معرفی کامل شهر ابوظبی؛ پایتخت شیخ‌ نشین امارات

پربازدیدترین ها

گردشگری 11 فروردین ، 1403 7 دقیقه
شهر ابوظبی

شهر ابوظبی، پایتخت شیخ نشین امارات، یکی از جذابترین و پویاترین شهرهای امارات است که با فرهنگ و تاریخ خود، طبیعت زیبای اطراف و پیشرفت فوق‌العاده‌، به یک مقصد گردشگری بین‌المللی تبدیل شده است. این شهر به عنوان مرکز مالی، فرهنگی و تجاری امارات متحده عربی شناخته می‌شود و با وجود رونق اقتصادی خود، میزبان بسیاری از شرکت‌های بزرگ و نمایشگاه‌های بین‌المللی است. همچنین، ابوظبی با ساختمان‌های بلند، مراکز خرید لوکس، پارک‌های زیبا و سواحل شنی، به عنوان یکی از بهترین مقاصد گردشگری در خلیج فارس شناخته می‌شود. در این مطلب از سفرهای پایتخت با ما همراه باشید تا با شهر زیبای ابوظبی و امکانات و جاذبه‌های آن بیشتر آشنا شوید.


شهر ابوظبی  Abu Dhabi

ابوظبی، یکی از شهرهای امارات متحده عربی است که قبلا Trucial States یا Trucial نامیده می‌شد. این شهر جزیره‌ای مثلثی شکل کوچکی به همین نام را اشغال می‌کند و با یک پل کوتاه به سرزمین اصلی متصل می‌شود. ابوظبی قبلا یک شهر توسعه نیافته بود که فقط از نظر محلی اهمیت داشت و به مرور زمان به شهری مدرن با زیرساخت‌های کاملا توسعه یافته تبدیل شد.

قبل از سال ۱۷۶۱ و زمانی که قبیله آل بو فلاح از کنفدراسیون بانو یاس، حاکمان ابوظبی در آن زمان و اکنون، در شهر ابوظبی ساکن شدند، هیچ سکونتگاهی در شهر ابوظبی وجود نداشت. آن‌ها مقر خود را در سال ۱۷۹۵ از واحه داخلی لیوا (الجیواء) به این جزیره ساحلی منتقل کردند. در آغاز قرن بیستم، جمعیت شهر ابوظبی حدود ۶۰۰۰ نفر تخمین زده می‌شد و استخراج مروارید از دریا و برخی تجارت‌های محلی که بیشتر در دست ایرانیان و هندی‌ها بود، اقتصاد این شهر را حفظ کرد. در حال حاضر این شهر با داشتن مراکز تجاری و تفریحی، فعالیت‌های تجاری گسترده و بسیاری موارد توانسته توجه گردشگران و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند و از جمله شهرهای معروف و جذاب برای گردش و زندگی باشد.

جاذبه های گردشگری ابوظبی

مسجد جامع شیخ زائد | Sheikh Zayed Grand Mosque

مسجد جامع شیخ زاید، با سنگ مرمر زیبا و تلفیقی از عناصر مختلف معماری اسلامی از جمله ماملوکی، عثمانی و فاطمی است که پس از حدود ۲۰ سال، در سال ۲۰۰۷ به بهره‌برداری رسید. زیبایی مسجد با استفاده از شیشه‌کاری، معرق و کنده‌کاری‌های ظریف، بیشتر شده و آن را به یکی از جاذبه‌های زیبای ابوظبی تبدیل کرده است. این مسجد، بزرگترین مسجد امارات است و با ظرافت معماری خود، ظرفیت پذیرایی حدود ۲۰۰۰۰ نفر را در یک زمان دارد و گشت و گذار در آن جز ضروری‌ترین فعالیت‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود.شهر ابوظبی

منطقه فرهنگی سعدیات | Saadiyat Cultural District

منطقه فرهنگی سعدیات، محل موزه لوور ابوظبی است که در ۸ نوامبر ۲۰۱۷ افتتاح شد که اغلب آثار عکاسان، هنرمندان و نقاشان مشهور جهان را به نمایش می‌گذارند. همچنین این جزیره دارای یک مرکز فرهنگی و سه گالری هنری است که در تمام طول سال فعال هستند.

