تنگه آناهیتا کجاست؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 15 مهر ، 1403 5 دقیقه
تنگه آناهیتا

تنگه آناهیتا یا به اختصار «تنگ آنا» یکی از جاذبه‌های دیدنی استان فارس است. این تنگه زیبا در میان دیواره‌های صخره‌ای بلند قرار دارد و یک رودخانه در طول آن جریان پیدا کرده است. ‌ با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با تنگه آناهیتا در استان فارس بیشتر آشنا شویم.


معرفی تنگه آناهیتا

در معرفی تنگه ی آناهتیا سری به شهرستان نورآباد ممسنی استان فارس می‌زنیم و با یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت کشورمان آشنا می‌شویم. این تنگه در دامنه رشته‌کوه زاگرس قرار دارد و برای دسترسی به آن باید مسیر سختی را بپیمایید.

تنگه آناهیتا توسط دیواره‌های صخره‌ای بلند احاطه شده است، در بعضی قسمت‌ها ارتفاع این دیواره‌ها به ۲۰۰ متر هم می‌رسد و این امر شکوه و زیبایی تنگ آنا را دوچندان کرده است.

همچنین در طول این تنگه رودخانه خروشان و زیبای فهلیان جریان دارد. این رودخانه از مهم‌ترین رودهای شهرستان ممسنی محسوب می‌شود و از به هم پیوستن رودخانه‌های رودشیر و شش‌پیر به وجود می‌آید.

رودخانه فهلیان پس از عبور از کنار کوه قلعه سفید، وارد منطقه فهلیان می‌شود و در طول تنگه آناهیتا جریان پیدا می‌کند. به جز این رودخانه، در داخل تنگه هم چشمه‌ای زلال به نام «آنا» از دل کوه می‌جوشد و در مسیر خود آبشار و حوضچه‌ای بسیار زیبا و زلال ایجاد می‌کند.

رود جاری، چشمه‌ای جوشان، حوضچه‌ای با آب زلال و صخره‌های بلند و باشکوه تنها دیدنی‌های این تنگه نیستند و اطراف تنگ آنا هم پر از درختان بلوط است. این درختان کهن‌سال و زیبا با قامتی ایستاده تنگه و گردشگران آن را نظاره می‌کنند.

به‌طورکلی تنگ آنا با مناظر بی‌نظیر خود از بهترین مناطق طبیعت‌گردی نورآباد ممسنی است و اگر به دنبال مکانی برای پیاده‌روی و کوهنوردی باشید بدون شک از سفر به این منطقه لذت می‌برید.

تنگه آناهیتا

دلیل نام گذاری تنگه آناهیتا

دلیل نام‌گذاری تنگه آناهیتا به طور دقیق مشخص نیست؛ اما به اعتقاد برخی‌ها قدمت این نام به دوران ایران باستان و زمان ستایش خدایان زرتشتی در کشورمان بازمی‌گردد. آناهیتا یا ناهید یکی از ایزدبانوان ایرانی آریایی است.

ایزدبانوی آناهیتا در یشت پنجم اوستا و توسط اهورامزدا و زرتشت ستایش شده است. این ایزدبانو نگهبان و هدایتگر تمام آب‌های جهان است و به علت قدرت زیاد، فره زرتشت به او سپرده شده است.

با توجه به جاری بودن آب در تنگه آناهیتا و وجود چشمه‌ در این منطقه، بسیاری علت نام‌گذاری این تنگه را به ایزدبانوی آناهیتا نسبت می‌دهند.

تنگه آناهیتا

تنگه آناهیتا در کجا قرار دارد؟

تنگه آناهیتا در کجا قرار دارد و چگونه می‌توان به این جاذبه طبیعی دسترسی پیدا کرد؟ تنگه آناهیتا در شهرستان نورآباد ممسنی و در دامنه رشته‌کوه زاگرس قرار دارد. این تنگه در ارتفاع ۱۲۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

برای بازدید از این تنگه ابتدا وارد جاده کازرون به یاسوج شوید. از روستاهای شوسنی و ضامنی و سپس پل فهلیان بگذرید و وارد جاه فرعی روستای بلوط جهانی شوید. مسیرتان را در امتداد رودخانه فهلیان ادامه دهید تا در نهایت به تنگه آناهیتا برسید.

