آشنایی با آبشار شاهان دشت

پربازدیدترین ها

گردشگری 30 مهر ، 1403 6 دقیقه

۰۹آبشارها در میان جاذبه های طبیعی ایران جایگاه ویژه‌ای داشته و طرف‌داران خاص خود را دارند. یک جاذبه کاملاً طبیعی که در کنار طراوت و شادابی که به طبیعت و محیط اطرافش می‌بخشد، برای شهرنشین‌ها هم جذاب و دوست‌داشتنی است. ما امروز در کنار شما سفری به ارتفاعات هم‌جوار روستای شاهان دشت و بازدیدی از آبشار این منطقه خواهیم داشت. این آبشار در استان مازندران یکی جذاب‌ترین و بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی است که بزرگ‌ترین آبشار این استان هم به‌حساب می‌آید.

آبشار شاهان دشت، بزرگ ترین آبشار مازندران

آبشار شاهان دشت از ارتفاع تقریبی ۵۱ متر فرو می‌ریزد و سبزی طبیعت و رونق محیط اطرافش را بر عهده دارد. این آبشار در اصل از ۸ آبشار درست شده که آبشار ابتدایی و اولی آن طولی ۱۵ متری دارد و آبشار دوم هم با طول تقریبی ۳۰ متر، به محیط اطراف خود زیبایی و چشم نوازی بخشیده‌اند.

آبشار سوم، آبشار چهارم و آبشار پنجم هر سه از سه پل قرار گرفته پشت سر یکدیگر تشکیل شده‌اند که در انتها با هم از ارتفاع به پایین فرو می‌ریزند. جالب است بدانید که در کل طول آبشارهای شاهان دشت سوم، چهارم و پنجم تقریباً چیزی در حدود ۴۰ متر است.

آبشار ششم در این منطقه از زیباترین و منحصربه‌فردترین آبشارها محسوب می‌شود. طولی ۲۵ متری داشته و بعد از عبور از آن به آبشار هفتم می‌رسید. این آبشار هم طولی ۲۰ متری دارد که در آخر به آبشار هشتم با طول ۳۵ متر منتهی می‌شود. به طور کل از بالای آبشار هفتم ۵۵ فرود آب انجام می‌شود که در پی آن شما با بی‌نظیرترین، خاص‌ترین و بکرترین مناظر طبیعت در دماوند روبرو هستید.

آبشار شاهان دشت

مسیر دسترسی به آبشار شاهان دشت

گفتیم آبشار شاهان دشت از زیبایی‌های مازندران است که در لاریجان قرار گرفته است. این آبشار در فاصله کوتاهی از روستایی با همین نام واقع شده است که در اصل از جاده هراز فقط ۹۶ کیلومتر داشته فاصله دارد. به همین دلیل دسترسی از این جاده به آن به‌راحتی انجام می‌شود. به عبارتی وقتی از جاده هراز وارد این منطقه می‌شوید، مناظر زیبای آبشار را از همان ابتدا می‌توانید مشاهده کنید.

برای رسیدن به آبشار شاهان دشت در مقابل شما ۲ مسیر وجود دارد.

  • مسیر اول از سمت جاده هراز است که قبل از رسیدن به شنگلده، وارد جاده روستایی شاهان دشت می‌شوید. اتومبیل خود را در کنار رودخانه پارک می‌کنید و از آن نقطه تا مکانی که به آبشارها می‌رسد، مسافتی ۴۵ دقیقه‌ای را پیاده طی می‌کنید.
  • مسیر دوم باز مجدداً از جاده هراز شروع می‌شود و قبل از شنگلده شما را به یک پل روستایی با نام وانا می‌رساند که باید از آن عبور کنید. سپس وارد جاده روستای شاهان دشت می‌شوید و در پارکینگ قرار گرفته در مقالتان خودروی خود را پارک می‌کنید. محل پارک خودرو تا محلی که آبشار در آن واقع شده ۱۵ دقیقه پیاده‌روی دارد که یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مسیرها را در مقابل چشمان شما به نمایش در می‌آورد.

