گلاب دره تهران، بهشتی در همین نزدیکی

پربازدیدترین ها

گردشگری 30 خرداد ، 1403 7 دقیقه
گلاب دره تهران

گلاب دره تهران، یکی از مناطق قدیمی، اما به شدت زیبا و توریستی در شمیرانات تهران است. این محله خوش آب و هوا به قدری زیباست و آب و هوای تمیزی دارد که به عنوان بهشتی در پایتخت شناخته می‌شود. بسیاری از پایتخت‌نشینان یا ساکنین حومه تهران، برای عوض‌کردن آب‌وهوا و سفر به یک منطقه تمیز و زیبا برای طبیعت‌گردی در تابستان، گلاب دره را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم دوست دارید تا تعطیلات بعدی خود را به همراه خانواده به این تکه‌ای از بهشت در تهران بروید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را به گلاب دره شمیرانات، یکی از زیباترین دیدنی‌های تهران ببریم.

معرفی گلاب دره تهران

گلاب دره تهران بخش‌های مختلفی داشته که اکثر آن‌ها کوهستانی هستند. در پایین کوهپایه‌ها، باغ‌هایی وجود داشته که خاک بسیار مناسبی برای پرورش میوه‌های خوشمزه تابستانی مانند سیب گلاب دارند. چندین سال پیش، دره‌های پایین گلاب دره، پوشیده از درختان سیب گلاب بودند که جزو بهترین و مرغوب‌ترین سیب گلاب‌های تهران و کشور شناخته می‌شدند و این دره هم به این محصول خود شناخته شده بود. به همین دلیل هم‌نام این محله را گلاب دره یا دره سیب گلاب گذاشتند. امروزه آثار چندانی از درختان قدیمی سیب گلاب در دره‌ها و کوهپایه‌های گلاب دره تهران باقی نمانده است. اما درختانی در فصل‌های درخت‌کاری در آن جا کاشته شده تا جای درختانی که سیل از بین برده را بگیرند.

گلاب دره تنها به دلیل داشتن درختان سیب گلاب و گل‌های محمدی زیبا شناخته نمی‌شود، بلکه این منطقه به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری زیبای طبیعی و تاریخی هم در بین مسافران محبوب شده است. بسیاری از افرادی که نمی‌توانند برای گردشگری و مسافرت به شهرهای دورتر بروند، گلاب دره را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند. دره‌های زیبایی در این محله شمیرانات وجود داشته که به‌عنوان یکی از مقاصد موردعلاقه کوهنوردان به‌حساب می‌رود.

گلاب دره تهران کجاست؟

گلاب دره تهران در شمال شرقی تهران و در نزدیکی دربند و تجریش قرار گرفته است. برای دسترسی به این منطقه توریستی در تهران، باید ابتدا به منطقه تجریش رفته و سپس به دربند بروید. سفر به این منطقه و بازدید از گلاب دره، با استفاده از خودروی شخصی و تاکسی‌های مختلف امکان‌پذیر است. اما برای رسیدن به کوهپایه‌ها، باید مدت کوتاهی را پیاده‌روی کنید. چرا که برخی از مناطق دیدنی این منطقه مسیر مخصوص خودرو ندارند. اگر می‌خواهید برای سفر به گلاب دره از سرویس حمل‌ونقل عمومی و مترو، می‌توانید ابتدا باتوجه‌به مبدأ خود، سوار متروهای تجریش شده و پس از رسیدن به این منطقه، با تاکسی‌های آبیک در پارک گلاب دره پیاده شوید.

