راه لیکیا یکی از برترین مکان های پیاده‌روی

پربازدیدترین ها

گردشگری 23 تیر ، 1403 7 دقیقه
راه لیکیا

راه لیکیا یکی از مسیرهای پرطرف‌دار در ترکیه است که  سالیانه تعداد زیادی مسافر و توریست ماجراجوی داخلی و خارجی را مجذوب خود می‌کند. عبور از این راه ۵۴۰ کیلومتری در امتداد سواحل مدیترانه حدود ۳۰ روز طول می‌کشد. اکنون شاید برای شما هم این سؤال به وجود آمده باشد که دلیل محبوبیت و شهرت راه لیکیا در ترکیه چیست و چه چیزی باعث می‌شود تا مسافران قدم به ماجراجویی در این راه گذاشته و لیکیا را برای پیاده‌روی انتخاب کنند؟ اگر دوست دارید تا بیشتر با راه لیکیا، یکی از برترین مکان های پیاده‌روی در ترکیه آشنا شوید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا سری به این مسیر زیبا در امتداد مدیترانه زده و بیشتر با آن آشنا شویم.

معرفی راه لیکیا ترکیه

راه لیکیا یک مسیر ۵۴۰ متری در کرانه‌های مدیترانه است که مسیر آن از فتحیه شروع شده و پس از عبور از برخی از شهرها و منطقه‌های مهم و زیبای ترکیه، در آنتالیا به پایان می‌رسد. این راه و مسیر پیاده‌روی، یکی از جاذبه های گردشگری نسبتاً جدید ترکیه است که در سال ۱۹۹۰، یعنی کمتر از ۴۰ سال پیش توسط مهاجری به نام کیت کلو (Kate Clow) ساخته شد. در سال‌های اولیه ساخت راه لیکیا، این مسیر طرف‌دار چندانی نداشت. اما امروزه تبدیل به یکی از مسیرهای اصلی برای پیاده‌روی در ترکیه شده است و هر ساله حدود ۳۰ هزار نفر ماجراجویی خود را در این مسیر شروع می‌کنند. اگر بخواهید تمامی مسیر را از فتحیه تا آنتالیا بروید، به حدود ۳۰ روز زمان نیاز دارید، اما بیشتر افراد مسیر یک‌هفته‌ای راه لیکیا از فتحیه تا کالکان را انتخاب می‌کنند.

۱- راه لیکیا، از فتحیه تا اولودنیز

شروع راه لیکیا از فتحیه و سواحل مدیترانه بوده و درست از کنار قلعه فتحیه شروع می‌شود. فتحیه به‌خودی‌خود یکی از مناطق توریستی و معروف ترکیه است و جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. بنابراین اگر قصد دارید تا از این مکان های دیدنی فتحیه بازدید کنید، توصیه می‌کنیم که شب را در این منطقه در یک اقامتگاه سپری کرده و باانرژی و در اول صبح برای پیاده‌روی آماده باشید. پس از شروع به حرکت، ابتدا باید در امتداد جاده فتحیه به کایاکوی کمی قدم بزنید، برای افرادی که تازه وارد هستند، پیداکردن مسیر ممکن است کمی سخت باشد، به همین دلیل هم نباید به هیچ عنوان تنهایی یا در گروه‌های دونفره به این سفر بروید. مسیر در این قسمت ابتدا در جاده شروع شده و سپس به جنگل می‌رسد. بعد از کمی پیاده‌روی در جنگل، دوباره به جاده بازگشته و این بار در مسیر کایاکوی قرار خواهید گرفت.

یکی از جاذبه های معروف کایاکوی که در بین توریست‌ها معروف است، دهکده متروکه و ویرانه‌های باستانی آن است. راه لیکیا هم از بخشی از این ویرانه‌های باستانی در بالای تپه عبور می‌کند. مسافرانی که از این مسیر برای پیاده‌روی می‌روند، نمی‌توانند بدون خرید بلیت وارد ویرانه‌های شهر شوند. هزینه تهیه بلیت ویرانه‌های باستانی در مسیر کایاکوی چندان زیاد نبوده و می‌توان با حدود ۵۰ لیر ترکیه یا کمتر از ۳ دلار آمریکا از این بخش عبور کرد. این منطقه مناظر طبیعی بسیار زیبایی داشته و بیشتر افراد ساعتی را برای عکاسی، استراحت و لذت‌بردن از مناظر در این منطقه می‌مانند. پس از عبور از این تپه و دهکده، به تفرجگاه ساحلی اولودنیز خواهید رسید. این مسیر باتوجه‌به سرعت پیاده‌روی شما حدود ۶ تا ۸ ساعت طول خواهد کشید. بنابراین توصیه می‌کنیم که روز اول را در اولودنیز استراحت کرده و روز بعد به پیاده‌روی در راه لیکیا ادامه بدهید.

