منطقه ساپانجا، طبیعتی زیبا در دل استانبول

پربازدیدترین ها

گردشگری 03 مهر ، 1403 5 دقیقه

منطقه ساپانجا (Sapanca) یکی از نواحی استان ساکاریا (Sakarya Province) ترکیه است. این منطقه با مساحت ۱۷۳ کیلومترمربع در ساحل جنوبی دریاچه آب شیرین و طبیعی ساپانجا قرار دارد. منطقه ساپانجا به علت نزدیکی به یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های ترکیه دارای مناظر طبیعی خیره‌کننده‌ای است. این منطقه به تازگی به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری اطراف استانبول تبدیل شده است. ساپانجا همچنین در نزدیکی شهرهای استانبول و ازمیت قرار دارد و به راحتی می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با منطقه ساپانجا در ترکیه بیشتر آشنا شویم.

ساپانجا، یکی از بکرترین مناطق توریستی ترکیه

ساپانجا، یکی از بکرترین مناطق توریستی ترکیه است که به خاطر طبیعت مسحورکننده و بافت معماری منحصربه‌فردش مورد توجه قرار گرفته است. بر اساس اسناد موجود این منطقه در ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد، زمانی که فریگی‌ها (مردمانی هندواروپایی که در دوران باستان در آناتولی مرکزی و غربی یا ترکیه امروزی ساکن بودند) وارد ساپانجا شدند به سکونتگاه تبدیل شد. اما بنیاد اصلی این شهر در سال ۳۷۸ میلادی توسط پادشاهی بیتینیا (پادشاهی باستانی رومی در ترکیه کنونی) شکل گرفت.

نام این منطقه برای اولین‌بار در سال ۳۹۱ در منابع به صورت «Siphonensis Lacus» ذکر شده است. در دوره امپراتوری روم شرقی از نام‌های دیگری مانند بوانس (Buanes)، سوفان (Sofhan) و سوفانگه (Sofhange) برای این منطقه استفاده می‌شد. زمانی که سلجوقیان آناتولی بر این منطقه تسلط یافتند، آن را آیان (Ayan) یا آیان کوی (Ayanköy) نامیدند. این منطقه در زمان سلیمان بزرگ، سلطان امپراتوری عثمانی از یک روستا به یک شهر بزرگ تبدیل شد و نام آن به «ساپانجا» تغییر پیدا کرد.

جالب است بدانید در گذشته در این شهر نوعی نان سفید به نام سابانکا سومون (Sabanca Somun) پخته می‌شد که حتی بعد از ۴۰ روز طعم و مزه خود را از دست نمی‌داد. این نان آن‌قدر معروف بود که نزد پادشاه سرزمین پارس هم برده شد و او از این نان بسیار خوشش آمد. برخی‌ها طعم خوب نان سابانکا سومون را به طعم آب این منطقه نسبت می‌دهند.

با توجه به نزدیک بودند ساپانجا به استانبول و ازمیت و همچنین وجود دریاچه‌ای فوق‌العاده زیبا در این منطقه، ساپانجا یک مکان ایده‌آل برای تعطیلات کوتاه مدت محسوب می‌شود. در این منطقه می‌توان یک آخر هفته آرام را در کنار طبیعت زیبا سپری کرد. در حال حاضر به لطف وجود گردشگران، امکانات توریستی اطراف دریاچه ساپانجا هم در حال افزایش است و تعداد خانه‌های تابستانی در این منطقه روزبه روز بیشتر می‌شود.

ساپانجا

جاذبه‌ های منطقه ساپانجا

از جاذبه‌های منطقه ساپانجا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پل تاریخی جاستینیانوس (Justinianus Bridge)

پل تاریخی جاستینیانوس یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های ساپانجا محسوب می‌شود. این پل در Beşköprü و در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از ساپانجا قرار دارد و در بین سال‌های ۵۵۸ تا ۵۶۰ ساخته شده است. پل جاستینیانوس با طول ۳۶۵ متر و ۱۲ قوس، در گذشته حمل و نقل بین استانبول و منطقه شرقی را تسهیل می‌کرد.

