این مواد غذایی را به هیچ وجه نباید در هواپیما مصرف کنید

پربازدیدترین ها

گردشگری 16 مهر ، 1403 5 دقیقه
چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم

یکی از انواع شیوه‌های سفرهایی که امروزه افراد به دلیل راحتی و سرعت بیشتر برای جابه‌جاشدن میان شهرها و کشورها به آن رو می‌آورند، سفرهای هوایی است. اما این سفرها هم چالش‌های خود را دارند. مثلاً آیا شما چیزی درباره چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم می‌دانید؟ اگر نه در این مقاله از سفرهای پایتخت با ما همراه باشید.

معرفی چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم!

همان‌طور که گفتیم استفاده از هواپیما و سفرهای هوایی امروزه از پرطرف‌دارترین شیوه‌های مسافرت میان مسافران است. اما سفرهای هوایی هم بایدها و نبایدها و قوانین خاص خود را دارند. با آشنایی با این اصول سفری بهتر و آسوده‌تر را تجربه خواهید کرد.

یکی از چالش‌های اصلی که هرکس به هنگام سوار شدن به هواپیما ممکن است به آن فکر کند دانستن درباره چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم است. نکند با خوردن خوراکی‌ای موجبات آزار خود و اطرافیانمان را فراهم کنیم و مهماندارها مجبور شوند بهمان تذکر بدهند؟

اگر این مسئله ذهن شما را هم به خود درگیر کرده در ادامه با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به معرفی خوراکی‌هایی بپردازیم که نباید در هواپیما خورد.

چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم

۱. پیاز و سیر

یکی از چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم سیر و پیاز هستند. همان‌طور که می‌دانید این خوراکی‌ها بوی زیادی دارند و حتی اگر صبح یا شب قبل غذایی خورده باشید که در آن از سیر یا پیاز استفاده شده به هنگام پرواز بوی آن همچنان با شما خواهد ماند.

 پس بهتر است از غذاهای حاوی پیاز و سیر قبل از سفر هوایی و در حین آن استفاده نکنید تا هم‌سفرانتان اذیت نشوند. ترکیب آلیل متیل دی سولفید، یکی از عوامل مؤثر در بوی سیر، می‌تواند تا ۲۴ ساعت طول بکشد تا در بدن شما حرکت کند.

خوشبختانه، شریل بارینگر، دکترا، استاد و رئیس دپارتمان علوم غذایی در ایالت اوهایو که پژوهشی در مورد مدیریت بو (منتشر شده در مجله علوم غذایی) انجام داده، راه حل آسانی دارد. او می‌گوید: «خوردن غذاهایی مانند سیب خام یا برگ نعناع می‌تواند به خوشبو شدن نفس شما پس از خوردن سیر کمک کند».

۲. نوشیدنی‌ های الکلی

از دیگر چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم باید به نوشیدنی‌های الکلی اشاره کرد. گرچه در پروازهای مربوط به کشورمان ایران این نوع نوشیدنی‌ها به کل ممنوع هستند؛ اما اگر تجربه سفرهای خارجی را داشته باشید هم باید بدانید خوردن نوشیدنی‌های الکلی در پرواز توصیه نمی‌شود.

برای افرادی که از پرواز می‌ترسند، نوشیدن الکل ممکن است راهی برای آرامش به نظر برسد. به علاوه، ممکن است شروع تعطیلات هم بهانه خوبی برای افراط در نوشیدن باشد. اما طبق گفته انجمن پزشکی هوافضا، پرواز به خودی خود باعث کم‌آب شدن بدن می‌شود.

به گفته CDC، بیش از چهار ساعت نشستن در یک پرواز تنگ، احتمال لخته شدن خون را در افراد در معرض خطر افزایش می‌دهد و کم‌آبی ناشی از نوشیدن الکل، این ریسک را حتی بالاتر می‌برد. پس بهتر است از نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی به هنگام پرواز دوری کنید.

چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم

۳. میوه خشک

شاید تعجب کنید اگر بدانید که یکی دیگر از چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم میوه خشک است! ممکن است قبل از سفرتان یک پاکت زردآلو خشک خریده باشید تا در طول پرواز بخورید؛ اما خوب است بدانید خوردن آن به خصوص اگر مبتلا به آسم هستید ایده خوبی نیست!

بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله Gastroenterology and Hepatology from Bed to Bench منتشر شده، میوه خشک می تواند حاوی سولفیت باشد و باعث حمله آسم شود. به گفته انجمن پزشکی هوافضا، سطوح پایین اکسیژن ممکن است مشکلات تنفسی را بدتر کند.