جاذبه ‌ها و دیدنی ‌های اطراف آبشار شاهان دشت

طبیعت شاهان دشت جاذبه‌های متفاوت، دیدنی و بی‌نظیری دارد. در ادامه گشتی کوتاه در میان این جاذبه‌های خواهیم داشت.

  • اول از همه در قسمت بالای این آبشار به راحتی می‌توانید “قلعه ملک بهمن” را که به قلعه “ملکه قلاع” هم شهرت دارد، مشاهده کنید. این قلعه دقیقاً در بالای آبشار واقع شده است و از عظیم‌ترین قلعه‌های کوهستانی در البرز به حساب می‌آید. این قلعه را از ساروج و سنگ ساخته‌اند و بنای آن بر روی یک صخره با حدود ارتفاعی ۲۲۰ متر بالاتر از سطح زمین و اراضی اطرافش قرار گرفته است. متریال اصلی در پایه‌های این قلعه سنگ‌های بزرگ لاشه و ملات ساروج و گچ است. این قلعه یکی از قلعه‌های دیدنی و باشکوهی بوده که به صورت طبقات متعدد بر روی یکدیگر ساخته شده و اتاق‌ها و بخش‌های متعدد و فراوانی هم داشته است. قلعه ملک بهمن را در اصل با دستور مستقیم شاه عباس صفوی و درست در سال ۲۰۰۵ شمسی بنا کردند. جالب است بدانید که در نوزدهم مرداد ماه سال ۱۳۷۹ این قلعه به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

همین‌طور جاذبه‌های دیگری مانند:

  • تنگه و غار کبوتر کلی
  • غار الیاس
  • تخته سنگی
  • دشت شونا
  • خانه‌های گلی و تاریخی
  • چشمه خوزک
  • امامزاده الیاس
  • تکیه شاهان دشت

هم از دیگر جاذبه‌های مهم این منطقه به حساب می‌آیند. ضمن اینکه در طول سال‌های متمادی کتیبه‌های متعدد سنگی که با خط کوفی مزین شده است را در روستای شاهان دشت به واسطه کاوش‌های متعدد کشف کردند.

در قسمت بالای قلعه ملک بهمن و در فاصله تقریبی ۲ کیلومتری، بعد از دو ساعت پیاده ‌روی کردن به راحتی می‌‌توانید به امامزاده الیاس برسید که در جوار یک دشت سرسبز به روی شما آغوش کشیده گشوده است. این امام‌زاده را اهالی منطقه و خیرین به امکانات مختلفی مانند ظرف و ظروف، پتو، هیزم و نفت مجهز کرده‌اند.

همین‌طور از دیگر جاذبه‌های تاریخی این منطقه “آبشارهای مینیاتوری چهار محال و بختیاری” نام دارد. سه طاق در اصل یک دیواره سنگی و خاکی مرتفع است که برای رفتن به آن باید اول به روستای “وانا” وارد شده و بعد از آن با راهنمایی محلیان عازم سه طاق شوید. سه طاق در اصل سه طاقچه دارد که هر کدام از آن‌ها عرضی معادل ۵ متر، ارتفاعی معادل ۷ متر و عمقی معادل ۱ تا ۲ متر دارند. وقتی که به ارتفاعات می‌روید و در درون هر کدام از طاق‌ها به راحتی قلعه و اراضی اطراف منطقه در مقابل شما خودنمایی می‌کنند. جالب است بدانید که این طاق‌ها همگی به دست انسان‌ها ساخته شده‌اند.

آبشار شاهان دشت

امکانات و تفریحات منطقه شاهان دشت

البته از جمله تفریحاتی که در این منطقه می‌توانید انجام دهید برپایی کمپ، پیک نیک، پیاده‌روی‌کردن، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی و لذت بردن از طبیعت زیبای اطرافتان است. همین‌طور عکاسی‌کردن و فیلم‌برداری از جاذبه‌های طبیعی می‌تواند یکی دیگر از تفریحات و سرگرمی‌های این منطقه باشد.