پل تاریخی جاستینیانوس

سارکوفاژی بیزانس (Byzantine Sarcophagi)

سارکوفاژی بیزانس در واقع تابوت‌های سنگی و چهار مقبره‌ مربوط به دوره بیزانس هستند که در جلوی اداره دولتی ساپانجا به نمایش گذاشته شده‌اند. دو مورد از این مقبره‌ها در سال ۱۹۷۶ یافت شدند و دو مقبره دیگر در زمان ساخت بزرگراه در سال ۱۹۸۷ کشف شدند. بازدید از این مقبره‌‌ها رایگان است و هر ساعت از روز می‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

سارکوفاژی بیزانس

دریاچه ساپانجا (Sapanca Lake)

دریاچه ساپانجا یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی منطقه ساپانجا است که توسط جنگل‌های انبوه و سرسبز احاطه شده است. این دریاچه آب شیرین تقریباً ۴۰ کیلومترمربع عرض دارد و تنوع گونه‌های گیاهی آن بسیار چشمگیر است. با فرارسیدن فصل بهار منظره دریاچه، گیاهان و درختان سرسبز اطراف این جاذبه حسابی دیدنی می‌شود. وجود مسیرهای سایه‌دار در کنار دریاچه ساپانجا که از زیر درختان بلندقامت می‌گذرند به بازدیدکنندگان این فرصت را می‌دهند تا در این مسیرهای مختلف پیاده‌روی کنند و از دیدن مناظر تماشایی لذت ببرند. این دریاچه در فاصله ۱.۵ کیلومتری از ساپانجا قرار دارد و یک مکان عالی برای طبیعت‌گردی و دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود.

مسجد رستم پاشا (Rustem Pasha Mosque)

مسجد رستم پاشا یکی از مهم‌ترین سازه‌های دوره عثمانی در ساپانجا است که از قرن شانزدهم به‌یادگارمانده است. این مسجد در فاصله ۱ کیلومتری از ساپانجا قرار دارد و به دستور وزیر سلطان سلیمان و شوهر دختر او، در سال ۱۵۵۵ میلادی ساخته شده است. این بنا در دوره‌های بعد مورد مرمت قرار گرفته و در حال حاضر برای نماز باز است.

مسجد رستم پاشا

ساختمان ایستگاه ساپانجا (Sapanca Station Building)

ساختمان ایستگاه ساپانجا یکی از اولین مکان‌هایی است که معمولاً گردشگران این منطقه از آن بازدید می‌کنند. این بنا در سال ۱۸۹۰ و در زمان سلطنت عبدالحمید (Abdülhamit) توسط یک معمار فرانسوی ساخته شده است. این ساختمان در فاصله دو کیلومتری از ساپانجا قرار دارد.

ساختمان ایستگاه ساپانجا

روستای ماشوکیه (The village of Maşukiye)

روستای ماشوکیه یک منطقه کوهستانی توریستی بسیار زیباست که در فاصله ۱۰ کیلومتری ساپانجا و در شمال دریاچه ساپانجا  قرار دارد. این روستا به دو بخش محله شینارلی (Shinarli) و محله سوگخو (Sogxo) تقسیم می‌شود. روستای ماشوکیه پر از مزرعه‌های چای، استخرهای پرورش ماهی، تعدادی آبشار بسیار زیبا، جنگل‌های سرسبز و مسیرهای پیاده‌روی عالی است و برای افرادی که به دنبال مکانی دنج و آرامش‌بخش می‌گردند، کاملاً ایده‌آل محسوب می‌شود.

روستای ماشوکیه

پارک جنگلی ساکاریا (Sakarya Provincial Forest Nature Park)

پارک جنگلی ساکاریا در ۶ کیلومتری منطقه ساپانجا قرار دارد. این پارک یک مکان ایده‌آل برای طبیعت‌گردی، پیک‌نیک و کمپینگ است. همچنین در این منطقه می‌توان از پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری لذت برد.

پارک جنگلی ساکاریا

پیست اسکی کارتپ (Kartepe)

مرکز اسکی کارتپ در فاصله ۳۰ کیلومتری از ساپانجا قرار دارد. این پیست یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری زمستانی در آخر هفته‌هاست. همچنین در این پیست تعدادی هتل‌ وجود دارند که امکان اقامت در آن‌ها فراهم است.

پیست اسکی کارتپ

آبشار Doğançay

آبشار Doğançay با منظره شگفت‌انگیز خود یک مکان عالی برای طبیعت‌گردی، پیاده‌روی و کمپینگ محسوب می‌شود. این آبشار در فاصله ۳۰ کیلومتری از ساپانجا قرار دارد.

مسجد سلطان رحیمه (Sultana Rahima Mosque)

مسجد سلطان رحیمه توسط رحیمه، همسر چهارم سلطان عبدالمجید اول عثمانی در سال ۱۸۹۲ میلادی ساخته شده است. این بنا در سال ۱۹۶۷ میلادی مورد مرمت قرار گرفته و در حال حاضر بازدید از آن برای عموم آزاد است.

