بزرگ‌ترین مرکز خرید خاورمیانه، ایران مال تهران

پربازدیدترین ها

گردشگری 29 خرداد ، 1403 7 دقیقه
ایران مال تهران

ایران مال تهران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فرهنگی، تجاری و اجتماعی کشورمان و خاورمیانه است. این بازار شباهت زیادی به یک شهر کوچک دارد. در این بازار بزرگ علاوه بر خرید می‌توان از سرگرمی‌ها و تفریحات متعدد هم لذت برد. ایران مال تهران در شمال غرب پایتخت (منطقه ۲۲ تهران) و در نزدیکی دریاچه چیتگر قرار دارد. با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با این بازار بزرگ کشورمان بیشتر آشنا شویم.

ایران مال تهران، یک شهر کوچک در غرب پایتخت

 ایران مال تهران، یک شهر کوچک در غرب پایتخت است که در آن می‌توان جاذبه‌هایی مانند فروشگاه، کتابخانه، تالار، ایوان، سینما، رستوران، کافه، فضای استراحت، باغ و شربت خانه را مشاهده کرد. این مجموعه‌ی تجاری و فرهنگی جذاب با مساحت ۱.۶۶۹.۵۰۴ مترمربع یکی از بزرگ‌ترین مال‌های دنیا به شمار می‌رود. این پروژه آن‌قدر بزرگ است که اگر بخواهید تنها بخش تجاری آن را پیاده‌روی کنید و برای  بازدید از هر فروشگاه ۵ دقیقه زمان اختصاص دهید، دیدن تمام فروشگاه تقریباً سه روز طول می‌کشد.

بهترین مجتمع تجاری چندمنظوره‌ی خاورمیانه

پروژه‌ی ایران مال در سال ۲۰۱۷ میلادی در یکی از نمایشگاه‌های شاپینگ مال‌های جهان با نام « MAPIC» به عنوان بهترین مجتمع تجاری چندمنظوره‌ی خاورمیانه انتخاب شد. از دیگر نکات برجسته و تفاوت‌های این ایران مال تهران با دیگر مال‌های مشابه می‌توان به اختصاص ۷۰ درصد از فضای آن به کاربری‌های فرهنگی، تفریحی، گردشگری، ورزشی، خدماتی، رفاهی، دینی و پارکینگ اشاره کرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید صاحب ایران مال کیست؟ ایده‌پرداز، طراح و مهندس این پروژه آقای علی انصاری است. آقای انصاری یکی از ثروتمندترین افراد ایرانی است و به جز این پروژه مالک بازار مبل ایران، بانک آینده، بازار کامپیوتر ایران و چندین شرکت صنعتی، خیریه و مؤسسه فرهنگی دیگر هم است.

در حال حاضر بازار بزرگ ایران یا ایران مال با تفریحات و جاذبه‌های متعدد خود  از بهترین مراکز دیدنی تهران محسوب می‌شود و همان‌طور که بنیان‌گذاران آن معتقدند در این بازار جذاب می‌توان آینده و گذشته کشورمان را در یک نگاه مشاهده کرد. البته تمام بخش‌های این مجموعه به طور کامل افتتاح نشده‌اند و فقط فاز اول آن در بهار ۱۳۹۷ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

ایران مال تهران کجاست؟

ایران مال تهران کجاست و چگونه می‌توان به این مجموعه دسترسی پیدا کرد؟ ایران مال در شمال غرب پایتخت در نزدیکی پارک چیتگر و بین دو شهر تهران و کرج قرار دارد و از انتهای اتوبان شهید خرازی می‌توان به این مجموعه دسترسی پیدا کرد.

  • دسترسی به ایران مال تهران با مترو: برای دسترسی به ایران مال تهران با مترو باید از خط ۵ مترو یا ایستگاه ایران خودرو استفاده کنید.
  • دسترسی به ایران مال تهران با ماشین شخصی: برای دسترسی به ایران مال تهران با ماشین شخصی می‌توانید از بزرگراه شهید خرازی، خیابان چهارباغ، خیابان ایران‌خودرو و یا بلوار طبیعت استفاده کنید.
  • دسترسی به ایران مال تهران با اتوبوس: دسترسی به ایران مال با اتوبوس به‌صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست اما می‌توانید از اتوبوس‌های خط ۲۴۹ پایانه مترو ایران خودرو به شهرک شهردار یا خط ۴۳۵ پایانه مترو ایران خودرو به دهکده المپیک استفاده کنید و در میانه راه پیاده شوید.

