سنگر | نگین سبز گیلان

پربازدیدترین ها

گردشگری 19 تیر ، 1403 7 دقیقه
شهر سنگر

شهر سنگر یکی از شهرهای زیبا و منحصر به فرد در فاصله‌ای ۱۵ کیلومتری از شهر رشت است که گردشگران و مسافران زیادی در طول سال از این شهر و زیبایی‌ های آن دیدن می‌کنند. شهر سنگر در ابتدا به نام “کهدم” شناخته می‌شد. علت تغییر نامش هم این است که در زمان حضور قزاق‌ها، مردم و اهالی این منطقه برای اینکه در مقابل روس‌ها از خود دفاع کنند، یک جاده پر پیچ‌وخم در مقابلش ساختند تا دسترسی به شهر به‌راحتی انجام نشود. به همین دلیل باگذشت زمان نام این شهر به شهر “سنگر” تغییر پیدا کرد. حالا ما قرار است با شما سری به این جاذبه رشت زده و در دل زیبایی‌ های آن کمی با هم قدم بزنیم.

شهر سنگر و سفر به بکرترین نقطه ایران 

شهر سنگر در شمال ایران قرار دارد و محل زندگی گیلکی زبان‌هایی است که در فاصله کوتاهی از شهر رشت خانه‌های خود را برپا کرده‌اند. این مردمان به شغل شریف کاشت و برداشت برنج و پرورش‌دادن ماهی‌ها در آب شیرین مشغول هستند. البته در کنار گیلکی‌های مهمان‌نواز، ترک‌ها و تالشی‌های خوش‌رو هم در شهر سنگر بوده و در کنار ساکنان گیلکی زبان، ترک‌ها به فعالیت‌های ساختمانی و تالشی‌ها به پرورش دام و دامداری مشغول هستند. بر همین اساس می‌توان گفت که شهر سنگر جاذبه‌ های متعددی هم دارد که در کنار خوراکی‌ها و سوغاتی‌های آن، این شهر را دوست‌داشتنی‌تر کرده‌اند.

بهترین مسیر دسترسی به شهر سنگر

برای رسیدن به شهر سنگر، چهار مسیر در مقابل شما قرار دارد.

  • مسیر اول از سمت جاده هراز است. در این جاده شما اول به مازندران می‌رسید. از شهرهای هم‌جوار با دریای خزر عبور می‌کنید و به لاهیجان می‌روید. سپس خود را به رشت می‌رسانید. حالا ۱۵ کیلومتر راه طی کرده و در انتها شهر سنگر در مقابل شما قرار دارد.
  • مسیر دوم جاده اتوبان قزوین به سمت رشت یا جاده شماره ۴۹ است. قبل از اینکه شما به رشت برسید، در تقاطع ایجاد شده میان جاده سراوان – فومن و به‌واسطه جاده ۳۱۵ خود را به شهر سنگر خواهید رساند.
  • مسیر سوم برای رسیدن به شهر سنگر از جهت غرب عبور می‌کند. این مسیر را به نام جاده شماره ۲۲ می‌شناسند که برای شهرهایی است که در شمال غرب ایران واقع شده‌اند.
  • مسیر چهارم هم شما را از سمت شمال به شهر سنگر می‌رساند. یعنی اول از شمال کشور عازم رشت می‌شوید و در مسیر خود تمام شهرهای شمالی مانند آستارا تا شهر بندر انزلی را هم طی خواهید کرد.

آب‌وهوا در شهر سنگر

شهر سنگر همان‌طور که در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم در خطه شمال ایران قرار دارد. هم‌جوار با دریای خزر و بین ارتفاعات البرز که همین موضوع سبب شده تا آب‌وهوای مرطوبی بر این شهر حاکم باشد و در دسته شهرهای بارانی قرار بگیرد. البته در این شهر فصل‌های مختلف زیبایی‌ های منحصر به فرد خود را دارند. اما ملایم‌ترین و معتدل‌ترین فصل‌ها در سنگر، فصل‌های پاییز و بهار هستند. همچنین تابستان‌های شهر سنگر شرجی و گرم است و به همین دلیل با حجم کمتری از گردشگران روبرو است. البته هیچ‌کدام از این موارد منکر زیبایی این شهر و مناطق اطراف آن در فصل تابستان نخواهند شد.