تنگه آناهیتا در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرق روستای بلوط جهانه قرار دارد. همچنین این تنگه در نزدیکی روستای بلند واقع شده و فاصله آن تا تنگه فقط ۳ کیلومتر است.

در نظر داشته باشید که دسترسی به این منطقه بسیار سخت است و به مهارت‌های کوهنوردی نیاز دارد؛ بنابراین قبل از سفر به تنگه آناهیتا حتماً آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید.

تنگه آناهیتا

بهترین زمان برای سفر به تنگه آناهیتای نورآباد

بهترین زمان برای سفر به تنگه آناهیتای نورآباد فصل‌های بهار و تابستان هستند. در فصل بهار آب رودخانه، چشمه و آبشار این منطقه بیشتر از همیشه است و اطراف تنگه با گیاهان سرسبز و گل‌های وحشی آراسته می‌شود. همچنین در این فصل بلوط‌های کهن با برگ‌های سبز تازه خود، زیباتر از همیشه به نظر می‌رسند.

در فصل تابستان برخلاف دیگر مناطق، داخل تنگه هوای خنکی دارد و می‌توانید از مناظر زیبا و هوای مطبوع این منطقه لذت ببرید.

درصورتی‌که علاقه‌مند به تماشای رنگ‌های جادویی پاییز باشید می‌توانید در فصل پاییز به تنگه آناهیتا سفر کنید و ساعت‌ها به شکوه و زیبایی مناظر پاییزی خیره شوید. همچنین می‌توانید این تصاویر را با دوربین عکاسی یا گوشی موبایل ثبت کنید.

تنگه آنا

نکات سفر به تنگه آناهیتا

نکات سفر به این تنگه شامل موارد زیر هستند:

  • درصورتی‌که قصد داشتید در فصل بهار یا پاییز به تنگه آناهیتا سفر کنید حتماً لباس گرم همراه داشته باشید.
  • در سفرتان به این منطقه کلاه و کرم ضدآفتاب را فراموش نکنید.
  • حتماً در سفرتان کفش و لباس مناسب بپوشید تا در مسیر اذیت نشوید.
  • باتوجه‌به سخت بودن مسیر دسترسی به تنگه آناهیتا، توصیه می‌کنیم از بردن کودکان، سالمندان و یا افرادی که از سلامت جسمانی کاملی برخوردار نیستند به این منطقه بپرهیزید.
  • از ریختن زباله و آسیب‌رساندن به طبیعت جدا خودداری کنید.
  • قبل از سفر حتماً آمادگی جسمانی خود را بالا ببرید.
  • با افراد حرفه‌ای به این محل سفر کنید.

تنگه آنا

سخن پایانی درباره معرفی تنگه آناهیتا

در این مقاله تنگه آناهیتا را معرفی کردیم. همان‌طور که گفته شد این تنگه یکی از زیباترین جاذبه‌های نورآباد استان فارس است. در طول این تنگه رودخانه‌ای زیبا جریان دارد و در بخشی از این تنگه هم یک چشمه و آبشار دیده می‌شود.

تنگه آنا

سؤالات متداول

تنگه آناهیتا کجاست؟

تنگه آناهیتا در شهرستان نورآباد ممسنی و در فاصله ۲۰ کیلومتری جنوب شرق روستای بلوط جهانه قرار دارد.

چرا تنگه آناهتیا به این نام معروف شده است؟

به اعتقاد برخی‌ها به دلیل جاری بودن رودخانه در طول تنگه، این تنگه به نام ایزدبانوی نگهبان آب، آناهیتا نام‌گذاری شده است.

آیا به راحتی می‌ توان به تنگه آناهیتا دسترسی پیدا کرد؟

خیر، مسیر تنگه آناهیتا نیاز به کوهنوردی دارد و به‌راحتی قابل‌دسترسی نیست.

تور های ویژه