۲- راه لیکیا، از اولودنیز تا کاباک

پس از استراحت در اولودنیز، می‌توانید مسیر خود را در راه لیکیا ادامه داده و به سمت کاباک بروید. راه لیکیا از اولودنیز به کاباک نسبت به روز قبل کمی متفاوت‌تر خواهد شد. ابتدای مسیر راه هموار و صاف بوده و می‌توانید به‌راحتی و بدون خستگی به مسیر خود ادامه بدهید. اما کمی که پیش بروید، تپه‌ها و ناهمواری‌های خفیفی نمایان می‌شوند. البته ناهمواری‌های این بخش به‌قدری نیست که خطرناک باشد یا مشکلی ایجاد کند، تنها ممکن است که کمی سرعت پیاده‌روی شما را کاهش بدهد. در مسیر یک دهکده قدیمی وجود دارد که تقریباً متروکه حساب شده و کسی در آن زندگی نمی‌کند.

بعد از گذر از دهکده، مسیر دوباره صاف و هموار شده و می‌توانید با سرعت بیشتری به پیاده‌روی ادامه بدهید. در مسیر لیکیا از اولودنیز تا کاباک، از جاذبه های گردشگری بسیاری عبور خواهید کرد که یکی از معروف‌ترین آن‌ها دره پروانه‌هاست. بعد از آن به کاباک رسیده و می‌توانید در داخل شهر پیاده‌روی روز دوم را به پایان برسانید. سرعت رسیدن به کاباک هم باز به‌سرعت پیاده‌روی شما بستگی دارد، اما اگر با سرعت متوسط پیاده‌روی کنید، با احتساب وقت ناهار و استراحت، پس از ۶ تا ۸ ساعت از اولودنیز به کاباک خواهید رسید.راه لیکیا

۳- راه لیکیا، از کاباک تا گی

روز سوم را می‌توانید از کاباک به سمت شهر آلینجا شروع کنید. آلینجا یک شهر کوچک بوده که خانه یا ساکنین چندانی ندارد. شروع راه لیکیا از کاباک به سمت این شهر چندان هموار نیست و از تپه‌های کوچک و بزرگ زیادی عبور می‌کند. بالارفتن از این تپه‌ها و پیاده‌روی در راه لیکیا ممکن است کمی دشوار باشد. اما بااین‌حال می‌توان گفت مناظر زیبایی که از بالای تپه مشاهده می‌کنید ارزش این مسیر دشوار را دارد. توصیه می‌کنیم که پیش از حرکت‌کردن از سمت کاباک به شهر آلینجا، خوراکی کافی همراه داشته باشید. در این مسیر مغازه، کافه یا رستوران چندانی مشاهده نمی‌شود.

کافه و غذاخوری‌های شهر آلینجا هم محدود بوده و قیمت بسیار زیادی هم دارند. اگر بودجه سفر شما محدود باشد، این موارد می‌توانند برای شما مشکل‌ساز شوند. ساعاتی بعد از عبور از این شهر، به منطقه یدی برونلار یا همان گی خواهید رسید. مسیر کاباک تا یدی برونلار کوتاه‌تر بوده و بین ۵ تا ۷ ساعت طول می‌کشد. اما بااین‌حال به دلیل ناهمواری مسیر و کمبود رستوران و اغذیه‌فروشی در مسیر، توصیه می‌کنیم که شب را در این شهر استراحت کرده و سپس به مسیر خود ادامه دهید.