مسجد جدید (The New Mosque)

مسجد جدید منطقه ساپانجا در سال ۱۸۹۹ ساخته شده است. این مسجد چندین بار مورد مرمت قرار گرفته و از نظر معماری بسیار خاص و جالب توجه است.

مسجد حسن فهمی پاشا (Hassan Fahmi Pasha Mosque)

مسجد حسن فهمی پاشا یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی منطقه ساپانجا است که در سال ۱۸۵۵ میلادی توسط وزیر عثمانی، حسن فهمی پاشا ساخته شده است. این مسجد در روستای محمودیه قرار دارد.

مسجد حسن فهمی پاشا

تفریحات منطقه ساپانجا در ترکیه

از بهترین تفریحات منطقه ساپانجا در ترکیه می‌توان به تماشای چشم‌انداز زیبای طبیعت و غرق شدن در زیبایی‌های این منطقه اشاره کرد. ساپانجا با تپه‌ها و جنگل‌های متعدد احاطه شده است و فرصت‌های متعددی را برای پیاده‌روی، کمپینگ و پیک‌نیک در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

افرادی که به دنبال ماجراجویی هستند می‌توانند با استفاده از ATV و جیپ سافاری، زمین‌های ناهموار اطراف ساپانجا  را کشف کنند. همچنین پارک‌های جذاب زیادی در این منطقه وجود دارند که تورهای صخره‌نوردی و تفریحات هیجان‌انگیزی متعددی را ارائه می‌دهند. از دیگر تفریحات این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازیافتن آرامش و سلامتی در چشمه‌ های آبگرم و مراکز اسپا

هدف بسیاری از گردشگران منطقه ساپانجا، بازیافتن آرامش و سلامتی در چشمه‌های آبگرم و مراکز اسپای این منطقه است. ساپانجا چندین چشمه آبگرم دارد که آب آن‌ها خاصیت درمانی دارند. همچنین تعداد زیادی از اقامتگاه‌ها و هتل‌های ساپانجا طیف وسیعی از درمان‌ها و روش‌های درمانی از طریق استخرهای آبگرم  را ارائه می‌دهند.

  • یوگا و مراقبه

محیط سرسبز و آرامش‌بخش ساپانجا مکان ایده‌آلی برای یوگا و مراقبه محسوب می‌شود. در این منطقه برنامه‌های زیادی در زمینه فعالیت‌های یوگا، مراقبه و سلامتی و زیبایی ارائه می‌شود.

تفریحات منطقه ساپانجا

بهترین زمان برای سفر به منطقه ساپانجا در ترکیه

با توجه به معتدل بودن آب و هوای منطقه ساپانجا در طول سال، سفر به این منطقه در هر فصلی جذابیت خاص خود را دارد؛ بنابراین بهترین زمان برای سفر به منطقه ساپانجا در ترکیه به سلیقه هر فرد بستگی دارد.

  • سفر به ساپانجا در فصل بهار

سفر به ساپانجا در فصل بهار خاطره‌ای است که تا مدت‌ها در ذهن گردشگران باقی می‌ماند. در فصل بهار این منطقه با شکوفه‌های رنگارنگ و معطر آراسته می‌شود. همچنین این فصل زمان برگزاری انواع جشنواره‌های مرتبط با بهار است و برای فعالیت‌های فضای باز زمان ایده‌آلی محسوب می‌شود.

  • بازدید از ساپانجا در تابستان

بازدید از ساپانجا در تابستان برای افرادی که عاشق روزهای طولانی و گرمای خورشید هستند، بسیار لذت‌بخش خواهد بود. تابستان فصل اوج توریستی در ساپانجا محسوب می‌شود و در این فصل می‌توان از مناظر زیبای جنگل و رودخانه لذت برد. همچنین در ماه‌های تابستان رویدادهای مختلف فرهنگی، کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و سرگرمی‌های زیادی در این منطقه ارائه می‌شود.

  • تماشای رنگ‌ های پاییزی در ساپانجا

تماشای رنگ‌های پاییزی در ساپانجا از لذت‌بخش‌ترین تفریحات این منطقه است. گردشگرانی که در فصل پاییز به ساپانجا سفر می‌کنند، می‌توانند از دیدن رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و ارغوانی برگ‌های درختان لذت ببرند و در میان مناظر پاییزی قدم بزنند. در این فصل با وجود خنک بودن آب و هوا باز هم می‌توان از تفریحات فضای باز لذت برد. همچنین فصل پاییز زمان ایده‌آلی برای ثبت عکس‌های خیره‌کننده است.