پس توصیه می‌کنیم اگر مبتلا به آسم و بیماری‌های تنفسی دیگر هستید، از خوردن میوه خشک به هنگام پرواز جداً بپرهیزید.

۴. قهوه

شاید باورتان نشود؛ اما از دیگر چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم، باید به قهوه اشاره کرد. گرچه قهوه یکی از نوشیدنی‌های محبوب دنیاست و ممکن است بخواهید قبل از پرواز یا حین آن قهوه بخورید؛ اما باید بدانید این فکر چندان ایده خوبی نیست.

چرا که یک فنجان قهوه ۴۷۵ میلی گرم کافئین دارد و دو ساعت بعد از پرواز، همسفرانتان را با چندین بار رفتن به دستشویی و بی‌قراری آزار خواهید داد.

همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ که در مجله Frontiers in Nutrition منتشر شد، نشان داد که شش میلی گرم کافئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن (۴۰۸ میلی گرم برای یک فرد ۱۵۰ پوندی) می‌تواند همچون یک ادرار آور عمل کند و منجر به از دست دادن مایعاتی مانند سدیم و پتاسیم شود.

کلینیک مایو هشدار می‌دهد که این حالت پس از خوردن کافئین می‌تواند منجر به علائمی مانند سردرد یا گرفتگی عضلات شود.

چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم

۵. بلو چیز

یکی دیگر از چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم یک نوع پنیر به نام بلو چیز است که در سالاد کاب در منوی هواپیما هم از آن استفاده می‌شود. خوردن این پنیر می‌تواند برای افرادی که به شیر حساسیت دارند مشکل‌ساز باشد.

 در واقع خیلی ایده خوبی نیست که در ارتفاع ۳۵۰۰۰ فوتی کشف کنید به این نوع پنیر حساسیت دارید. با وجود این که کابین تحت فشار است، اما این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که در ارتفاع ۶۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰ فوتی هستید.

طبق گفته انجمن پزشکی هوافضا، سطوح پایین اکسیژن در این ارتفاع به این معنی است که افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی در این حالت بسیار آسیب‌پذیر هستند.

به علاوه در شرایطی مجبورید به دلیل تکان‌های هواپیما در صندلی خود و دور از دستشویی باقی بمانید و در چنین حالتی ناراحتی‌های شکمی می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند.

۶. بادام زمینی و کره بادام زمینی

بادام زمینی و کره بادام زمینی هم در لیست چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم جای می‌گیرد. با این که بادام زمینی یک میان وعده مفید است، اما اگر مهماندار هواپیما اعلام کند که شخصی در هواپیما به آجیل حساسیت شدید دارد، نباید از آن استفاده کنید.

 از آنجایی که هواپیما درصدی از هوای کابین را بازیافت می‌کند، باز کردن کیسه آجیل می‌تواند فرد حساس را در معرض خطر قرار دهد. نحوه رسیدگی خطوط هوایی به این موضوع متفاوت است. پروتکل‌های رسیدگی به آلرژی در پروازهای مختلف به خط مشی‌های خطوط هوایی گوناگون بستگی دارد.

برای مثال، در خطوط هوایی جت بلو که یک منطقه حائل عاری از بوی آجیل در ردیف جلو و پشت سر مسافر آلرژیک ایجاد می‌کند، می‌توانید با خیال آسوده آجیلتان را بخورید و نگران دیگران نباشید.

چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم

۷. ساندویچ سالامی

از دیگر چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم باید به ساندویچ سالامی اشاره کرد. اگر سالامی ساندویچ محبوب شماست، بهتر است دفعه بعد که در فرودگاه هستید در مورد آن تجدید نظر کنید.

بر اساس مقاله مجله آمریکایی تغذیه بالینی، سالامی یک غذای پر هیستامین در نظر گرفته می‌شود و برای کسانی که به هیستامین حساس هستند، خوردن آن می‌تواند آلرژی بینی یا سینوزیت را تشدید کند و بلند کردن و فرود آمدن را به یک کابوس احتقانی تبدیل کند.

پس دفعه بعد در فرودگاه ساندویچ بوقلمون را به جای ساندویچ سالامی انتخاب کنید.

۸. آب شیر

آب شیر هم در لیست چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم جای می‌گیرد. گرچه خطوط هوایی آب آشامیدنی را در بطری‌ سرو می‌کنند، اما قهوه و چای هواپیماها با آب لوله‌کشی درست می‌شوند و به همین خاطر بهتر است از خوردن آنها بپرهیزید.

