با جشنواره ها و فستیوال های چین آشنا شوید

پربازدیدترین ها

گردشگری 03 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

فستیوال های چین

آیا تابه‌حال درباره فستیوال‌ های چین شنیده‌اید؟ هر ساله بهترین و معروف‌ترین فستیوال‌ها و جشنواره‌ها در کشور چین برگزار می‌شود. این جشنواره‌ها ریشه در سنت‌های قدیمی و تاریخ غنی چین دارند و برخی از آن‌ها به آغاز تمدن چین برمی‌گردند. جشنواره‌های موضوعی و رنگارنگ چین، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شوند که گردشگران را با آداب‌ورسوم و فرهنگ مردم آسیای شرقی آشنا می‌کنند.

جشنواره‌های سنتی چین

این جشنواره‌های سنتی شما را با زندگی در چین آشنا می‌کند. رویدادهای سالانه‌ای در این کشور مانند سال نوی چینی، جشنواره فانوس، جشنواره Qingming  یا همان جاروی مقبره، جشنواره Double Seven و انقلاب زمستانی وجود دارد.

جشنواره‌های معرفی شده در اینجا به دلیل ماهیت سنتی چینی خود انتخاب شده‌اند. اغلب تاریخ‌های برگزاری فستیوال‌ های چین، از سالی به سال دیگر متفاوت است؛ زیرا طبق تقویم چینی جشن گرفته می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین جشنواره‌ های سنتی چین می‌پردازیم:

۱- جشنواره سال نو چینی

سال نو چینی یک جشن ۱۵ روزه است، که آغاز سال تقویم چینی را جشن می‌گیرد. به این ترتیب، این تعطیلات سال نو چینی یا جشن بهار نیز نامیده می‌شود. طبق افسانه‌ها، این جشن بیش از ۳۰۰۰ سال پیش در زمان سلسله شانگ آغاز شد.

در آن زمان، گفته می‌شد که جانوری به نام نیان در شب سال نو بیرون می‌آمد تا به مردم آسیب برساند، اموال آن‌ها را از بین ببرد و به‌طورکلی به عنوان یک مزاحمت بزرگ ظاهر شود. در نهایت، مردم متوجه شدند که نیان از رنگ قرمز، صداهای بلند و آتش می‌ترسد. به همین دلیل است که رنگ قرمز و صدای ترقه در این تعطیلات بسیار رایج است.فستیوال های چین

امروزه، برای درامان‌ماندن از جانور نیان، تمام خانواده‌های چینی برای جشنی با ابعاد حماسی دور هم جمع می‌شوند. آیین این جشن‌ عبارت‌اند از: آتش‌بازی، رقص اژدها، گذراندن زمان باکیفیت با خانواده و دوستان، ضیافت با خوراکی‌های چینی خوش‌طعم، دادن پاکت‌های قرمز پر از پول نقد و تزیین پنجره‌ها و درها با دوبیتی‌های کاغذی قرمز.

همچنین در این روز که یکی از مهم‌ترین جشنواره‌ های سنتی چین است، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند تا پیراشکی درست کنند و لذت ببرند. اکثر مردم امروزه کوفته‌ها را با ثروت مرتبط می‌دانند؛ زیرا شکل آن شبیه شمش‌های نقره و طلای باستانی است.

  • زمان برگزاری فستیوال سال نو چینی: ۱۰ فوریه ۲۰۲۴

۲- جشنواره فانوس چین؛ سنت‌ها، فعالیت‌ها، مکان‌هایی برای رفتن

جشنواره فانوس، به گفته گردشگران یکی از زیباترین فستیوال‌ های چین و پایان جشن‌های سال نو چینی در پانزدهمین روز از سال جدید است. در این روز، خانواده‌ها برای خوردن غذا و تزیین فانوس‌ها دور هم جمع می‌شوند و سپس بالون‌های کوچک خود را به همراه آرزوهای زیبا برای خود و عزیزانشان در آسمان رها می‌کنند.

