راهنمای سفر به خوزستان

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 15 فروردین ، 1403 7 دقیقه
سفر به خوزستان

آیا تابه‌حال تجربه سفر به خوزستان را داشته‌اید؟ خوزستان نیز مانند سایر مناطق جنوبی کشور از انواع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برخوردار بوده و مردم مهمان‌نواز این منطقه، سالانه میزبان گردشگران از سراسر دنیا هستند. آب‌وهوای خوزستان در فصول مختلف سال متفاوت است و پیشنهاد می‌شود، طبیعت بکر خوزستان را در فصل بهار از دست ندهید. از مزایای تجربه سفر به شهرهای مختلف خوزستان می‌توان به انواع غذاهای محلی خوشمزه، بازارهای محلی و دیدنی در شهرهای مختلف و خوراکی‌ها و صنایع‌دستی جنوبی اشاره نمود.

اگر شما نیز به بازدید از جاذبه‌های گردشگری این منطقه و سفر به خوزستان علاقه‌ دارید، توصیه می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این استان و جاذبه‌های دیدنی آن، در ادامه با مجله گردشگری سفرهای پایتخت همراه شوید.

خوزستان کجاست؟

استان خوزستان در جنوب غربی ایران در مرز ایران، عراق و خلیج نیلگون فارس واقع شده است. این استان از لحاظ جغرافیایی به دو بخش کوهستانی و جلگه‌ای تقسیم می‌شود. مرکز استان خوزستان و بزرگ‌ترین شهر آن، اهواز است. شهرهای مهم دیگری هم مانند آبادان، اندیمشک، خرمشهر و مسجدسلیمان مهم‌ترین شهرهای خوزستان از نظر گردشگری شناخته شده‌اند. استان خوزستان، از منابع غنی نفت و گاز ایران محسوب شده و به همین دلیل از اهمیت سیاسی و اقتصادی بالایی برخوردار است.

همچنین جاذبه‌های طبیعی، مراتع سرسبز، بیابان‌های شگفت‌انگیز و سایر جاذبه‌های تاریخی این استان، سبب شده تا سالانه در تمام فصول، گردشگران زیادی سفر به خوزستان را در برنامه‌های خود قرار دهند. زبان‌های فارسی، عربی، بختیاری، کردی، لری در خوزستان رایج بوده و مردم به این زبان‌ها صحبت می‌کنند.

استان خوزستان، تاریخی غنی و پرفراز و نشیب را در دوره‌های زمانی مختلف تجربه کرده است. یادواره‌های به‌جامانده از دوران ساسانیان و بقایای جنگ تحمیلی ایران و عراق، جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بسیاری را در این منطقه ایجاد کرده است. بنابراین سفر به خوزستان، سفری در دل تاریخ محسوب می‌شود.

راه‌های سفر به خوزستان

برای سفر به خوزستان، راه‌های متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید بسته به مسافت، راحتی و هزینه، مناسب‌ترین راه را انتخاب کنید. گردشگران می‌توانند از طریق مسیرهای هوایی، جاده‌ای و ریلی به خوزستان سفر کنند. در ادامه به شرح مختصری از ویژگی‌های هر یک می‌پردازیم:

سفر هوایی به خوزستان

راحت‌ترین و سریع‌ترین راه سفر به خوزستان، مسیر هوایی است. در حال حاضر استان خوزستان ۴ فرودگاه فعال شامل فرودگاه بین‌المللی اهواز، فرودگاه بین‌المللی آبادان، فرودگاه دزفول و فرودگاه ماهشهر دارد که می‌توانید با توجه به شهر مقصد، فرودگاه مد نظر خود را انتخاب نمایید.سفر به خوزستان

سفر ریلی به خوزستان

سفر به خوزستان به‌وسیله قطار، سفری اقتصادی‌تر محسوب شده و اگر از مبدأ تهران به خوزستان سفر می‌کنید، این نکته را در نظر داشته باشید که می‌بایست مسیری ۱۴ ساعته را سپری کنید. در حال حاضر در شهرهای اندیمشک، خرمشهر و اهواز مسیرهای ریلی فعال موجود است.

