۱۰ مورد از بزرگترین قلعه های جهان

پربازدیدترین ها

گردشگری 02 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه
بزرگترین قلعه های جهان

قلعه ها بدون شک یکی از بناهای دیدنی هستند که در زمان‌های گذشته معمولاً برای اهداف امنیتی یا به عنوان محل زندگی پادشاهان ساخته می‌شدند. در طول تاریخ، قلعه‌های بزرگ و کوچک زیادی در جهان ساخته شده‌اند که هر کدام زیبایی‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. در ادامه این مطلب از سفرهای پایتخت همراه ما باشید تا با ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین قلعه های جهان آشنا شویم.

معرفی ۱۰ مورد از بزرگ‌ترین قلعه های جهان

در نقاط مختلفی از جهان قلعه های بسیار بزرگی وجود دارند که اغلب آن‌ها از لحاظ تاریخی برای اهداف امنیتی در دوران جنگ و همچنین اقامت و زندگی پادشاهان ساخته شده‌اند. وسعت و ارتفاع قلعه ها، یکی از فاکتورهای مهم در برتری قلعه‌هاست که آن‌ها را از دیگر قلعه ها متمایز می‌کند. طبق کتاب رکوردهای جهانی گینس، قلعه پراگ و قلعه ویندزور بزرگ‌ترین قلعه‌های جهان هستند. هشت قلعه بزرگ دیگر نیز در جهان وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم. 

۱۰- قلعه ادینبورگ (۳۵۷۳۷ متر مربع)

قلعه ادینبورگ یک قلعه تاریخی در ادینبورگ اسکاتلند است که بر روی یک صخره آتشفشانی خاموش، در امتداد خط افق شهر ادینبورگ در اسکاتلند قرار دارد. از قرن پانزدهم، نقش مسکونی این قلعه کاهش یافت و در قرن هفدهم عمدتاً به عنوان یک پادگان نظامی مورداستفاده قرار گرفت. اهمیت این قلعه به عنوان بخشی از میراث ملی اسکاتلند از اوایل قرن نوزدهم به بعد به طور فزاینده‌ای شناخته شد و برنامه‌های بازسازی مختلفی در طول یک قرن و نیم گذشته بر روی آن انجام شده است. چرا که تعداد کمی از ساختمان‌های کنونی در ادینبورگ مربوط به قرن شانزدهم هستند، به‌استثنای کلیسای سنت مارگارت که قدیمی‌ترین ساختمان باقی‌مانده در ادینبورگ، و مربوط به اوایل قرن دوازدهم است.

۹- ارگ حلب (۳۹۸۰۴ متر مربع)

ارگ حلب یک قلعه بزرگ قرون‌وسطایی، و یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های جهان است که در مرکز شهر قدیمی حلب در شمال سوریه، و بر روی یک تپه ۵۰ متری به نام سیتادل قرار دارد. این قلعه یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین قلعه های جهان است و تاریخ استفاده از تپه سیتادل حداقل به اواسط هزاره سوم قبل از میلاد باز می گردد. قلعه ارگ حلب بعدها توسط تمدن‌ های زیادی از جمله یونانی‌ ها، بیزانسی‌ ها، ایوبیان و ممالیک‌ ها اشغال شد. این قلعه در سال ۱۹۸۶ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و در اوایل سال ۲۰۱۸ نیز پس از میلاد مسیح با تعمیرات بخش‌ های آسیب‌ دیده، درهای آن به روی عموم باز شد. 

۸- قلعه هیمه جی ( ۴۱۴۶۸ متر مربع)

قلعه هیمجی به‌طورکلی زیباترین قلعه ژاپن در نظر گرفته می‌شود و یکی از معدود قلعه‌هایی است که از آسیب‌های جنگ داخلی، زلزله و بمباران در امان مانده است. این قلعه برای اولین‌بار در قرن چهاردهم در محل فعلی ساخته شده و به‌تدریج در طول قرن‌ها بزرگ‌تر شد. مجموعه قلعه، همان‌طور که امروزه باقی‌مانده است، در سال ۱۶۰۹ تکمیل شد. این قلعه به عنوان بهترین نمونه بازمانده از معماری اولیه قلعه ژاپنی در نظر گرفته می‌شود که شامل شبکه‌ای از ۸۳ اتاق با سیستم‌های دفاعی پیشرفته از دوره فئودالی است. این قلعه اغلب به نام هاکورو جو یا شیر اساگی جو (قلعه سفید) شناخته می‌شود؛ چرا که نمای بیرونی سفید درخشان و شباهت ظاهری زیادی به پرنده‌ای در حال پرواز دارد.بزرگترین قلعه های جهان