قانون آب آشامیدنی هواپیما در سال ۲۰۰۹ شرکت‌های هواپیمایی را ملزم می‌کند که سیستم‌های ترانزیت آب خود را حداقل هر پنج سال یک بار بازرسی کنند. که پنج سال زمان کمی نیست و احتمال خطا را بالا می‌برد.

همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ در مجله بین‌المللی تحقیقات محیطی و بهداشت عمومی نشان داد که آب در دو هواپیمای آزمایش شده حاوی باکتری‌هایی عامل بیماری بوده است. پس بعد از این، بطری آب خود را برای پر کردن بعد از عبور از گیت و قبل از سوار شدن به هواپیما به همراه داشته باشید.

چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم

۹. دانه های اسپرسوی شکلات تلخ

این مورد هم در لیست چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم قرار می‌گیرد. وقتی به کافئین فکر می‌کنیم، اغلب به یاد قهوه می‌افتیم، اما شکلات تلخ هم می‌تواند مقدار زیادی کافئین داشته باشد.

به گفته USDA، یک نوار ۳.۵ اونسی ۸۵ درصد کاکائو به تنهایی حدود ۸۰ میلی‌گرم کافئین دارد و دانه‌های اسپرسو با پوشش شکلات حاوی ۳۳۶ میلی‌گرم در هر وعده هستند. اگر تلاطم هواپیما شما را مضطرب می‌کند، بهتر است از خوردن این خوراکی پرهیز کنید.

۱۰. پاپکورن

شاید شگفت‌زده شوید اما یکی دیگر از چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم پاپ‌کورن است. تصور کنید هواپیمایی که سوارش هستید به یک چیز غیرمنتظره برخورد کند و شما در صندلی خود با کیسه پاپ‌کورن کره‌ای آماده تماشای فیلم باشید.

کیسه پرواز می‌کند و شما و هم‌سفرانتان را با دانه‌های ذرت بوداده می‌پوشاند. حتی اگر این سناریوی شرم‌آور هم اتفاق نیفتد انگشتان کره‌ای، خش‌خش باز کردن و خوردن پاپ‌کورن و بوی قوی و کره‌ای آن اطرافیانتان را دیوانه خواهد کرد.

علاوه بر این فیبر پاپ‌کورن منجر به نفخ می‌شود و بهتر است به جای آن از چیپس سالم استفاده کنید.

۱۱. نوشابه های گازدار

نوشابه‌های گازدار هم از دیگر چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم هستند. سطوح پایین اکسیژن می‌تواند پرواز را به ویژه برای افراد مبتلا به اختلالات ریوی سخت کند. مطالعه‌ای در مجله تنفسی اروپا نشان داد که ۱۸ درصد از مسافران مبتلا به بیماری ریوی حداقل در حین پرواز دچار ناراحتی تنفسی خفیف بودند.

بدتر از آن، انبساط گاز در ارتفاعات بالا می‌تواند فشار روی ریه‌های شما را افزایش دهد. انجمن پزشکی هوافضا توصیه می‌کند در حین پرواز از نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار خودداری کنید، چرا که می‌تواند تشکیل گاز را افزایش داده و تنفس را به خطر بیندازد.

 به جای آن آب بنوشید تا هیدراته باقی بمانید و تولید گاز را کاهش دهید.

چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم

جمع بندی

در این مقاله از سفرهای پایتخت به معرفی ۱۱ مورد از چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم پرداختیم. این بار که سوار هواپیما شدید و به فکر خوردن خوراکی افتادید این لیست را در ذهن داشته باشید.

سؤالات متداول

چه چیزهایی نباید در هواپیما بخوریم؟

چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم شامل مواردی همچون بادام زمینی و کره آن، ساندویچ سالامی و نوشیدنی الکلی و قهوه می‌شود.

چرا بعضی خوراکی ها را نباید در هواپیما خورد؟

استفاده از بعضی از این خوراکی‌ها خطراتی برای ما و اطرافیانمان ایجاد می‌کند و یا موجب آزار هم‌سفرانمان می‌شود.

آیا همه پروازها قوانین مشابهی در رابطه با چیزهایی که نباید در هواپیما بخوریم دارند؟

خیر. شرکت‌های هواپیمایی مختلف ممکن است پروتکل‌های متفاوتی برای هرکدام از این خوراکی‌ها داشته باشند.

تور های ویژه