مقدمه‌ای بر خدمات VIP و CIP در فرودگاه‌های ایران

پربازدیدترین ها

گردشگری 30 خرداد ، 1403 7 دقیقه
خدمات CIP

خدمات VIP و CIP نوعی از خدمات هستند که در فرودگاه‌ها به مسافران ارائه می‌شوند. برخی این خدمات به طور معمول برای تمامی پروازها و مسافران در نظر گرفته نشده و تنها به افراد مهمی که جایگاه یا مقام بالایی داشته و باید خدمات ویژه و سطح بالاتری دریافت کنند ارائه می‌شوند. اما افرادی که مبلغ بیشتری پرداخت کنند هم امکان استفاده از برخی از سرویس‌های ویژه فرودگاه را خواهند داشت. شاید اکنون برای شما این سؤال به میان آمده باشد که خدمات VIP و CIP چیستند و چگونه می‌توان آن‌ها را دریافت کرد؟ یا این که در کل تفاوت خدمات VIP و CIP چیست و هر کدام در کدام فرودگاه‌های کشور ارائه می‌شوند؟ برای آشنایی کلی با  خدمات VIP و CIP و اطلاع از تمامی جزئیات مربوط به این خدمات ویژه فرودگاهی، در ادامه این مطلب با مجله گردشگری سفرهای پایتخت همراه باشید.


توضیح کلی درباره خدمات VIP و CIP

خدمات VIP و CIP نوعی از خدمات فرودگاهی هستند که فرودگاه‌ها در کشورهای مختلفی مانند ایران، به افراد مهم با جایگاه ویژه یا مسافرانی که به دنبال سفری لوکس و امن هستند ارائه می‌شوند. در خدمات VIP و CIP به مشتریان سرویس‌های ویژه‌ای مانند دسترسی به سالن انتظار اختصاصی با امنیت بالا، عبور از مراحل چک این و امنیتی فرودگاه بدون تأخیر و معطلی، بادیگارد و محافظت اختصاصی و بسیاری خدمات دیگری در حین پرواز ارائه می‌شود.

اما خدمات ارائه شده در سرویس VIP و CIP تنها محدود به زمان پرواز و فرودگاه نبوده و پس از رسیدن به مقصد هم مسافران از خدماتی مانند رزرو بهترین هتل موجود، ترانسفر فرودگاهی با امنیت کامل و بهترین خدمات و بسیاری خدمات دیگر استفاده خواهند کرد. در گذشته امکانات ارائه شده در سرویس وی آی پی و سرویس سی آی پی تنها مخصوص افراد و شخصیت‌های مهم سیاسی و تجاری بود. اما امروزه تمامی مسافرانی که هزینه‌های دریافت خدمات سی آی پی را پرداخت کنند، می‌توانند تا حدود بسیار زیادی از این امکانات استفاده کنند.

اهمیت و ضرورت این خدمات برای مسافران

مسافرانی که قصد دارند تا در زمان خود صرفه‌جویی کرده و با سرعت بیشتری مراحل رسمی و امنیتی فرودگاه را پشت سر بگذارند، به دلیل جایگاه ویژه خود حریم شخصی بیشتری نیاز دارند یا این که می‌خواهند سفری لوکس با خدماتی بی‌نظیر داشته باشند، می‌توانند از خدمات VIP و CIP استفاده کنند. به طور معمول تمامی سیاستمداران، دولتمردان، افراد مهم و مشهور و اشخاصی که مقام بالایی دارند، از این خدمات ویژه استفاده می‌کنند. اهمیت و ضرورت استفاده از سرویس‌های وی آی پی و سی آی پی بیشتر در زمانی مشخص می‌شود که افراد سرشناس و مشهور، برای سفرهای خود با مشکلاتی مانند مشکلات امنیتی و کمبود زمان مواجه شوند. اما مسافران عادی تنها برای داشتن تجربه یک سفر لوکس و به‌یادماندنی هزینه دریافت این امکانات را پرداخت می‌کنند.