سفر جاده‌ای به خوزستان

برای سفر به خوزستان، گزینه‌های اتوبوس و اتومبیل شخصی نیز وجود دارد. اگر قصد سفر از تهران به خوزستان با اتوبوس را دارید، می‌بایست با مراجعه به پایانه جنوب آماده یک سفر ۱۲ ساعته شوید. همچنین برای سفر با اتومبیل شخصی نیز، آزادراه خلیج فارس مسیری ۹ ساعته است. این نکته را در نظر داشته باشید، اگر مسافت شما بالای ۶۰۰ کیلومتر است، بهتر است از اتومبیل شخصی خود استفاده نکنید؛ زیرا مسافت‌های طولانی استهلاک خودرو را به همراه دارند.

بهترین زمان سفر به خوزستان

استان خوزستان با نخلستان‌های خیره‌کننده خرما، مراتع سرسبز، بیابان‌های زیبا و طبیعت بکر، بهترین مقصد برای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. در ادامه برای تعیین بهترین زمان سفر به خوزستان، به بررسی شرایط آب‌وهوایی خوزستان در هر یک از فصول سال می‌پردازیم:

  • خوزستان در بهار، دارای آب‌وهوایی معتدل با میانگین دمای بین ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. استان خوزستان در فصل بهار با شکوفایی درختان و سرسبزی مراتع، زیباترین حالت خود را به نمایش می‌گذارد.
  • خوزستان در تابستان، آب‌وهوای گرم و خشک دارد و دمای آن در طول روز ۴۰ درجه سانتی‌گراد بوده و گاهی به ۵۰ درجه نیز می‌رسد. رطوبت هوا در این فصل به شدت زیاد است و زندگی در فصل تابستان در خوزستان، برای مردم محلی نیز طاقت فرساست. بنابراین به هیچ عنوان تابستان را برای سفر به خوزستان انتخاب نکنید.
  • خوزستان در پاییز، با هوای ملایم و خنک همراه است. در طول روز دما بین ۲۰ تا ۳۰ درجه بوده و در شب به ۱۰ الی ۲۰ درجه می‌رسد. این فصل مناسب‌ترین زمان برای بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خوزستان است. بارش‌های بارانی در پاییز نسبت به بهار و تابستان کمتر بوده، اما همچنان شاهد بارندگی‌های پراکنده هستیم.
  • خوزستان در زمستان، هوای خنک و معتدل با میانگین دمای ۱۵ الی ۲۰ درجه دارد که ممکن است دما در شب به زیر ۱۰ درجه نیز، برسد. بهترین بازدید از اماکن تاریخی در سفر به خوزستان، فصل زمستان است. همچنین به دلیل تقاضای کمتر گردشگران، این فصل خلوت‌تر بوده و می‌توانید با فراغ خاطر بیشتری به جاذبه‌های تاریخی خوزستان سر بزنید. تجربه بی‌نظیر کویرگردی نیز، از مزایای سفر به خوزستان در زمستان است.

باتوجه‌به موارد فوق، بهترین زمان سفر به خوزستان، فصل بهار و پاییز است؛ فصل بهار با آب‌وهوای دلپذیر و دشت‌های پرگل و مناسب برای گذراندن تعطیلات نوروز و فصل پاییز با آب‌وهوای مطبوع و کاهش تراکم گردشگران گزینه‌های مناسبی هستند.

