می‌توانید از غذاهای سنتی مراکشی مانند سوپ باقلا، چبکیا، سلو، ماکودا، پاستیلیا و تاجین بچشید.

مالدیو جزیره‌ای زیبا

کشور مالدیو به عنوان جزیره‌ای بسیار زیبا که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند هم مقصد خوبی برای سفر در ماه رمضان است. به عنوان کشوری مسلمان، خوردن و آشامیدن برای غیر روزه‌داران را ممنوع نکرده و جالب‌تر از همه این که برای سفر به این کشور زیبا نیازی به ویزا ندارید. جاذبه‌های گردشگری مالدیو در ماه مبارک یکی دوتا نیست. سواحل قشنگ با بناهای تاریخی، مساجد و معابد، پارک‌های زیبا و مناظر طبیعی شگفت‌انگیز تنها گوشه‌ای از این جاذبه‌ها را تشکیل می‌دهند.

همچنین عید فطر یکی از مهم‌ترین عیدهای اهالی این کشور جزیره‌ای به حساب می‌رود و باشکوه و جلال بسیار آن را جشن می‌گیرند. مراکز گردشگری مثل قایق‌های تندرو و کشتی‌های کروز در این ماه فعالیت می‌کنند. فقط ممکن است ساعت کاری‌شان کمی کاهش پیدا کند.سفر در ماه رمضان

علاوه بر مقاصدی که معرفی کردیم کشور عمان، اردن، آفریقای جنوبی، برونئی، سنگاپور هم گزینه‌های خوبی برای سفر در ماه مهمانی خدا هستند.

مقاصد داخلی سفر در ماه رمضان

شاید از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید در ایام ماه رمضان که مصادف شده با تعطیلات نوروز به سفر به شهرهای کشور خودمان بروید.

مشهد مقدس

شهر مقدس مشهد که از قطب‌های مذهبی زیارتی کشورمان است هر ساله در ماه رمضان میزبان تعداد زیادی از زائران ایرانی و غیرایرانی است. وجود حرم مطهر امام هشتم در این شهر باعث شده مراسم ویژه ماه رمضان برای عبادت و دعا در صحن‌ها و فضاهای مختلف حرم برگزار شود. مشهد پس از افطار سراسر نور و زیبایی است. می‌توانید از بازارهای بزرگ این شهر دیدن کنید و از غذاهای سنتی مشهدی مانند شله مشهدی، آش لخشک و دیگچه مشهدی بچشید و لذت ببرید.سفر در ماه رمضان

قم و مسجد جمکران

یکی دیگر از مقاصد سفر در ماه رمضان به‌خصوص برای افراد روزه‌دار شهر قم است. وجود بارگاه حضرت معصومه و مسجد بزرگ و مقدس جمکران این شهر را به یکی دیگر از قطب‌های مهم زیارتی در ماه مبارک تبدیل کرده. مراسم مناجات و دعا بعد از افطار و سفره‌های نذری سحر و افطار و شب‌نشینی‌های شب‌های قدر همه از جذابیت‌های اقامت در قم به هنگام رمضان هستند.

اصفهان نصف جهان

اصفهان که یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی تاریخی کشورمان بوده و به نصف جهان معروف است هم مقصد مناسبی برای سفر در ماه رمضان به حساب می‌رود. مراسم و رویدادهای مختلفی در این ماه در اصفهان صورت می‌گیرد که از آن جمله می‌توان به مراسم هوم بابابی در پانزده شب اول ماه مبارک اشاره کرد. در این ایام بزرگسالان به همراه کودکان در محله‌ها جمع می‌شوند و شعرهای مذهبی می‌خوانند تا برای نیازمندان و فقرا کمک جمع کنند.

بسیاری از اصفهانی‌ها سفره‌های افطاری‌شان را به کنار زاینده‌رود و سی و سه پل و پل خواجو می‌برند و کنار هم اوقات خوشی را سپری می‌کنند. حلیم‌بادمجان، آش شله و بریانی و خورش ماست هم از خوردنی‌های سنتی خوشمزه‌ای است که اصفهانی‌ها به هنگام رمضان می‌خورند.

