آشنایی با باغ پرندگان تهران

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 فروردین ، 1403 5 دقیقه

پرندگان یکی از زیباترین موجودات جهان هستند. در صورتی که بخواهید گونه‌های مختلفی از این موجودات زیبا را یکجا تماشا کنید می‌توانید به باغ پرندگان تهران سر بزنید. این باغ یکی از زیباترین باغ‌های موضوعی ایران است و بیش از ۱۶۸ گونه پرنده در آن نگهداری می‌شود. در ادامه با باغ پرندگان تهران بیشتر آشنا می‌شویم.

معرفی باغ پرندگان تهران

در ابتدای معرفی باغ پرندگان تهران باید به این نکته اشاره کنیم که این باغ بزرگ‌ترین و کامل‌ترین باغ پرندگان کشورمان محسوب می‌شود. این باغ با وسعت ۲۳ هکتار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ در دو فاز راه‌اندازی شد. در فاز اول باغ پرندگان تهران با نام «دشتچر»، پرندگانی که توانایی پرواز ندارند و پرندگان در قفس نگهداری می‌شوند. فاز دوم این باغ با نام «آچر» هم زیستگاه پرندگان دارای توانایی پرواز است. باغ پرندگان تهران در جنگل لویزان قرار دارد و بیش از ۶۵۰۰ پرنده مختلف در آن زندگی می‌کنند.

ورودی این باغ دقیقاً در بالاترین قسمت باغ و مشرف به بقیه نقاط قرار دارد. در این قسمت طوطی‌های سخنگو و پرندگانی مانند کبوتر، کلاغ و فنچ به بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گویند. این بخش متعلق به فاز آخر باغ است که در آن هیچ حصاری بین گردشگران و پرندگان وجود ندارد. تورها و قفس‌های این قسمت در اندازه‌های بسیار بزرگ ساخته شده‌اند و پرندگان به راحتی می‌توانند در محدوده‌های مشخص پرواز کنند.

در قسمت شمالی باغ پرندگان تهران، قفس بزرگی برای نگهداری گونه‌های عقاب ساخته شده است. همچنین در این بخش قفس‌های کوچکی وجود دارد که پرندگانی مانند لاشخورها، جغدها و شاهین‌ها در آن‌ها زندگی می‌کنند. قسمت میانی باغ پرندگان تهران هم به فلامینگوها، قرقاول‌ها و پلیکان‌ها تعلق دارد و قسمت جنوبی این باغ زیستگاه پرندگانی مانند اردک، قو و غاز است.

در قسمت شمال غربی (محدوده خیابان کوهستان) باغ پرندگان تهران، یک کبوترخانه به سبک کبوترخانه‌های دوران صفوی با مساحت ۱۴۰ مترمربع و ارتفاع ۱۸ متر ساخته شده است که از لحاظ وسعت دومین نمونه در کشورمان محسوب می‌شود.

از دیگر بخش‌های جذاب این باغ می‌توان به برکه‌ها، آبشارها، درختان پهن‌برگ و سوزنی و گل‌های مختلفی اشاره کرد که در فصل‌های مختلف در باغ پرندگان تهران کاشته می‌شوند. همچنین گونه‌های گیاهی این باغ شامل گونه‌های جنگل لویزان هستند.

بخش‌ های تخصصی باغ پرندگان تهران

باغ پرندگان چند بخش تخصصی بسیار جذاب دارد که در آن‌ها تحقیقات علمی روی پرندگان انجام می‌شود. بخش‌های تخصصی باغ پرندگان تهران عبارت‌اند از:

