آشنایی با شهر باستانی پرین در کوش آداسی ترکیه

پربازدیدترین ها

گردشگری 13 شهریور ، 1403 7 دقیقه
پرین کوش آداسی

شهر باستانی پرین (Priene) که در نزدیکی کوش‌آداسی ترکیه واقع شده، یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی و تاریخی در دوره‌های هلنیستی و یونانی بوده است. این شهر باستانی به دلیل معماری منحصربه‌فرد و طراحی منحصربه‌فرد شهری خود شهرت دارد. پرین به عنوان یکی از نمونه‌های برجسته شهرهای یونانی با طراحی شبکه‌ای منظم معروف است.

موقعیت استراتژیک پرین و چشم‌اندازهای طبیعی اطراف آن، این شهر را به یک مرکز مهم فرهنگی و تجاری در زمان خود تبدیل کرده بود. در ادامه با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با این شهر باستانی جذاب و معروف آشنا شوید.

معرفی شهر باستانی پرین

شهر باستانی پرین هم مثل میلتوس، یکی از دوازده شهر لیگ پان ایونی بود و مثل میلتوس، جغرافیای آن در طول زمان تغییر کرد. این شهر درست در نقطه‌ای قرار داشت که رودخانه مایاندروس به دریای اژه و از طرفی به میکاله (سامسون)، در دامنه کوه به سمت جنوب، منتهی می‌شد.

نام “Priene” از زبان لووی باستانی گرفته شده و ترکیبی از کلمات “pura” یا “pira” و “wana” یا “ana” است و به معنی سکونتگاه مستحکم است. در سال ۴۹۵ قبل از میلاد، ساکنان پرین با مشارکت ۱۲ کشتی جنگی در نبرد لاد شرکت کردند و نتیجه این شد که شهر آنها توسط پارس‌ها فتح و ویران شد.

بعدها در سال ۳۵۹ قبل از میلاد پرین در محل فعلی خود که در آن روزها نزدیکتر به دریا بود، توسط حکومت آتن بازسازی شد. پرین بیشتر به عنوان قدیمی‌ترین و بهترین نمونه سیستم شهرسازی هیپودامی شناخته می‌شود که بر اساس یک سیستم شبکه‌ای با خیابان‌هایی که به صورت قائمه متقاطع هستند، ساخته شده است.

شهر باستانی پرین

تاریخچه شهر پرین کوش آداسی

شهر باستانی پرین در حدود ۵ کیلومتری آدیامان شهری که مقبره‌های سنگی و مقبره‌های یادبود متعلق به پادشاهی Commagene در آن یافت شد، واقع شده است. در طول سلطنت پادشاهان Commagene، این شهر به عنوان توقفگاه مهمی برای مسافران و بازرگانان شناخته می‌شد.

جالب‌ترین آثار تاریخی در میان ویرانه‌های این شهر باستانی، مقبره‌های صخره‌ای است که با خطوطی به هم متصل و مقبره‌های آن‌ها با نقش‌برجسته تزیین شده‌اند. پرین در دوره هلنیستی، توسط آتن اداره می‌شد و بعدها قبل از زمان روم، تحت فرمانروایی پادشاهان برگاما قرار گرفت.

در زمان حکومت روم، رودخانه Maiandros شروع به گل‌آلود شدن کرد و همین باعث شد تا به‌مرورزمان پرین در میان باتلاقی قرار گیرد که محل مناسبی برای پرورش پشه‌ها بود. در آن زمان مالاریا به صورت اپیدمی شیوع پیدا کرد و مردم برای فرار از این بیماری به جاهای دیگر نقل‌مکان کردند. در حدود سال ۱۴۰۰ این شهر کاملاً متروکه شده بود و بعدها به دلیل لای‌گیری تخریب و به زیر آب ‌رفت.