تفاوت خدمات VIP و CIP

تا این بخش با تعریف کلی خدمات VIP و CIP و خدماتی که در این سرویس‌ها ارائه می‌شود آشنا شدیم. اکنون سؤال اصلی این است که سرویس وی آی پی و سی آی پی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ هر دو این سرویس‌ها برای ترانسفر و بدرقه مسافران سرویس‌های مخصوصی در نظر گرفته، خدمات اقامتی، فرودگاهی و پروازی لوکسی را برای مسافران خود آماده کرده‌اند و حتی خدماتی از جمله خدمات بانکی و ویزا هم در این سرویس‌ها گنجانده می‌شود. اما برای آشنایی با تفاوت‌های سرویس VIP و CIP، بهتر است که ابتدا با مفهوم هر کدام از آن‌ها آشنا شویم.

تعریف و توضیح خدمات VIP

عبارت VIP کوتاه شده عبارت Very Important Person است و در واقع به این موضوع اشاره دارد که فردی که از این خدمات استفاده می‌کند، مشتری یا فرد بسیار مهمی بوده و به امکانات بیشتری نیاز دارد. برخلاف سرویس سی آی پی، سرویس وی آی پی قابل‌خرید نبوده و مسافران نمی‌توانند با پرداخت مبلغی اضافه از این امکانات بهره‌مند شوند. تمامی افرادی که از سرویس VIP فرودگاهی استفاده می‌کنند، افراد بسیار مهمی بوده و به محافظت شدید و حریم شخصی بالایی نیاز دارند. این مسافران تگ‌های مخصوص VIP دریافت کرده و در تمامی طول سفر و حضور خود در فرودگاه، تحت حفاظت و مراقبت شدید هستند.خدمات VIP

امکانات خدمات VIP فرودگاهی

  • سرعت بیشتر در مراحل امنیتی و دریافت کارت پرواز
  • بهره‌مندی از خدماتی مانند رزرو هتل و خدمات رستورانی
  • ارائه اتاق انتظار مخصوص برای حفظ حریم شخصی
  • سرویس‌های ویژه بدرقه، استقبال و ترانسفر فرودگاهی
  • انجام برنامه‌ریزی‌های کاری مسافران در ۲۴ اولیه اقامت
  • ارائه بادیگارد شخصی

تعریف و توضیح خدمات CIP

خدمات CIP خدماتی فرودگاهی هستند که در گذشته تنها به افراد تجاری مهم و سرشناس ارائه می‌شدند. بسیاری از چهره‌های معروف و مهم مانند سرمربی تیم‌های ورزشی، کارخانه‌داران، سرمایه‌داران، کارآفرینان بسیار مهم و در کل شخصیت‌های تجاری و تبلیغاتی مهم، می‌توانند از خدمات CIP فرودگاهی استفاده کنند. در گذشته تنها افرادی که جایگاه مهم و ویژه‌ای داشتند می‌توانستند از خدمات و سرویس‌های CIP فرودگاهی استفاده کنند. اما امروزه تمامی افراد می‌توانند به‌راحتی و تنها با پرداخت مبلغ موردنیاز، از خدمات CIP استفاده کنند. این سرویس برخلاف سرویس وی آی پی، تنها مخصوص افراد خاصی در جامعه نیست.

امکانات خدمات CIP فرودگاهی

  • ارائه راهنما یا دستیار شخصی از زمان ورود به فرودگاه
  • بهره‌مندی از سالن کنفرانس، سالن انتظار مخصوص و سالن های پذیرایی تزیین شده
  • استفاده از سرویس اینترنت پر سرعت
  • استفاده از منوی غذایی متنوع و کافی‌شاپ
  • ارائه خدمات بانکی
  • اجاره اقامتگاه

