این بار برای سفر به ونیز ایران بروید!

پربازدیدترین ها

گردشگری 26 فروردین ، 1403 5 دقیقه


ونیز ایران

روستای سراخیه خوزستان یکی از جذاب‌ترین روستاهای ایران است که در میان تالاب شادگان قرار دارد. این روستا با نام «ونیز ایران» هم شناخته می‌شود زیرا خانه‌های بومی آن، بر روی آب ساخته شده‌اند و اهالی برای رفت‌وآمد از قایق استفاده می‌کنند. 

ونیز ایران در خوزستان

ونیز ایران در خوزستان یا روستای سراخیه یکی از جاذبه‌های تالاب شادگان است. این روستا بر روی آب قرار دارد و خوشبختانه تا به امروز معماری بومی و بافت سنتی خود را حفظ کرده است. تشابهات بین سراخیه و ونیز باعث شده این روستا لقب «ونیز ایران» را از آن خود کند.


تمام خانه‌های روستای سراخیه از مصالحی مانند خشت، گِل و نی ساخته شده‌اند و دور حیاط خانه‌ها توسط نی‌های بلند بافته شده، محصور شده است. مردم روستا مشابه مردم ونیز، برای تردد و جابه‌جایی در بین خانه‌ها از قایق یا بلم‌های باریک (قایق چوبی کوچک) استفاده می‌کنند. بلم نوعی قایق دست‌ساز ساده است که با استفاده از چند پاروی بلند، هدایت می‌شود. بیشتر اهالی روستای سراخیه بلم‌ها را جایگزین قایق‌های موتوری کرده‌اند زیرا صدای قایق‌های موتوری باعث فرار حیوانات تالاب می‌شود. 

روستای سراخیه خوزستان تقریباً ۹۰ خانوار جمعیت دارد و تمامی اهالی آن به زبان عربی صحبت می‌کنند. شغل ساکنان سراخیه اغلب کشاورزی و دامداری است. همچنین تعدادی از مردم این روستا سرویس‌های قایق‌سواری را به گردشگران ارائه می‌دهند و آن‌ها را در محیط روستا به گشت‌وگذار می‌برند. از محصولات کشاورزی و دامداری ونیز ایران یا روستای سراخیه خوزستان می‌توان به گندم، خرما، برنج، پشم، لبنیات و پوست اشاره کرد.

اقامت در روستای سراخیه خوزستان

برای اقامت در روستای سراخیه خوزستان می‌توانید از خانه‌ها یا اقامتگاه‌هایی که در این منطقه وجود دارند استفاده کنید. در نزدیکی روستای سراخیه تعداد زیادی خانه‌ی ساخته شده با شاخه‌های خرما در دسترس هستند. این خانه‌ها با دیوار گِلی محصول شده‌اند و برای اقامت و استراحت کوتاه‌مدت گردشگران مناسب هستند. متأسفانه هنوز امکانات و خدماتی رفاهی خوبی در این روستا وجود ندارد و اغلب گردشگران به‌صورت یک‌روزه به این منطقه سفر می‌کنند. اگر علاقه‌مند هستید چند روز در این روستا اقامت کنید پیشنهاد می‌کنیم روزها را در سراخیه سپری کرده و شب‌ها در هتل‌های مجهز آبادان یا اهواز اقامت کنید.روستای سراخیه خوزستان

خرید سوغات از روستای سراخیه خوزستان (ونیز ایران)

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر، خرید سوغاتی از شهر مقصد است. برای خرید سوغات از روستای سراخیه خوزستان (ونیز ایران) می‌توانید سری به بازارچه این روستا بزنید. از صنایع‌دستی این روستا می‌توان به عبابافی، حصیربافی و جاجیم‌بافی اشاره کرد. مردم سراخیه در تهیه محصولات حصیربافی معمولاً از نی‌های تالاب و یا برگ درختان خرما استفاده می‌کنند. همچنین انواع ماهی تازه در بازارچه‌ این روستا به فروش می‌رسند. 

بهترین زمان برای بازدید از ونیز ایران در خوزستان

بهترین زمان برای بازدید از ونیز ایران در خوزستان، اواسط فصل پاییز و فصل زمستان است. در این ایام علاوه بر مطبوع و خنک بودن آب‌وهوا، امکان تماشای پرنده‌های مهاجر سردسیری را هم خواهید داشت. با فرارسیدن بهار و تابستان، آب‌وهوای منطقه حسابی گرم می‌شود. اگر مجبور بودید در فصل گرما به این منطقه سفر کنید حتماً لوازمی مانند آب آشامیدنی کافی، کرم ضدآفتاب، کلاه و عینک‌آفتابی همراه داشته باشید.روستای سراخیه خوزستان