۴- راه لیکیا، از گی تا پاتارا

از یدی برونلار که شروع به حرکت کنید، مسیر با یک سری زمین کشاورزی پلکانی شروع شده و در ابتدا کمی هموار است. بازدید از این زمین‌های کشاورزی که ساختار بسیار جالبی دارند به‌خودی‌خود می‌تواند یک تجربه بی‌نظیر باشد. پس از عبور از زمین‌های کشاورزی، مسیر دوباره تپه‌ای شده و عبور از آن کمی دشوار است. پس از مدتی به منطقه بل خواهید رسید. درصورتی‌که بخواهید، می‌توانید ماجراجویی امروز خود در راه لیکیا را در شهر بل به پایان رسانده و در بوم‌گردی‌های این منطقه استراحت کنید. اما اگر فکر می‌کنید که هنوز می‌توانید به مسیر خود ادامه بدهید، می‌توانید پس از کمی استراحت و خوردن غذا به سمت ساحل پاتارا حرکت کنید.

مسیر بل به ساحل پاتارا ابتدا با یک سری مزرعه پلکانی دیگر شروع شده و سپس مسیر به سمت پایین حرکت کرده تا به سطح دریا برسد. مسیر سرازیری می‌تواند برای تنفس بهتر کمک کند، اما باید مراقب باشید که پایین آمدن از این مسیر کمی مشکل بوده و اگر مراقب نباشید ممکن است زمین بخورید. پس از آن که کاملاً از مسیر پایین آمدید، به یک دهکده کوچک و ساحل پاتارا می‌رسید. یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری این منطقه، ویرانه‌های باستانی قلعه هلنیستی است که از دوران لیکیا در این منطقه به‌یادگارمانده و می‌توانید از آن دیدن کنید. مسیر بل به پاتارا در راه لیکیا چند شاخه بوده و می‌توانید از راه‌های مختلفی به این شهر ساحلی بروید. اما در کل باید گفت که این سفر در روز چهارم حدود ۷ تا ۹ ساعت باتوجه‌به سرعت حرکت و میزان استراحت شما طول خواهد کشید.

۵- راه لیکیا، از پاتارا تا گلمیش

مسیر راه لیکیا از پاتارا به کالکان از یک شهر ساحلی دیگر به نام گلمیش عبور می‌کند. کوتاه‌ترین مسیر آن از کنار یک رودخانه عبور می‌کند. این مسیر بسیار زیباست، اما برای عبور از آن در فصل‌هایی که بارش زیاد است باید قایق گرفته و از رودخانه عبور کنید. فصل‌هایی که بارش کم است آب رودخانه در حدی است که می‌توانید خودتان از آن عبور کنید. در صورتی که در فصل های پر بارش از این مسیر عبور می کنید، می توانید از سمت مسیر دیگر که از پاتارا به کینیک می رود استفاده کنید.  این مسیر جاذبه های گردشگری و خرابه های باستانی بسیاری وجود داشته که تمامی آن ها مربوط به دوران لیکیا در یونان هستند.

پس از رسیدن به کینیک در راه لیکیا، می توانید در این منطقه استراحت کرده یا مسیر خود را به گلمیش ادامه بدهید. این مسیر حدود ۶ تا ۸ ساعت طول کشیده و بیشتر آن را مناظر طبیعی زیبا و قلعه های باستانی دوران لیکیا تشکیل می دهند. توصیه می کنیم که حتما از این قلعه ها که در مسیر شما قرار دارند دیدن کنید.راه لیکیا

۶- راه لیکیا از گلمیش تا کالکان

مسیر راه لیکیا از گلمیش به سمت کالکان ابتدا با یک مسیر سخت و ناهموار شروع می‌شود. بسیاری از افرادی که برای پیاده‌روی به این مسیر قدم گذاشته‌اند، در این مسیر لیز خورده و پای آن‌ها پیچ می‌رود، بنابراین در زمان شروع مسیر، باید حتماً به راه دقت کنید. پس از عبور از بخش‌های جنگل و تپه‌های ناهموار، بالاخره راه صاف شده و وارد جاده کالکان می‌شوید. این بخش از راه لیکیا مانند شروع آن یک بخش صاف و مسطح بوده و می‌توانید از کنار جاده به سمت کالکان بروید.

البته امکان عبور از مسیرهای جنگلی کالکان هم وجود دارد که توصیه نمی‌شود. امکان گم‌شدن در این مسیرها بسیار زیاد بوده و به دلیل وجود سنگ‌ریزه‌های بالای تپه، بسیاری از مسافران به پایین سر می‌خورند. بنابراین برای داشتن سفری امن، توصیه می‌کنیم که مسیر جاده‌ای گلمیش به کالکان را انتخاب کنید. مسیر گلمیش به کالکان در راه لیکیا چندکیلومتری از مسیرهای دیگر کوتاه‌تر بوده و بین ۴ تا ۶ ساعت طول می‌کشد تا به مقصد برسید.