قصر الحسن | Qasr Al-Hosn

قلعه الحسن که به قلعه سفید معروف است، قدیمی‌ترین بنای ابوظبی و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی آن است که در سال ۱۷۹۳ به عنوان مقر دولت و محل اقامت خانواده حاکم ساخته شد. فضای داخلی قلعه الحسن پس از بازسازی و نوسازی اکنون به موزه‌ای تبدیل شده که تاریخ و فرهنگ شهر ابوظبی را نمایش می‌دهد. بازدیدکنندگان می‌توانند از گالری عکس‌هایی که زندگی و تاریخ ابوظبی را به نمایش می‌گذارند لذت ببرند. این قلعه به خاطر پوشش‌های تزیینی شگفت‌انگیز روی درها و پنجره‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا در محوطه شهرت دارد.

قصر امارات | Emirates Palace

قصر امارات در ابوظبی، به صورت افقی بنا شده و با گنبدهای زیبا، دروازه‌های طاق‌دار و ساحل اختصاصی‌ که دارد و به عنوان یکی از جاذبه‌های ابوظبی شناخته می‌شود. این مکان میزبان بسیاری از جشن‌ها و برنامه‌های بزرگ و مجلل است و امکان اقامت و رزرو آنلاین هم وجود دارد.شهر ابوظبی

دهکده میراث | Heritage Village

دهکده میراث ابوظبی یک مقصد جذاب برای علاقمندان به تاریخ است که بازدیدکنندگان را به گذشته این کشور می‌برد. این دهکده، در نزدیکی یک منطقه ساحلی زیبا واقع شده و امکان استراحت برای گردشگران را فراهم می‌کند. این منطقه با نمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و موزه‌های مختلف، مسافران را با اقتصاد امارات آشنا کرده و با برپایی آتش‌، چادرهای بومی و سیستم‌های آبیاری باستانی زیبا و تاریخی میزبان گردشگران است. همچنین، مغازه‌های صنایع دستی محلی و نمایشگاه‌های مختلفی در اینجا وجود دارند که تجربه‌ای از سبک زندگی اصیل ابوظبی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

جاذبه های تفریحی ابوظبی

پارک آبی یاس | Yas Waterworld

مکان‌های زیادی برای بازدید در ابوظبی وجود دارد که هیچ‌کدام از آن‌ها در سطح پارک آبی یاس نیستند. شما می‌توانید برای فرار از گرمای شهر به جزیره یاس بروید و در Yas Waterworld به تفریح بپردازید. یاس یک پارک موضوعی بزرگ است که اولین تورنادوی هیدرومغناطیسی رافتینگ در جهان و بزرگترین موج ورق موج سواری جهان را در خود جای داده و می‌توانید بعد از شنا و تفریح در پارک آبی در یکی از کافه‌های موجود در آنجا استراحت کنید.

سافاری ابوظبی | Abu Dhabi Safari

یکی از جذابیت‌های بی‌نظیر ابوظبی، سفر به واحه العین در کویر و سواری با خودروهای آفرودی است که تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. در این سافاری هیجان‌انگیز، علاوه بر آن، امکان سوارشدن بر شترها، تماشای ستاره‌ها در تاریکی شب و شرکت در جشن‌های محلی و جذاب از دیگر سرگرمی‌های مهیج است که در سفر به این منطقه می‌توانید تجربه کنید.

 دو آرنا | du Arena

دو آرنا یکی جاذبه‌های تفریحی ابوظبی است که میزبان اسطوره های موسیقی و استعدادهای جدید و مشهورترین هنرمندان جهان است. این مراسم با سیستم خنک کننده و فضای باز مدرن با ظرفیت ۳۵۰۰۰ نفر و بزرگترین فضای باز منطقه است که آماده پذیرایی از مهمانان در طول سال است.

