افتتاح آسانسور دریایی برای معلولین در آلانیا

پربازدیدترین ها

اخبار 02 تیر ، 1403 5 دقیقه
آسانسور دریایی معلولین در آلانیا

افتتاح آسانسور دریایی معلولین در آلانیا تحولی عظیم در صنعت گردشگری این شهر محسوب می شود. گردشگری از مهم ترین صنعت ها برای کسب درآمد برای همه کشورها محسوب می شود. کشور ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نیست، این کشور سالیانه میزبان میلیون ها گردشگر از سرتاسر جهان است. یکی از مسائلی که از دیرباز این صنعت را با مشکل مواجه کرده است، کمبود امکانات و تجهیزات لازم برای گردشگرانی با معلولیت جسمی است.

بسیاری از گردشگران با معلولیت جسمی نمی توانند به راحتی به شهرها و کشورهایی که دوست دارند، سفر کنند. کمبود امکانات رفاهی، عدم ساخت مسیرهای مناسب رفت‌وآمد و خدماتی محدود و… از جمله موانعی هستند که بر سر راه این گردشگران قرار دارد. شهر آلانیا ترکیه برای اولین بار دست به اقدامی خارق العاده زده است. افتتاح آسانسور دریایی یکی از خاص ترین امکانات ویژه معلولین است، معلولین می توانند با این آسانسور به راحتی از ساحل به داخل دریا بروند. شهر آلانیا کوشیده است تمامی امکانات لازم را برای گردشگران معلول خود فراهم کند.

آلانیا کجاست؟

شهر تاریخی آلانیا در فاصله ۱۳۵ کیلومتری آنتالیا قرار دارد. این شهر با اماکن تاریخی و تفریحی متعدد هرساله گردشگران بسیاری را میزبانی می کند. نام دیگر آلانیا ((علائیه)) است. این شهر از شمال به رشته کوه های توروس، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به  قاضی پاشا و از غرب به  ماناوگات و سیده منتهی می‌شود. آب و هوای شهر آلانیا مدیترانه ای و معتدل است. این شهر زمستان هایی مرطوب و بارانی دارد. آلانیا به دلیل موقعیت جغرافیایی خود تابستان هایی گرم دارد و لقب این شهر ((جایی که خورشید لبخند می‌زند)) است.

آلانیا جاذبه های تاریخی و تفریحی متعددی دارد. در سفر به این شهر هرگز بیکار نمی شوید. حتی ممکن است برای دیدن همه جاذیه های دیدنی این شهر وقت کم بیاورید! از جمله جاذبه های آلانیا می توان به غار داملاتاش، غار چاتاک، رودخانه دیم یا دیم چای، منطقه پیکنیک کادی پینار و اوُبا، منظره تراس شهر آلانیا، ارک استراحتی اولاش، ییلاقها و تفرجگاه‌های شهر آلانیا، تفرجگاه دره توربه لیناس، پلاژهای شهر آلانیا، قلعه سلجوقی (آلانیا)، برج قرمز (Kızıl Kule)، کارخانه کشتی سازی (Shipyard (tersane)، دره سپادره (sepadere canyon)، قلعه احمدک (Ehmedek)، دروازه منحنی (Egri Gate)، خانه و موزه آتاتورک، مجسمه آتاتورک، کاروانسراهای آلانیا، شهر باستانی آیتاپ (Iotap)، سواحل آلانیا (کلئوپاترا و کیقباد) و قلعه آلارا اشاره کرد.

آلانیاشهر آلانیا پیشرو در صنعت گردشگری

شهر آلانیا در ۱۲۰ کیلومتری شهر آنتالیا قرار دارد، این دو شهر از مهم ترین شهرهای گردشگری ترکیه به حساب می آیند که در طول سال میزبان میلیون ها گردشگر از اقصی نقاط جهان هستند. آلانیا علاوه بر بهره‌مندی از سواحل بسیار زیبا با آب های زلال و شفاف، توانسته است از این ویژگی بهترین استفاده را کرده و طرح های بسیار کاربردی و مهم را ارائه دهد. اولین بار در سال ۲۰۰۳ برنامه توسعه و گسترش گردشگری شهر آلانیا مطرح شد، از زمان تا به حال دولت و شهرداری آلانیا کوشیده‌اند با طراحی و ساخت زیرساخت های مختلف صنعت گردشگری شهر و کشور را بهبود ببخشند.

