آشنایی با شهر جودپور راجستان، آبی‌ترین شهر دنیا

پربازدیدترین ها

گردشگری 04 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه



شهر جودپور

شهر جودپور، یکی از شهرهای هندوستان است که با زیبایی‌های فراوان و فرهنگ بی‌نظیری که دارد، هر ساله مسافران از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. این شهر واقع در ایالت راجستان هند، به داشتن قلعه‌ها و معابد باستانی، بازارهای شلوغ و معماری استثنایی‌اش مشهور است. جودپور با بیش از ۵۰۰ سال تاریخ و فرهنگ غنی، به عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری در هند شناخته می‌شود.

معرفی شهر جودپور راجستان

نام “جودپور” از بنیان‌گذار آن، رائو جودا که شهر را در سال ۱۴۵۹ تأسیس کرد، گرفته شده است. شهر جودپور دومین شهر بزرگ ایالت راجستان در شمال غربی هند پس از جیپور است. این شهر، پایتخت تاریخی پادشاهی ماروار است که در سال ۱۴۵۹ توسط رائو جودا، رئیس راجپوت از قبیله راتوره تأسیس شد. در سال ۱۹۴۷ چهار روز قبل از استقلال هند، مهاراجا هانوانت سینگ، آخرین حاکم ایالت جودپور، سند الحاق را امضا کرد و ایالت خود را در اتحادیه هند ادغام کرد. در سال ۱۹۴۹، بخشی از ایالت تازه تأسیس راجستان شد که پس از ادغام ایالت‌های راجپوتانا ایجاد شد.

جودپور یک مکان توریستی معروف با قصر، قلعه و معابد است که در نزدیکی صحرای تار قرار دارد. این شهر به دلیل رنگ ساختمان‌های شهر قدیمی که بیشتر آبی هستند، به شهر آبی هم معروف است. شهر قدیمی دور قلعه مهرانگره واقع شده و با دیواری با چندین دروازه محصور شده است.

در طول دوره استعمار بریتانیا، جودپور بیشترین مساحت زمین در راجپوتانا را داشت و به‌مرورزمان رونق گرفت و جمعیت آن افزایش یافت. در نهایت هنگامی که هند در سال ۱۹۴۷ استقلال پیدا کرد، این ایالت در اتحادیه هند ادغام و به دومین شهر بزرگ راجستان تبدیل شد.

جاذبه های دیدنی شهر جودپور

قلعه مهرانگره

قلعه مهرانگره به عنوان بزرگ‌ترین و مشهورترین قلعه هند شناخته می‌شود که در حال حاضر به عنوان یک موزه، با ۱۵۰۰۰ مورد از مجموعه Maharaja Gaj Singh II برای بازدید عموم طراحی شده است. همچنین، در این موزه اجراهای فرهنگی به‌صورت روزانه در داخل قلعه برگزار می‌شود و می‌توانید در بازدید از آن از موسیقی، هنر عامیانه و موارد دیگر لذت ببرید.شهر جودپور

تادا جاسوانت

تادا جاسوانت در سال ۱۸۹۹ ساخته شده و یک ساختمان پیچیده است که به یاد Maharaja Jaswant Singh ایجاد شده است. در معماری این بنا از مرمر سفید، صفحه‌های مشبک و پرتره از حاکمان Rathore استفاده شده است.

کاخ  Umaid Bhawan

این کاخ در سال ۱۹۴۴ به عنوان یکی از آخرین کاخ‌های بزرگ در هند محسوب می‌شد. تاکنون، خانواده سلطنتی بخشی از آن را اشغال کرده‌اند و بیشترین قسمت کاخ به یک هتل مجلل تبدیل شده است. در داخل هتل، رستوران‌های لوکس و یک موزه باشکوه قرار دارد که عکس‌های قدیمی از Maharaja و خانواده‌اش را مشاهده خواهید کرد.

خیابان‌های شهر آبی

اگر به دنبال مناطق زیبا برای گرفتن عکس‌های جذاب هستید، بهتر است از خیابان‌های شهر آبی بازدید کنید. در اینجا، شما می‌توانید با قدم‌زدن در خیابان‌ها، علاوه بر گرفتن عکس‌‌های جذاب و متفاوت با زندگی مردم شهر آشنا شوید.شهر جودپور

 Gulab Sagar

دریاچه  Gulab Sagarتا قرن هجدهم تأثیر قابل‌توجهی در سیستم مدیریت آب جودپور داشت و یک سایت زیبا برای گرفتن عکس‌های جذاب با قلعه Mehrangarh به شمار می‌رود.