۷- قلعه بودا (۴۴۶۷۴ متر مربع)

قلعه بودا که در نوک جنوبی تپه قلعه در بوداپست در مجارستان واقع شده است، برای اولین‌بار در قرن سیزدهم پس از حمله مغول‌ها که باعث شد شهروندان بودا به دنبال محله‌ای راحت‌تر برای دفاع باشند، ساخته شد.  امروزه این قلعه ترکیبی از سبک‌های معماری گوتیک و باروک است که بارها مورد تهاجم قرار گرفته و  مجدد به سبک آن دوره بازسازی در آن صورت‌گرفته است. قلعه بودا توسط منطقه توریستی معروفی به نام Várnegyed احاطه شده است که به‌خاطر خانه‌های قرون‌وسطایی، باروک و نئوکلاسیک، کلیساها، ساختمان‌ها و بناهای تاریخی مشهور است. این مجموعه در گذشته به عنوان کاخ سلطنتی یا قلعه سلطنتی شناخته می‌شد. در حال حاضر نیز این قلعه گالری ملی مجارستان و موزه تاریخی بوداپست را در خود جای‌داده است. 

۶- قلعه اسپیس (۴۹,۴۸۵ متر مربع)

قلعه اسپیس در شرق اسلواکی نیز یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های جهان مربوط به دوران قرون‌وسطای اروپای مرکزی است که در بالای شهر Spišské Podhradie و روستای Žehra، در منطقه معروف به Spiš واقع شده است. بدنه اصلی این مکان به زیبایی در حومه شهر واقع شده و به‌خاطر ظاهر زیبایی که دارد، به عنوان مکانی برای فیلم‌برداری فیلم‌های زیادی از جمله قلب اژدها (۱۹۹۶) و آخرین لشکر (۲۰۰۶) استفاده شده است.بزرگترین قلعه های جهان

۵- قلعه هوهنسالزبورگ (۵۴۵۲۳ متر مربع)

قلعه هوهنسالزبورگ واقع در شهر سالزبورگ اتریش یکی از بزرگ‌ترین و بهترین قلعه‌های حفظ شده مربوط به دوران قرون‌وسطایی است که بر فراز کوه فستونگسبرگ در ارتفاع ۵۰۶ متری قرار دارد. این بنا به دستور شاهزاده اسقف اعظم سالزبورگ ساخته شد و ۲۵۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض دارد که آن را به یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های جهان تبدیل کرده است. این قلعه در سال ۱۰۷۷ ساخته شد و بین سال‌های ۱۴۹۵ تا ۱۵۱۹ نیز به طور قابل‌توجهی توسعه پیدا کرد و به‌مرور به ابعاد فعلی خود رسید.

۴- قلعه ویندزور (۵۴,۸۳۵ متر مربع)

قلعه ویندزور یک اقامتگاه سلطنتی در ویندزور برکشایر انگلیس است که بزرگ‌ترین قلعه مسکونی جهان، و قطعاً بزرگ‌ترین قلعه انگلستان است. این قلعه یکی از اقامتگاه‌های رسمی ملکه الیزابت دوم است که بسیاری از آخر هفته‌های سال را در آن می‌گذراند و از آن برای تفریحات دولتی و خصوصی استفاده می‌کند. در داخل دیوارهای قلعه، کلیسای سنت جورج قرن پانزدهمی قرار دارد که توسط مورخ جان مارتین رابینسون به عنوان یکی از عالی‌ترین دستاوردهای طراحی گوتیک عمود بر انگلیسی در نظر گرفته شده است.بزرگترین قلعه های جهان

۳- قلعه پراگ (۶۶۷۶۱ متر مربع)