تفریحات روستای سراخیه خوزستان

اگر به ونیز ایران در خوزستان سفر کنید می‌توانید از قایق‌سواری بر روی تالاب شادگان لذت ببرید. همچنین هنگام گشت‌وگذار و بازدید از مناظر زیبای روستا می‌توانید از آلاچیق‌هایی که برای استراحت گردشگران آماده شده‌اند استفاده کنید. معمولاً در این آلاچیق‌ها غذا و نان محلی سرو می‌شود. جالب است بدانید به جز روستای سراخیه، یک روستای کوچک دیگر به نام «رگبه» هم بر روی تالاب شادگان قرار دارد. مردم این روستا هم مانند اهالی سراخیه، برای رفت‌وآمد از قایق و بلم استفاده می‌کنند. به‌طورکلی تفریحات روستای سراخیه خوزستان شامل موارد زیر هستند:

  • یکی از جذاب‌ترین تفریحات روستای سراخیه، تماشای پرندگان تالاب شادگان است. این تالاب زیستگاه بسیاری از پرندگان خاص محسوب می‌شود و یکی از بهترین مکان‌ها برای پرنده‌نگری است.
  • قایق‌سواری و تماشای جاذبه‌های روستای سراخیه یکی دیگر از تفریحات این منطقه است. در صورت تمایل می‌توانید قایق را از اهالی روستا کرایه کنید و به دیدن جاذبه‌های اطراف تالاب بروید.
  • هنگام سفر به روستای سراخیه امکان شنا در تالاب شادگان وجود دارد فقط باید مراقب جلبک‌ها و نی‌های این منطقه باشید.
  • اگر به ماهیگیری علاقه دارید می‌توانید در تالاب شادگان به صورت تفریحی ماهی بگیرید.
  • تماشای گله‌های گاومیش یکی دیگر از جذاب‌ترین تفریحات روستای سراخیه است.

روستای سراخیه کجاست؟

روستای سراخیه کجاست و چگونه می‌توان به این روستا دسترسی پیدا کرد؟ اگر قصد دارید به این روستا سفر کنید ابتدا باید به اهواز رفته و پس از ورود به جاده اهواز به آبادان، خودتان را به دارخوین برسانید. سپس مسیرتان را در شهرستان شادگان ادامه دهید، بعد از دهستان ناصری، روستای سراخیه را مشاهده خواهید کرد.

آدرس روستای سراخیه: ایران، استان خوزستان، نزدیکی تالاب شادگان در بخش خنافره، دهستان ناصری شادگان

نکات بازدید از روستای سراخیه خوزستان

نکات بازدید از روستای سراخیه خوزستان عبارت‌اند از:

  • این روزها وضعیت تالاب شادگان خوب نیست زیرا سطح آب نسبت به گذشته بسیار پایین آمده و آلودگی در تمامی مناطق این تالاب دیده می‌شود. بنابراین حتماً در سفرتان به سراخیه نظافت را رعایت کنید و از خودتان زباله‌ای بر جای نگذارید.
  • باتوجه‌به نبود آب شیرین و لوله‌کشی در روستای سراخیه، قبل از رسیدن به این منطقه حتماً آب نوشیدنی کافی تهیه کنید.
  • در روستای سراخیه پلیس وجود ندارد و خانه‌های این روستا بدون کلید و قفل هستند بنابراین در زمان بازدید، به حریم خصوصی افراد ساکن در منازل احترام بگذارید.
  • با این که مردم روستای سراخیه عرب‌زبان هستند اما تعداد زیادی از آن به فارسی تسلط دارند و برای بازدید و گشت‌وگذار به شما کمک می‌کنند. ولی ممکن است با فردی مواجه شوید که متوجه حرف‌های شما نشود.
  • در سفر به این منطقه حتماً عرف و فرهنگ رایج منطقه را رعایت کنید.
  • دقت داشته باشید که قایق‌های اشتراکی فقط شما را تا خود روستا می‌برند و اگر علاقه‌مند به دیدن بخش‌های مختلف تالاب باشید باید قایق دربستی کرایه کنید.
  • هنگام سفر به روستای سراخیه، یک‌دست لباس اضافه همراه داشته باشید و از کفش‌های مناسب استفاده کنید.
  • اگر نیاز به تهیه مایحتاج خوراکی داشتید از قایق‌ران‌های روستا کمک بگیرید.

روستای سراخیه خوزستان

جمع‌بندی درباره ونیز ایران

در این مقاله ونیز ایران یا روستای سراخیه خوزستان را معرفی کردیم. همان‌طور که گفته شد این روستا در میان تالاب شادگان قرار دارد و رفت‌وآمد در آن، با استفاده از قایق یا بلم صورت می‌گیرد. روستای سراخیه به علت معماری سنتی و موقعیت خاص خود این روزها به یکی از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان تبدیل شده است. همچنین این روستا یک مکان عالی برای تماشای پرندگان محسوب می‌شود.

تور های ویژه