معرفی ۲۰ مورد از بهترین جاذبه های دیدنی کاشان

پربازدیدترین ها

گردشگری 26 فروردین ، 1403 5 دقیقه


جاهای دیدنی کاشان

جاهای دیدنی کاشان در کنار گلاب قمصر و جاذبه ‌های طبیعی آن، از این شهر یک مجموعه کامل درست کرده که سالانه گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود دعوت می‌کنند.  شاید ندانید که شهر کاشان و جاذبه‌ هایش قدمتی ۷۵۰۰ساله دارند و یک گنجینه جامع از تمدن‌های انسانی به حساب می‌آیند. از جمله جاذبه‌ های معروف این شهر خانه‌های تاریخی آن است که با جاذبه‌ های دیدنی و خانه‌های خشتی یزد برابری می‌کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا با شما در کوچه‌پس‌کوچه‌های معطر کاشان قدم بزنیم و از زیبایی‌های بی‌حدوحصر آن هرچه بیشتر لذت ببریم.


جاهای دیدنی کاشان برای عاشقان تاریخ و طبیعت

جاهای دیدنی کاشان را یک مجموعه کامل از جاذبه ‌های تاریخی، طبیعی، تفریحی و فرهنگی می‌دانند. دیدنی ‌هایی مانند ابیانه، باغ فین، عمارت عباسیان، خانه عامری‌ها، خانه طباطبایی، آبشار نیاسر، حمام سلطان امیراحمد و موارد دیگر که می‌توانند در تمام طول سفر شما را به‌خوبی سرگرم کنند. ضمن اینکه این شهر آب‌وهوای خاصی هم دارد و برای سفر به آن بهتر است در بهترین اوقات سال یعنی فصل بهار عازم این شهر شوید.

۱. جاهای دیدنی کاشان، روستای خوش‌آب‌وهوای ابیانه

آدرس: استان اصفهان، شهر نطنز کاشان، روستای ابیانه.

اولین جاذبه از جاهای دیدنی کاشان که قصد معرفی آن را داریم روستای ابیانه است. روستایی خاص و دیدنی که در نطنز اصفهان قرار گرفته و به‌شدت موردتوجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد. ضمن اینکه این روستا در اکثر اوقات سوژه‌ای ناب و جذاب برای عکاسی به حساب می‌آید و از محدود روستاهایی در کشور ماست که مردمان ساکن در آن همچنان با پوشش سنتی خود در آن زندگی می‌کنند. ساختمان‌ها سرخ‌رنگ هستند و دقیقاً در سراشیبی دامنه وسیع و خاکستری‌رنگ کوه واقع شده‌اند و جذابیت این روستا را هزار برابر کرده‌اند.

کوچه‌ها تودرتو طراحی شده‌اند و در کنار بناهای گوناگون تاریخی، درب‌های مملو از منبت‌کاری و پنجره‌های زیبای هندسی، جاذبه‌ای صدچندان به این روستا بخشیده‌اند. جالب است بدانید که طرح هادی این روستا اجرا شده و در آن امکانات مناسبی به لحاظ تفریحی و اقامتی برای مسافران و گردشگران در نظر گرفته شده است. همچنین بد نیست بدانید که نام قدیم این روستا “ویونا” بوده که از دو واژه “وی” و همین‌طور “ویانه” تشکیل شده است. معنای این دو واژه در کنار هم به معنای “بیدستان” تعبیر می‌شود که با گذر زمان به “اویانه” و بعدها به واژه “ابیانه” تغییر پیدا کرده است.

۲. باغ زمردنشان فین کاشان 

آدرس: استان اصفهان، بخش مرکزی شهر کاشان، خیابان امیرکبیر.

جالب است بدانید که منطقه زیبا و پرجاذبه فین به دلیل چشمه‌ای که از آن عبور می‌کند، از گذشته‌های بسیار دور موردتوجه حاکمان و پادشاهان متعددی بوده است. قدمت باغ زیبا و سبز فین واقعاً مشخص نیست، به همین دلیل برخی از افراد تاریخ ساخت آن را به دوران اردشیر بابکان و حکومت ایشان نسبت داده‌اند.