بهترین فصل برای سفر به شهر سنگر

اگر دوست دارید به این شهر زیبا و خوش آب‌وهوا سفر کنید، باید بدانید که بهترین زمان و فصل برای سفر به شهر سنگر فصل بهار و فصل پاییز است. به عبارتی در این دو فصل از سال شهر سنگر با بیشترین حجم مسافر و گردشگر روبرو است. آب‌وهوای این شهر در بهار و پاییز کاملاً معتدل و ملایم بوده و نه گرمای هوا و نه سرمای آن شما را اذیت نخواهند کرد. شهر سنگر

البته در طول تابستان هم می‌توانید به این شهر سفر کنید. اما رطوبت هوا در طول تابستان بالا بوده و ممکن است گرمای بیش از حد در کنار رطوبت هوا، شما را اذیت کند. ناگفته نماند که بیشتر گردشگران به دلیل بارش برف و برودت هوا در طول فصل زمستان به شهرهای شمالی مثل سنگر سفر نمی‌کنند. اما بد نیست که شهر سنگر را در زمستان هم ببینید.

نکته‌ای که در این مطلب باید به آن اشاره کنیم این است که شهر سنگر تا دریای خزر فاصله کوتاهی دارد و تقریباً با طی‌کردن فاصله‌ای ۴۵ کیلومتری تا ۵۰ کیلومتری می‌توانید خود را از شهر سنگر به دریای خزر برسانید.

جاذبه ها و دیدنی‌های سنگر

شهر سنگر هم مانند سایر نقاط ایران جاذبه ‌های گردشگری، تفریحی، طبیعی و تاریخی خود را دارد. از جمله جاذبه‌ های این شهر می‌توان به دریاچه سد سنگر که در فاصله ۵ کیلومتری از شهر قرار گرفته، پارک جنگلی سراوان که از زیبایی‌ های انکارناپذیر این منطقه است، باغ عمارت چوکام در فاصله ۳۰ کیلومتری از شهر سنگر، خانه‌موزه میرزا کوچک‌خان جنگلی، چشمه آب‌معدنی “چشما گل” و مسجد جامع “امشه” با بقعه “آکاشا” که قدمت آن به سال ۹۲۰ قمری برمی‌گردد، اشاره کرد.

صنایع‌دستی و سوغاتی‌های شهر سنگر

همان‌طور که می‌دانید شهرسنگر در خطه شمالی قرار گرفته و به هیچ عنوان نمی‌توان از سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی آن چشم‌پوشی کرد. فراموش نکنید که در زمان سفر به این شهر حتماً از بازارها و مراکز خرید آن هم دیدن کنید.

از جمله سوغاتی‌ این شهر می‌توان به چای لاهیجان، نان‌های محلی، برنج معطر شمال، کلوچه، زیتون‌پرورده، فندق، انواع و اقسام ترشیجات، شوریجات و مرباها، انواع رب‌ها و لواشک‌ها و همین‌طور سبزی‌های محلی دارویی و معطر اشاره کرد.

ضمن اینکه صنایع‌دستی این شهر هم شامل عروسک بافی، حصیربافی، صنایع چوبی، سفالگری، شال‌بافی، تهیه لباس‌ها و تجهیزات بافته شده پشمی، گلیم‌بافی و رشتی دوزی است.

بازارهای مختلف شهر سنگر

همان‌طور که گفتیم در این شهر می‌توانید سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی‌های مختلف و گوناگونی را در گوشه‌گوشه آن تهیه کنید. بازارهای شهر زیبای سنگر شامل:

  • کارخانه برنج‌کوبی با نام علی خوشحال در خیابان دهخدا
  • فروشگاه بزرگ مظفری در خیابان امام خمینی
  • مرکز خرید و پاساژ داداشی در خیابان شریعتی
  • و پاساژ و مرکز خرید هاشمی در میدان شورا هستند.