قلعه پراگ یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های جهان است که در کتاب گینس به عنوان بزرگ‌ترین قلعه جهان ثبت شده است. قلعه پراگ محل اقامت رسمی و همچنین محل کار رئیس‌جمهور جمهوری چک است که در قرن نهم ساخته شده، و در آن دوران نیز به عنوان مقر قدرت پادشاهان بوهم، امپراتوران روم مقدس و رؤسای جمهور چکسلواکی کاربرد داشته است. این قلعه مجموعه‌ای از دیدنی های زیبا از جمله کلیسای جامع سنت ویتوس و کلیسای سنت جورج را در خود جای‌داده است.

۲- قلعه مهرانگر (۸۱۲۲۷ متر مربع)

قلعه مهرانگر، یکی دیگر از بزرگ‌ترین قلعه‌های جهان به‌ شمار می‌رود که بالای تپه‌ای ۱۲۵ متری، در فاصله پنج کیلومتر از جوداپور قرار دارد. این قلعه ارتفاع ۳۶ متر و عرض ۲۱ متر دارد و پس از عبور از هفت دروازه می‌توان وارد آن شد. قلعه مهرانگر ابتدا در سال ۱۴۵۹ توسط بنیان‌گذار جوداپور، رائو جودا، پس از اینکه پایتخت خود را از ماندور به اینجا منتقل کرد، ساخته شد. بااین‌حال، بیشتر آنچه که امروز در این قلعه وجود دارد به قرن هفدهم بازمی‌گردد.بزرگترین قلعه های جهان

۱- قلعه مالبورک (۱۴۳۵۹۱ متر مربع)

قلعه توتونیک در مالبورک که معمولاً به عنوان قلعه مالبورک شناخته می شود، یک مجموعه قلعه قرن سیزدهمی است که در شهر مالبورک، لهستان واقع شده است. این قلعه بزرگ‌ترین قلعه جهان است که در سال ۱۲۷۴ توسط شوالیه‌های تتونیک تأسیس، و از آن به عنوان مقر این شوالیه‌ها برای کمک به شکست دشمنان لهستانی و حکومت بر سرزمین‌های شمالی بالتیک استفاده شد. این قلعه چندین بار توسعه یافت تا میزبان تعداد شوالیه‌های بیشتری باشد. این قلعه یک نمونه کلاسیک از یک قلعه قرون‌وسطایی است که پس از اتمام آن در سال ۱۴۰۶، بزرگ‌ترین قلعه آجری جهان بود.

سخن ‌پایانی

قلعه‌ها از زیباترین و تاریخی‌ترین آثار معماری هستند که در طول تاریخ، معمولاً برای اقامت خانواده‌های سلطنتی ساخته شده یا نقش پناهگاه برای جنگنده‌ها را داشتند. تعداد زیادی قلعه‌های دیدنی در سراسر جهان وجود دارد که هنوز هم پس از گذشت قرن‌ها، جلوه‌ای خارق‌العاده داشته و بازدیدکنندگان را حیرت‌زده می‌کنند. همان‌طور که در این مقاله از سفرهای پایتخت نیز به آن‌ها اشاره کردیم، تعدادی از قلعه‌های موجود در جهان از لحاظ وسعت و ارتفاع بزرگ‌تر از دیگر قلعه ها بوده و جلوه‌ای قدرتمند و شگفت‌انگیز دارند. 

سؤالات متداول

۱. کدام قلعه به عنوان بزرگ‌ترین قلعه جهان در گینس ثبت شده است؟

قلعه پراگ یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های جهان است در کتاب گینس به عنوان بزرگ‌ترین قلعه جهان ثبت شده است. 

۲. قلعه ها با چه هدفی ساخته می‌شدند؟

قلعه ها معمولاً برای اهداف امنیتی به عنوان پناهگاه یا به عنوان محل زندگی پادشاهان ساخته می‌شدند. 

۳. کدام قلعه جهان کماکان محل اقامت و کار پادشاهان است؟

قلعه پراگ، در حال حاضر نیز محل کار و اقامت رسمی رئیس‌جمهوری کشور جمهوری چک است.

تور های ویژه