ولی چیزی که واقعاً مسلم است آن است که ابتدایی‌ترین اشارات به باغ زیبای فین در منابع متعدد و معتبر تاریخی متعلق به دوران یعقوب لیث صفاری بوده که خبر از وجود باغ و چشمه‌ای در آن در قلب بیابان‌های وسیع مرکزی ایران می‌داده است. بر اساس منابع گوناگون تاریخی، برخی از کارشناسان، زمان حضور و پیدایش باغ فین را به دوران آل بویه نسبت داده‌اند و برخی دیگر نیز آن را متعلق به دوران ایلخانی می‌دانند. خصوصاً شخص “یاقوت هموی” که از تاریخ‌نویسان برجسته در قرن هفتم هجری قمری بوده، از گردش خود در میان باغ سرسبز کاشان مطالب زیادی بر جای گذاشته است.

۳. خانه تاریخی عباسیان

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علویان، کوی سلطان امیراحمد.

اگر قرار باشد اولین بنای تاریخ و یکی از شاهکارهای معماری و جاهای دیدنی کاشان را به شما معرفی کنیم، اولین بنای تاریخی خانه زیبای عباسیان کاشان خواهد بود که نام آن را در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسانده‌اند. خانه‌ای زیبا و تاریخی در محله سلطان امیراحمد شهر کاشان که زیبایی آن شما را حیرت‌زده می‌کند. از این خانه برای ساخت سریال‌هایی مانند جابر ابن حیان، مسافر ری، ملاصدرا و خانه‌ای در تاریکی هم استفاده شده است.

ساختار این بنا مانند بیشتر خانه‌های تاریخی و قدیمی ایران کاملاً تودرتو بوده و این موضوع برای گردشگران جاذبه بسیار زیادی دارد. به‌علاوه شما در این خانه تاریخی و زیبا می‌توانید تقابل هنرهای گوناگونی مانند نرده‌های ساخته شده از سنگ حجاری شده‌ را در کنار گچ‌بری‌های ظریف و پرنقش‌ونگار مشاهده کنید که همگی یک آینه تمام‌نما از معماری باشکوه ایرانی هستند. جالب است بدانید که تمامی این ویژگی‌ها در کنار هم باعث شده‌اند که این بنا نامزد اصلی دریافت جایزه بزرگ زیباترین معماری ایران باشد.جاهای دیدنی کاشان

۴. کویر داغ ابوزید

آدرس: استان اصفهان، در ۳۰ کیلومتری شرق کاشان، کویر زیبای ابوزید آباد.

در ادامه معرفی جاهای دیدنی کاشان به کویر تفدیده و داغ ابوزید می‌رسیم که در قسمتی از بیابان زیبای بندر ریگ، در سمت شمال ابوزید آباد و در جهت شمال شرق کاشان قرار گرفته است. ابوزید هم درست مانند هر قسمت دیگری از کویر با سکوت عمیق خود موج زیبایی‌اش را به سمت شما روانه می‌کند. شما در لابه‌لای تپه‌های متعدد داغ شنی می‌توانید چشم‌اندازهایی منحصر به فرد و بی‌نظیر را مشاهده کنید. این کویر در کنار دیگر جذابیت‌های مناطق کویری ایران مانند کویر مصر و کویر مرنجاب، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری و کویری برای کویر گردان محسوب می‌شود.

منطقه ابوزید آباد را پایتخت واقعی گویش‌های کهن ایرانی می‌دانند که گویش بیذوی و همین‌طور فرهنگ غنی مردمان ساکن در آن، در دسته مهم‌ترین و اصلی‌ترین جاذبه ‌های تکرارنشدنی و گردشگری این کویر به حساب می‌آید. جالب است بدانید که در این کویر آثار متعدد باستانی و تاریخی وجود دارد که در کنار زیبایی‌های متعدد طبیعی آن، این منطقه را بسیار پرجاذبه کرده است. منطقه‌ای که ظرفیت گردشگری آن سبب شده تا افراد و گردشگران زیادی برای حضور در این کویر برنامه‌ریزی‌های گوناگون و متعدد داشته باشند. از زیباترین بخش‌های کویر ابوزید آباد می‌توان به کوه یخاب، قلعه کورشاهی، آب‌انبار صفوی، روستای زیبای ابیانه، شهر تاریخی نوش‌آباد و شهر زیرزمینی اویی، اشاره کرد.