آدرس: تهران، میدان تجریش، میدان قدس، خیابان شکیبایی، خیابان اسدالهی

بهترین زمان بازدید از گلاب دره

گلاب دره تهران یکی از مناطق ییلاقی پایتخت است که آب‌وهوای نسبتاً سردی داشته و زمستان‌های سنگینی دارد. به همین دلیل هم بیشتر افراد ترجیح می‌دهند تا در فصل‌های بهار و تابستان برای بازدید از گلاب دره بروند. اگر در فصل بهار برای بازدید از گلاب دره بروید، حس خواهید کرد که واقعاً وارد بهشت شده‌اید. فصل بهار تمامی درختان سبز شده و شکوفه‌های سیب منظره بی‌نظیر و بسیار زیبایی را به شما هدیه می‌دهند. در این فصل آب‌وهوا متعادل شده و صدای آواز پرنده‌ها در تمامی محله به گوش می‌خورد. در تابستان هم می‌توانید از آب‌وهوای ییلاقی این منطقه لذت برده و برای ساعاتی از گرمای داخل شهر دور شوید. اگر به سرما و برف‌بازی علاقه داشته باشید و بخواهید از تماشای کوه‌های پوشیده از برف لذت ببرید هم می‌توانید در فصل زمستان برای بازدید از گلاب دره بروید.

پارک گلاب دره تهران

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری محله گلاب دره تهران، پارک گلاب دره است. این بوستان از سال ۱۳۸۹ در دست‌ساخت است و هم اکنون هم شهرداری در حال اضافه‌کردن بخش‌های دیگری به آن است. این بوستان یکی از مناسب‌ترین مکان‌ها برای افرادی است که می‌خواهند از طبیعت‌گردی در فضایی مدرن با امکانات رفاهی بالا لذت ببرند. در این پارک می‌توانید تفریحات و امکانات رفاهی بسیاری از جمله سورتمه‌سواری، سافاری وحشت، سینما پرواز، ایستگاه دوچرخه‌سواری، بوفه و غذاخوری، چایخانه و سفره‌خانه سنتی، محوطه بازی کودکان، سرویس‌های بهداشتی، آلاچیق برای اقامت خانواده‌ها، دریاچه، محوطه پیک‌نیک و بسیاری امکانات دیگر استفاده کنید. این پارک یکی از مهم‌ترین بخش‌های گردشگری گلاب دره تهران بوده و در روزهای تعطیل رسمی و آخر هفته‌ها بسیار شلوغ می‌شود.بوستان گلاب دره

تفریحات گلاب دره تهران

در بخش قبلی بوستان گلاب دره تهران در شمیرانات معرفی شد. این بوستان معروف‌ترین مکان دیدنی در گلاب دره بوده و می‌توانید از تفریحات متعددی در آن لذت ببرید. یکی از تفریحات هیجان‌انگیزی که می‌توانید در گلاب دره تهران از آن لذت ببرید، کوهنوردی در این منطقه است. بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای و تازه‌کار برای کوهنوردی و ورزش گلاب دره را انتخاب می‌کنند. پس از آن که مقداری از این منطقه بالا رفتید، می‌توانید به‌راحتی نمایی پانوراما و زیبا از کل تهران داشته باشید.

در مسیر پیاده‌روی در بالای کوه یا کوهنوردی در گلاب دره، می‌توانید از صدای آواز پرنده‌های زیبای این منطقه هم لذت برده و به تماشای پرنده‌های زیبایی که در گلاب دره زندگی می‌کنند هم مشغول شوید. اگر به عکاسی حرفه‌ای یا اینستاگرامی هم علاقه داشته باشید، گلاب دره می‌تواند بهترین مناظر و سوژه‌های عکاسی را در اختیار شما بگذارد. اگر برای کوهنوردی به گلاب دره تهران می‌روید، فراموش نکنید که کوهنوردی در این منطقه، از یک مسیری به بعد می‌تواند بسیار دشوار باشد؛ بنابراین توصیه ما این است که حتماً وسایل ایمنی ضروری خود را به همراه داشته باشید و درصورتی‌که کوهنورد حرفه‌ای نیستید یا تنها هستید، از نیمه‌های مسیر باز گردید.

پوشش گیاهی و جانوری گلاب دره

با وجود این که گلاب دره تهران به سیب گلاب‌های خوشمزه خود شناخته می‌شود و دلیل نام‌گذاری این منطقه هم همین است، اما در این منطقه می‌توان میوه‌های دیگری هم مشاهده کرد. سایر پوشش گیاهی منطقه شامل درختان بید، چنار، صنوبر و بسیاری درختان دیگر است که در فصل بهار سرسبز و پر از شکوفه‌های زیبا می‌شوند. همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از بهترین تفریحات هنگام بازدید از گلاب دره تهران، تماشای پرنده‌های اطراف این منطقه است.