منشأ این جشن به سلسله هان برمی‌گردد؛ زمانی که راهبان بودایی در پانزدهمین روز سال چینی به‌افتخار بودا فانوس‌ها را آویزان می‌کردند. این رسم توسط عموم مردم رعایت شد و بعدها در سراسر چین و شرق آسیا گسترش یافت.

گفته می‌شود که جدیدترین افسانه درباره فانوس‌های شناور آسمان از ژوگه لیانگ (۱۸۱–۲۳۴ میلاد مسیح) نشات می‌گیرد که برای اولین‌بار، زمانی که ارتشش محاصره شد، از یکی از این چراغ‌های شناور برای ایجاد سیگنال‌هایی در طول نبرد استفاده کرد. اما امروزه، این فانوس‌ها بیشتر نمادی از هماهنگی بین دنیای ما و خداوند هستند، زیرا آن‌ها به آسمان نزدیک‌تر می‌شوند.

یک میان‌وعده ویژه محبوب در این جشنواره، گلوله‌های برنج چسبناک کوچک به نام تانگیوان است. این خوراکی‌های خوشمزه که به شکل کره‌های کوچک شکل‌گرفته و سپس آب‌پز می‌شوند، پر از میوه، آجیل یا کنجد هستند و نمادی از یکپارچگی و اتحاد خانواده هستند.فستیوال های چین

  • زمان برگزاری فستیوال فانوس چین: ۲۴ فوریه ۲۰۲۴

۳- جشنواره چینگ مینگ

جشن چینگ مینگ که در زبان انگلیسی به عنوان روز جاروکردن مقبره نیز شناخته می‌شود، در پانزدهمین روز پس از اعتدال بهاری(چهارم یا پنجم آوریل یک سال مشخص) جشن گرفته شده و از مهم‌ترین جشنواره‌ های سنتی چین شناخته می‌شود.

منشأ این جشنواره به فصل بهار و پاییز چین در حدود سال ۶۵۰ قبل از میلاد برمی‌گردد. شاهزاده‌ای به نام ون در دوران کودکی خود برای جلوگیری از آزار مذهبی تبعید شد. او یک خدمتکار وفادار به نام جی زیتویی داشت که همیشه در کنارش بود.

نوزده سال بعد، شاهزاده ون با موفقیت به خانه بازگشت و جانشین تاج‌وتخت شد. او به بسیاری از خادمانش که در کنارش ماندند، پاداش داد، با یک استثنا: وفادارترین خدمتکارش جی زیتویی. جی زیتویی تصمیم گرفت در سکوت در کوهی دورافتاده زندگی کند و هیچ پاداشی نخواست. هنگامی که امپراتور ون سرانجام به‌خاطر اعمال خود احساس گناه کرد، برای یافتن جی زیتویی به کوه رفت. وقتی جی از دیدن او امتناع کرد، امپراتور ون کوه را آتش زد تا او را تشویق کند که پایین بیاید.

جی اما پایین نیامد و درخت بید را تا زمان مرگش در آغوش گرفت. امپراتور ون چنان احساس پشیمانی کرد که تصمیم گرفت به‌منظور بزرگداشت خدمتکار وفادار سابق خود، این روز را به عنوان جشنواره هانشی که امروزه به عنوان جشنواره Qingming، یکی از معروف‌ترین فستیوال‌ های چین شناخته می‌شود، تعیین کند.فستیوال های چین

در این روز خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و به اجداد خود ادای احترام می‌کنند. مردم مقبره‌ها را جارو می‌کنند، علف‌های هرز را از بین می‌برند و خاک تازه روی قبرها می‌گذارند. فعالیت‌های دیگر در این فستیوال عبارت‌اند از: سرو شراب یا غذا و تقدیم یا سوزاندن کاغذ جوس یا همان پول روح.

در چین مدرن، جایی که فرهنگ و باورهای سنتی توسط دهه‌ها کمونیسم فرسوده شده است، این جشنواره به دلیل ترویج ارزش‌های سنتی ممنوع شد. اما بعدها در سال ۲۰۰۸ این ممنوعیت برداشته شد و به مردم اجازه داد تا بار دیگر به گذشته احترام بگذارند.