شهربازی سرپوشیده دنیای فراری | Ferrari World

شهربازی سرپوشیده دنیای فراری، یک پارک موضوعی است که در آن هیجان مسابقات فرمول یک را می‌توانید تجربه کنید. این پارک موضوعی بهترین مکان برای افرادی است که به دنبال ماجراجویی هستند و می‌توانند سوار ترن هوایی فلایینگ آیس شوند که سرعت آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در یک حلقه ۵۲ متری و بلندترین ترن هوایی جهان است. همچنین کودکان می‌توانند مهارت‌های رانندگی در حد مبتدی را در پیست Junior GT آزمایش کنند و مجموعه ماشین‌های فراری و مدل‌های مختلف را که در خود جای داده و قدمت آن به سال ۱۹۴۷ باز می‌گردد را تماشا کنند.شهر ابوظبی

رویدادها و جشنواره های ابوظبی

جشنواره ابوظبی

جشنواره ابوظبی از سال ۲۰۰۴ و توسط بنیاد موسیقی و هنر برگزار می‌شود و هدف آن ترویج هنرهای تجسمی و ادبیات از طریق برنامه یک ماهه اجراها، رویدادها و کارگاه‌های هنرمندان از سراسر جهان است.

جشنواره مادر ملت

جشنواره مادر ملت، جشنواره‌ای است که هرساله در اواسط ماه مارس به مدت ۱۱۰ روز در فضای باز برگزار می‌شود و زندگی و ارزش‌های فاطمه بنت مبارک را از طریق نمایش‌های موسیقی، فعالیت‌های فرهنگی، لذت خوردن غذا در ساحل، آتش بازی و فعالیت‌های حفاظتی به افراد نمایش می‌دهد.

جشنواره بین المللی رقص ابوظبی

این جشنواره در ماه آوریل و به مدت ۳ روز برگزار می‌شود و هنرمندان از سراسر جهان در این جشنواره شرکت می‌کنند و حرکات خود را به نمایش می‌گذارند. جمعیت بسیار زیادی از مردم محلی و گردشگران در زمان برگزاری این جشنواره که با رویدادها، کارگاه‌ها و مهمانی‌های مختلف همراه است، به شهر ابوظبی سفر می‌کنند.

روز ملی

روز ملی در ۲ دسامبر برگزار می‌شود که با یک رویداد دو روزه به مناسبت تشکیل امارات متحده عربی در سال ۱۹۷۱ جشن گرفته می‌شود. اگر در این زمان در ابوظبی هستید، می‌توانید از بسیاری از فعالیت‌ها، رویدادها، نمایش‌های زنده و اجراهای رایگان که در سراسر شهر برگزار می‌شود، شرکت کنید.

جشنواره خرید

ابوظبی هم مثل دبی فروشگاه‌ها و مراکز خرید زیادی دارد و محل مناسبی برای خرید کردن است و اگر قصد دارید در اواخر دسامبر به این شهر سفر کنید، می‌توانید با تخفیف خیلی خوبی محصولات خود را خریداری کنید. فستیوال خرید، سالانه توسط وزارت فرهنگ و گردشگری با هدف جذب گردشگران بیشتر برگزار می‌شود و با تخفیف‌هایی تا ۷۵ درصد، می‌توانید خریدهای مطمئن و جذاب انجام دهید.

جشنواره میراث شیخ زاید

میراث شیخ زاید ابوظبی که به نام پدر بنیانگذار امارات متحده عربی نامگذاری شده است، تنوع فرهنگی و سنت‌های غنی امارات را به نمایش می‌گذارد. در این جشنواره نمایشگاه‌های مختلفی مثل غرفه‌های فرهنگی، کافه‌های سنتی با ارائه غذاهای محلی و بین‌المللی و همچنین صدها مغازه فروش محصولات صنایع دستی و بسیاری موارد دیگر برگزار می‌شود. به همین دلیل در زمان برگزاری آن، هزاران نفر از مردم محلی و گردشگران برای شرکت در جشن به الوثبه، در حدود ۵۰ کیلومتری شهر می‌روند.شهر ابوظبی

جشنواره الظفره

جشنواره الظفره در فاصله ۹۰ دقیقه‌ای از شهر و در صحرای الظفره برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از فستیوال‌های ویژه در ابوظبی است که به بازدید کنندگان اجازه می‌دهد با شیوه زندگی بادیه نشینان آشنا شوند و فرصتی برای معاشرت با قبایل بیابانی داشته باشند. همچنین در این جشنواره حدود ۱۵۰۰ شتر از سراسر کشورهای حاشیه خلیج فارس در این جشنواره شرکت می‌کنند و مسابقات زیبایی شتر و شاهین در آن برگزار می‌شود و بانوان منطقه صنایع دستی منطقه را به فروش می‌رسانند.

