شهری در ترکیه با ۱۸ طبقه زیر زمین!

پربازدیدترین ها

گردشگری 29 خرداد ، 1403 5 دقیقه
شهر درینکویو

شهر درینکویو یکی از شهرهای بی‌نظیر و بسیار جالب در ترکیه است که به دست ایرانیان ساخته شده بود. شهری که دقیقاً ۱۸ طبقه زیر زمین ساخته شده و استحکام و مقاومت آن به‌قدری است که هیچ‌کس نمی‌تواند واقعی بودن آن را باور کند. البته کشور ترکیه و شهرهای زیبای آن جاذبه‌های فراوانی دارند. جاذبه‌هایی تاریخی، فرهنگی، طبیعی و تفریحی که گردشگران و مسافران زیادی را از اقصی‌نقاط دنیا به سمت خود می‌کشانند. اما دراین‌بین یک شهر زیرزمینی منحصربه‌فرد که به دست ایرانیان ساخته شده است، از پر طرف‌دارترین عجایب این کشور محسوب می‌شود.

شهر درینکویو ، بیست هزار فرسنگ زیر زمین

شهر درینکویو یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های ترکیه است که حتی نحوه کشف آن هم عجیب‌وغریب بوده و با ۱۸ طبقه، یکی از عجایب آثار باستانی و تاریخی ترکیه محسوب می‌شود. کاپادوسیه یک ناحیه پهناور و باستانی است که در کشور ترکیه قرار گرفته و ارزش‌های تاریخی بسیار زیادی دارد. این منطقه از توریستی‌ترین قسمت‌ها در استان نوشهیر است که شهر زیرزمینی و تاریخی درینکویو در آن واقع شده است.

تاریخچه درینکویو

شهر درینکویو دقیقاً در ۸۵ متری از سطح زمین در ۱۸ طبقه ساخته شده و متعلق به قرن چهارم و پنجم پیش از میلاد است. شما به‌وضوح می‌توانید در این شهر آثار متعددی از کهن‌ترین و قدیمی‌ترین دین جهان یعنی زرتشت را مشاهده کنید. در این شهر نمادهای فراوانی از اهورا مزدا، اسب‌های زیبای پارسی، زرتشت و فروهر به وفور کشف و پیدا شده‌اند.

این شهر ۱۸ طبقخ گنجایشی برابر با ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار نفر دارد و حتی مکان‌ هایی برای ذخیره کردن شراب، و روغن و غذا، اصطبل برای نگهداری از گاو ها و گوسفند ها و اسب ‌ها و نیایشگاه ‌های متعدد برای برپایی مراسم آیینی و مذهبی هم در آن تعبیه شده بوده است. تاریخ به وجود آمدن این شهر زیرزمینی دقیقاً نشان می‌ دهد که این شهر یک بازمانده باشکوه از دوران حکومت ماد ها در سال ۱۹۶۹ میلادی است.

مراحل کشف شهر باستانی درینکویو

درینکویو در لغت به چاهی عمیق گفته می‌شود که تاریخ پرفرازونشیب آیین زرتشت، پیروان متعدد اهورامزدا و ایران باستان در آن قرار گرفته است. واقعیت این است که این شهر در سال ۱۹۶۳ به‌واسطه یک اتفاق خیلی معمولی کشف شد. کارگران در این منطقه مشغول کندن زمین برای ساختن یک ساختمان بودند که به ناگاه با یک تونل عمیق یا یک چاه روبرو شدند و بعد از آن این شهر ۱۸ طبقه تاریخی کشف شد.

نحوه به وجود آمدن شهر درینکویو

میلیون‌ها سال پیش فوران‌های متعدد آتشفشان، همان‌طور که لایه‌لایه خود را به سطح زمین می‌رسانند، تغییرات عمده و اساسی فراوانی را در سطح زمین هم ایجاد کردند. این لایه‌ها که “توف” نام داشتند، باگذشت زمان و طی دوران متمادی، به موادی فرم‌پذیر و نرم تبدیل شدند. اهالی باستانی بخش آناتولی هم متوجه شدند که به‌راحتی می‌توان خانه‌های خود را در میان این لایه‌های انعطاف‌پذیر و نرم و در زیر زمین بنا کرد. بر همین اساس آن‌ها خانه‌های خود را این‌گونه شکل دادند.

