غار نمکدان قشم |طولانی ترین غار نمکی جهان

پربازدیدترین ها

گردشگری 02 تیر ، 1403 7 دقیقه
غار نمکدان در قشم

غار نمکدان در قشم به عنوان یکی از مطرح ترین جاذبه های گردشگری قشم در کنار بسیاری دیگر از جاذبه ها، این جزیره را به عنوان یکی از پر طرفدارترین مقاصد سفر در فصول سرد سال تبدیل کرده است. در صورتی که مایلید تا اطلاعات بیشتری در خصوص غار نمکدام قشم به دست آورید در این بخش از سفرهای پایتخت تا انتها با ما همراه باشید.


غار نمکدان در قشم

اگر به دنبال بازدید از یک جاذبه طبیعی در هرمزگان میگردید بدون شک غار نمکدان در قشم یکی از جمله مناطقی است که میتواند نظر شما را به خود جلب نماید. رگه های سفید نمک که بر بدنه این کوه وجود دارد از دور منظره فوق العاده ای را رقم زده است که حتی از کیلومترها دورتر نیز شما را مات و مبهوت خواهد کرد. برای بازدید از این گنبد نمکی لازم است تا به ۹۰ کیلومتری شهر قشم و بخش جنوب غربی این جزیره سفر کنید.

در صورتی که اهل پیاده روی هستید پیشنهاد میکنیم تا فاصله ۲ کیلومتری ساحل جاده همجوار را به صورت پیاده طی کنید و از طبیعت بی نظیر قشم نیز تا رسیدن به غار نمکدان لذت ببرید.

اگر قصد دارید تا بخشی از ۶۴۰۰ متر طول این غار را طی کرده و به عمق این غار بروید، لازم است تا حتما با خود چراغ قوه ببرید، زیرا نور خورشید به اعماق این غار نرسیده و لازم است تا برای دیدن بهتر شگفتی های اعماق این غار از نور چراغ قوه استفاده کنید. سقف غار نمکی قمش را قندیل های بلورین و کف آنرا استالاکتیت های بلورین نمک پوشانده است که برای دیدن آنها در  عمق غار حتما به یک چراغ قوه قوی نیاز خواهید داشت.

غار نمکدان در قشم - الی گشت

غار نمکدان در یک نگاه

با رسیدن به غار نمکدان در قشم یکی از جمله مواردی که نظر شما را به خود جلب خواهد کرد بدون شک جوی های روان آب نمک است. چکیده شدن این آب ها بر بدنه قندیل های این غار سبب می شود تا رشد و گسترش پیوسته قندیل های غار ادامه داشته باشد. اگر جریان آب جوی ها را دنبال کنید در دهانه غار به حوضچه ای سفید رنگ میرسید که آب تمام جوی ها به آن میریزد و آنرا به یک چشمه آب نمک طبیعی تبدیل کرده است.

اگر در زمان هایی که آب جوی ها و حوضچه شفاف است به بازدید از این غار بپردازید شانس این را خواهید داشت تا انعکاس قندیل های سقف در جوی ها و همچنین بستر سرخ رنگ آن که به واسطه رسوب گِل اخرا که دارای ترکیبات اکسید آهن و هماتیت است به این رنگ درامده است را مشاهده کنید.

بررسی های انجام شده بر روی نمک های غار نمکدان

مناطق نمکی بسیاری در ایران وجود دارند که نمک استخراج شده از آنها خاصیت دارویی دارند، نمک های غار نمکدان در قشم نیز از این خاصیت بهره مند هستند و به همین دلیل از آنها در علم طب نیز استفاده می شود. بسیاری از ورزشکاران نیز برای جبران مواد مغذی بدن خود از نمک های این غار در قالب مکمل های دارویی استفاده می کنند.

باتوجه به بررسی های صورت گرفته توسط محققین دانشگاه شیراز که بر روی ۶۰۰ متر از این غار صورت گرفته است، سن نمک های این غار به پیش از دوره کانبرین (۵۷۰ میلیون سال پیش) باز میگردد، این در حالی است که گنبدهای نمکی این غار جوان تر بوده و سن برخی از آنها به ۶ هزار سال می رسد.

بررسی های انجام شده بر روی نمک های غار نمکدان - الی گشت

چگونگى ایجاد نمک هاى غار

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از علاقه مندان به بازدید از غار نمکدان در قشم پیش می آید در خصوص چگونگی ایجاد نمک های غار است، در این خصوص باید گفت که این نمک ها در طی سالیان سال و پس از انباشته شدن لایه لایه نمک ها به وجود آمده اند. قندیل های این غار نیز به واسطه تجمیع قطره های آب حاوی نمک که از سقف این غار چکه میکند پدید آمده اند.

گنبد نمکى نمکدان، تنها گنبد نمکى در جزیره قشم است که از میان دماغه جنوب، تا قدیس سلخ و دماغه شمال غربى تا قدیس باسعیدو بالا آمده است و در نقشه تقریبا دایرهاى شکل و به قطر ۷× ۵/۶ کیلومتر است. بام گنبدى داراى توپوگرافى نامنظم بوده و دیواره آن بسیار پرشیب است. در بخش جنوبى گنبد نمکى نمکدان، غارهاى نمکى یاد شده وجود دارد که ارتفاع آنها تا ۲۰ متر نیز اندازه گیرى شده است.

مسیر دسترسی به غار نمکدان در قشم

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره کردیم برای اینکه بتوانید از غار نمکدان در قشم بازدید کنید لازم است تا به سمت غرب جزیره قشم بروید. درواقع مسیر دسترسی به غار نمکدان در قشم  به شکلی است که با گذر از فرودگاه قشم و طی کردن ۶۰ کیلومتر، وارد جاده شوسه شده و پس از آن با طی کردن ۲۳ کیلومتر دیگر به دهانه غار میرسید. 

.

جاذبه های گردشگری اطراف غار نمکدان

اگر چند روز زمان برای ماندن در قشم در نظر گرفته اید و مایلید تا پس از بازدید از غار نمکدان، سایر جاذبه های گردشگری اطراف غار نمکدان قشم را نیز ببنید، این امکان برای شما فراهم است تا در این فرصت به بازدید از دره چاهکوه، دره ستارگان، جنگل حرا و جزایر ناز نیز بپردازید.

بهترین زمان بازدید از غار نمکدان قشم

همچون سایر جاذبه های گردشگری که در قشم وجود دارد، بهترین زمان برای بازدید از غار نمکدان  قشم نیز فصل های پاییز و یا زمستان است. به دلیل موقعیت مکانی قشم، هوای این شهر در فصل های گرم سال برای افرادی که به این درجه از گرما عادت ندارند اذیت کننده است، از این رو پیشنهاد میکنیم در فصول سرد سال به این شهر سفر کنید تا دمای هوا به حد مطلوبی کاهش پیدا کرده باشد و بتوانید بدون دغدغه گرمازدگی و آفتاب سوختگی از تمام جاذبه های گردشگری قشم بازدید کنید.

بهترین زمان بازدید از غار نمکدان قشم - الی گشت

تور های ویژه