یکی از طرح های گردشگری دولت، حمایت از گردشگران معلول بود که به دلیل زیر ساخت های ضعیف کشور نمی توانستند از خدمات گردشگری ترکیه بهره‌مند شوند. شهرداری آلانیا کوشیده است با فراهم کردن اماکنی مجهز نظیر سواحل، پارک های ملی و هتل های شیک و… خدمات لازم را به گردشگران دارای معلولیت های جسمی ارائه دهد.

آسانسور دریایی، تحولی در صنعت گردشگری ترکیه

شهر آلانیا ترکیه یکی از پیشتازان جذب گردشگر در این کشور است، از همین رو برای گسترش دایره گردشگران خود دست به ابتکاری جدید زده است. شهرداری آلانیا با برگزاری جلسات متعدد و مطرح کردن ایده جدید خود در نهایت در ساحل رینبو (rainbow) این شهر به توافقات جدیدی دست یافتند. شهرداری این شهر تصمیم دارد که برنامه های گسترده‌ای را با شعار “آلانیا شهری در دسترس گردشگران” اجرا نماید.

یکی از مشکلاتی که بر سر راه گردشگران با معلولیت های جسمی قرار دارد، کمبود امکانات حمل و نقل و تفریحی مناسب است. برنامه های گردشگری شهر آلانیا جامعه گردشگران معلول را هدف خود قرار داده است. اولین اقدام در دست، برنامه ساخت یک آسانسور دریایی خودکار بود. این آسانسور به معلولین با آسیب‌های نخاعی و مشکلات حرکتی و… این امکان را می دهد که به تنهایی و بدون حضور شخص سومی، از ساحل وارد آب‌ دریا شوند.

آسانسور دریایی اولین بار در کشور ترکیه طراحی و راه‌اندازی شده است. آدِم مورات، شهردار آلانیا و برهان سیلی پرزیدنت اجرایی انجمن متصدیان گردشگری آلانیا با مشارکت مهمانانی که دچار معلولیت بودند این آسانسور دریایی را افتتاح کردند. این آسانسور طوری طراحی شده است که بدون نیاز به زیر ساخت های ثابت عمل کند و به شکل جدا شونده ساخته شده است. عدم نیاز به زیر ساخت های ثابت مانع از بین رفتن سواحل آلانیا می شود. در این برنامه چندین سکوی مختلف ساخته شده که امکان نصب شدن یک آسانسور دریایی را فراهم می کند.

آسانسور دریایی معلولین در آلانیاآلانیا اولین شهر ترکیه با عضویت اتحادیه ENAT

اتحادیه ENAT (European Network for Accessible Tourism) یک شبکه گردشگری در کشورهای اروپایی است. گردشگران با معلولیت های جسمی مختلف می توانند با عضویت در این اتحادیه با حداقل محدودیت ها به کشور های مختلف سفر کنند و از امکانات مختلف آن ها بهره ببرند. کشورهای اروپایی با عضویت در این اتحادیه خود را موظف می دانند که محیط و شرایطی را فراهم آورند که اشخاص معلول نیز بتوانند به راحتی سفر کنند و از جاذبه های گردشگری مختلف بازدید نمایند. در کشور ترکیه، شهر آلانیا اولین شهر در این کشور است که با اجرای استاندارهای مورد نظر، عضو اتحادیه ENAT شده است.

مجهز شدن مناطق گردشگری آلانیا به امکانات ویژه گردشگران معلول

تمامی مناطق گردشگری و تاریخی آلانیا، بعد از پیوستن این شهر به اتحادیه ENAT، مجهز به امکانات ویژه برای معلول شدند. بعد از ساخت آسانسور دریایی، آلانیا امکان تاریخی خود را نیز برای معلول قابل دسترس کرد. یکی از این مکان های گردشگری، قلعه تاریخی آلانیایی است که در سال ۱۲۲۶ میلادی ساخته شده است. امکانات لازم و مسیرهای مناسبی برای گردشگران معلول در نظر گرفته شده است، اکنون گردشگرانی که با ویلچر حرکت می کنند و از لحاظ بصری یا شنوایی با محدودیت هایی روبه‌رو هستند، می توانند از این قلعه تاریخی بازدید کرده و لذت ببرند.

تور های ویژه