۵. خانه بزرگ و تاریخی بروجردی‌ها 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، محله سلطان میر احمد، خیابان علوی.

از دیگر دیدنی ‌های شهر کاشان در میان بافت تاریخی و بناهای پرشکوه و پرطمطراق این شهر که به‌وضوح تاریخ ایران را به شما نشان می‌دهد، خانه تاریخی بروجردی‌ها است. زیبایی‌های این بنا چشمگیر است و به‌واسطه شکوه و جلالی که دارد عاشقان آن فراوان و دلباختگان آن متعدد هستند. خانه بروجردی‌ها را نمادی باشکوه و بارز از معماری تاریخی و درون‌گرای کشور ایران می‌دانند که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. خانه‌ای منحصر به فرد و بسیار زیبا که در لیست بلند بالای زیباترین و پرجاذبه ‌ترین بنا های تاریخی ایران هم گنجانده شده است. این بنا دقیقاً در جنوب شرق کاشان واقع شده در محله محمد سلطان میراحمد یا همان خیابان فعلی علوی است.

قدمت آن به‌واسطه وجود کتیبه‌هایی که در چهار طرف تالار قرار گرفته به سال ۱۲۹۲ هجری قمری برمی‌گردد. ساخت این بنا ۱۸ سال یعنی از سال ۱۲۹۲ تا سال ۱۳۱۰ هجری قمری به طول انجام میده و تقریباً بیشتر از ۱۵۰ هنرمند آینه‌کار، بنا، نجار، گچ بر، منبت‌کار در آن حضور و فعالیتی پررنگ داشته‌اند.

این خانه به لحاظ نقشه و معماری، طراحی، گچ‌بری، نقاشی، آینه‌کاری‌ها و هنرهای دیگرش، قدمتی بسیار طولانی دارد. ضمن اینکه از آثار نفیس و بی‌نظیر دوران قاجار محسوب می‌شود. خانه‌ای که در سیزدهم خردادماه سال ۱۳۴۵ آن را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساندند. در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ هم رئیس کنفرانس عمومی یونسکو از این خانه دیدن کرد و به دلیل معماری بی‌نظیر و ساخت‌وساز فوق‌العاده و سازگار آن با آب‌وهوا و جغرافیای منطقه، بنای خانه بروجردی‌ها را زیباترین خانه تاریخی در قاره آسیا نامید. همچنین آن را به لحاظ محبوبیت جاذبه گردشگری، به عنوان بنای برتر یونسکو انتخاب کرد. اهمیت و جلوه‌گری خانه بروجردی‌ها در حدی است که بادگیرهای این بنا را نمادی از شهر زیبای کاشان می‌دانند. همچنین آثار هنری متعدد و خاص، نقاشی‌های زیبا و هنرمندانه، کاشی‌کاری‌های رنگارنگ از دیگر هنرهای پرجاذبه‌ و ویژگی‌های خاص خانه بروجردی‌ها هستند.جاذبه های دیدنی کاشان

البته تا به امروز مرمت‌های متعدد و زیادی در بخش‌های گوناگون این بنا انجام شده است. استحکام بخشیدن به بعضی از قسمت‌های خانه و تثبیت‌کردن نقاشی‌ها توسط کارشناسان اداره میراث‌فرهنگی شهر کاشان، از جمله این مرمت‌ها به حساب می‌آیند.

۶. شهر تاریخی و زیرزمینی نوش‌آباد 

آدرس: استان اصفهان، شهرستان آران و بیدگل، شهر نوش‌آباد، خیابان امام خمینی، مجموعه شهر زیرزمینی و تاریخی نوش‌آباد.