جاهای دیدنی استان خوزستان

استان خوزستان به دلیل تاریخ پر فراز و نشیب و فرهنگ غنی چندصدساله خود، از تعداد بی‌شمار جاذبه‌های طبیعی و تاریخی برخوردار است که در ادامه به معرفی مهم‌ترین جاهای دیدنی این منطقه می‌پردازیم و بازدید از آن‌ها را در سفر به خوزستان به گردشگران توصیه می‌کنیم:

  • زیگورات چغازنبیل

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی خوزستان و تنها یادگار شهر قدیمی چغازنبیل، زیگورات چغازنبیل است که در گذشته ۵ طبقه بوده و در حال حاضر تنها ۲ طبقه از آن باقی‌مانده است. این بنا از سنگ‌ها و آجرهای روی‌هم تشکیل شده و در زمان‌های قدیم محلی برای پرستش دو خدای بزرگ و حامی امپراتوری ایلام بوده است.سفر به خوزستان

  • رودخانه کارون

کمتر کسی در ایران و جهان پیدا می‌شود که اطلاعاتی از رودخانه کارون، پرآب‌ترین، بزرگ‌ترین، طولانی‌ترین و تنها رود قابل کشتیرانی در ایران، نداشته باشد. رود کارون واقع در قلب شهر اهواز اکوسیستم بسیاری از باغ‌ها، مزارع کشاورزی، چشمه‌ها و رودهای کوچک است و از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • پل سفید اهواز

شهر اهواز، به تعدد پل‌های خود شهرت دارد. اهواز دارای ۱۰ پل متفاوت است، اما پل سفید اهواز از محبوبیت و شهرت خاصی میان مردم این منطقه برخوردار ایت؛ به گونه‌ای که مردم بر این باورند خاطره‌انگیزی و زیبایی پل سفید به حدی است، که هرچه پل ساخته شود، چیزی از شهرت پل سفید کم نمی‌کند. شما می‌توانید در نزدیکی پل سفید از سقاخانه، خانه ماپار، کاروانسرای معین التجار، کلیسای مسروپ مقدس، سقاخانه اهواز و پارک جزیره بازدید کنید.

  • آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر شوش است که به دلیل زیبایی و خاص بودن گنبد خود، موردتوجه گردشگران خارجی قرار گرفته است. جسد دانیال نبی که به پیامبر باران مشهور بود، ابتدا مومیایی شد اما بعدها جسد ایشان تطهیر گشت و امروزه مقبره ایشان در همین بنای تاریخی قرار گرفته است.سفر به خوزستان

  • دانشگاه جندی‌شاپور یا محوطه گندی شاپور

از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین مراکز علمی در ایران و جهان می‌توان به دانشگاه جندی‌شاپور اشاره نمود. این دانشگاه بیش از ۱۷ قرن قدمت داشته و در گذشته رشته‌های طب، فلسفه و الهیات و علوم در آن تدریس می‌شد. همچنین در محوطه جندی شاپور بیمارستانی آموزشی به همین نام واقع شده است. این دانشگاه در فاصله ۳۰ کیلومتری از شوش و ۱۸ کیلومتری از دزفول واقع شده است.

  • سرای معین التجار

خانه شیخ خزعلی یا سرای معین التجار، از بناهای مهم و قدیمی مربوط به دوره قاجار در اهواز است. در گذشته به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب که می‌توانست رود کارون را به دریای آزاد متصل کند و راه ارتباطی میان ایرانیان و تجار خارجی باشد، به سبب رونق اقتصاد و تجارت تأسیس شد، اما پس از آتش‌سوزی کاربری خود را از دست داد و امروزه تنها به عنوان یک جاذبه تاریخی از آن یاد می‌شود.

  • عمارت ماپار اهواز

عمارت ماپار، از جمله بناهای قدیمی و تاریخی از زمان پهلوی در نزدیکی رودخانه کارون شهر اهواز بوده که آجرهای قدیمی، حوض آبی و گلدان‌های آن شما را به دوران کودکی و گذشته‌ها می‌برد. این عمارت از بخش‌های مختلفی از جمله نگارخانه، عکاس‌خانه، رستوران و شربت خانه، مرکز تولید و فروش صنایع‌دستی، مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری و میراث‌فرهنگی خوزستان تشکیل شده است و بازدید از آن به گردشگران بسیار پیشنهاد می‌شود.

