مکان های مناسب پرنده نگری در ایران

پربازدیدترین ها

گردشگری 23 مهر ، 1403 5 دقیقه
پرنده نگری

پرنده نگری یکی از آرامش‌بخش‌ترین و بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در طبیعت ایران تجربه کنید. در ایران مکان‌ها و تالاب‌های بسیاری وجود داشته که می‌توانید در فصل‌های خاص با خانواده و فرزندان خود به آن جا رفته و از دیدن پرنده‌های مهاجری که به این مکان‌ها آمده‌اند لذت ببرید. پرنده نگری نه تنها یک تفریح لذت بخش و آرام است، بلکه می‌تواند به شناخت بهتر کودکان و نوجوانان از پرنده‌ها و طبیعت هم کمک کند. اگر شما هم دوست دارید تا با بهترین مکان‌های پرنده نگری در ایران آشنا شوید و این سؤال برایتان به وجود آمده است که کجا بریم؟ ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به هیچ عنوان از دست ندهید.

پرنده نگری در تالاب میانکاله

یکی از نزدیک‌ترین مکان‌های پرنده نگری به تهران، تالاب میانکاله در استان مازندران است. تالاب میانکاله یکی از مهم‌ترین تالاب‌های کشور و زیستگاهی حیاتی برای بسیاری از گونه‌های مختلف پرندگان و آبزیان است. در فصل بهار و تابستان می‌توانید به همراه خانواده به این تالاب آمده و از طبیعت زیبا و آب و هوای تمیز آن لذت ببرید. اما در فصل پاییز و زمستان، پرندگان مهاجر مختلفی از جمله فلامینگو، قوی کوچک، اردک سر سفید، سنقر تالابی، پلیکان سفید و خاکستری، کاکایی، پرستو، قرقاول، چنگر معمولی و بسیاری پرندگان دیگر به این تالاب سفر کرده و بازدید کنندگان می‌توانند از تماشای آن‌ها لذت ببرند. علاوه بر پرندگان، تالاب میانکاله پناهگاه و محل تخم ریزی انواع مختلفی از آبزیان کمیاب و ارزشمند هم است. در نظر داشته باشید که این تالاب از جمله مناطق محافظت شده ایران بوده و شکار یا ماهیگیری در آن ممنوع است.

فلامینگو

پرنده نگری در دریاچه کوه گل سی سخت

یکی دیگر از زیباترین مکان‌های پرنده نگری در ایران، در استان کهگیلویه و بویراحمد، در شمال شرقی شهر سی سخت قرار دارد. این  منطقه با نام منطقه کوه گل شناخته شده و دریاچه‌ای ۱۵ متری دارد که زیستگاه مناسبی را برای مهاجرت پرندگان فراهم کرده است. اگر به پرنده نگری در تابستان علاقه داشته باشید، این چشمه یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای شما خواهد بود. از جمله پرندگانی که در دریاچه کوه گل سی سخت مشاهده می‌شود می‌توان به درنا، لک‌لک، خروس کولی، مرغابی، اردک کله سبز، چنگر، حواصیل و بسیاری پرندگان دیگر اشاره کرد. در تابستان این منطقه زیبایی خاصی داشته و پرندگان لذت سفر به آن را چندین برابر می‌کنند.

پرنده نگری در خلیج گواتر

خلیج گواتر یکی از تالاب‌های بین‌المللی ایران در استان سیستان و بلوچستان است. این تالاب ارزش زیست محیطی بسیار بالایی داشته و یکی از تالاب‌هایی است که در سال ۱۳۷۸ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید. علاوه بر اهمیت زیست محیطی بالای خلیج گواتر، این تالاب از نظر جذب گردشگری و درآمد زایی برای منطقه هم ارزش بسیاری داشته و هر ساله تعداد زیادی مسافر را جذب خود می‌کند. یکی تفریحات اصلی که هر ساله در فصل پاییز و زمستان این مکان را به یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های گردشگری می‌کند، پرنده نگری در خلیج گواتر است. همه ساله از اواسط فصل پاییز، مهاجرت پرنده‌هایی مانند پلیکان خاکستری، گیلان‌شاه خال‌دار و گونه‌ای پرستوی دریایی  توک زرد به این تالاب شروع می‌شود. علاوه بر امکانات گردشگری و تفریحی متعدد در خلیج گواتر، راهنماهایی برای آشنایی بهتر و بیشتر با پرندگان هم ارائه می‌شود.

پرنده نگری

پرنده نگری در تالاب هشیلان

تالاب هشیلان یکی از زیباترین تالاب‌های کرمانشاه و یکی از بهترین مکان‌های پرنده نگری در ایران است. هر ساله از آبان ماه مهاجرت انواعی از پرنده‌های کمیاب و دیدنی به این تالاب شروع می‌شود. تنوع زیستی بسیاری در این تالاب مشاهده شده و افراد می‌توانند با توجه به زمان بازدید خود، از پرندگانی مانند زردپره مزرعه، دلیجه معمولی، کشیم کوچک، جغد، طرقه کبود، چکاوک کاکلی، چنگر نوک سرخ و معمولی و بسیاری گونه‌های پرنده دیگر دیدن کنند. سایت پرنده نگری تالاب هشیلان هم به بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد تا در بهترین شرایط و بدون ایجاد مزاحمت برای پرنده‌ها آن‌ها را تماشا کنند.