بازگشت در راه لیکیا

بسیاری از افراد تنها سفر یک‌هفته‌ای را انتخاب کرده و در کالکان ماجراجویی خود را پایان می‌دهند. با وجود این که راه لیکیا همچنان ادامه داشته و می‌توانید تا آنتالیا ادامه بدهید، اما مسیر به‌شدت دشوار شده و به افرادی که حرفه‌ای نیستند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. در کالکان می‌توانید با استفاده از مسیر زمینی، اتوبوس، تاکسی یا مسیر هوایی به فتحیه باز گردید. برای بازگشت از طریق مسیر هوایی، می‌توانید با اتوبوس‌های مخصوص درون‌شهری به فرودگاه دالامان بروید.

بهترین زمان بازدید از راه لیکیا

با وجود این که هنگام عبور از راه لیکیا قرار نیست از کوه‌های بلند و ترسناکی بالا بروید، اما باز هم به یاد داشته باشید که بسیاری از بخش‌های این مسیر ناهموار بوده و از تپه‌های بلندی عبور می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم که در فصل‌هایی که آب‌وهوای متعادل دارند به راه لیکیا رفته و هر روز پیش از شروع ماجراجویی خود، هواشناسی و اخطارهای مربوط به هوا را بررسی کنید. بیشتر مسافران در ماه‌های آوریل تا ژوئن و سپتامبر تا نوامبر برای پیاده‌روی در راه لیکیا می‌روند.

نکات مهم برای پیاده‌روی در راه لیکیا

بدیهی است که برای پیاده‌روی در راه لیکیا، به لباس‌های راحت و کفش مناسب نیاز دارید. تنها راحت بودن کفش شرط نیست و کفش شما باید به‌گونه‌ای باشد که مچ پا را به‌خوبی محافظت کرده و به‌راحتی سر نخورد. پیش از شروع سفر، حتماً برنامه‌هایی مانند مپ یا نقشه‌های آنلاین را در گوشی همراه خود نصب کنید. از فروشگاه‌های مسیر حتماً آب و خوراکی بین‌راهی به اندازه کافی تهیه کرده تا در مسیر دچار کم‌آبی و افت فشار نشوید. توصیه می‌کنیم که هر روز بیش از ۷ ساعت پیاده‌روی نکرده و حتماً در شهرهای بین مسیر استراحت کنید. درصورتی‌که به داروی خاصی نیاز دارید، حتماً همراه خود داشته باشید. بسیاری از شهرهای این مسیر دهکده‌هایی هستند که امکانات چندانی ندارند.راه لیکیا

هزینه پیاده‌روی در راه لیکیا

هزینه پیاده‌روی در راه لیکیا عمدتاً و تا حدود بسیار زیادی به نحوه سفر شما بستگی خواهد داشت. اما به طور کل می‌توان گفت که این سفر یک سفر مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی خواهد بود. برخی از فروشگاه‌های شهرهای کوچک ممکن است اجناس خود را به قیمت بسیار زیادی برای فروش بگذارند. بنابراین توصیه می‌کنیم که برای کاهش هزینه‌ها، خوراکی‌های خود را از قبل در فروشگاه‌های معتبر خریداری کرده و برای صرف غذا به رستوران های بین‌راهی نروید. اگر می‌خواهید در هزینه‌های هتل هم صرفه‌جویی کنید، می‌توانید وسایل کمپ به همراه داشته باشید و برای استراحت چادر بزنید.

تورهای ترکیه با سفرهای پایتخت

سؤالات متداول

۱- راه لیکیا کجاست؟

راه لیکیا بلندترین مسیر پیاده‌روی ترکیه است که از کنار قلعه فتحیه شروع شده و تا آنتالیا ادامه دارد.

۲- راه لیکیا چند کیلومتر است؟

راه لیکیا یک مسیر پیاده‌روی ۵۴۰ کیلومتری است که در سال ۱۹۹۰ ساخته شده و از شهرهای بسیاری در ترکیه عبور می‌کند.

۳- برای پیاده‌روی در راه لیکیا چه تجهیزاتی نیاز است؟

برای پیاده‌روی در راه لیکیا به لباس راحت، کفش مناسب، خوراکی و آب کافی و وسایل کمک‌های اولیه نیاز خواهید داشت.

تور های ویژه