این شهر زیرزمینی که شگفت‌انگیزترین شهر زیرزمینی در تمام جهان محسوب می‌شود، از جاهای دیدنی کاشان است که تقریباً متعلق به ۱۵۰۰ سال پیش است. شهری که متعلق به دوره ساسانیان بوده و از پایتخت‌های اصلی این حکومت به حساب می‌آمده است. این شهر را انوشیروان به عنوان پایتخت حکومت خود انتخاب کرده بود. جالب است بدانید که این شهر تاریخی و زیرزمینی کاملاً به‌صورت اتفاقی بر اساس حفاری یک فرد در منزل خود، کشف شد.

شهر زیرزمینی “اویی” را از جمله نقاط تاریخی و باستانی در شمال اصفهان و همین‌طور از توابع آران و بیدگل می‌دانند که فاصله‌ای کوتاه با شهر باستانی سیلک کاشان که در ۵ کیلومتری آن است، دارد. نوش‌آباد هم تقریباً ۱۲ هزار نفر جمعیت دارد که در این شهر و در کنار این آثار باستانی و تاریخی زیرزمینی، جاذبه های تاریخی دیگری مانند قلعه کشتی سی زان، مسجد جامع، مسجد امام علی علیه‌السلام متعلق به دوران مغول و پل تاریخی اسحاق‌آباد متعلق به دوران سلجوقی هم قرار دارد. جالب است بدانید که مسجد عتیق این شهر باز هم متعلق به دوران سلجوقی است و یکی از مهم‌ترین و حیرت‌انگیزترین دیدنی‌های این منطقه به حساب می‌آید.

۷. تپه سیلک کاشان 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان امیرکبیر، خیابان امیرالمؤمنین، انتهای ذوالفقار دهم، پایگاه میراث تاریخی و فرهنگی سیلک.  

تپه سیلک کاشان در جنوب غرب این شهر قرار گرفته و ۸۰۰۰ سال قدمت دارد. این تپه را از قدیمی‌ترین شهرها و تمدن‌های ایران و جهان می‌دانند که در تاریخ ۲۴ شهریورماه ۱۳۱۰ شمسی، آن را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساندند. در این تپه شما شاهد کشف آثاری گوناگون از دوران مختلف تمدن بشر از دوران نوسنگی تا عصر مس و سنگ، شهرنشینی و بعد از آن عصر آهن و دوره مادها هستید. مهم‌ترین آثاری که به عنوان جاذبه‌ها و دیدنی‌های تمدن‌های گوناگون در این تپه شناخته شده نخستین خانه‌ها و نخستین روستاهایی است که همگی به دست بشر ساخته شده‌اند. نخستین گیاهان و جانوران اهلی در کنار نخستین کوره‌هایی که برای پختن سفال و ذوب کردن فلز از آن‌ها استفاده شده هم متعلق به این تپه است. ضمن اینکه اولین آثار برجای‌مانده از خط و نوشتار را هم متعلق به تپه تاریخی سیلک می‌دانند.جاذبه های دیدنی کاشان

۸. خانه تاریخی و معروف طباطبایی‌های کاشان 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی.

از دیگر جاهای دیدنی کاشان که قصد داریم به شما معرفی کنیم خانه زیبا و تاریخی طباطبایی‌ها است. یکی دیگر از دیدنی‌های بی‌نظیر کاشان که نمادی از زیبایی، شکوه و شگفتی است. در محله سلطان احمد واقع شده و در کنار آن جاذبه های دیدنی دیگری مانند امامزاده سلطان امیراحمد و خانه بروجردی‌ها هم قرار دارد. خانه طباطبایی‌ها که لقب “عروس خانه‌های زیبا و تاریخی ایران” را به خود اختصاص داده، بازمانده‌ای از قاجاریه است و توسط فردی به نام “حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی” که از بازرگانان بزرگ و خوشنام نطنز ساکن کاشان بوده، برجای‌مانده. معمار این بنا، “استاد  علی مریم کاشانی” بوده‌اند که این بنا را در طول ۱۰ سال ساخته‌اند.