  • واحد تکثیر: در این واحد شرایط و امکانات لازم برای تخم‌گذاری پرندگان و نگهداری از جوجه‌ها فراهم می‌شود و جوجه‌ها پس از رسیدن به شرایط مناسب، به زیستگاه اصلی منتقل می‌شوند.
  • واحد کلینیک و بهداشت: در این بخش دامپزشک‌های بسیار حرفه‌ای و باتجربه وظیفه درمان، مراقبت و واکسیناسیون پرندگان را بر عهده دارند.
  • واحد قرنطینه: افراد در صورت تمایل می‌توانند پرندگان خود را به باغ پرندگان تهران اهدا کنند. پرندگان اهدا شده ابتدا در واحد قرنطینه این مجموعه نگهداری می‌شوند و پس از بررسی دقیق و اطمینان از سلامت آن‌ها، این پرندگان به باغ منتقل می‌شوند.
  • واحد تاکسیدرمی: در این واحد پرندگانی که در حال از بین رفتن هستند تاکسیدرمی می‌شوند.

معماری باغ پرندگان تهران

معماری باغ پرندگان تهران باعث متمایز شدن این مجموعه از نمونه‌های مشابه شده است. محوطه این باغ پر از مسیرهای زیبایی است که با درختان و گل‌های زیبا محصور شده‌اند. در بخش‌های مختلف باغ پرندگان سایه‌بان‌هایی از جنس چوب، نی و پوشال وجود دارند که بازدیدکنندگان را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه می‌دارند. همچنین مواردی دیگری مانند آلاچیق‌های چوبی، نیمکت‌های چوبی، تابلوهای راهنمای طرح چوب با خط نستعلیق، آبشارهای کوچک، برکه‌ها و پل‌های چوبی به زیباترین شکل در باغ پرندگان طراحی شده‌اند.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های معماری این باغ، وجود بزرگ‌ترین سازه مسقف کابلی جهان در باغ پرندگان تهران است. این سازه دارای ۱۲ ستون اصلی و ۶۸ ستون پیرامونی است و ۲۵۰۰ تن وزن دارد. در ساخت این سازه از ۷۰ کیلومتر کابل وارد شده از کشور ایتالیا استفاده شده است. طراحی و اجرای سازه‌های کششی و کابلی سقف باغ پرندگان تهران توسط شرکت سازه‌های پارچه‌ای دیبا انجام شده است. این شرکت برای سازه‌های فولادی خود در حوزه سازه‌های خاص موفق به دریافت جایزه شده و از دیگر پروژه‌های موفق این مجموعه می‌توان به پل طبیعت اشاره کرد.باغ پرندگان تهران

انواع گونه‌ های باغ پرندگان 

انواع گونه‌های این باغ شامل ۱۶۸ گونه پرنده است. در این باغ زیبا می‌توان گونه‌های مختلفی مانند ماکیان، طوطی‌سانان، کبوترسانان، گنجشک‌سانان و پرندگان شکاری را مشاهده کرد.

از زیباترین پرندگان ساکن در این  باغ  می‌توان به غاز سینه سرخ، اردک تاجدار، فلامینگو یا مرغ آتشی، حواصیل خاکستری، کاسکو و کاسکو تیمنه، پلیکان خاکستری، باکلان معمولی، قمری هندی یا فاخته نقطه‌دار، آنقوت بهشتی، غاز نوک فسفری یا کیپ برن، قمری راه‌راه، اردک فیلگوش گونه سفید، قرقاول ریوز، قمری تامبوری، اردک سوت زن صورت سفید، شترمرغ استرالیایی، قمری الماسی، غاز کانادایی، شترمرغ آفریقایی، طوطی ناندی یا پاراکیت ناندی، اردک سیاه کاکل، طوطی لری قرمز، کانور گونه سبز، یاکریم، اردک سرحنایی یا گیلار قهوه‌ای، اردک ملاقه‌ای، تنجه یا عروس مرغابی، اردک خوتکا، غاز آفریقایی، غاز لیندا، اردک پنگوئنی، قوی سیاه، عقاب امپریال، جغد، کرکس، قرقی، مرغ و خروس، کبک و بوتیمار بزرگ اشاره کرد.