البته در اطراف این آبشار شما با امکانات زیادی روبرو نیستید. فقط یک سفره خانه در فاصله کوتاهی از آن قرار دارد. ضمن اینکه برای خریدکردن هم می‌توانید از مغازه‌هایی که در روستای شاهان دشت قرار دارند، استفاده کنید.

آبشار شاهان دشت

مناسب‌ ترین زمان و فصل برای بازدید از آبشار شاهان دشت

بهترین فصل و زمان برای بازدید از این آبشار فصل بهار تا ابتدای مهر ماه، یعنی فصل پاییز است. بد نیست بدانید که این منطقه در فصل تابستان مطبوع‌ترین و خنک‌ترین آب و هوا را دارد و به همین دلیل بیشتر گردشگران، ۶ ماهه نخست سال را برای حضور در این منطقه و فرار از گرمای شهرها انتخاب می‌کنند. ضمن اینکه در شش ماهه دوم سال به واسطه سرد بودن بیش از اندازه هوا در منطقه شاهان دشت، سفر به این منطقه را به هیچ عنوان به شما توصیه نمی‌کنیم.

نکات مهم برای بازدید از آبشار شاهان دشت

در این قسمت چند نکته ظریف و کوتاه را با شما مرور می‌کنیم تا در زمان بازدید از این آبشار، محیط اطراف و جاذبه‌های نزدیک به آن، با رعایت این نکات بهترین سفر را به شاهان دشت تجربه کنید.

  • نکته اول اینکه اگر افراد میان‌سال، خردسال و یا ناتوان و معلول در گروه خود دارید، به هیچ عنوان با این افراد منطقه سفر نکنید. چون پیمودن مسیر دسترسی به آبشار شاهان دشت برای افرادی که زانو درد، پا درد یا کمردرد دارند و یا کودکان و خردسالان، سخت و طاقت فرسا خواهد بود.
  • برای سفر خود حتماً لباس اضافی و تمام تجهیزات و مایحتاج لازم را در نظر بگیرید. ضمن اینکه بهتر است کفش‌هایی را انتخاب کنید که مناسب کوهنوردی، طبیعت‌گردی و راهپیمایی هستند.
  • در اطراف آبشارها مناطقی را برای نشستن و استراحت تعبیه کرده‌اند. به همین دلیل اگر دوست داشتید در اطراف این جاذبه‌های طبیعی منطقه پیک نیک برپا کنید، بهتر است در ساعات اولیه روز و صبح زود در این منطقه حاضر شوید.
  • فراموش نکنید که تحت هیچ شرایطی زیر آبشار قرار نگرفته و نایستید. چون احتمال سقوط‌کردن سنگ‌های بزرگ و غلطان بسیار زیاد است.
  • در نهایت فراموش نکنید که طبیعت یک هدیه و یک نعمت برای ماست و ما باید در نگهداری و مراقبت از آن کوشا باشیم. پس از ریختن زباله، شکستن شاخه‌ها و برهم‌زدن آرامش منطقه جدا خودداری کرده و صدمه و آسیبی بر پیکر آن وارد نکنیم.

آبشار شاهان دشت

سفر به شاهان دشت برای یک تجربه شاهانه          

در نهایت فراموش نکنید که در زمان سفر به این مناطق طبیعی و زیبا در دل طبیعت، سری هم به روستاهای اطراف بزنید و صنایع‌دستی و محصولات لبنی آن‌ها را خریداری کنید. این کار سبب می‌شود که هم بافرهنگ و سبک زندگی مردمان خونگرم و محلی منطقه آشنا شده و معاشرت کنید و هم باعث رونق اقتصادی این منطقه شوید.

تور های ویژه