کلیسای جامع سائوپائولو

پربازدیدترین ها

گردشگری 08 مهر ، 1403 5 دقیقه
کلیسای جامع سائوپائولو

کلیسای جامع سائوپائولو که با نام Catedral Metropolitana de São Paulo هم شناخته می‌شود، در قلب سائوپائولو در کشور برزیل واقع شده و یکی از چشمگیرترین مکان‌های دیدنی این شهر به شمار می‌رود. با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با این کلیسای جامع که به ‌سبک نئوگوتیک ساخته شده بیشتر آشنا شویم.

معرفی کلیسای جامع سائوپائولو

Catedral Metropolitana de São Paulo یا کلیسای جامع سائوپائولو، یکی از اولین کلیساهایی است که در سائوپائولو ساخته شده و امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بناهای نئوگوتیک در جهان شناخته می‌شود. جالب است بدانید این کلیسا از زمان ساخت آن (در سال ۱۵۹۱) تا به حال سه بار بازسازی شده و پروژه معماری آن تا رسیدن به پایان با مشکلات متعددی مواجه بوده‌ است.

کلیسای جامع سائوپائولو

آشنایی با معماری Catedral Metropolitana de São Paulo 

آخرین ساخت و ساز کلیسای جامع سائوپائولو و معماری‌ای که امروز می‌بینیم توسط ماکسیمیلیان امیل هل، استاد آلمانی معماری آن زمان در دانشکده پلی‌تکنیک طراحی شده است. این بنا به دلیل ابعاد بزرگ خود امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای نئوگوتیک در جهان شناخته می‌شود.

ویژگی ‌های معماری 

Catedral Metropolitana de São Paulo 46 متر عرض، ۱۱۱ متر طول و گنبدی به ارتفاع ۶۵ متر دارد. برج‌های این کلیسا هر کدام ۹۲ متر هستند و فضای داخلی آن گنجایشی معادل با هشت هزار نفر را دارد. کلیسای جامع سائوپائولو از گرانیت جامد ساخته شده و ۸۰۰ تن سنگ مرمر در ساخت آن به کار رفته است. همچنین شایان ذکر است که بزرگ‌ترین ارگ در آمریکای لاتین در این کلیسا قرار دارد. این سازه کلیسایی در میلان و توسط Balbiani & Bossi ساخته شده است.  این ارگ گران‌بها دارای پنج صفحه‌کلید دستی، ۳۲۹ کنترل، ۱۲۰ رجیستر و ۱۲۰۰۰ لوله با دهانه با نقش برجسته‌های دست‌ساز است.

معماری کلیسای جامع سائوپائولو

طراحی کلیسای جامع سائوپائولو 

Catedral Metropolitana de São Paulo به شکل یک صلیب لاتین طراحی شده و دارای پنج شبستان با گنبدی بر روی گذرگاه آن است. در نمای کلیسا می‌توانیم درگاه اصلی را ببینیم که بالای آن یک پنجره گل رز بزرگ قرار دارد. همچنین دو برج بلند در کنار این نما قرار دارند. سبک معماری که بیشترین تأثیر را بر کلیسای جامع سائوپائولو گذاشته سبک نئوگوتیک است، اما می‌توان معماری این کلیسا را معماری التقاطی هم در نظر گرفت، زیرا عناصری از سبک‌ها و دوره‌های مختلف در طراحی آن با هم ترکیب شده‌اند.

تأثیر پذیری از سبک‌ های مختلف در معماری

 برای شاهدی بر ادعای تلفیقی بودن معماری کلیسای جامع سائوپائولو می‌توان به قراردادن گنبدی بتنی بر روی گذرگاه کلیسا اشاره کرد که نمایانگر تأثیر معماری رنسانس است. در واقع ایده این گنبد از گنبد بزرگ کلیسای سانتا ماریا دل فیوره در فلورانس الهام گرفته شده که توسط فیلیپو برونلسکی طراحی شده است. اما این تأثیر سبک گوتیک است که در ساخت Catedral Metropolitana de São Paulo بیش از همه خودنمایی می‌کند. نمونه‌هایی از این امر را می‌توان در استفاده از عناصر معماری همچون طاق ضربدری یا قوس‌های شکسته مشاهده کرد. همچنین پنجره گل رز و پنجره‌های بزرگ (به شکل طاق شکسته) که با شیشه‌های رنگی تزیین شده‌اند، نمایانگر مشخصه‌های سبک گوتیک هستند.

