ایرانی ها بدون ویزا به کدام کشورها می توانند سفر کنند؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 07 فروردین ، 1403 10 دقیقه
سفر بدون ویزا برای ایرانیان

سفر بدون ویزا برای ایرانیان در حال حاضر فقط به ۱۱ کشور جهان امکان پذیر است و اتباع ایرانی باید برای عزیمت به کشورهای دیگر ویزا الکترونیکی یا ویزا فرودگاهی داشته باشند. بعضی از کشورها قوانینی دارند که به شهروندان سایر کشورهای اجازه می‌دهند بدون ویزا به کشورشان سفر کنند. این قوانین بسته به توافقات دوجانبه یا چندجانبه بین دولت‌ها، نوع پاسپورت، هدف سفر و دیگر شرایط متغیر تعیین می‌شود.

دولت ایران در حال حاضر طبق توافق‌های صورت گرفته فقط با ۱۱ کشور از جمله ترکیه و عراق توافقنامه‌ برای سفر بدون ویزا اتباع دو کشور دارد و شهروندان ایرانی به‌مدت مشخصی می‌توانند فقط با پاسپورت در خاک این کشورها اقامت داشته باشند. البته باید به این نکته توجه کنید که اغلب این کشورها فقط اجازه سفر و اقامت توریستی را به گردشگران ایرانی می‌دهند و شما باید برای کار یا اقامت دائم در کشورهای بدون ویزا، مجوزهای لازم را دریافت کنید. اگر به دنبال یک مقصد جذاب برای سفر بدون ویزا با پاسپورت ایرانی هستید، حتما این مقاله از مجله سفرهای پایتخت را تا انتها دنبال کنید تا اطلاعات جالبی در مورد سفر بدون ویزا برای ایرانی‌ها را در اختیار شما بگذاریم.

شرایط سفر بدون ویزا برای ایرانیان

یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد برای سفر خارجی، دریافت ویزا است. خیلی از افراد به دلیل هزینه بالای ویزا و یا دردسرهای دیگر مربوط به آن از رفتن به سفرهای خارجی منصرف می‌شوند. اما سفر به کشورهای بدون ویزا یک گزینه جذاب برای این گروه است که می‌توانند فقط با دردست‌داشتن پاسپورت معتبر از کشور خارج شده و به مقصد کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان سفر کنند. تنها شرط سفر بدون ویزا برای ایرانیان این است که به مقصد یکی از ۱۱ کشور مجاز از ایران خارج شوید و پاسپورت شما حداقل ۶ ماه اعتبار از تاریخ سفر داشته باشد.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

طبق بررسی‌های انجام شده رتبه پاسپورت ایران در سال ۲۰۲۳ بین بیش از ۱۰۰ کشور جهان ۸۶ است و ایرانی‌ها اجازه سفر به ۱۱ کشور بدون ویزا و فقط با پاسپورت را دارند. البته هدف سفر فقط باید توریستی باشد و برای مجوز کار، تحصیل یا اقامت دائم در این کشورها باید به‌صورت قانونی اقدام کنند. سفر بدون ویزا برای ایرانیان به کشورهای زیر مجاز است:

نام کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

تعداد روزهای اقامت

ارمنستان

۹۰ روز

عراق

۳۰ روز

مالزی

۱۴ روز

قزاقستان

۱۴ روز

ترکیه

۹۰ روز

گرجستان

۴۵ روز

دومینیکا

۲۱ روز

هائیتی

۹۰ روز

ونزوئلا

۱۵ روز

جمهوری سورینام

۹۰ روز

میکرونزی

۳۰ روز

سفر بدون ویزا برای ایرانیان
علاوه بر این ۱۱ کشور که مرزهای زمینی، هوایی و دریایی آن‌ها فقط با پاسپورت اجازه ورود به ایرانی‌ها را می‌دهند، در برخی مناطق جهان همچون مجمع‌الجزایر سوالبارد در اقیانوس منجمد شمالی و مجمع‌الجزایر پیت‌کرن در جنوب اقیانوس آرام و قطب جنوب هم ایرانیان می‌توانند بدون ویزا وارد شوند، اما برای دستیابی به این مناطق به دلیل عدم وجود پرواز مستقیم نیاز به ویزای ترانزیت کشورهای واسطه وجود دارد.