  • کاخ آپادانای شوش

این کاخ از جاذبه‌های معروف شهر شوش بوده که در زمان هخامنشیان، در مساحت حدود ۱۰ هزار و ۴۳۴ مترمربع، به دستور کوروش کبیر ساخته شده است. کاخ آپادانا دارای ۳۶ ستون، ۱۱۰ اتاق و ۶ حیاط است و زیبایی و قدمت این کاخ نظر گردشگرانی مکه به شهر شوش سفر می‌کنند، را به خود جلب می‌کند. در نمای داخلی آپادانا از آجرهای لعاب‌دار استفاده شده است، که بخشی از آن امروزه در موزه‌ها نگهداری می‌شود.سفر به خوزستان

غذاهای محلی استان خوزستان

استان خوزستان مانند سایر مناطق جنوبی کشور، از غذاهای محلی بسیار متنوع و دلپذیری برخوردار استن. تنوع این غذاها به‌گونه‌ای است که شما در شهرهای مختلف خوزستان، می‌توانید غذاهای محلی جدیدی را امتحان کنید. از بهترین و معروف‌ترین غذاهای محلی که امتحان‌کردن آن‌ها در سفر به خوزستان پیشنهاد می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قلیه‌ماهی
  • امگشت
  • آش ارده
  • فلافل
  • سمبوسه
  • یتیمچه اهوازی
  • ماهی شور
  • ماهی زبیدی
  • پلو شوشتری
  • خورشت سبزی شوشتری

سفر به خوزستان

سوغات استان خوزستان چیست؟

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر، گشت‌وگذار در بازارهای محلی و خرید سوغات مختص به هر شهر و استان است. در سفر به خوزستان نیز، شما با گزینه‌های زیادی برای خرید سوغاتی روبه‌رو هستید. استان خوزستان، دارای انواع خوراکی‌ها و صنایع‌دستی است که می‌توانید به عنوان سوغات آن‌ها را به عزیزانتان هدیه دهید. معروف‌ترین سوغات استان خوزستان عبارت‌اند از:

  • انواع خرما شامل استعمران، کبکاب، خضراوی، برهی، زاهدی، گنتار و خاصویی و همچنین شیره، قند و قهوه خرما
  • کلیچه؛ نوعی کلوچه است که با خرما و کنجد و آرد پخته می‌شود
  • حلواشکری؛ در تهیه آن به جای شکر از شیره خرما استفاده می‌شود و سوغات شوشتر است
  • رنگینک؛ شیرینی جنوبی تهیه شده از خرما
  • کلوچه شوشتری
  • لوز کنجدی دزفول
  • حلوا خرمایی
  • عسلیه دزفولی
  • ادویه‌جات جنوبی
  • محصولات کپوبافی؛ این محصولات نوعی حصیر‌بافی هستند که از  کاموای رنگی در آن‌ها استفاده می‌شود
  • محصولات احرامی‌بافی؛ بافته شده از پشم و پنبه و بدون نقشه که شبیه به جاجیم است
  • محصولات‌ حصیر‌بافی
  • بوریا؛ به‌نوعی زیرانداز حصیری گفته می‌شود
  • گلیم افشار؛ گلیک‌های ضخیم بافته شده از پشم

سفر به خوزستان

رستوران‌های معروف استان خوزستان

همان‌طور که گفته شد، استان خوزستان نیز مانند سایر مناطق جنوبی کشور، غذاهای لذیذ و پرطرف‌داری دارد و هر ساله میزبان تعداد بی‌شماری از گردشگران است که به هدف امتحان‌کردن غذاهای محلی خوزستان به این منطقه سفر می‌کنند. بنابراین یکی از مزایای سفر به خوزستان، تجربه بهترین و باکیفیت‌ترین غذاهای محلی در رستوران‌های متنوع این استان است. در ادامه لیستی از معروف‌ترین رستوران‌ها و غذاخوری‌های خوزستان تهیه شده است.