شهر باستانی پرین

اماکن گردشگری اطراف پرین

شهر کوش‌آداسی، با جاذبه‌های گردشگری زیبایی که دارد، مقصدی مناسب برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ ترکیه است. پیشنهاد می‌کنیم بعد از بازدید از شهر باستانی پرین به دیگر آثار تاریخی در نزدیکی این منطقه هم سری بزنید و با تاریخ این منطقه آشنا شوید. از جمله جاهای گردشگری اطراف پرین در کوش آداسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شهر باستانی پرین

شهر باستانی میلتوس

پرین تنها شهر باستانی نیست که در سفر به ترکیه می‌توانید از آن بازدید کنید. شهر میلتوس یکی از مهم‌ترین شهرهای باستانی ترکیه است که به دوران هلنیستی تعلق دارد. باوجوداینکه پرین به دلیل لای‌گیری تخریب شد و زیر آب رفت، میلتوس تا قرن ۱۴ میلادی پابرجا ماند و به عنوان یک بندر تجاری فعالیت می‌کرد.

در حال حاضر این شهر باستانی به دلیل آثار تاریخی مختلف، به یکی از بهترین جاذبه‌های ترکیه تبدیل شده است. آمفی‌تئاتر میلتوس که از مهم‌ترین جاذبه‌های آن به شمار می‌رود و حمام‌های فائوستینا که در بخش جنوبی شهر قرار دارند، از دیگر دیدنی‌های مهم میلتوس هستند.

شهر باستانی میلتوس

معبد آپولو

معبد آپولو، یکی از معابد باستانی نزدیک شهر پرین، به عنوان یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی جهان شناخته می‌شود. طبق افسانه‌های محلی و نظریه باستان‌شناسان، این معبد توسط یک چوپان ساخته شد که ارتباط نزدیکی با آپولو، خدای نور در یونان باستان داشت.

گفته می‌شود آپولو توانایی پیش‌بینی آینده را با استفاده از نور حقیقت به این چوپان آموخت و چوپان برای جبران، معبدی به نام آپولو در اینجا بنا کرد که در دوران هلنیستی یکی از مراکز مهم مذهبی بوده است.

شهر-باستانی-میلتوس ترکیه

معبد آتنا پولیاس

معبد آتنا پولیاس که در قرن چهارم میلادی ساخته شده، به دست اسکندر مقدونی تأسیس شده و دارای پنج ستون سنگی است که نشان‌دهنده اهمیت مذهبی آن است. در این معبد، کتیبه‌ای باستانی وجود داشته که امروزه در موزه بریتانیا نگهداری می‌شود.

معبد آتنا به افتخار این الهه یونان باستان که خدای خرد و جنگاوری بود، ساخته شد که در بالاترین نقطه شهر قرار دارد و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

معبد آتنا پولیاس

آمفی تئاتر باستانی

آمفی‌تئاتر باستانی پرین با ظرفیت ۶۵۰۰ نفر، در دوران باستان به عنوان یک مکان عمومی پرطرف‌دار محسوب می‌شد که در دوران هلنیستی ساخته شد. امروزه از این آمفی‌تئاتر تنها ویرانه‌هایی باقی‌مانده که همچنان موردتوجه بازدیدکنندگان قرار دارد.

آمفی تئاتر باستانی

حمام های فائوستینا

حمام‌های فائوستینا از دیگر اماکن به‌جامانده است که در این شهر باستانی قرار دارند. این حمام‌ها در قسمت جنوبی شهر قرار دارند که به خوبی محافظت شده‌اند و می‌توانید از آنها بازدید کنید.

جاذبه های کوش آداسی

شهر باستانی پرین در کجا قرار دارد؟

شهر باستانی پرین در استان آیدین، در ۱۵ کیلومتری مرکز منطقه سوکه و در نزدیکی روستای گلوباغچه قرار دارد. برای بازدید از پرین می‌توانید با تور کوش‌آداسی به این شهر رفته و از آنجا به بندر تاریخی پرین بروید و از بقایای به‌جامانده آن دیدن کنید.

شهر پرین

حرف آخر

شهر باستانی پرین، با گذشت قرن‌ها از ساخت خود، همچنان به عنوان گواهی بر دوران باشکوه تمدن یونان باستان باقی‌مانده است. بقایای معابد، تئاترها و خیابان‌های آن نه‌تنها نشان‌دهنده شکوه گذشته‌اند، بلکه نمایانگر تأثیر فرهنگ و هنر یونانی بر جهان است.

در حال حاضر، این شهر باستانی با جذابیت تاریخی، گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند. پرین، با چشم‌اندازهای زیبا و آرامش‌بخش، فرصتی را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند تا به دوران گذشته سفر کنند و از شکوه و عظمت یک شهر باستانی بهره‌مند شوند.

تور های ویژه