معرفی بخش‌های مختلف ایران مال تهران

در معرفی بخش‌های مختلف ایران مال تهران با مهم‌ترین جاذبه‌های این پروژه‌ی وسیع آشنا می‌شویم. همان‌طور که گفته شد ایران مال تنها یک مرکز خرید نبوده و به عنوان یک مجموعه‌ی چندمنظوره، کاربری‌های متنوعی دارد. طراحان این پروژه با الهام از بناهای سنتی و تاریخی کشورمان و تلفیق آن با معماری مدرن، سازه‌ای منحصربه‌فرد را طراحی کرده‌اند. از مهم‌ترین بخش‌های ایران مال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار سنتی یا تیمچه حاج علی‌اکبر

بازار سنتی یا تیمچه حاج علی‌اکبر ایران مال تهران با الهام از بازارهای سنتی کشورمان مانند بازار تبریز، شیراز و اصفهان ساخته شده است. این بازار بخش‌های مختلفی مانند راسته اصلی، چهارسوق و گنبد مرکزی دارد و با کاربندی، مقرنس، گچ‌بری، قطار مقرنس، یزدی‌بندی و کاشی‌کاری تزیین شده است.

تیمچه حاج علی‌اکبر در بخش غرب ایران مال قرار دارد و از برجسته‌ترین جاذبه‌های آن می‌توان به شربت خانه، تالار آیینه، حجره‌ها، چهارسو و راسته‌بازار اشاره کرد. سراهای این بازار سنتی شامل سرای فیروزه یا تالار هنر و صنعت ایرانی (مربوط به فروش صنایع‌دستی)، سرای زمرد (محل فروش فرش دست‌بافت)، سرای عقیق (محل نمایش صنایع‌دستی قدیمی و عتیقه‌جات) و سرای الماس (محل عرضه‌ی سوغات ایران) هستند.

  • تالار آینه

تالار آینه در بازار سنتی یا تیمچه حاج علی‌اکبر ایران مال قرار دارد. این تالار با الهام از تالار آینه‌ی مجلس شورای ملی طراحی شده و تمام سقف و دیوارهای آن با ۳۸ میلیون قطعه آینه تزیین شده است. تالار آینه‌ی بازار سنتی به مهمانان ویژه اختصاص‌یافته است. این بخش به کمک یک ارسی به راسته اصلی بازار سنتی متصل می‌شود.ایران مال تهران

  • شربت خانه

در شربت خانه ایران مال فضای کافه‌های قدیم مانند کافه نادری بازسازی شده است. این مکان جذاب با زمین‌های کاشی‌کاری شده و صندلی‌های کلاسیک یک فضای دنج و دوست‌داشتنی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. جالب است بدانید شربت خانه‌ها در گذشته محلی برای دورهم نشستن، صحبت‌کردن و نوشیدن شربت‌های خنک بود.

  • ایوان اشراق

ایوان اشراق نام یک سازه‌ی طلایی‌رنگ در ایران مال است. این سازه با ارتفاع ۲۵ متر از طبقه اول تجاری آغاز شده و تا بام ادامه پیدا می‌کند. ایوان اشراق از طریق راهروی شمالی به طور مستقیم با ایوان الماس ارتباط پیدا کرده و مانند کریستال‌های فرورفته در ساختمان دیده می‌شود. در فضای میان کریستال‌های این ایوان، بخش‌های تجاری وجود دارند که کالاهای خاصی را عرضه می‌کنند. همچنین در اطراف آن‌ها چندین کافه و چایخانه ساخته شده است.

  • باغ ماهان

باغ ماهان با الهام از باغ شازده ماهان کرمان به‌صورت باغ تخت و پلکانی طراحی شده است. این باغ دارای دو ورودی با نمای شیشه‌ای بوده و محوطه‌ی شمالی ایران مال را به دریاچه و آب‌نمای موزیکال بخش جنوبی متصل می‌کند. این باغ دارای پوشش گیاهی بی‌نظیر و حوض و جوی است و در طبقات مختلف آن رستوران‌هایی برای صرف غذا ساخته شده است. فضای باغ ماهان مکان ایده‌آلی برای برگزاری مراسم‌های مختلف است و در صورت تمایل می‌توانید این باغ را برای برگزاری مراسم رزرو کنید.

  • باغ دیدار

باغ دیدار ایران مال با ارتفاع ۱۴ متر در کنار بازار سنتی قرار دارد. سقف این باغ به صورت شیشه‌ای بوده و با درختان پالم کالیفرنیا مشجر شده است. نماهای آجری، درختان نخل بلند، جوی آب روان و فضای پله‌پله‌ی این باغ شما را به یاد معماری مناطق مرکزی ایران مانند یزد و کاشان می‌اندازد.