معماری کلیسای سائوپائولو

 شیشه‌ های رنگی

شیشه‌های رنگی کلیسای جامع سائوپائولو دارای غنای هنری و شمایل‌نگاری بسیاری هستند. بر این شیشه‌ها قسمت‌هایی از کتاب مقدس و حتی حقایق تاریخی همچون ورود پرتغالی‌ها به برزیل به تصویر کشیده شده است. جالب است بدانید بیشتر این شیشه‌ها را از ایتالیا سفارش داده و آورده‌اند و سازندگان آنها هنرمندانی مانند مکس اینگراند، فرانچسکو بنسیونگا و گیلدا ناگنی بوده‌اند.

تأثیر فرهنگ برزیلی بر Catedral Metropolitana de São Paulo 

اگرچه تأثیر کلیساهای بزرگ اروپای قرون‌وسطی بر Catedral Metropolitana de São غیرقابل‌انکار است؛ اما ویژگی‌هایی از فرهنگ برزیل در این بنا دیده می‌شود که این اثر را از همتایانش در زمان و مکان‌های دور متمایز می‌کند. به‌عنوان‌مثال، روی سرستون‌ها، حیوانات بومی برزیل، مانند آرمادیلو و گیاهانی مانند میوه شور یا ژابوتیکابا کار شده‌اند. علاوه بر این در کلیسای جامع سائوپائولو چندین مجسمه برنز و همچنین مجسمه‌های مرمری وجود دارد که توسط فرانسیسکو لئوپولدو، برادر اسقف اعظم Dom Duarte Leopoldo e Silva، مسئول اصلی ساخت کلیسای جامع امضا شده است.

فرهنگ کلیسای سائوپائولو

سرداب کلیسا 

نکته جالب توجه دیگر درباره کلیسای جامع سائوپائولو این است که در سرداب این کلیسا و در زیر محراب اصلی دخمه‌ای قرار دارد که چندین شخصیت برجسته از تاریخ سائوپائولو و همچنین برزیل در آن دفن شده‌اند.  همچنین در این بخش Cacique Tibiriçá، اولین سرخ‌پوستی که توسط یسوعیان، خوزه د آنچیتا و لئوناردو نونس به مسیحیت گرویده و غسل تعمید داده شده، به خاک سپرده شده است. او از متحدان پرتغالی‌ها بوده و نقش مهمی در تأسیس شهر سائوپائولو داشته است.

آشنایی با تاریخچه ساخت کلیسای جامع سائوپائولو

 اولین نسخه Catedral Metropolitana de São در سال ۱۵۹۱ با استفاده از تکنیک rammed ، تکنیکی برای فشرده کردن زمین به شکل چوب ساخته شده است.  اما در سال ۱۷۴۵ بود که به «کلیسای جامع قدیمی» عنوان کلیسای جامع سائوپائولو اعطا شد. از آنجایی که ساخت اولیه‌ بنا با استفاده از تکنیکی ابتدایی و نه چندان پایدار انجام شده بود، این کلیسا نیاز به ساخت نسخه دوم دقیقاً در همان مکان داشت.  در سال ۱۹۱۳ بود که ساخت کلیسا به شکلی که امروزه می‌شناسیم آغاز شد. این کار ۴۱ سال بعد به پایان رسید. این بار، از آنجایی که ساخت آن در همان مکان قبلی (Largo dos Curros) ممکن نبود، کلیسای جامع جدید در Praça da Sé ساخته شد چرا که کلیسای قدیمی رو به ویرانی بود. 

فراز و نشیب ساخت Catedral Metropolitana de São

 برای ساخت دوبارهCatedral Metropolitana de São مصالح ساختمانی از اروپا سفارش داده و آورده شد. اما همچنان مانع بزرگی برای ادامه ساخت وجود داشت. در واقع دو جنگ جهانی بزرگ (۱۹۱۴-۱۹۱۸ و ۱۹۳۹-۱۹۴۵) به طور قابل توجهی کار ساخت و ساز را به تأخیر انداخت. در نهایت کلیسای جامع سائوپائولو در ۲۵ ژانویه ۱۹۵۴در چهارمین سالگرد شهر سائوپائولو افتتاح شد، اما هنوز کار ساخت آن ناتمام است. در زمان افتتاح، ساخت دو برج اصلی هنوز وجود نداشت که تنها در دهه ۱۹۷۰ تکمیل می‌شد. 