همچنین تیمچه امین‌الدوله و خانه بروجردی‌ها هم از دیگر آثار ایشان به حساب می‌آید. نقاشی‌ها و گچ‌بری‌های که در سرتاسر این خانه وجود دارد، همگی از آثار شاگردان “میرزا ابوالحسن سمیع الملک غفاری کاشانی” هستند و زیر نظر مستقیم وی ساخته شده‌اند. به دلیل اینکه صاحب‌خانه در حرفه و تجارت فرش دست داشته، تمامی نقش‌برجسته‌ها و گچ‌بری‌های این بنا همگی از طرح گل و مرغ، اسلیمی و فرش‌های ایرانی الهام گرفته شده‌اند.

جالب است بدانید که در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ این خانه تاریخی توسط هیئت‌امنای مرمت و احیای بنا های تاریخی شهر کاشان و با همکاری میراث‌فرهنگی شهر کاشان و شهرداری و همین‌طور پشتیبانی‌کردن مسئولان وقت در وزارت معادن و فلزات، دقیقاً بر طبق نقشه و طرح اصلی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. ضمن اینکه آن را در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رساندند. این بنا در حال حاضر زیر نظر سازمان تفریحی و رفاهی شهرداری کاشان اداره و نظارت می‌شود و هر روز به جز روزهای تعطیل، پذیرای گردشگران، مشتاقان و عاشقان هنر و معماری اصیل ایرانی است.

۹. تیمچه تاریخی امین‌الدوله 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، تقاطع اصلی خیابان بابا افضل و میدان کمال‌الملک، بازار تاریخی کاشان.

تیمچه امین‌الدوله شهر کاشان از دیدنی‌ترین جاذبه ‌های بازار شهر کاشان است که در چهارسوق این بازار قرار گرفته و به نام “میانچال” هم شهرت دارد. در انتهای قرن ۱۲ هجری قمری به‌واسطه زلزله‌ای که در کاشان رخ داد، بنای بازار به طور کامل تخریب شد و بعد از آن باهمت و تلاش فردی به نام “فرخ خان غفاری” که لقب امین‌الدوله را داشت و از رجال خوشنام زمان خود بود، به طور کامل بازسازی شد. در حین مرمت و بازسازی، یکی از قسمت‌هایی که به بازار کاشان اضافه شد همین تیمچه امین‌الدوله بود که نام بانی را بر روی بنا نهادند. ساختن این تیمچه زیبا و تاریخی بین سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۴ قمری انجام شد و معمار آن هم استاد “علی مریم کاشانی” بودند. همچنین بد نیست بدانید که این تیمچه در روز بیست و نهم دی‌ماه ۱۳۵۳ در فهرست میراث ملی و تاریخی کشور ما به ثبت رسید.جاذبه های دیدنی کاشان

۱۰. بازار زیبا و مشهور کاشان

آدرس اول: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان قدیمی بابا افضل.

آدرس دوم: استان اصفهان، شهر کاشان، دروازه‌دولت، خیابان اباذر.

بازار زیبا و تاریخی شهر کاشان از دیگر جاهای دیدنی کاشان است که دو ورودی اصلی داشته که یکی از این ورودی‌ها در دروازه‌دولت و ورودی دیگر در خیابان بابا افضل مستقر شده‌اند. به همین دلیل از هر دو خیابان شما دسترسی راحتی به این بازار خواهید داشت. اگر با وسایل حمل و نقل عمومی به شهر کاشان سفر می‌کنید، باید بدانید که نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوسی که تا بازار فاصله کوتاهی دارد، در میدان کمال‌الملک قرار گرفته است.

بازار سنتی و تاریخی کاشان تقریباً ۴۰ اثر تاریخی را در خود جای‌داده و به همین دلیل از بی‌نظیرترین جاذبه‌ های تاریخی این شهر محسوب می‌شود. شما در این بازار می‌توانید صنایع‌دستی و سوغات مختلف و جذاب شهر کاشان را فراهم کنید. البته نسبت به سایر بازارهای ایران ابعاد کوچک‌تری دارد. اما گشت‌وگذار در آن و تهیه‌کردن مایحتاج و سوغاتی‌ها می‌تواند یک سرگرمی جذاب در این بازار باشد. هر قسمت از این بازار متعلق به یک صنف مخصوص است. برای مثال قسمتی متعلق به صنف مسگران بوده و بخشی دیگر متعلق به کفاشان و کفش‌فروشان است. مهم‌ترین بخش این بازار هم متعلق به تجار فرش است که به سرای امین‌الدوله شهرت دارد. ناگفته نماند که در این بازار کالاها و سوغاتی‌های دیگری مانند گلاب، سفال، عرقیجات و صنایع‌دستی هم تهیه و ارائه می‌شوند.