  • زمان برگزاری فستیوال چینگ مینگ: ۴ آوریل ۲۰۲۴

۴- جشنواره قایق اژدها

جشنواره قایق اژدها که در پنجمین روز از پنجمین ماه تقویم چینی برگزار می‌شود، یکی از شادترین و مفرح‌ترین جشنواره‌ های سنتی چین در فرهنگ چینی است. بااین‌حال، منشأ آن از داستان قهرمانی غم‌انگیز است.

در دوره دولت‌های متخاصم سلسله ژو، یک مقام راست‌گو به نام کو یوان در ایالت چو زندگی می‌کرد. زمانی که پادشاه چو با دولت قدرتمند کین ائتلاف کرد، کو یوان تبعید و متهم به خیانت شد؛ زیرا به‌شدت با این اتحاد مخالفت کرد. پس از ۲۸ سال، کین اتحاد را شکست و به چو حمله کرد، که باعث شد کو یوان خود را در ناامیدی در رودخانه میلو غرق کند.

روستاییان محلی عمیقاً او را تحسین کردند و برای نجات او یا حداقل بازیابی جسدش با قایق به جستجو پرداختند. گفته می‌شود که این افسانه منشأ مسابقه قایق اژدها بوده است. وقتی روستاییان نتوانستند جسد او را پیدا کنند، گلوله‌های برنج چسبناک را به رودخانه انداختند تا ماهی‌ها به جای خوردن جسد کو یوان، آن‌ها را بخورند.

امروزه، این گلوله‌های خوشمزه برنج چسبنده که به نام zongzi شناخته می‌شوند، بخشی جدانشدنی از هر جشن قایق اژدها هستند. این غذای چینی خوشمزه با گلوله‌های برنج با مواد مختلف پر شده و سپس در برگ‌های بامبو پیچیده می‌شوند.فستیوال های چین

  • زمان برگزاری فستیوال قایق اژدها: ۱۰ ژوئن ۲۰۲۴

۵- جشنواره انقلاب تابستانی؛ طولانی‌ترین روز

انقلاب تابستانی، یکی از معروف‌ترین فستیوال‌ های چین است که در آن مردم چین طولانی‌ترین روز سال را جشن می‌گیرند. اصطلاحات خورشیدی یک مفهوم چینی از فصول و محصول کاوش خستگی‌ناپذیر علوم طبیعی توسط اجداد مردم چین بوده و انقلاب تابستانی، یکی از بهترین‌های آن است.

  • زمان برگزاری فستیوال انقلاب تابستانی: ۲۱ ژوئن ۲۰۲۴

۶- جشنواره دو هفتم؛ چگونه روز ولنتاین چین را جشن بگیریم

جشنواره دو هفتم در هفتمین روز از هفتمین ماه تقویم چین، حدوداً اواسط آگوست، قرار دارد. به همین دلیل است که به آن روز دوگانه هفتم می‌گویند. این جشنواره که به عنوان روز ولنتاین چین شناخته می‌شود، پیوندهای افسانه‌ای با روابط عاشقانه و مفهوم عشق در چین دارد.

  • زمان برگزاری فستیوال قایق اژدها: ۱۰ آگوست ۲۰۲۴

جشنواره روح گرسنه

جشنواره‌ های سنتی چین، تمرکز بسیاری بر به‌خاطر سپردن مردگان در جشنواره چینگ مینگ و جشنواره روح گرسنه دارند. جشنواره ارواح گرسنه مهم‌ترین جشنواره در ماه هفتم تقویم چینی، ماه آگوست، برای مردم چین است.فستیوال های چین

  • زمان برگزاری فستیوال روح گرسنه: ۱۸ آگوست ۲۰۲۴

جشنواره نیمه پاییز چین

جشنواره نیمه پاییز، همچنین به عنوان جشنواره کیک ماه شناخته می‌شود که در ۱۷ سپتامبر برگزار می‌شود. جشن میانه پاییز در بسیاری از جوامع آسیای شرقی برگزار می‌شود. مردم آن را با دور هم جمع‌شدن برای شام، پرستش ماه، روشن‌کردن فانوس‌های کاغذی، خوردن کیک ماه و مواردی از این قبیل جشن می‌گیرند.

