راهنمای سفر به دزفول، شهر آب و آجر در دل خوزستان

پربازدیدترین ها

گردشگری 15 مهر ، 1403 7 دقیقه
سفر به دزفول

دزفول یکی از دیدنی‌ترین شهرهای کشورمان در استان خوزستان است و با جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی متعددی که در خود جای داده هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. اما نکات بسیاری هست که پیش از سفر به دزفول باید در ذهن داشته باشید. در این مقاله از سفرهای پایتخت سعی داریم تا این نکات را در قالب راهنمای سفر به دزفول به شما ارائه کنیم.


دزفول کجاست و چگونه شهری است؟

سؤال مهمی که در راهنمای سفر به دزفول باید به آن پاسخ بدهیم این است که دزفول کجاست و چگونه شهری است؟ دزفول از شهرهای استان خوزستان و مرکز شهرستان دزفول است.

 این شهر در ساحل رودخانه دز قرار گرفته و از لحاظ وسعت و جمعیت، دومین شهر بزرگ استان و بزرگ‌ترین شهر در شمال خوزستان به حساب می‌رود.

سفر به دزفول

پیشینه تاریخی دزفول

درباره پیشینه تاریخی این شهر در راهنمای سفر به دزفول باید گفت که قدمت دزفول به زمان ساسانیان بازمی‌گردد. پیش از آن هم به عنوان بخشی از سرزمین‌های امپراتوری‌های عیلام و هخامنشیان به شمار می‌رفته ‌است. به همین خاطر فرهنگ مردم دزفول را می‌توان ترکیبی از فرهنگ‌های کهن خوزستان دانست.

همچنین باید اضافه کرد که آثاری از دوره‌ ساسانی در این شهر همچون پل قدیم و دانشگاه گندی شاپور باقی مانده است که از جمله اصلی‌ترین جاذبه‌های تاریخی دزفول به شمار می‌روند.

چرا دزفول به این نام خوانده می ‌شود؟

اما شاید به هنگام خواندن راهنمای سفر به دزفول این فکر ذهنتان را مشغول کند که چرا دزفول به این نام خوانده می‌شود؟ باید گفت نام دزفول احتمالاً عربی شده «دژپل» است و معنی آن دژ در کنار پل است. مهم‌ترین رودخانه‌‌ دزفول دز است که از دل شهر می‌گذرد.  

آشنایی با آب و هوای دزفول

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای سفر به دزفول باید به آن پرداخته شود آب و هوای این شهر است. دزفول زمستان و پاییزی مدیترانه‌ای دارد و زیست‌بوم آن از اواخر زمستان تا ابتدای بهار بسیار سرسبز است. این شهر توریستی با طبیعت جلگه‌ای – کوهپایه‌ای و کوهستانی خود گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

سفر به دزفول

دزفول در بهار

درباره آب و هوای دزفول در بهار باید در این فصل، دمای هوا معمولاً بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد در نوسان است که برای گشت‌و‌گذار و لذت بردن از مناظر سرسبز بسیار مناسب است. چرا که آسمان صاف و احتمال بارندگی کم خواهد بود و می‌توان با خیال راحت از جاذبه‌های شهر دیدن کرد.

دزفول در تابستان

در فصل تابستان گرمای شدیدی در دزفول حاکم می‌شود و دما می‌تواند به بیش از ۴۰ درجه سانتی‌گراد برسد و هوا بسیار خشک و آفتابی می‌شود. گرچه شب‌ها ممکن است کمی خنک‌تر شود؛ اما سفر به دزفول را در این فصل پیشنهاد نمی‌کنیم.

دزفول در پاییز

آب و هوای دزفول در پاییز معتدل و دل‌پذیر است و دمای هوا اغلب در روزها به حدود ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و در شب‌ها به حدود ۲۰ درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. رطوبت نسبی و بادها در این فصل معتدل هستند و می‌توان از جاذبه‌های دیدنی شهر بازدید کرد.

دزفول در زمستان

زمستان‌های دزفول معتدل و دلپذیر است و دما در این فصل معمولاً بین ۶ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد متغیر است. آسمان در زمستان اغلب صاف یا کمی ابری است و بارش بسیار کمی دارد و برای گذران وقت در فضای باز و طبیعت ایده‌آل است.