  • باغ‌رستوران ملل

باغ‌رستوران ملل ایران مال تهران جایی است که در آن می‌توانید طعم غذاهای بین‌المللی را بچشید. در این بخش می‌توانید معماری مکاتب اصلی آشپزی جهان را ببینید و در همین فضاها، غذاهای مخصوص هر کشور را نوش جان کنید. تمام فضاهای باغ‌رستوران ملل با الهام از نمونه‌های اصلی ساخته شده‌اند. این بخش در ضلع جنوبی طبقه G3 قرار دارد اما هنوز افتتاح نشده است.

  • کتابخانه جندی‌شاپور ایران

کتابخانه جندی‌شاپور ایران مال با معماری سبک کلاسیک اروپایی خود شباهت زیادی به صحنه‌های فیلم هری پاتر دارد. دکور این کتابخانه به طور کامل از چوب ساخته شده و در آن کتاب‌های مختلف به زبان‌های متنوع در دسترس بازدیدکنندگان قرار گرفته است. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کتابخانه، بزرگ‌ترین فرش‌ هندسی جهان است که نقش‌های آن‌ با هشت رنگ و با الهام از سقف و کف کتابخانه بافته شده است. متراژ این فرش ۷۰ هزار مترمربع است و ۲۵ هنرمند در ۷۰ روز آن را بافته‌اند.ایران مال تهران

  • مراکز خرید

ایران مال تهران یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید خاورمیانه است و هر آنچه که احتیاج داشته باشید را می‌توانید از این مجموعه خریداری کنید. راهنمای مربوط به مراکز خرید این مجموعه شامل موارد زیر است:

هایپراستار: طبقه‌ ۱ G

محل عرضه‌ی لوازم و دکوراسیون منزل: طبقه‌های G0، G1 و G2

محل عرضه محصولات فرهنگی و تفریحی: طبقه‌ G3

محل عرضه‌ی محصولات چرمی و کفش: طبقه‌های G1، G2 و G3

محل فروش لوازم‌خانگی و الکترونیکی: طبقه‌  G0

محل فروش جواهرات، ساعت و زیورآلات: طبقه‌های G0، G1

محل فروش محصولات آرایشی و بهداشتی: طبقه‌های G1، G2 و G3

محل عرضه‌ی مد، پوشاک و لوازم ورزشی: طبقه‌ G3

  • مسجد جامع

مسجد جامع ایران مال تهران با طراحی خاص و تزیینات بی‌نظیر خود یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این پروژه است. طرح کلی این مسجد از مسجدالنبی مدینه الهام گرفته شده و طرح گنبد آن شباهت‌هایی به گنبد حافظیه شیراز دارد. مسجد جامع ایران مال با طرح‌های کاشی‌کاری و گچ‌بری لاجوردی، فیروزه‌ای، آجری و سفید تزیین شده است. البته برای راحتی بازدیدکنندگان به جز این مسجد، ۴۰ نمازخانه‌ی دیگر هم در ایران مال وجود دارد.

  • پردیس سینما

در پردیس سینمای ایران مال تهران می‌توانید فیلم‌های روز سینمای ایران را تماشا کنید. این مجموعه ۱۲ سالن نمایش فیلم، ۹ سالن عمومی و ۳ سالن ویژه دارد. امکان رزرو بلیط پردیس سینمای ایران مال به صورت آنلاین و حضوری امکانپذیر است.

  • رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها

باتوجه‌به وسعت ایران مال عجیب نیست که این مجموعه رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زیادی داشته باشد. از معروف‌ترین رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های این مجموعه می‌توان به ساج، ام شریف، سلف‌سرویس قریشی و هانی، فست‌فود لانچ‌باکس، کافه دیدار، کافه کتاب، کافه ورزش، کافه سینما و کافه لانژ سینما اشاره کرد. همچنین به جز این رستوران‌ها، ایران مال چهار فودکورت مجهز هم دارد. در فودکورت‌های این مجموعه امکان برگزاری جشن‌های ملی و جشنواره‌های غذا فراهم شده است.ایران مال تهران

  • مجموعه ورزشی

مجموعه ورزشی ایران مال تفریحات و بخش‌های مختلف و متنوعی را در خود جای‌داده است.

امکانات و بخش‌های مختلف مجموعه ورزشی ایران مال

پیست یخ

این پیست با ۳۶۰۰ مترمربع مساحت در ضلع شرقی ایران مال تهران قرار دارد و می‌توان در آن از اسکی و هاکی روی یخ لذت برد.