پرنده نگری در تالاب انزلی

تالاب انزلی هم یکی دیگر از بهترین و زیباترین تالاب‌های ایران برای پرنده نگری است. اگر دوست دارید در فصل‌های مختلف سال برای پرنده نگری بروید، باید بگوییم که تقریباً در هر فصلی می‌توانید انواعی از پرنده را در این تالاب مشاهده کنید. اکوسیستم و پوشش گیاهی این تالاب یک محیط ایده‌آل و زیستگاهی عالی برای بسیاری از پرنده‌ها به وجود آورده است. به همین دلیل هم این تالاب در طول سال میزبان بیش از ۱۵۰ نوع پرنده مهاجر است. برخی از انواع پرنده‌هایی که در تالاب انزلی سفر می‌کنند شامل چنگر، خوتکا، مرغابی، قو، فلامینگو، غاز و بسیاری از دیگر انواع پرنده‌ها از کشورهای اروپایی و کشورهای دیگر می‌شوند. مهاجرت این پرنده‌های دوست داشتنی تقریباً از شهریور ماه با ورود خوتکا آغاز شده و هر چه هوا سردتر می‌شود، انواع دیگری از پرنده‌ها هم به این تالاب می‌آیند.

قو

پرنده نگری در تالاب هورالعظیم

اگر می‌خواهید برای پرنده نگری به استان خوزستان بروید، تالاب هورالعظیم یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شماست. این تالاب هم با داشتن پوشش گیاهی و اکوسیستم مناسب، زیستگاه خوبی را برای پرنده‌های بسیاری فراهم کرده و هر ساله تعداد زیادی پرنده‌های مهاجر به این تالاب زیبا می‌آیند. در این تالاب بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نوع پرنده مشاهده شده که برخی از آن‌ها شامل خوتکا، اردک سبز، عقاب، شاهین، چنگر، اگرت، حواصیل، چکاوک، چشم سفید و دیگر پرنده‌های کمیاب و زیبا می‌شوند. زیرساخت‌ها و امکانات بسیاری برای این تالاب در نظر گرفته شده است و علاوه بر این که بسیاری از افراد به همراه خانواده خود برای تماشای پرندگان به این مکان می‌آیند، تعداد زیادی از تورهای پرنده نگری هم در تالاب هورالعظیم برگزار می‌شوند. بهترین زمان پرنده نگری در تالاب هورالعظیم، فصل پاییز یا زمستان است.

پرنده نگری در دریاچه شورابیل

یکی دیگر از دریاچه‌ها و تالاب‌های زیبای ایران که هر ساله پذیرای انواعی از پرنده‌های مهاجر می‌شود، دریاچه شورابیل اردبیل است. در این دریاچه زیبا می‌توانید به همراه خانواده، دوستان یا حتی تورهای پرنده نگری سفر کرده و از دیدن پرندگانی مانند انواع اردک‌ها، پلیکان‌های خاکستری، مرغابی‌ها، لک‌لک‌ها، غازها، خوتکا، چنگر، حواصیل، آنگوت و بسیاری پرندگان دیگر لذت ببرید. در فصل پاییز می‌توانید بهترین تجربه پرنده نگری در دریاچه شورابیل اردبیل را داشته باشید.

پرنده نگری

طبیعت گردی در ایران با سفرهای پایتخت

طبیعت گردی یکی از لذت‌بخش‌ترین و بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در سفرهای خانوادگی یا دوستانه خود داشته باشید. پرنده نگری هم یکی از آرامش‌بخش‌ترین و آموزنده‌ترین تفریحات طبیعت گردی است. بهتر است که پیش از سفر برای تماشای پرندگان در نقاط مختلف ایران، ابتدا با اصول پرنده نگری آشنایی کامل پیدا کرده باشید. در نظر داشته باشید که این مکان‌ها زیستگاه پرندگان بوده و هر گونه آسیب به این محیط، آسیب به لانه پرندگان و همچنین شکار آن‌ها، می‌تواند به اکوسیستم آسیب جدی وارد کند. متأسفانه در چند دهه اخیر به دلیل کم توجهی مردم و مسئولین، این تالاب‌ها  دیگر به اندازه گذشته برای مهاجرت پرندگان امن نبوده‌اند. اگر دوست دارید تا با نکات مهم گردش در طبیعت آشنا شده، درباره مکان‌های گردشگری طبیعی ایران اطلاعات بیشتری پیدا کرده و ایران گردی را شروع کنید، سایر مطالب سفرهای پایتخت را به هیچ عنوان از دست ندهید.

سؤالات متداول

بهترین مکان پرنده نگری در شمال کجاست؟

بهترین مکان پرنده نگری در شمال کشور تالاب میانکاله در مازندران و تالاب انزلی هستند.

بهترین مکان پرنده نگری در جنوب کجاست؟

از جمله بهترین مکان‌های پرنده نگری در جنوب کشور می‌توان به خلیج گواتر و تالاب هورالعظیم اشاره کرد.

بهترین مکان پرنده نگری تهران کجاست؟

یکی از بهترین مکان‌های پرنده نگری در تهران برای پایتخت نشینان، دریاچه چیتگر است.

بهترین فصل پرنده نگری چه زمانی است؟

بیشتر پرنده‌های مهاجر در فصل پاییز و زمستان به تالاب‌های کشور وارد می‌شوند.

تور های ویژه