همین‌طور دوشنبه‌بازارها و پنجشنبه‌بازارهایی هم که در شهر‌سنگر برگزار می‌شوند، مملو از جاذبه‌ها، خوراکی‌ها و صنایع‌دستی‌های گوناگونی هستند که هم می‌توان آن‌ها را در این بازارها عرضه و هم خریداری کرد. شهر سنگر

دوشنبه‌بازار سنگر یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شهر گیلان محسوب می‌شود. پنجشنبه‌بازار اسلام‌آباد یا “شاقاجی” هم در ۵ کیلومتری از سنگر قرار گرفته و اهالی ساکن در منطقه معتقدند که این پنجشنبه‌بازار از قدیمی‌ترین بازارهای سنگر محسوب می‌شود که در آن صنایع‌دستی و تمام محصولات روستایی منطقه را می‌توانید تهیه و یا عرضه کنید.

غذاهای محلی و خوشمزه شهر سنگر

شهر‌سنگر هم مانند سایر نقاط ایران غذاها، خوردنی‌ها و تنقلات محلی و جذابی دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. از معروف‌ترین خوراکی‌های شهر‌سنگر می‌توان به:

  • میرزاقاسمی
  • کته کباب
  • شوید قورمه
  • کباب ترش
  • آلو مسما
  • مرغ ترش گیلانی
  • ترش تره
  • واویشکا
  • خورشت فسنجان
  • سیر قلیه
  • اناربیج
  • فسنجان ماهی
  • کویی تره
  • باقلا قاتُق و موارد مشابه و لذیذ دیگر اشاره کرد.

 اقامت در شهر سنگر و رستوران ‌های این شهر

برای اقامت در شهر سنگسر شما انتخاب‌های متفاوت و متنوعی دارید. اقامتگاه‌های گوناگونی مثل هتل‌ها، سوئیت‌ها و مسافرخانه‌هایی که در سطح شهر وجود دارند و به‌راحتی اقامتی متفاوت و به‌یادماندنی را برای شما رقم خواهند زد. همچنین برای نوش‌جان‌کردن غذاهای لذیذ شهر زیبای سنگر هم رستوران‌ های گوناگونی در شهر سطح تعبیه شده‌اند. شهر سنگر

  • رستوران امیر سالار که در خیابان امام حسین واقع شده
  • فست‌فود همایون که در خیابان امام خمینی و مقابل کوچه آموزش‌وپرورش قرار دارد
  • رستوران زندگی زیباست در جاده سنگر به سمت سیاهکل بعد از سد بزرگ سنگر
  • رستوران جاوید، کنار پمپ‌بنزین در کیلومتر ۲ شهر‌سنگر
  • و تهیه غذای بانو که در خیابان امام حسین قرار گرفته

 همگی با بهترین غذاها و باکیفیت‌ترین مواد اولیه، در محیطی آرام و دلنشین شما را به نوش‌جان‌کردن یک وعده‌غذای شمالی و محلی شهر‌سنگر مهمان می‌کنند.

شمال ایران و شهر سنگر    

این مطلب را به معرفی شهر شمالی و زیبای سنگر اختصاص دادیم. نکته پایانی که باید به آن اشاره کنیم این است که سنگر، طبیعت بکر و چشم نوازی دارد که توصیه می‌کنیم حتماً در مراقبت از آن تمام تلاش خود را به کار بگیرید. ضمن اینکه درهرحال این شهر هم مانند سایر نقاط ایران، آداب‌ورسوم خود را دارد و فرهنگ خاصی در آن حاکم است. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که برای تجربه یک سفر به ماندنی و متفاوت، به آداب‌ورسوم و سنت‌های مردم بومی شهر و منطقه احترام گذاشته و بهترین اوقات سفر را برای خود و همراهانتان در شهر سبز سنگر رقم بزنید.

تور های ویژه