بهترین موقع سفر به دزفول چه زمانی است؟

نکته مهمی که در راهنمای سفر به دزفول باید به آن پرداخت این است که چه زمانی برای سفر به دزفول مناسب‌تر است. با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوای این شهر باید گفت بهترین زمان سفر به دزفول فصل‌های پاییز و بهار هستند که هوا متعادل‌تر است و می‌توان به راحتی از شهر دیدن کرد.

جاذبه های دزفول

اطلاعات ضروری در سفر به دزفول

علاوه بر همه آن چه تا به اینجا گفتیم اطلاعات ضروری‌ای وجود دارند که باید در راهنمای سفر به دزفول به آنها اشاره کرد. کد خط تلفن دزفول ۰۶۱ است و از شهر تهران ۶۸۹ کیلومتر فاصله دارد و اگر زمینی به آن سفر کنید ۸ ساعت اگر هوایی سفر کنید یک ساعت و ۴۰ دقیقه و اگر با قطار کمتر از ۱۴ ساعت در راه خواهید بود.

چطور به دزفول برویم؟

از دیگر مسائل مهمی که در راهنمای سفر به دزفول باید به آن پرداخت این نکته است که چطور می‌توانیم خود را به دزفول برسانیم؟ سفر به دزفول از طرق مختلف هوایی و زمینی ممکن است. در ادامه با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به بررسی هرکدام از این راه‌ها بپردازیم.۰۹

۱. سفر به دزفول با اتومبیل شخصی

 برای رفتن از تهران به دزفول با وسیله نقلیه شخصی می‌توانید مسیرتان را ازطریق اتوبان تهران به قم شروع کرده سپس به اراک و بروجرد بروید و سرانجام از مسیر خرم‌آباد و اندیمشک به دزفول برسید.

۲. سفر به دزفول با اتوبوس

 اتوبوس‌های تهران به دزفول از پایانه جنوب حرکت می‌کنند و مدت‌زمان سفر حدود ۸ ساعت است.

۳. سفر به دزفول با قطار

برای رفتن به دزفول همچنین می‌توانید با قطار به اندیمشک رفته و بعد با تاکسی یا اتوبوس به دزفول بروید. چرا که دزفول ریل قطار ندارد. مدت‌زمان سفر با قطار تا اندیمشک کمتر از ۱۴ ساعت است.

۴. سفر هوایی به دزفول

برای رفتن به دزفول سریع‌ترین روش سفر هوایی است و فرودگاه دزفول، پروازهای مستقیم به تهران دارد. مدت‌زمان این پرواز حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه است.

در دزفول کجا اقامت کنیم؟

سؤال مهم دیگری که شاید در راهنمای سفر به دزفول به دنبال جواب آن باشید این است که در دزفول در کجا می‌توانید اقامت کنید. دزفول اقامتگاه‌های متنوعی ازجمله ویلاها، سوئیت‌ها و هتل‌های سنتی دارد و پذیرای گردشگران است.

امکانات اقامتی در این شهر هر بودجه‌ای را پوشش می‌دهد. از اقامتگاه‌های اقتصادی تا ویلاهای لوکس با استخر و امکانات رفاهی کامل در این شهر یافت می‌شوند. همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی دزفول هم امکان تجربه زندگی سنتی و آشنایی با فرهنگ محلی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

پس اگر در راهنمای سفر به دزفول به دنبال توصیه‌ای برای انتخاب اقامتگاه مناسب هستید باید بگوییم که در دزفول ویلا و سوئیت، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها و مهمان‌پذیرها، کمپ‌ها و اقامتگاه‌های ارزان برای شما فراهم هستند. همچنین می‌توانید به صورت روزانه خانه و آپارتمان اجاره کنید.

جاذبه های دزفول

در دزفول چه سوغاتی بخریم؟

نمی‌توان راهنمای سفر به دزفول را مرور کرد و درباره سوغاتی‌های دزفول حرفی نزد. سوغاتی‌های خوشمزه‌ دزفول شامل کنجد، کلوچه خرمایی، کلوچه شکری، کلوچه نمکی، لوزی شکری، نان کنجدی، نان شیر، معجون کنجد، خرما، ارده، شیره خرما، قرص نعناع، ‌ حلوا قبِیت،‌ ادویه و مرکباتی مانند پرتقال می‌شود.

از جمله صنایع دستی دزفول هم باید به انواع ظروف و وسایل خراطی، کپو، سبدها و ظرف‌های حصیری، ‌ ظرف‌های ورشو و گیوه اشاره کرد. طلای دست‌ساز ۲۴ عیار و قلم نی خوشنویسی دزفول هم بسیار باکیفیت و معروف است.