بوشهر و مراسم دُم دُم سحری!

بوشهر این شهر جنوبی کشورمان هم گزینه خوبی برای سفر در ماه رمضان است. حال و هوای رمضان در بوشهر بسیار زیبا و خاص بوده و غذاهای مختلف و خوشمزه محلی برای افطار در رستوران‌ها و سفره‌های افطاری سرو می‌شود. غذاهایی مثل حلوای انگشت‌پیچ، آش بوشهری، قلیه‌میگو، للک، گمنه و دم‌پختک ماهی. همچنین مراسم خاصی توسط بوشهری‌ها در ماه مبارک برگزار می‌شود به نام «دم‌دم سحری». در این مراسم دمام که نوعی ساز کوبه‌ای است به هنگام سحر نواخته می‌شود تا با صدای آن کسانی که می‌خواهند روزه بگیرند برای سحری بیدار شوند.سفر در ماه رمضان

ارومیه و مراسم اوباشدان

ارومیه که در آذربایجان غربی واقع شده هم انتخاب مناسبی برای سفر در ماه رمضان به نظر می‌رسد. در این شهر مراسم و مناسک مختلفی خاص ماه مبارک انجام می‌شود. یکی از این مراسم‌ها «اوباشدان» است. در این مراسم مردم به هنگام سحر به بام خانه‌ها می‌روند و به دعاخوانی مخصوص سحر می‌پردازند. همچنین پس از افطار سفره‌های طولانی در مساجد و مراکز مذهبی انداخته می‌شود و با غذاهای سنتی مثل نان محلی ارده، نان‌روغنی، حلوا، دلمه، باغلی فتیر و شیربرنج از مهمان‌ها و روزه‌داران پذیرایی می‌شود.

مطالب مرتبط

دبی در ماه رمضان چگونه است؟

ترکیه در ماه رمضان چگونه است؟

شیراز دوست‌داشتنی

شیراز که شهر مهم توریستی تاریخی کشورمان است در هم مقصد خوبی برای سفر در ماه رمضان به شمار می‌رود. این شهر دوست‌داشتنی علاوه بر داشتن فضاهای تاریخی همچون حافظیه، سعدیه، باغ ارم، حمام و بازار وکیل که بازدید از آن‌ها در ماه رمضان خالی از لطف نیست دارای مراکز مذهبی مهمی است. مکان‌های زیارتی مانند شاه‌چراغ، حرم امام زاده‌ها سید علاءالدین حسین، سید میرمحمد بن موسی و علی بن حمزه. مراسم ویژه‌ای هر ساله در حرم این امام‌زادگان به‌خصوص در شاه‌چراغ زیبا برای روزه‌داران به هنگام افطار برگزار می‌شود.سفر در ماه رمضان

علاوه بر شهرهایی که ذکر شد، کرمانشاه، کیش، رشت، چهارمحال‌وبختیاری و تبریز هم مقاصد خوبی برای سفر در ماه رمضان هستند.

جمع‌بندی

امسال تعطیلات نوروز مقارن شده با ماه مبارک رمضان. بسیاری از افراد در این ایام قصد سفر به شهرها و کشورهای دیگر را دارند و مشتاق‌اند بدانند کدام شهرها و کشورها برای سفر در ماه مبارک رمضان مناسب‌تر هستند.

در این مقاله ازسفرهای پایتخت با هم به بررسی مقاصد مختلف خارجی و داخلی برای سفر در ماه رمضان پرداختیم. برای مقاصد خارجی به معرفی ترکیه، دبی، عراق، کوالالامپور در مالزی، قاهره در مصر و فاس در مراکش پرداختیم. برای مقاصد داخلی هم مشهد، قم، اصفهان، بوشهر، شیراز و ارومیه را معرفی کردیم. 

تور های ویژه