سفر با ویزای فرودگاهی برای ایرانیان

ویزای فرودگاهی یک نوع ویزا است که به افراد اجازه می‌دهد تا در فرودگاه یا در مرز ورود به کشور موردنظر ویزا را دریافت کنند و وارد آن کشور شوند. این نوع ویزا به‌صورت معمول توسط مقامات مرزی یا مهاجرت در فرودگاه صادر می‌شود. ویزای فرودگاهی برخی کشورها به شهروندان کشورهای خاص اعطا می‌شود و اجازه می‌دهد تا افراد بدون ویزای معمولی یا مجوز قبلی ورود به کشور مربوطه سفر کنند. هر کشور می‌تواند شرایط و معیارهای مربوط به ویزای فرودگاهی خود از جمله مدت اقامت مجاز، هزینه، شرایط و مستندات موردنیاز برای درخواست ویزا و دیگر موارد را تعیین کند.

معمولاً این نوع ویزا باهدف توسعه صنعت گردشگری صادر می‌شود و مدت مجاز اقامت در کشور مقصد با ویزای فرودگاهی کوتاه است. ایرانی‌ها برای سفر به ۴۱ مقصد جهانی می‌توانند ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی را دریافت نمایند، این ویزاها امکان ورود به کشورهای مورد نظر را فراهم می‌کنند. مدت زمان مجاز اقامت در هر یک از این کشورها بین ۱۴ تا ۱۵۰ روز است، در جدول زیر می‌توانید فهرست کشورهای ارائه دهنده ویزا فرودگاهی یا الکترونیکی را برای اتباع ایرانی مشاهده کنید.

قاره

کشور

ویزای فرودگاهی / ویزای الکترونیکی

مدت اعتبار ویزا

آسیا

جمهوری آذربایجان

فرودگاهی

۳۰ روز

کامبوج

الکترونیکی

۳۰ روز

لبنان

فرودگاهی

۳۰ روز

مالدیو

فرودگاهی

۳۰ روز

عمان

فرودگاهی، الکترونیکی

۱۴ روز

قطر

فرودگاهی، الکترونیکی

۳۰ روز

جزیره تیمور لسته

فرودگاهی

۳۰ روز

آفریقا

آنگولا

فرودگاهی

بوروندی

فرودگاهی

۳۰ روز

دماغه سبز

فرودگاهی

اتحاد قمر

فرودگاهی

۴۵ روز

جمهوری دموکراتیک کنگو

الکترونیکی

۹۰ روز

جیبوتی

الکترونیکی

اتیوپی

الکترونیکی

گابن

الکترونیکی

گینه

الکترونیکی

۹۰ روز

گینه بیسائو

فرودگاهی، الکترونیکی

۹۰ روز

لسوتو

الکترونیکی

۱۴ روز

ماداگاسکار

فرودگاهی، الکترونیکی

۹۰ روز

مالاوی

الکترونیکی

۹۰ روز

موریتانی

فرودگاهی

موزامبیک

فرودگاهی

۳۰ روز

نیجریه

فرودگاهی (با درخواست ارسال شده قبل از ورود)

رواندا

فرودگاهی، الکترونیکی

۳۰ روز

سیشل

ثبت‌نام توریستی

۹۰ روز

سیرالئون

فرودگاهی

۳۰ روز

سومالی

فرودگاهی

۳۰ روز

سودان جنوبی

الکترونیکی

کنیا

الکترونیکی

۹۰ روز

اوگاندا

الکترونیکی

زیمبابوه

فرودگاهی

۳۰ روز

آمریکا جنوبی

بولیوی

فرودگاهی، الکترونیکی

۹۰ روز

سورینام

الکترونیکی

توگو

فرودگاهی

۷ روز

اقیانوسیه

پالائو

فرودگاهی

۳۰ روز

 

ساموآ

فرودگاهی

۶۰ روز

تووالو

فرودگاهی

۳۰ روز

 