ساخت کلیسای سائوپائولو

چگونه به کلیسای جامع سائوپائولو برویم؟

 کلیسای جامع سائوپائولو در Praça da Sé، مرکز سائوپائولو واقع شده است. با مترو به راحتی می‌توانید خودتان را به کلیسا برسانید چرا که ایستگاه Sé در چند قدمی آن قرار دارد. همچنین خطوط اتوبوس متعددی در نزدیکی میدان توقف می‌کنند. 

جاذبه‌ ها‌ی Catedral Metropolitana de São

 Catedral Metropolitana de São، با شیشه‌های رنگی و سنگ‌کاری دقیقش بسیار خیره‌کننده و دیدنی است. علاوه بر این بازدید از دخمه کلیسای جامع که شامل مقبره‌های چندین شخصیت مهم در تاریخ سائوپائولو است را هم به شما توصیه می‌کنیم.  سایر مکان‌های دیدنی نزدیک کلیسای جامع  سائوپائولو عبارت‌اند از Pátio do Colégio، محل تأسیس سائوپائولو و تئاتر شهرداری.

کلیسای سائوپائولو

هزینه ورودی 

 بازدید از بدنه اصلی کلیسای جامع سائوپائولو رایگان است، اما برای بازدید از دخمه هزینه کمی (۷ دلار روپیه) باید بپردازید. همچنین تورهایی با راهنما از کلیسای جامع و سردابه با هزینه اندکی برگزار می‌شوند که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

نکاتی برای بازدید

  •   در طول مراسم عشای ربانی می‌توانید از کلیسا دیدن کنید؛ اما به یاد داشته باشید که به کسانی که در حال عبادت هستند احترام بگذارید. 
  • Catedral Metropolitana de São در بخش شلوغی از شهر واقع شده، پس حتماً مراقب وسایل خود باشید.
  • در صورت امکان، گشتی در دخمه بزنید تا شاهد بخشی گویا و دیدنی از تاریخ سائوپائولو باشید.
  • حتماً به بازدید از پنجره‌ها و شیشه‌های رنگی کلیسای جامع سائوپائولو وقت کافی اختصاص بدهید چرا که این شیشه‌ها از زیباترین نمونه‌ها در کل برزیل به‌حساب می‌روند.

کلیسای سائوپائولو برزیل

جمع بندی 

در این مقاله از سفرهای پایتخت به معرفی کلیسای جامع سائوپائولو یا همان Catedral Metropolitana de São پرداختیم و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد معماری و تاریخچه ساخت آن گفتیم. اگر به کشور برزیل و شهر سائوپائولو سفر می‌کنید بازدید از بزرگ‌ترین کلیسای نئوگوتیک جهان را از دست ندهید.

 سؤالات متداول

 کلیسای جامع سائوپائولو کجاست؟

 این کلیسا در Praça da Sé، مرکز سائوپائولو واقع شده است.

 چرا باید از کلیسای جامع سائوپائولو بازدید کنیم؟

 این کلیسا از بزرگ‌ترین کلیساهای نئوگوتیک در دنیاست و با بازدید از آن می‌توانید با معماری نئوگوتیک و همچنین فرهنگ برزیلی بیشتر آشنا شوید.

 کلیسای جامع سائوپائولو به چه معروف است؟

کلیسای جامع سائوپائولو، یکی از اولین کلیساهایی است که در سائوپائولو ساخته شده و امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بناهای نئوگوتیک در جهان شناخته می‌شود.

 چطور می‌ توانیم به کلیسای جامع سائوپائولو برویم؟

با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو و اتوبوس به راحتی می‌توانید خود را به این کلیسا برسانید.

آیا بازدید از کلیسای جامع سائوپائولو هزینه‌ دارد؟

بازدید از بدنه اصلی کلیسای جامع سائوپائولو رایگان است، اما برای بازدید از دخمه هزینه کمی (۷ دلار روپیه) باید بپردازید.

تور های ویژه