مجموعه اسکواش

این مجموعه چهار زمین مدرن و پیشرفته دارد.

استخر و اسپا

استخر و اسپای ایران مال به‌خاطرداشتن آب‌نمای موزیکال در بین بازدیدکنندگان حسابی معروف شده است. این مجموعه استخرهای مجزایی برای کودکان، بانوان و استخر روباز برای آقایان دارد.

بولینگ

بولینگ ایران مال دارای ۱۶ خط بازی بوده و در بام مجموعه قرار گرفته است.

استادیوم چندمنظوره

این استادیوم در محدوده‌ی باغ  بام قرار دارد و زمین‌های تنیس آن مکان مناسبی برای برگزاری مسابقات ورزشی هستند.

جاده تندرستی

جاده تندرستی ایران مال تهران در بام سبز قرار دارد و به‌خاطر دسترسی مستقل در تمام ۲۴ ساعت شبانه‌روز قابل استفاده است. در این جاده امکاناتی مانند انواع خوراکی و آشامیدنی، لوازم ورزشی و خدمات پزشکی ورزشی وجود دارد.

کلینیک پزشکی و ورزشی

در این کلینیک دستگاه‌های مدرن ورزشی و مرکز آب‌درمانی وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

 

مرکز آمادگی جسمانی و سلامت

این مرکز دارای رستوران ارگانیک است و در تمام روزهای هفته فعالیت می‌کند.

  • شهربازی

تفاوتی نمی‌کند که چند ساله باشید، در شهربازی ایران مال تهران می‌توانید در کنار عزیزانتان حسابی از بازی و تفریح لذت ببرید. این شهربازی امکاناتی مانند ترن هوایی، سالن‌های نمایش مخصوص کودکان، پیست قایق‌های ضربه‌ای و مسابقات قهرمانی بازی‌های الکترونیک دارد.ایران مال تهران

  • هلیوم پارک

هلیوم پارک ایران مال تهران با مجموعه‌ای از سرگرمی‌ها و تفریحات هیجان‌انگیز در طبقه G1 قرار دارد. از بخش‌های مختلف هلیوم پارک می‌توان به استخر توپ، وایپ اوت، سرسره و گودال فضایی، فوتبال حبابی، ترامپولین حرفه‌ای و نردبان معلق اشاره کرد. این بخش از شنبه تا سه‌شنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ شب فعالیت می‌کند و در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه ساعت کاری آن از ۱۰ صبح تا ۲۳ شب است.

  • پاتیناژ یا اسکیت روی یخ

در سالن پاتیناژ یا اسکیت روی یخ ایران مال می‌توانید از اسکیت بر روی یخ‌های طبیعی و مصنوعی لذت ببرید. آکادمی اسکیت روی یخ ایران مال تنها پیست استاندارد اسکیت روی یخ کشورمان است و تحت پوشش هلدینگ آی فیت پرو فعالیت می‌کند. سالن پاتیناژ این مجموعه ۱.۸۰۰مترمربع وسعت دارد و در آن کلاس‌های پایه و تخصصی هم برگزار می‌شود.

  • هتل

هتل ایران مال با امکانات عالی یکی از بهترین‌های پایتخت برای اقامت است. این هتل دارای ۱۲۳.۰۰۰مترمربع وسعت بوده و معماری منحصربه‌فردی دارد.

اطلاعات تماس و ساعات کاری ایران مال

اطلاعات تماس و ساعات کاری ایران مال شامل موارد زیر هستند

  • آدرس ایران مال تهران: تهران، اتوبان شهید همت (غرب)، اتوبان شهید خرازی، ایران مال
  • شماره تلفن ایران مال: ۰۲۱۴۷۶۷۰۰۰۱
  • آدرس سایت ایران مال: iranmall.com
  • ساعات کاری ایران مال: روزهای عادی از ۹ صبح تا  ۲۱ شب، ایام عید و جشن‌های مذهبی از ۹ صبح تا ۲۱ شب و ایام سوگواری تعطیل و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۲ ظهر تا ۲۱ شب، همچنین این مجموعه در روزهای اول فروردین، ۲۱ رمضان، تاسوعا، عاشورا و ۲۸ صفر تعطیل است.

جمع‌بندی درباره ایران مال تهران

در این مقاله یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های تجاری و فرهنگی کشورمان یعنی ایران مال تهران را معرفی کردیم. همان‌طور که گفته شد این مجموعه‌ی وسیع کاربری‌های متنوع و بخش‌های مختلفی دارد و یک مکان عالی برای خرید، تفریح، ورزش و حتی استراحت محسوب می‌شود.

تور های ویژه