مدارک مورد نیاز برای سفر به کشورهای بدون ویزا

برای سفر بدون ویزا برای ایرانیان و ورود به ۱۱ کشوری که در قسمت قبل معرفی کردیم، مسافران ایرانی فقط به گذرنامه معتبر نیاز دارند که حداقل ۷ ماه تا منقضی شدن آن زمان باقی مانده باشد. البته در برخی از کشورها در زمان درج مهر ورود برخی مدارک دیگر همچون کارت بیمه و واچر هتل محل اقامت هم از مسافران درخواست می‌شود. به صورت کلی اتباع ایرانی برای سفر به کشورهای دارای بدون ویزا یا ویزای فرودگاهی باید مدارک زیر را در زمان صدور ویزا همراه خود داشته باشند:

  • ارائه پاسپورت معتبر با حداقل ۷ ماه اعتبار
  • ارائه فرم پر شده درخواست ویزا
  • ارائه برگه رزرو هتل یا اقامتگاه
  • پرداخت هزینه پردازش ویزا برای برخی کشورها
  • ارائه سه عکس با ابعاد پاسپورتی برای برخی کشورها

هزینه سفر بدون ویزا برای ایرانیان

برای دریافت ویزا معمولاً شما باید به سفارت کشور مقصد مبلغی را به‌عنوان هزینه بررسی مدارک و صدور ویزا بپردازید. یکی از مزیت‌های سفر بدون ویزا برای ایرانیان، رایگان بودن ورود به این کشورها است. در واقع شما هیچ هزینه‌ای به جز عوارض خروج از کشور که در ایران پرداخت می‌کنید و هزینه‌های متداول سفر، مبلغی را برای ورود به کشورهای بدون ویزا نمی‌پردازید. اما برای ورود به کشورهایی که ویزای فرودگاهی دارند، باید مبلغی را جهت صدور ویزا بپردازید که این هزینه در کشورهای مختلف متغیر است. در حال حاضر اگر قصد سفر به کشورهای سریلانکا و ماداگاسکار را داشته باشید برای دریافت ویزای فرودگاهی این کشورها باید مبلغی در حدود ۶۰ دلار برای ویزا بپردازید. کشورهای ویزا فرودگاهی معمولا از مسافران مبلغی را به عنوان تمکن مالی درخواست نمی‌کنند و مسافران برای اثبات این موضوع نیاز به ارائه مدرک ندارند.

رتبه پاسپورت ایران چند است؟

اگر قصد سفر خارجی داشته باشید باید برای خروج قانونی از کشور پاسپورت داشته باشید، همچنین برای ورود به همه کشورهای خارجی داشتن گذرنامه الزامی است. طبق آمار سال ۲۰۲۳ پاسپورت ایران با رتبه ۹۸ در فهرست ویزا ایندکس قرار دارد و ایرانی‌ها اجازه سفر به ۱۴۷ کشور دنیا بدون ویزا را ندارند و فقط ۵۲۱ کشور در دنیا به اتباع ایرانی اجازه سفر بدون ویزا یا ویزای فرودگاهی را می‌دهد. تفاوت بین تعداد کشورهای بدون ویزا و ملزم به دریافت ویزا برای ایرانیان باعث شده که پاسپورت ایران در جهان به‌عنوان یک پاسپورت ضعیف شناخته شود. ایران در فهرست جهانی مربوط به رتبه‌بندی پاسپورت با کشورهایی همچون اریتره، اتیوپی و سودان جنوبی در یک رده قرار دارد.

نکات مهم در زمان سفر به کشورهای بدون ویزا

سفر بدون ویزا برای ایرانیان علاقه‌مند به گردش و تفریح در خارج از مرزهای ایران یک فرصت عالی برای کشف جاذبه‌های جدید است. اما باید به قوانین و مقررات مربوط به صدور این نوع مجوز ورود قبل از سفر به کشورهای بدون ویزا توجه شود تا در کشور مقصد مشکلی برای آن‌ها ایجاد نشود. در نظرداشتن مهم‌ترین نکات زیر قبل از سفر به این کشورها، به مسافران کمک می‌کند تا مسائل مربوط به مجوز ورود را بهتر درک کنند و بدون مشکل به سفر خود ادامه دهند. نکاتی که توجه به‌ آن‌ها در زمان سفر به کشورهای بدون ویزا ضروری است، عبارتند از:

تحقیق قبل از سفر

قبل از تصمیم‌گیری برای مقصد سفر بادقت در مورد وضعیت ویزا، نیازهای ترانزیتی و هر گونه محدودیت‌های ورود به کشور مقصد خود تحقیق کنید.