  • زمان برگزاری فستیوال نیمه پاییز چین: ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۴

جشنواره دو نهم

این جشنواره دو نام دیگر با عناوین جشنواره چونگ یانگ و جشنواره شهروندان سالمند نیز دارد. این تعطیلات یک سنت برای حفظ سلامتی و شادابی است، درحالی‌که برای بازدید از فضای باز در هوای سرد پاییزی وقت صرف می‌کنید.

منابع مختلف این تعطیلات را به داستان هوان جینگ، مردی که معتقد بود در نهمین روز از نهمین ماه قمری در حال آمدن یک بیماری طاعون بود، می‌شناسند.  سنت چین، عدد ۹ را یک عدد یانگ در تئوری یین و یانگ می‌داند و نهمین روز از نهمین ماه چینی به دلیل انرژی اضافی یانگ یک تاریخ خطرناک است. برای جلوگیری از فاجعه، او به اعضای خانواده خود گفت که با شاخه‌های ژیو از تپه‌ای بالا بروند و شراب گل داوودی بنوشند.

خانواده اطاعت کردند و تا غروب به روستا برنگشتند که تمام دام‌های خود را مرده یافتند. هوان جینگ از معلمش، یک تائوئیست پرورش‌دهنده، متوجه شد که حیوانات به جای خانواده او مرده‌اند. با پیروی از هوان جینگ، در این روز مردم چای گل داوودی می‌نوشند و به دنبال نزدیک‌ترین کوه برای صعود می‌گردند.

  • زمان برگزاری فستیوال دو نهم: ۱۱ اکتبر ۲۰۲۴

جشنواره انقلاب زمستانی(Dongzhi)

برخی از چینی‌ها انقلاب زمستانی را در ۲۱، ۲۲ یا ۲۳ دسامبر، بسته به روزی که در تقویم قرار می‌گیرد، جشن می‌گیرند. این رسم است که مردم در روز انقلاب زمستانی کوفته و یا تانگیوان را با خانواده خود می‌خورند. انقلاب زمستانی نیز، یکی از معروف‌ترین فستیوال‌ های چین محسوب می‌شود.فستیوال های چین

  • زمان برگزاری فستیوال انقلاب زمستانی: ۲۱ دسامبر ۲۰۲۴

سخن پایانی

اگر قصد سفر به چین، یکی از محبوب‌ترین کشورهای آسیای شرقی را دارید، حتماً مقاله فوق را که درباره جشنواره‌ های سنتی چین تهیه شده است، مطالعه نمایید. این جشنواره‌ ها از بهترین و معروف‌ترین فستیوال‌ های دنیا هستند و سالانه بسیاری از گردشگران را از سراسر دنیا به سوی خود می‌کشانند. گردشگران با شرکت در این جشنواره‌ها، فرصت مناسبی برای آشنایی با آداب‌ورسوم و فرهنگ غنی مردم چین پیدا می‌کنند.

سؤالات متداول

۱) آیا شرکت در جشنواره‌های سنتی چین برای عموم آزاد است؟

بله فستیوال‌ های چین، از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور محسوب می‌شوند و سالانه افراد زیادی برای شرکت در آن‌ها به این کشور سفر می‌کنند.

۲) معروف‌ترین فستیوال چین کدام است؟

جشنواره فانوس چین، به دلیل زیبایی بی‌نظیر خود، از معروف‌ترین جشنواره‌ های سالانه در سراسر دنیاست.

۳) مهم‌ترین فستیوال چین کدام است؟

جشن سال نو چینی که به مناسبت آغاز سال نو چینی برگزار می‌شود، مهم‌ترین فستیوال این کشور است.

۴)  تاریخچه فستیوال‌ های چین چیست؟

جشنواره‌ های سنتی چین، ریشه در سنت‌های قدیمی و تاریخ غنی چین دارند و برخی از آن‌ها به آغاز تمدن چین برمی‌گردند

تور های ویژه