مقایسه بین خدمات VIP و CIP

خدمات CIP فرودگاهی معمولاً خدماتی هستند که توسط یک شرکت یا سازمان پرداخت شده تا میهمان‌های آن‌ها، بتوانند با بهترین امکانات به سفر خود برسند. اما خود افراد و مسافران هم می‌توانند با پرداخت چند میلیون بیشتر، سفری لوکس را تجربه کرده و از سرویس CIP فرودگاه استفاده کنند. اما خدمات VIP کمی حساس‌تر هستند و به افراد سرشناس و مهم ارائه می‌شود. امکانات رفاهی ارائه شده در سرویس CIP بسیار بیشتر و بهتر از سرویس VIP بوده و افرادی که این مبلغ را پرداخت کنند می‌توانند از امکانات رفاهی بسیار لوکس استفاده کنند. اما امنیت افرادی که مستلزم به استفاده از خدمات VIP فرودگاهی هستند بیشتر بوده و این افراد حریم شخصی بالاتری دارند. به همین دلیل هم امکان خرید سرویس‌های VIP فرودگاهی برای افراد عادی وجود نداشته تا چهره‌های مهم سیاسی بتوانند در امنیت بیشتری سفر کنند.

خدمات CIP

معرفی فرودگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات VIP و CIP در ایران

پس از آشنایی کلی با خدمات VIP و CIP، تفاوت و شباهت‌ها و همچنین ضرورت ارائه آن‌ها، سؤالی که برای افراد به میان می‌آید این است که سرویس‌های VIP و CIP در کدام فرودگاه‌های ایران ارائه می‌شود؟ دو مورد از فرودگاه‌های معتبر ایران که به ارائه خدمات وی آی پی و سی آی پی مشغول هستند، فرودگاه امام خمینی و فرودگاه مهرآباد هستند. در ادامه این بخش به توضیح بیشتر و دقیق‌تر خدمات ارائه شده در این فرودگاه پرداخته شده است.

خدمات VIP فرودگاه مهرآباد

فرودگاه داخلی مهرآباد دارای خدمات CIP نیست، اما خدمات VIP کاملی را با بهترین کیفیت و امکانات در اختیار مسافران خود قرار می‌دهد. مسافران مهم و چهره‌های سیاسی که می‌خواهند از طریق فرودگاه مهرآباد پرواز کنند، می‌توانند از سرویس‌های خدمات وی آی پی مانند ورود و خروج و چک این سریع، سالن انتظار VIP با امکاناتی مانند نوشیدنی غذا، امکانات سرگرمی و همچنین امکاناتی مانند ترانسفر ویژه فرودگاهی استفاده کنند.خدمات VIP

خدمات VIP و CIP فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی، یکی از معتبرترین فرودگاه‌های بین‌المللی ایران است که تقریباً تمامی پروازهای مهم افراد سرشناس و چهره‌های تجاری در این فرودگاه صورت می‌گیرند. تمامی مسافران خارجی و داخلی و همچنین مشتریان حقیقی و حقوقی این فرودگاه می‌توانند از هر دو سرویس VIP و CIP که در فرودگاه امام خمینی ارائه می‌شود استفاده کنند. درصورتی‌که مسافران هزینه خدمات CIP فرودگاه امام خمینی را پرداخت کنند، می‌توانند از امکانات سالن CIP مانند تلویزیون، بوفه با بهترین امکانات، اینترنت پر سرعت، صندلی‌های مخصوص سی آی پی و مخصوص و بسیاری از امکانات این‌چنینی لذت ببرند. در سایر مراحل هم از خدمات رفاهی ویژه‌ای مانند خدمات ورود و خروج، رزرو هتل، ترانسفر فرودگاهی، حمل بار و… بهره‌مند خواهند شد. سرویس‌های VIP فرودگاه امام خمینی هم سالن های مخصوص به خود با امکانات و امنیت بیشتر را دارند که مخصوص افراد سرشناس و چهره‌های مشهور تجاری هستند.