مدت اقامت محدود

کشورهای بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی برای بازدید از جاذبه‌های تفریحی به گردشگران اجازه ورود به کشورشان را می‌دهند. مدت‌زمان اعتبار این مجوز معمولاً از ۱۴ تا ۹۰ روز است که بستگی به سیاست‌های کشور مقصد تعیین می‌شود.

حفظ آرامش در فرودگاه

در فرودگاه آرامش خود را حفظ کنید تا مراحل اخذ مجوز ورود یا ویزای فرودگاهی توسط مقامات مهاجرتی آن کشور انجام شود.

کشورهای ترانزیت

برای ورود به کشورهای مقصد ممکن است نیاز به ویزای ترانزیت داشته باشید. درصورتی‌که از کشورهایی دیگر برای ترانزیت عبور خواهید کرد، حتماً ویزای موردنیاز را قبل از سفر تهیه کنید.

سفر بدون ویزا برای ایرانیان

عدم اجازه کار

با داشتن مجوز ورود به یک کشور یا ویزای فرودگاهی شما اجازه کار یا استفاده از خدمات دولتی در کشور مقصد را ندارید.

جمع‌بندی

در حال حاضرسفر بدون ویزا برای ایرانیان فقط به ۱۱ کشور جهان بدون ویزا امکان پذیر است و برای سفر به ۴۱ کشور دنیا هم می‌توانند از ویزا الکترونیکی یا فرودگاهی استفاده کنند. در قاره آسیا تعدادی از کشورهای همسایه همچون ارمنستان، گرجستان، عمان و قطر برای اتباع ایرانی در بدو ورود به کشورشان ویزای فرودگاهی صادر می‌کنند، البته باید توجه داشته باشید که مدت اعتبار این ویزا محدود است و شما فقط اجازه تفریح و گردش را در مدت اقامت دارید.

برای خرید بلیط پروازهای داخلی و خارجی می‌توانید به بخش بلیط هواپیما سایت آژانس مسافرتی سفرهای پایتخت مراجعه کنید و با چند کلیک ساده در هر ساعتی از شبانه روز که تمایل داشتید بلیط سفر هوایی خود را از بهترین ایرلاین‌های داخلی و خارجی ثبت رزرو کرده و از ایران عازم کشورهای مختلف جهان شوید و خود را به بندرهای بزرگ برای سوار شدن به کشتی‌های کروز برسانید. هر زمانی که برای خرید بلیط نیاز به راهنمایی داشتید، کارشناسان پشتیبانی سفرهای پایتخت آماده راهنمایی شما هستند تا بدون دغدغه بتوانید بلیط سفر خود را تهیه کنید.

سؤالات متداول

۱. ایرانی‌ها اجازه سفر به چند کشور دنیا بدون ویزا را دارند؟

در حال حاضرسفر بدون ویزا برای ایرانیان فقط به ۱۱ کشور دنیا از جمله ترکیه، عراق، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، میکرونزی،  دومینیکا، هائیتی، ونزوئلا و جمهوری سورینام مجاز است.

۲. آیا اتباع ایرانی می‌توانند بدون ویزا به کشور قطر سفر کنند؟

خیر، برای سفر به کشور قطر ایرانی‌ها باید حتماً در فرودگاه ویزای الکترونیکی دریافت کنند تا اجازه ورود به خاک قطر به آن‌ها داده شود.

۳. کشورهای با ویزای فرودگاهی برای ایرانیان کدام است؟

کامبوج، لبنان، ویتنام، مالدیو، قطر، آذربایجان و عمان جز ۴۱ کشوری هستند که به اتباع ایرانی ویزا فرودگاهی یا الکترونیکی می‌دهند.

۴. کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا کدام هستند؟

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا ارمنستان، ترکیه، گرجستان و عراق هستند.

۵. آیا خرید بلیط هواپیما به مقصد شهرهای مختلف جهان از سفرهای پایتخت امکان‌پذیر است؟

بله شما می‌توانید بلیط پرواز و یا تور تفریحی موردنظر خود به مقصد تمامی شهرهای مختلف جهان از جمله استانبول، دوحه، ایروان، دبی، سنگاپور و  موارد دیگر را به‌صورت تلفنی از سفرهای پایتخت خریداری کنید.

تور های ویژه