شهر خواجه آذربایجان شرقی

پربازدیدترین ها

گردشگری 23 مهر ، 1403 5 دقیقه
شهر خواجه آذربایجان شرقی

شهر خواجه در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر تبریز، یکی از بهترین و زیباترین مقاصد ایران گردی برای عاشقان طبیعت است. اگر دوست دارید تا در سفر خود از طبیعت آرامش گرفته، انرژی مثبت مردمی مهمان نواز و بی حاشیه را تجربه کرده، رشته‌های محلی خوشمزه خریداری کرده و شانس دیدن حیوانات کمیاب را داشته باشید، شهر خواجه آذربایجان شرقی بهترین گزینه برای شماست. این شهر علاوه بر داشتن سوغاتی‌های زیبا، غذاهای خوشمزه و پوشش گیاهی و جانوری کمیاب، دارای دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری متعددی هم هست. یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی یعنی کوه‌های رنگی (آلاداغلار) در این شهر قرار دارند. اگر دوست دارید تا بیشتر با این شهر زیبا آشنا شوید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به هیچ عنوان از دست ندهید.

شهر خواجه کجاست؟

شهر خواجه در استان آذربایجان شرقی، ۲۵ کیلومتری شهر تبریز و در شهرستانی به نام هریس قررا دارد. این شهر زیبا یکی از شهرهای توریستی و دیدنی‌های استان آذربایجان شرقی محسوب شده و هر ساله مسافران زیادی به آن سر می‌کنند. برای دسترسی به شهر خواجه، با توجه به شهر مبدأ خود، می‌توانید به سمت جاده تبریز به اهر رفته و در ۲۵ کیلومتری تبریز به این شهر خواهید رسید. امکان سفر به شهر خواجه با اتوبوس‌های بین شهری هم وجود دارد.

شهر خواجه آذربایجان شرقی

فرهنگ مردم شهر خواجه

زبان مردم شهر خواجه ترکی آذربایجانی بوده و از یک گویش مخصوص محلی به نام خوجا استفاده می‌کنند. اکثریت مردم بومی این شهر مسلمان بوده و در رسم و رسومات و آداب دیرینه آن‌ها می‌توان رسم و رسومات مسلمانان مانند مراسم‌های عزاداری، سینه زنی و بسیاری مراسم‌های این چنینی را مشاهده کرد. در گذشته مراسم‌های دیگری مانند حرکت شتر با کجاوه، نخل گردانی و علم گردانی را می‌توانستید در شهر خواجه مشاهده کنید. اما امروزه انجام رسومات این چنینی کمتر شده و بیشتر مردم به سبک باقی شهرهای امروزی مراسم‌های مذهبی را برگزار می‌کنند. مردم شهر خواجه هم مانند بسیاری از دیگر شهرهای کوچک ایران بسیار خونگرم و مهمان نواز بوده و با توریست‌ها برخورد خوبی دارند.

سوغات شهر خواجه چیست؟

مانند بسیاری از دیگر شهرهای سنتی ایران، مردم شهر خواجه آذربایجان شرقی هم به کارهایی مانند کشاورزی، قالیبافی و ساخت صنایع دستی مشغول هستند. به همین دلیل هم بیشتر سوغات محلی شهر خواجه متشکل از محصولات این چنینی می‌شوند. می‌توانید هنگام سفر به این شهر، از مردم محلی صنایعی مانند قالی، گلیم، چادر شب، سفال و سرامیک‌های تزیین شده و دست ساز را تهیه کنید. همچنین در این شهر می‌توانید انواع میوه‌های خشک و خشکبار را هم به عنوان سوغاتی برای خود یا عزیزان خود تهیه کنید. یکی دیگر از محبوب‌ترین سوغاتی‌های شهر خواجه، رشته‌های محلی دست ساز هستند که می‌توانید از آن‌ها برای طبخ غذا استفاده کنید.

شهر خواجه آذربایجان شرقی

غذاهای سنتی شهر خواجه کدام اند؟

غذاهای سنتی شهر خواجه خیلی در دسته بندی جداگانه‌ای قرار نگرفته و بیشتر آن‌ها همان غذاهای سنتی سایر شهرهای استان آذربایجان شرقی هستند. در صورتی که به شهر خواجه سفر کرده‌اید و می‌خواهید غذاهای سنتی مردم محلی و بومی را امتحان کنید، پیشنهاد می‌کنیم که به سراغ غذاهای معروف آذربایجان شرقی بروید. برخی از معروف‌ترین این غذاها شامل قورما شورباسی، دلمه برگ مو، دلمه کلم، هندوانه دیم، فطیر و بسیاری غذاهای سنتی و محلی بیشتر است. اگر دوست دارید در سفر خود از شیرینی‌های محلی شهر خواجه هم نوش جان کنید، توصیه می‌کنیم که حتماً به سراغ شیرینی آش، شیرینی قطاب، شیرینی گوگول و نان‌های محلی شیرینی که در خانه تهیه می‌شوند بروید.