  • سفر به ساپانجا در زمستان

سفر به ساپانجا در زمستان فرصت دیدن سرزمین عجایب را به گردشگران می‌دهد. در زمستان تپه‌های این منطقه سپیدپوش می‌شوند و منظره‌ای تماشایی خلق می‌کنند. در این فصل گردشگران می‌توانند یک اقامتگاه در کنار دریاچه رزرو کنند و در حالی که در کنار آتش نشسته‌اند از دیدن مناظر برفی لذت ببرند. همچنین زمستان زمان ایده‌آلی برای بازدید از چشمه‌های آبگرم و تجربه اسکی و اسنوبورد در کوه Kartepe است.

ساپانجا

اقامت در ساپانجا

برای اقامت در ساپانجا گردشگران می‌توانند سری به استراحتگاه‌های لوکس این منطقه که امکانات و خدمات درجه یکی را ارائه می‌دهند، بزنند. این اقامتگاه‌ها معمولاً دارای چشم‌انداز زیبایی از دریاچه بوده و امکاناتی مانند رستوران، آب‌گرم و تفریحات متعدد را ارائه می‌دهند.

از دیگر گزینه‌های اقامت در ساپانجا می‌توان به هتل بوتیک‌ها اشاره کرد. این اقامتگاه‌ها فضای دنج و صمیمی‌تری دارند و معمولاً در ساختمان‌های تاریخی راه‌اندازی شده‌اند. همچنین اقامتگاه‌ها یا کابین‌های کوچک کنار دریاچه ساپانجا برای تجربه زندگی روستایی و در عین حال راحت، کاملاً ایده‌آل هستند. این اقامتگاه‌ها این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کنند تا در زیبایی طبیعت غوطه‌ور شوند و به صدای پرندگان گوش بسپارند. همچنین در کابین‌های کنار دریاچه می‌توان از خوردن صبحانه در کنار تماشای منظره دریاچه لذت برد و به گشت و گذار و کاوش در منطقه مشغول شد.

ساپانجا

دسترسی به منطقه ساپانجا در ترکیه

دسترسی به منطقه ساپانجا در ترکیه با استفاده از اتوبوس، قطار سریع‌السیر و ماشین شخصی امکان‌پذیر است.

  • ماشین شخصی: رانندگی با ماشین شخصی به مقصد ساپانجا یکی از راحت‌ترین راه‌های برای سفر به این منطقه است، به خصوص اگر مبدأ شما استانبول باشد، طی کردن فاصله استانبول تا ساپانجا با ماشین شخصی حدود ۱.۵ ساعت طول می‌کشد. فقط کافی است از شرق استانبول وارد اتوبان شده و از شهرک صنعتی استانبول عبور کنید تا به ساپانجا برسید. در طول مسیر می‌توانید از دیدن چشم‌انداز دریا هم لذت ببرید.
  • قطار: یکی دیگر از راه‌های محبوب رسیدن به ساپانجا استفاده از قطار است. قطار سریع‌السیر استانبول به آنکارا (مسیر ریلی Marmaray) در ساپانجا توقف می‌کند و سفر راحت و آسانی را برای مسافران رقم می‌زند. برای این کار باید به ایستگاه Pendik بروید و سوار قطار شوید. این سفر از مبدأ استانبول به مقصد ساپانجا تقریباً ۱.۵ ساعت طول می‌کشد.
  • اتوبوس: چندین شرکت اتوبوس‌رانی در مسیرهای استانبول به ساپانجا فعالیت می‌کند. سفر با این وسایل نقلیه راحت و مقرون‌به‌صرفه است و تقریباً ۲ ساعت طول می‌کشد. پس از رسیدن به ترمینال اتوبوس در ساپانجا، تاکسی‌ها و مینی‌بوس‌های محلی در دسترس هستند و شما را به محل اقامتتان یا مرکز شهر می‌رسانند.

سخن پایانی درباره معرفی منطقه ساپانجا

در این مقاله به معرفی منطقه ساپانجا در ترکیه پرداختیم. به طور کلی می‌توان گفت ساپانجا یک بهشت آرام است که با زیبایی‌های طبیعی و تفریحات هیجان‌انگیز خود تجربیات جدیدی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. در این منطقه می‌توان از تماشای منظره دریاچه، پیاده‌روی در تپه‌ها و چشیدن طعم غذاهای محلی لذت برد. ساپانجا یک مکان عالی برای دورشدن از هیاهو و شلوغی زندگی شهری محسوب می‌شود.

تور های ویژه