 ۱۴۰۳ نرخ خدمات CIP فرودگاه امام خمینی 

خدمات

هزینه ها

قیمت cip بزرگسال فرودگاه امام (بالای دو سال)

۴۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال

قیمت سرویس مشایع و مستقبل (همراه مسافر)

۲۰,۹۰۰,۰۰۰ ریال

هزینه خدمات ویزا مسافران غیر ایرانی ورودی

۲۰,۸۴۵,۰۰۰ ریال

نرخ سرویس ویژه (LOM) برای مسافران ویلچری

۲۴,۵۳۰,۰۰۰ ریال

حیوان خانگی جهت دریافت سرویس

۲۶,۲۹۰,۰۰۰ ریال

مزایای استفاده از خدمات VIP و CIP برای مسافران

هر کدام از خدمات VIP و CIP می‌توانند مزایای مخصوص به خود را برای مسافران داشته باشند. افرادی که از خدمات سی آی پی فرودگاه‌های ایران استفاده می‌کنند، می‌توانند از مسافران مهم خود به بهترین نحو ممکن استقبال کرده، تجربه سفری لوکس و رؤیایی داشته، در زمان خود صرفه‌جویی کرده و مهم‌تر این که امنیت بیشتری در سفر داشته باشند. افرادی که از این سرویس‌های ویژه فرودگاهی استفاده کنند، می‌توانند در سالن VIP یا CIP فرودگاه امنیت و حریم شخصی بیشتری داشته باشند، همراه اختصاصی برای انجام کارهای مختلف، کمک در ترجمه و همچنین گرفتن راهنمایی‌های لازم داشته باشند و همچنین بدون معطلی و اتلاف وقت از مراحل رسمی فرودگاه عبور کنند.

نحوه رزرو و استفاده از خدمات VIP و CIP در فرودگاه‌های ایران

سؤال دیگری که ممکن است دررابطه‌با خدمات VIP و CIP به وجود بیاید این است که نحوه استفاده از این خدمات و رزرو آن‌ها به چه صورت است؟ همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، خدمات VIP تنها مخصوص افراد سیاسی و مهم بوده و افراد عادی نمی‌توانند آن را خریداری کرده و از امکانات آن استفاده کنند. این خدمات تنها به افرادی که به امنیت و حفاظت و امکانات بیشتری نیاز داشته باشند ارائه می‌شوند. اما مسافرانی که به دنبال یک سفر لوکس هستند، می‌توانند با مراجعه به آژانس‌های مسافرتی مختلف، خدمات CIP فرودگاه‌های ایران را دریافت کرده و سفری لوکس و رؤیایی داشته باشند.خدمات VIP

سفری لوکس با سفرهای پایتخت

در این مطلب با خدمات VIP و CIP، تفاوت و نحوه رزرو آن‌ها در فرودگاه‌های ایران آشنا شدیم. امکانات خدمات VIP تنها مخصوص افراد بسیار مهمی است که از نظر سیاسی جایگاه بالایی داشته و به حفاظت و حریم شخصی بیشتری نیاز دارند. اما خدمات CIP برای تمامی افراد در دسترس بوده و می‌توان با پرداخت مبلغی بیشتر، این خدمات را دریافت کرد و از سفری لوکس با امکاناتی بی‌نظیر و رؤیایی لذت برد. درصورتی‌که قصد دارید تا از خدمات ویژه فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی ایران اطلاع پیدا کنید یا این که آن‌ها را برای خود و خانواده خود رزرو کنید، همین امروز با کارشناسان سفرهای پایتخت در تماس باشید.

سؤالات متداول

۱- نحوه رزرو خدمات VIP فرودگاه به چه صورت است؟

برای رزرو خدمات VIP فرودگاهی، افراد باید حتماً جایگاه سیاسی ویژه‌ای داشته و به مراقبت و حریم شخصی مخصوصی نیاز داشته باشند. برخلاف خدمات CIP، استفاده از خدمات VIP برای عموم آزاد نیست.

۲- کدام فرودگاه‌های ایران خدمات VIP و CIP دارند؟

دو فرودگاه مهم ایران که خدمات VIP و CIP ارائه می‌دهند، فرودگاه مهرآباد و فرودگاه بین المللی امام خمینی هستند.

۳- تفاوت خدمات VIP و CIP چیست؟

هر دو خدمات امکانات لوکس بسیاری در اختیار مسافران قرار می‌دهند. اما خدمات VIP مخصوص افراد با مقام‌های مهم و حساس است. درصورتی‌که خدمات CIP با پرداخت مبلغ مشخصی قابل‌خرید است.

تور های ویژه