نام رستوران

شهر

رستوران قصر ضیافت

اهواز

شربت‌خانه ماپار

اهواز

رستوران کنجد

اهواز

کباب‌سرای درویش خان

اهواز

بابل

اهواز

پاکستانی

آبادان

راز

دزفول

خانه مستوفی

شوشتر

مضیف حاج عبدالله

خرمشهر

برزیلته

آبادان

همبرگر تینا

اهواز

سنتی ساحلی دزفول

دزفول

ساحلی زیگورات

دزفول

شبستان

شوشتر

سفر به خوزستان

هتل‌های معروف استان خوزستان

استان خوزستان سالانه میزبان تعداد بی‌شماری از گردشگران است. بنابراین هتل‌ها و اقامتگاه‌های بسیاری با تنوع بالا در این استان وجود دارد. شما می‌توانید برای سفر به خوزستان در هتل‌های ۵ ستاره، ۴ ستاره و یا ۳ ستاره و همچنین مهمان‌پذیرها و اقامتگاه‌های بومی، اقامت داشته باشید. ازآنجایی‌که تفاوت چندانی میان انواع هتل‌ها در خوزستان وجود ندارد، پیشنهاد ما به شما، رزرو هتل‌های ۳ ستاره و ۴ ستاره است، تا با هزینه مناسب‌تر از امکانات رفاهی مطلوبی برخوردار شوید. در جدول زیر بهترین هتل‌های خوزستان جهت اقامت معرفی شده‌اند.

هتل‌های بسیار خوب

هتل‌های خوب

هتل‌های متوسط

هتل ۵ ستاره پارس اهواز

هتل ۳ ستاره پرشیا اهواز

هتل ۳ ستاره آزادی ماهشهر

هتل ۵ ستاره پارس کاروانسرا آبادان

هتل ۳ ستاره نخل آبادان

هتل ۳ ستاره رضا بهبهان

هتل ۴ ستاره رویال اروند خرمشهر

هتل ۳ ستاره امیرکبیر آبادان

هتل ۳ ستاره گرگر شوشتر

هتل ۴ ستاره پارسیان آزادی آبادان

هتل ۳ ستاره نادری اهواز

هتل ۲ ستاره روناش دزفول

هتل ۴ ستاره بزرگ اندیمشک

هتل ۳ ستاره باغ معین اهواز

هتل ۱ ستاره آنزان ایذه

هتل ۳ ستاره تختی اهواز

هتل ۳ ستاره صدف ماهشهر

 

هتل ۳ ستاره سومیا اهواز

هتل ۲ ستاره مروارید بندر امام خمینی

 

هتل ۳ ستاره اکسین اهواز

هتل ۲ ستاره کیوان آبادان

 

سفر به خوزستان

بهترین مراکز خرید استان خوزستان

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر، گشت‌وگذار در مراکز خرید و بازارهای محلی شهر مقصد و تهیه سوغات برای اطرافیان است. یکی از مزایای سفر به خوزستان نیز، تنوع و تعدد مراکز خرید مدرن، بازارها و بازارچه‌ها در شهرهای مختلف خوزستان به‌ویژه اهواز است. در ادامه به معرفی بهترین مراکز خرید اهواز، به عنوان مرکز استان و بزرگ‌ترین شهر خوزستان، می‌پردازیم:

  • پاساژ ستیلا اهواز، بلوار فروردین
  • پاساژ کربلایی اهواز، خیابان حافظ
  • پاساژ نخل اهواز، خیابان کاوه
  • سیتی‌سنتر هیردا اهواز، منطقه پادادشهر
  • بازار مرو اهواز، منطقه کیان پارس
  • بازارچه صدف اهواز، بزرگراه جمهوری اسلامی
  • بازار خوراکی کاوه اهواز، خیابان طالقانی
  • بازار عبدالحمید اهواز، خیابان نظامی
  • بازار امام خمینی اهواز، خیابان امام شرقی