در این منطقه پرنده‌های زیبا و نسبتاً کمیابی مانند توکا، بلبل خرما، سهره، دارکوب و بسیاری پرنده‌های دیگر قابل‌مشاهده هستند. در گلاب دره اکثر حیوانات، حیواناتی مانند خرگوش، روباه و سایر حیوانات بی‌آزار هستند. اما درصورتی‌که مقداری از کوه‌ها بالا رفته و از شهر فاصله زیادی بگیرید، امکان مواجه‌شدن با گرگ‌های این منطقه هم وجود دارد.

نکات مهم برای سفر به گلاب دره تهران

گلاب دره یکی از محله‌های ییلاقی تهران است و زمستان‌های سرد و سنگینی دارد؛ بنابراین اگر قصد دارید تا در فصل زمستان از این منطقه دیدن کنید، حتماً لباس گرم و کفش‌های مناسب به همراه داشته باشید. توصیه می‌کنیم که اگر در کوهنوردی تازه‌کار هستید، حتماً به همراه یک تیم حرفه‌ای به کوه رفته یا این که در مسیرهای خطرناک کوه وارد نشوید. در مسیرهای پیاده‌روی کوهستانی گلاب دره امکانات چندانی مانند استراحتگاه، غذاخوری و بوفه وجود ندارد؛ بنابراین مطمئن شوید که آب و خوراکی به‌اندازه کافی به همراه داشته باشید. هنگام بازدید از طبیعت گلاب دره و کوه‌های این محله، به یاد داشته باشید که مهمان حیوانات و پرندگان این منطقه هستید و به‌هیچ‌عنوان نباید محیط‌زیست و محل زندگی میزبان خود را کثیف کرده یا به آن آسیبی برسانید.

تهران گردی در تابستان با سفرهای پایتخت

پایتخت دارای محله‌های ییلاقی و زیبای بسیاری است که برای طبیعت‌گردی در تابستان مناسب هستند. یکی از این محله‌های زیبا که در بین دوستداران طبیعت هم طرف‌دار زیادی دارد، گلاب دره تهران در شهرستان شمیرانات است. سفر به این محله از طریق تاکسی یا خودروهای شخصی بسیار ساده است. می‌توانید با مترو به ایستگاه تجریش رفته و سپس با تاکسی‌های خطی به بوستان گلابدره برسید.

یا این که می‌توانید به‌راحتی از خودروی شخصی خود یا تاکسی‌های دیگر برای بازدید از گلاب دره تهران استفاده کنید. پس از رسیدن به گلاب دره، می‌توانید برای پیاده‌روی به کوه رفته، در بوستان زیبای گلاب دره یک روز به‌یادماندنی را سپری کرده یا این که به عکاسی از نمای زیبای شهر و طبیعت آن مشغول شوید. اگر می‌خواهید برای سفرهای تابستانی خود برنامه‌ریزی کرده و با جاهای دیدنی تهران بیشتر آشنا شوید، سایر مطالب سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

سؤالات متداول

بهترین زمان بازدید از گلاب دره تهران کی است؟

به دلیل سرد بودن آب‌وهوای گلاب دره تهران و ییلاقی بودن این محله، بهترین زمان بازدید از این محله فصل‌های بهار و تابستان است.

امکانات تفریحی پارک گلاب دره چیست؟

پارک گلاب دره تهران امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری مانند سافاری وحشت، پیست سورتمه، رستوران و کافه و بسیاری امکانات دیگر دارد که مسافران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

چگونه به گلاب دره برویم؟

برای رسیدن به گلاب دره تهران می‌توانید از خودروی شخصی و تاکسی استفاده کرده یا این که با مترو ابتدا به ایستگاه تجریش رفته و سپس با استفاده از تاکسی‌های خطی به بوستان گلاب دره بروید.

تور های ویژه