جاذبه‌ های شهر تاریخی درینکویو

قبل از سفر به ترکیه و بازدید از این شهر باستانی، ادامه این مطلب را بخوانید تا بدانید که قرار است با چه شگفتی‌هایی روبرو باشید.

این شهر زیرزمینی یک بنای ۱۸ طبقه و تاریخی است که از دوران حکومت مادها برجای‌مانده، عمقی تقریبی معادل با ۸۵ متر دارد و در استان نوشهیر ترکیه قرار گرفته است. جالب است بدانید که تقریباً ۲۰ هزار نفر در این شهر زیبا به همراه منابع متعدد غذایی و محلی امن برای نگهداری دام‌های خود ساکن بوده‌اند. شهری زیرزمینی که کاملاً توسط ایرانیان باستان و پیروان آیین زرتشت بنا شده و ۱۸ طبقه دارد.

در طبقه اول، حیواناتی مثل اسب، گاو و گوسفند را نگهداری می‌کردند. چهارمین طبقه متعلق به نگهداری از سنگ‌های بسیار سنگین و بزرگی بوده که هم اندازه با سنگ آسیاب تراشیده شده بودند. این سنگ‌ها را برای جلوگیری‌کردن از نفوذ دشمنان به طبقات پایین‌تر و راهرو های ورودی تعبیه کرده بودند. با این سنگ‌ها هر مسیری را که لازم بوده به‌راحتی مسدود می‌کردند.

تنها نقطه‌ضعف این سیستم شهری آن بود که دشمنان به‌راحتی می‌توانستند سم‌های متعدد کشنده را از راه‌های هواکش شهری وارد شهر کرده و تمام ساکنان را نابود کنند. در تمام طبقه‌ها راه‌پله‌هایی جذاب و تودرتو ساخته شده بوده که در میان آن‌ها آشپزخانه، اتاق‌ها، محلی برای نگهداری‌کردن از مواد غذایی و مشروب، تونل‌ها و همین‌طور هواکش‌های متعدد بنا قرار داشتند. این هواکش‌ها همگی به بیرون راه داشتند و طوری تعبیه شده بودند که در عمیق‌ترین قسمت‌های این شهر زیرزمینی به‌راحتی هوا را جابه‌جا می‌کردند و به‌هیچ‌عنوان مشکل کمبود اکسیژن در این شهر وجود نداشت.

·        اجزای مختلف شهر درینکویو

اتاق‌هایی که در این شهر تاریخی وجود دارند با اندازه‌های مختلفی ساخته شده بودند. هر کدام از این اتاق‌ها کاربری خاص خود را داشتند. اتاق‌های کوچک‌تر مقبره بودند و اتاق‌های بزرگ‌تر محلی برای تجمع ساکنین و یا کلاس‌های درس و مدرسه. جالب است بدانید که شهر درینکویو به‌واسطه یک تونل طولانی ۸ کیلومتری به یک شهر زیرزمینی دیگر به نام “کایماکلی” وصل شده بود و این نشان‌دهنده وجود همکاری، ارتباطات و تعاملات میان تمدن‌های مختلف در منطقه کاپادوکیه و در آن دوران است.