پارک سنگی صحرای رائو جودا

پارک سنگی صحرای رائو جودا در سال ۲۰۰۶ توسعه‌یافته و در این پارک علاوه بر طبیعت زیبا و فضای سبز جذاب ۸۰ گونه مختلف بومی گیاهان از صحرای تار را مشاهده خواهید کرد شد.

شهر آبی هند

شاید تعجب کنید که چرا بخش بزرگی از شهر جودپور به رنگ آبی رنگ‌آمیزی شده است. چند دلیل برای آن وجود دارد. اول، اعتقاد بر این است که رنگ آبی به خنک نگه‌داشتن فضای داخلی خانه در تابستان‌های گرم کمک می‌کند. دوم، در گذشته، چندین ساختمان تاریخی جودپور توسط موریانه‌ها آسیب دیدند و به همین دلیل، اعتقاد بر این است که رنگ آبی موریانه‌ها را دورنگه می‌دارد. در نهایت گفته می‌شود که خانه‌های برهمن‌های ساکن شهر به رنگ آبی رنگ‌آمیزی شده است.

سوغات جودپور

در شهر جودپور به دلیل قرارداشتن کارگاه‌های مهندسی و راه‌آهن منسوجات پنبه‌ای، ظروف برنجی و آهنی، دوچرخه، جوهر و تجهیزات چوگان تولید می‌شود. همچنین این شهر به‌خاطر صنایع‌دستی خود که شامل کالاهای عاج، النگو شیشه‌ای، کارد و چنگال، پارچه رنگ شده، محصولات نمدی و چرمی، سنگ‌کاری سنگ مرمر و فرش می‌شود، مشهور است.

آب‌وهوای شهر جودپور

آب‌وهوای شهر جودپور بسیار بالا است و هوای آن بیابانی، گرم و خشک است. در تمام طول سال، این شهر گرم و آفتابی است، بنابراین به آن شهر خورشید می‌گویند. بهترین زمان برای بازدید از شهر بین ماه‌های اکتبر و مارس است که شرایط آب‌وهوایی در آن زمان مناسب است.شهر جودپور

مسیر رسیدن به شهر جودپور

هوایی

فرودگاه داخلی جودپور تنها ۵ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد و با انجام پروازهای منظم جودپور را با سایر شهرهای بزرگ در و اطراف راجستان متصل می‌کند. شهر جودپور که یک شهر گردشگری است، توسط همه شرکت‌های هواپیمایی خصوصی و دولتی به هم متصل می‌شود. نزدیک‌ترین فرودگاه بین‌المللی به جودپور فرودگاه بین‌المللی ایندیرا گاندی دهلی‌نو است.

قطار

برای رفتن به جودپور می‌توان مسیر ریلی را انتخاب کرد. این شهر به‌خوبی مسیر ریلی را پوشش می‌دهد. قطارهای جودپور به شهرهایی مثل دهلی، چنای، کلکته و بمبئی ایستگاه دارند.

زمینی

جودپور از طریق جاده به شهرهای بزرگ هند متصل شده و از مسیر بزرگراه برگزار است. این بزرگراه از شهرهای جیپور (۳۳۰ کیلومتر)، دهلی (۵۸۵ کیلومتر)، جیسالمر (۳۰۷ کیلومتر)، بیکانر (۲۵۰ کیلومتر) و آگرا (۵۶۳ کیلومتر) فاصله دارد. با اتوبوس‌های حمل‌و‌نقل راجستان و اتوبوس‌های لوکس از تمام شهرهای مهم راجستان، دهلی و احمدآباد می‌توان به جودپور رسید.

حرف آخر

شهر جودپور، شهری است با تاریخ کهن و فرهنگ غنی که در میان قلعه‌ها پنهان شده است. این شهر با معماری استثنایی خود و بازارهای پرجنب‌وجوش، سالانه میلیون‌ها گردشگر را به سوی خود جذب می‌کند. این شهر محل مناسبی برای گردشگرانی است که به دنبال تجربه‌ی فرهنگ و تاریخ غنی هند هستند.

تور های ویژه