پوشش گیاهی و جانوری شهر خواجه

شهر خواجه آذربایجان شرقی در دلتای رودخانه تلخه رود و در مسیر جاده‌ای قرار دارد. در این منطقه درختان و گیاهان خودروی بسیاری وجود داشته که کمیاب نبوده و در بسیاری از دیگر شهرهای ایران هم پیدا می‌شوند. کشاورزی یکی از مشاغل اصلی مردم شهر خواجه بوده و محصولاتی که می‌کارند شامل هندوانه، گندم و جو می‌شوند. به دیل داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب و شرایط محیطی سازگار، در این منطقه گیاهان دارویی بسیاری هم به صورت خودرو رشد می‌کند. بخشی از منطقه ارسباران هم در شهر خواجه قرار داشته و به همین دلیل می‌توان گفت که پوشش جانوری آن هم بسیار غنی و گسترده است. می‌توانید در این منطقه انواعی از گونه‌های جانوری در حال خطر یا کمیاب را مشاهده کنید.

کوه های رنگی

دیدنی های شهر خواجه

شهر خواجه علاوه بر داشتن پوشش گیاهی و جانوری گسترده، غذاهای خوشمزه و مردمی ساده و مهمان نواز، دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری بسیاری هم دارد. در سفر خود به این شهر زیبای استان آذربایجان شرقی، می‌توانید به راحتی به این جاذبه‌های گردشگری سری زده و از دیدن آن‌ها لذت ببرید. برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های شهر خواجه شامل مسجد جامع خواجه، مسجد صاحب‌الزمان، میدان کوهول آراسی، مزارع خواجه محمد خوشنام، آلاداغ لار، حمام تاریخی سرای، کاروان‌سرای گوی درق، چشمه آب معدنی دیبکلو، قلعه قلعه لر، پل‌های تاریخی و معدن نمک می‌شوند.

آلاداغ لار (کوه های رنگی)

یکی از معروف‌ترین و زیباترین دیدنی‌های شهر خواجه، کوه‌های رنگی یا به زبان ترکی آلاداغ لار هستند. روی این کوه‌های باستانی مواد معدنی مختلفی وجود داشته که طی ده‌ها میلیون سال تغییر رنگ داده، اکسید شده و به رنگ‌های مختلف درآمده‌اند. این تغییر شیمیایی هم باعث شده تا این رشت کوه‌ها به وسعت ۷۰ متر، منظره زیبایی را به وجود آورده و تبدیل به یکی از دیدنی‌ترین جاهای ایران شوند.

آلاداغ لار

بهترین زمان سفر به شهر خواجه

شهر خواجه در نزدیکی تبریز قرار داشته و آب و هوایی مشابه با این شهر و سایر شهرهای اطراف دارد. بنابراین می‌توان گفت که تابستان‌های شهر خواجه بهترین آب و هوا را دارند. بسیاری از مسافرانی که قصد بازدید از شهر زیبای خواجه را داشته باشند و بخواهند که از طبیعت زیبای آن لذت ببرند، ترجیح می‌دهند که در فصل تابستان به این شهر سفر کنند. اما اگر سرمای هوا شما را اذیت نمی‌کند و به دنبال یک سفر مقرون به صرفه و دور از شلوغی و ازدحام هستید، توصیه می‌کنیم که در فصل‌های پاییز و زمستان به شهر خواجه سفر کنید. در این فصل‌ها آب و هوای شهر بسیار سرد است، اما تعداد مسافران کمتر و قیمت‌ها هم پایین‌تر هستند.

ایران گردی با سفرهای پایتخت

شهر خواجه در استان آذربایجان شرقی و در نزدیکی شهر تبریز، یکی از زیباترین شهرهای سنتی ایران با طبیعتی بکر و آرامش بخش است. مردم این شهر مردمی خونگرم و مهمان نواز بوده که روش‌های زندگی سنتی خود را حفظ کرده و بیشتر آن‌ها به مشاغلی مانند قالی بافی، کشاورزی و پخت رشته‌های محلی مشغول هستند. برخی از زیباترین دیدنی‌های آذربایجان شرقی از جمله آلاداغ لار یا کوه‌های رنگی هم در این شهر زیبا قرار دارند. اگر به دنبال زیباترین مقاصد برای سفرهای تابستانی هستید و می‌خواهید تا از گرمای تابستان فرار کرده و به یک منطقه خوش و آب هوا بروید، شهر خواجه بهترین گزینه ممکن برای شماست. برای آشنایی بیشتر با شهرها و روستاهای ایران و شروع ایرانگردی، سری به سایر مطالب سفرهای پایتخت هم بزنید.

آلاداغ لار

سؤالات متداول

شهر خواجه کجاست؟

شهر خواجه یکی از دیدنی‌ترین شهرهای استان آذربایجان شرقی در نزدیکی شهر تبریز است.

بهترین زمان سفر به شهر خواجه کی است؟

آب و هوای شهر خواجه در تابستان خنک و متعادل بوده و به همین دلیل هم بیشتر مسافران برای لذت بردن از طبیعت، در فصل تابستان به این منطقه سفر می‌کنند. اما برای داشتن سفری ارزان می‌توانید فصل پاییز را انتخاب کنید.

دیدنی های شهر خواجه کدام اند؟

دیدنی‌های شهر خواجه شامل کوه‌های رنگی آلاداغلار، میدان کوهول آراسی، مزارع خواجه محمد خوشنام و بسیاری دیدنی‌های دیگر می‌شوند.

تور های ویژه