امکانات و تفریحات رفاهی 

امکانات و تفریحات رفاهی این باغ  باعث شده بازدیدکنندگان اوقات خوشی را در این مجموعه جذاب تجربه کنند. در این باغ امکان گرفتن عکس با پرندگان و نوازش این موجودات زیبا وجود دارد. همچنین دراین مکان، افرادی مسئول حفظ امنیت و راهنمایی بازدیدکنندگان هستند و بازدیدکنندگان می‌توانند با خیالی آسوده پرنده‌های شکاری و خطرناک را تماشا کنند. از دیگر امکانات و تفریحات این باغ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلاچیق و نیمکت در بخش‌های مختلف باغ
  • رستوران، کافه، کافه کتاب و بوفه
  • پارکینگ در ضلع شمالی خیابان کوهستان
  • نمازخانه، سرویس بهداشتی
  • ماشین برقی و درشکه برای افراد کم‌توان و سالمندان
  • زمین بازی و کارگاه نقاشی مخصوص کودکان
  • کلینیک تخصصی مخصوص پرندگان، فروشگاه اینترنتی انواع دارو، ویتامین و غذای مخصوص پرندگان

باغ پرندگان تهران

نکات بازدید از باغ 

اگر قصد دارید از این باغ  بازدید کنند رعایت برخی نکات باعث می‌شود لحظات بی‌دغدغه‌ای را در این مجموعه تجربه کنید. نکات بازدید از باغ‌پرندگان تهران شامل موارد زیر هستند:

  • در زمان بازدید از کفش راحت استفاده کنید.
  • به پرندگان غذا ندهید.
  • مواد آتش‌زا همراه نداشته باشید.
  • با توجه به گستردگی محوطه باغ پرندگان تهران، هنگام بازدید از این مجموعه حتماً مراقب فرزندان خود باشید.

باغ پرندگان تهران کجاست؟

باغ پرندگان تهران کجاست و چگونه می‌توان به این مجموعه دسترسی پیدا کرد؟ این باغ در گوشه‌ای از پارک جنگلی لویزان(شمال شرقی تهران) قرار دارد. برای رسیدن به این باغ می‌توانید از دو مسیر زیر استفاده کنید:

آدرس اول: خیابان هنگام، خیابان استقلال، خیابان کوهستان، مجموعه باغ پرندگان تهران

آدرس دوم: بزرگراه بابایی، خروجی شهرک امید (باغ پرندگان)، خیابان کوهستان، مجموعه باغ پرندگان تهران

شماره تماس باغ پرندگان تهران: ۷۷۰۷۵۲۱۴ و ۷۷۰۷۵۲۱۰

ساعت کاری باغ پرندگان تهران: همه روزه از ۹ صبح تا ۸ شب

همچنین دسترسی به این باغ با مترو امکان‌پذیر است. در صورتی که بخواهید با مترو به این مجموعه بروید باید در ایستگاه متروی علم و صنعت یا ایستگاه شهید باقری از قطار پیاده شده و تاکسی بگیرید و خودتان را به خیابان کوهستان برسانید. علاوه بر این ایستگاه‌ها، می‌توانید در ایستگاه مترو نوبنیاد هم از قطار پیاده شوید و با تاکسی‌های شهرک امید به باغ پرندگان دسترسی پیدا کنید.

جمع‌بندی 

همان‌طور که گفته شد باغ پرندگان تهران بزرگ‌ترین و زیباترین باغ پرندگان ایران است. در این مجموعه می‌توان گونه‌های مختلف پرندگان را مشاهده کرد. همچنین در این باغ امکانات تفریحی و رفاهی زیادی برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است و علاقه‌مندان می‌توانند لحظات بسیار لذت‌بخشی را در این مجموعه سپری کنند. در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که امکان خرید پرنده از این مجموعه وجود ندارد و فقط بازدیدکنندگان در صورت تمایل می‌توانند پرندگان خود را به این باغ اهدا کنند.

تور های ویژه