جالب است بدانید که در محوطه بیرون شهر باستانی دریمکویو خرابه‌هایی باقی‌مانده از ۲ برج هم وجود دارد که محل حضور نگهبانان بوده است. زمانی که دشمنان و مهاجمان به این شهر نزدیک می‌شدند، نگهبانان، اهالی را باخبر می‌کردند. حتی در این شهر زیرزمینی مدرسه هم تعبیه شده بود. نکته جالبی دیگری که در مورد این شهر تاریخی باید به آن اشاره کنیم این است که مقاومت و استحکام این شهر به‌قدری زیاد است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را باور کند. چون باگذشت سال‌های بسیار طولانی از زمان ساخت، این شهر همچنان با حفظ شکوه و عظمت خود پابرجا و زنده است.شهر درینکویو

 

علت ساخت شهر باستانی درینکویو

واقعیت این است که پیروان دین زرتشت از اتفاقات خطرناک طبیعی، حمله موجودات فرازمینی و تهاجم دشمنان و اقوام گوناگون وحشی و همین‌طور زمستان‌های سخت بسیار وحشت داشتند. به همین خاطر این شهر زیرزمینی را بنا کردند. واقعیت این است که اقوام مایاها افرادی بسیار هوشمند بودند که در نجوم و ریاضیات نبوغ فراوانی از خود نشان داده بودند. اما به‌یک‌باره تمامی آن‌ها از بین رفته و نابود شدند. علت این موضوع را هم حضور موجوداتی می‌دانند که هیچ شباهتی به انسان‌ها نداشته و صرفاً دلیل اصلی نابودی قوم مایا هستند. به همین دلیل ایرانیان باستان تصمیم گرفتند تا این شهر زیرزمینی را در ۱۸ طبقه و در عمق ۸۵ متری زمین بنا کنند.

 

شهر باستانی درینکیو به لحاظ امنیتی

جالب است بدانید که تمامی خانه‌های ساخته شده در این شهر همگی به‌عنوان پناهگاه مورداستفاده قرار استفاده قرار می‌گرفتند. بر روی تمامی درب‌ها هم یک حفره وجود داشت که این امکان را به سربازها می‌داد تا به‌راحتی از درون آن‌ها به مهاجمان شلیک کنند. حتی این روزنه‌ها به‌گونه‌ای به اهالی منزل هم اجازه می‌دادند که محیط بیرون را دیده و به‌راحتی اوضاع را تحت کنترل خود بگیرند.

واقعیت این است که دفاع‌کردن از شهر و از یک روزنه کوچک، بسیار راحت‌تر و آسان‌تر از دفاع‌کردن از آن، از یک حفره بزرگ است. دقیقاً از زمان کشف شهر تاریخی و زیبای درینکویو تا به امروز، بیشتر گردشگران علاقه فراوانی به حضور و بازدید از این شهر نشان داده‌اند و به همین دلیل این نقطه از استان نوشهیر یکی از پربازدیدترین و پرجاذبه‌ترین نقاط ترکیه محسوب می‌شود. جالب است که بدانید بیشتر از نیمی از گردشگرانی که عازم کشور ترکیه می‌شوند، حتماً از این شهر باستانی دیدن می‌کنند.

شهر درینکویو

ترکیه و جاذبه ‌های بی پایان آن

کشور ترکیه و شهرهای زیبای آن را نمی‌توان در یک سفر چندروزه  به طور کامل مشاهده کرد. شما برای تماشای عمیق و کامل این شهر باید حداقل سالی یک‌بار عازم ترکیه شوید و در هر سفر خود، به یک شهر از آن سفر کنید. ترکیه جاذبه‌های بی‌شماری دارد و به لحاظ قدمت تاریخی، کمتر از کشور ما ایران نیست. ضمن اینکه در فرهنگ و آداب‌ورسوم هم شباهت‌های بی‌شماری با کشور ما ایران دارد.

درهرحال اگر قرار است تا چند روز آینده به این شهر سفر کنید، توصیه می‌کنیم که بازدید از جاذبه‌های تاریخی شهرهای ترکیه را فراموش نکنید. شهرهایی مثل شهر زیرزمینی و باستانی درینکویو که اتفاقاً توسط ایرانیان ساخته‌وپرداخته شده است و برای ما حال و هوای آشنا و غرورآفرین دارد.

تور های ویژه