در دزفول از کجا دیدن کنیم؟

اما نکته مهمی که باید در راهنمای سفر به دزفول باید به آن پرداخت دیدنی‌های دزفول است. این شهر علاوه بر بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن و رستوران‌های مشهور جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که در ادامه به معرفی برخی از آنها می‌پردازیم.

جاذبه‌ های تاریخی دزفول

از جمله جاذبه‌های تاریخی دزفول باید به پل قدیم دزفول، آسیاب‌های آبی، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، شهریار معروف ایرانی، شهر باستانی جندی‌شاپور یا گندی شاپور، دانشگاه تاریخی گندی شاپور، مسجد جامع دزفول، مجموعه‌ شاه رکن‌الدین، موزه آب دزفول و تپه‌های باستانی چغامیش اشاره کرد.

همچنین خانه تیزنو، خانه سوزنگر، خانه قلمبر و‌ موزه‌ مردم‌شناسی در حمام کرناسیون، مسجد لب خندق، مسجد میاندره، حمام میاندره و ساباط صفار از جمله جاذبه‌های معماری و تاریخی دزفول به حساب می‌روند.

جاذبه های دزفول

جاذبه ‌های طبیعی دزفول

از جمله جاذبه‌های طبیعی دزفول که باید در راهنمای سفر به دزفول از آنها یاد کرد باید به رودخانه دز، آبشار شِوی، دریاچه‌ شهیون، ‌ قلعه‌ شاداب، آرامگاه صوفی احمد، سد دز، دره کول خرسون، چال کندی، دره توبیرون، پارک ملی دز، پارک جنگلی لاله، پارک جنگلی میلاد، پارک جنگلی لادن، پارک جنگلی شقایق و آبشار شقایق اشاره کرد.

جاذبه‌ های مذهبی دزفول

از جمله جاذبه‌های مذهبی که در راهنمای سفر به دزفول باید از آنها صحبت کنیم می‌توان به آرامگاه سبز قبا،‌ بقعه امامزاده رودبند معروف به سیاه‌پوش، بقعه محمد بن جعفر طیار و آرامگاه حزقیل نبی اشاره کرد.

معرفی رستوران‌ های دزفول

دزفول همچنین رستوران‌های معروفی دارد که در راهنمای سفر به دزفول باید از آنها یاد کرد.

از جمله این رستوران‌ها می‌توان به رستوران هتل جهانگردی، رستوران دلنوازان، رستوران بین‌المللی علی کله، رستوران شوادون، خوراک سرای ترنج، کافه و رستوران باغ فلاحت، باغ رستوران ترمه، رستوران ساحلی زیگورات،‌ رستوران پدیده دز، مجموعه رستوران موزه آب و رستوران سنتی دز اشاره کرد.

معرفی بازارها و مراکز خرید دزفول

از جمله بازارها و مراکز خرید دزفول که در راهنمای سفر به دزفول باید به خاطر داشته باشید باید از بازار قدیم دزفول، بازار روز، بازار شب، مجتمع تجاری تفریحی مادر، پاساژ مهرگان، پاساژ امین، پاساژ کوروش، مجتمع تجاری ولیعصر و مجتمع تجاری پاسارگاد یاد کرد.

جمع بندی

در این مقاله از سفرهای پایتخت به راهنمای سفر به دزفول این شهر دیدنی و توریستی در استان خوزستان پرداختیم. ابتدا مروری داشتیم بر معرفی شهر و آب و هوا و اقلیم آن و سپس به سؤالات ضروری در رابطه با سفر به دزفول پاسخ دادیم. اگر اهل ایران‌گردی هستید حتماً از دزفول این شهر دیدنی بازدید کنید.

سؤالات متداول

دزفول کجاست؟

این شهر دیدنی مرکز شهرستان دزفول است و در شمال استان خوزستان واقع شده.

بهترین زمان سفر به دزفول چه موقعی است؟

بهترین زمان سفر به این شهر در فصل‌های بهار و پاییز است که هوای شهر معتدل است.

دزفول چه جاذبه ‌های گردشگری دارد؟

دزفول جاذبه‌های گردشگری مختلف طبیعی و تاریخی و مذهبی را در خود جای داده که از آن جمله می‌توان به رودخانه دز، آبشار شوی، دریاچه شهیون، پل قدیم دزفول، بقعه یعقوب لیث و تپه باستانی چغامیش اشاره کرد.

تور های ویژه