سفر به خوزستان

هزینه سفر به خوزستان

هزینه‌های سفر به خوزستان شامل هزینه خوردوخوراک، هزینه بلیط رفت‌وبرگشت، هزینه رزرو اقامتگاه و هزینه‌های جانبی از قبیل بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری و خرید سوغاتی می‌شود. بسته به تعداد روزهای سفر، زمان سفر، تعداد مسافران و امکانات موردنیاز شما، هزینه‌های سفر متغیر خواهد بود. همچنین، در صورت سفر به خوزستان با اتومبیل شخصی، می‌بایست هزینه سوخت و خرابی‌های احتمالی را نیز در نظر بگیرید.

پیشنهاد می‌شود، برای کاهش هزینه‌های سفر خود به توصیه‌های زیر توجه نمایید:

  • سفر به خوزستان در فواصل کمتر از ۶۰۰ کیلومتر، با اتومبیل شخصی بسیار به صرفه‌تر خواهد بود.
  • هتل‌های ۵ ستاره و ۳ ستاره از نظر امکانات، تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند، بنابراین توصیه می‌شود برای کاهش هزینه‌ها، در هتل‌های ۳ ستاره اقامت داشته باشید.
  • در سفر به خوزستان اگر همراه با خانواده و یا جمعیت‌های زیاد هستید، هتل‌های آپارتمانی مناسب‌ترین پیشنهاد برای اقامت شما هستند.
  • در نظر داشته باشید، سفر به خوزستان با رزرو تورهای مختلف و استفاده از امکانات آن‌ها بسیار به‌صرفه‌تر از سفرهای تک‌نفره و دونفره خواهد بود.

سخن پایانی

در این مقاله سعی داشتیم شما را با مزایا و ویژگی‌های سفر به خوزستان، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه و سایر اطلاعات موردنیاز برای سفر آشنا کنیم. سفر به مناطق جنوبی کشور، از جمله تجربه‌های تکرارنشدنی و بی‌نظیر است. مردم خون‌گرم و مهمان‌نواز این منطقه، بهترین اوقات را برای شما می‌سازند. با وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری متعدد در استان خوزستان و همچنین مراکز رفاهی و تفریحی مانند انواع رستوران‌‌ها، بازارهای محلی و مواردی از این قبیل، می‌توانید بهترین تعطیلات خود را در شهرهای خوزستان رقم بزنید.

اگر شما نیز، مشتاق سفر به خوزستان هستید، می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر، تهیه بلیط و رزرو هتل، با کارشناسان آژانس مسافرتی سفرهای پایتخت در ارتباط باشید. 

سؤالات متداول

۱- بهترین زمان برای سفر به خوزستان چه موقع است؟

بهترین زمان برای سفر به خوزستان، فصل بهار و پاییز، با آب‌وهوای خنک و معتدل است.

۲- با چه وسیله‌هایی می‌توان به خوزستان سفر کرد؟

شما می‌توانید برای سفر به خوزستان از طریق مسیرهای هوایی، ریلی و جاده‌ای به‌وسیله اتوبوس و اتومبیل شخصی اقدام نمایید.

۳- آیا اقامت در خوزستان پرهزینه است؟

خوزستان دارای انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌ها با سطح خدمات و قیمت متفاوت است. اما ازآنجایی‌که امکانات هتل‌های ۵ ستاره و ۳ ستاره تفاوت چندانی ندارند، پیشنهاد می‌شود با اقامت در هتل‌های ۳ ستاره هزینه‌های سفر خود را کاهش دهد.

۴- غذاهای محلی خوزستان چیست؟

خوزستان مانند سایر مناطق جنوبی ایران دارای انواع غذاهای محلی است که معروف‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از: قلیه‌ماهی، امگشت، آش ارده، فلافل، سمبوسه و یتیمچه اهوازی.

تور های ویژه