عید فطر رمضان و عید قربان

ماه رمضان به دلیل اهمیت معنوی و مذهبی در کل منطقه خاص است و یکی از پر جنب و جوش‌ترین فستیوال‌های شهر ابوظبی، عید فطر رمضان و عید قربان است که طی سه روز با هیاهو و پرانرژی جشن گرفته می‌شود. همچنین، آتش بازی و نورپردازی ویژه‌ای در Yas Marina و Abu Dhabi Corniche بر پا می‌شود و تمامی مراکز خرید تخفیف‌های ویژه ارائه می‌کنند.

بهترین مراکز خرید ابوظبی

ابوظبی، به عنوان یکی از شهرهای گردشگری امارات، دارای مراکز خرید لوکس و مدرنی است که با وجود معماری زیبا و تنوع محصولات، توجه گردشگران را به خود جلب کرده است. از بهترین مراکز خرید ابوظبی می‌توان به یاس مال، مارینا مال و مرکز خرید الوحده، با فروشگاه‌های برند معتبر جهانی، رستوران‌های لوکس و امکانات تفریحی متنوع اشاره کرد که تجربه خریدی لذت‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند. همچنین، این مراکز خرید به عنوان مراکزی برای تفریح و اجتماعی‌ترین فعالیت‌ها شناخته می‌شوند و مردم محلی و گردشگران از هر نقطه‌ای از دنیا می‌توانند همراه با خرید به گردش و تفریح بپردازند.

حمل و نقل در ابوظبی

ابوظبی، اگرچه بزرگ‌ترین شهر شیخ‌نشین امارات متحده عربی است، اما در زمینه سیستم حمل و نقل با شهرهای مدرن دنیا فاصله‌ زیادی دارد. در این شهر به دلیل جمعیت فراوان، گاهی ترافیک‌های سنگین در مرکز شهر را خواهید دید. همچنین، حمل و نقل عمومی مدرن مثل مترو و مونوریل در ابوظبی وجود ندارد و برای رسیدن به مقصد مورد نظر می‌توانید از اتوبوس‌های عمومی و سریع‌السیر یا تاکسی استفاده کنید.

آب و هوای شهر ابوظبی

شهر ابوظبی از آب و هوای گرم و بیابانی برخوردار است و آفتاب در تمام روزهای سال در آن می‌درخشد. در این شهر از خرداد تا اواسط شهریور، هوا بسیار گرم و مرطوب است و دما به بالای ۴۱ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. در این مدت، طوفان‌های شن هم به صورت متناوب رخ می‌دهند و ممکن است باعث دردسر شما شود.

فصل سرد سال در این شهر از ماه آبان تا اسفند است و دمای هوا نسبتاً گرم تا خنک متغیر است و با بارش‌های مه غلیظ و بارندگی در برخی روزها همراه است. به طور میانگین، ماه دی به عنوان سردترین ماه و مرداد به عنوان گرم‌ترین ماه سال در ابوظبی شناخته می‌شود.شهر ابوظبی

بهترین زمان سفر به ابوظبی

هوای ابوظبی از ژوئن تا سپتامبر، با گرما و رطوبت زیادی همراه است، به‌طوری‌که آگوست ( ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور) را می‌توان جزو گرم‌ترین ماه‌های سال در این شهر محسوب کرد. به همین دلیل بهتر است در ماه‌های خنک‌تر سال یعنی از نوامبر تا مارس و ژانویه ( ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن) این شهر را به عنوان بهترین زمان سفر به ابوظبی انتخاب کنید.

حرف آخر

به عنوان یکی از شهرهای پیشرو در حوزه خلیج فارس، ابوظبی با ترکیب منحصر به فردی از فرهنگ، تجارت و تاریخ، همواره به عنوان یک قطب فرهنگی، اقتصادی و گردشگری شناخته می‌شود. شهر ابوظبی با شکوه تاریخی‌، معماری مدرن، جاذبه‌های گردشگری، رویدادهای متنوع و برنامه‌های توسعه‌ آینده خود، یک شهر مدرن محسوب می‌شود و به همین دلیل سالانه میزبان گردشگران بسیاری است که از سراسر جهان برای گردش و تفریح به این شهر می‌آیند.

تور های ویژه