ناگفته نماند که در اعیاد و عزاداری‌ها هم شما می‌توانید برگزاری مراسم‌های مختلف و گوناگونی را در این بازار شاهد باشید. به عبارتی این بازار فقط برای تجارت و خریدوفروش نیست. بلکه شاهرگ اصلی در برگزاری اتفاقات مذهبی، فرهنگی و تاریخی هم محسوب می‌شود.

۱۱. مسجد و مدرسه باشکوه آقابزرگ کاشان 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه مسجد آقابزرگ.

مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان دقیقاً در مرکز شهر قرار گرفته و در کوچه‌ای با همین نام در خیابان فاضل نراقی از گردشگران و بازدیدکنندگان خود به‌خوبی پذیرایی می‌کند. قدمت این مسجد هم به دوره قاجار برمی‌گردد که البته ساخت آن در دوره محمدشاه، آغاز شد و در زمان دوران ناصرالدین‌شاه به اتمام  رسید. کتیبه‌هایی که در صفه شبستان، ازاره محراب، زیر گنبد شبستان و سر در ورودی قرار دارند، همگی تاریخ ذکر شده را تأیید می‌کنند. البته برخی بر این باورند که این مسجد بر روی بقایای بنا های تخریب شده  و برجای‌مانده از زلزله سال ۱۱۹۲ قمری بنا شده است.جاهای دیدنی کاشان

برخی دیگر هم بر این باورند که شبستان شمالی دقیقاً بر روی خرابه‌های بنای مسجد، خانقاه، مقبره و مدرسه خواجه تاج‌الدین متعلق به میانه‌های سده ۹ قمری بوده بنا شده است. باگذشت زمان، تغییرات زیادی در این مجموعه انجام شد. ضمن اینکه درب و پنجره‌های دو اتاقی که در اطراف ایوان اصلی گنبدخانه قرار دارند و همین‌طور چهار اتاق در بالاخانه سردر ورودی، همگی تغییر کردند. برخی از قسمت‌های چوبی بنا توسط موریانه کاملاً از بین رفتند و به جای آن‌ها از مصالح فلز استفاده شد. بد نیست بدانید که درب و پنجره‌هایی که مشبک بوده و همگی روبه‌بالا حرکت می‌کردند هم به همین صورت از بین رفته بودند که مرمت و بازسازی شده و مجدداً سر جای خود قرار گرفتند.

۱۲. حمام عجیب سلطان امیراحمد

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، بافت تاریخی، خیابان علوی، کوچه مسجد سلطان امیراحمد.

این حمام تاریخی و البته کمی ترسناک متعلق به دوران سلجوقی و قاجار است. حمامی که در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده و یک نمونه بسیار منحصر به فرد و نایاب به لحاظ تزیینات و معماری به حساب می‌آید. این حمام تنها یکی از شاهکارهای معماری و حمام‌های زیبای کاشان به حساب می‌آید. حمام گذر نو، حمام باغ فین کاشان، حمام محتشم، حمام عبدالرزاق خان و چند حمام دیگر، همگی در کنار حمام امیرسلطان احمد از جاذبه‌ های بسیار دیدنی و بی‌بدیل شهر کاشان به حساب می‌آیند.

پشت‌بام این حمام از مکان‌هایی است که سوژه بسیاری از عکاسان بوده و نمایی نمادین از شهر کاشان دارد. کاشی‌های آن که همگی به رنگ آبی فیروزه‌ای و زرفام هستند، در کنار گچ‌بری‌هایی که هفت‌لایه هستند، به‌خوبی توانسته‌اند یک معماری باشکوه را در کنار یکدیگر و با تلفیق با هم به گردشگران خارجی و داخلی نشان دهند. فضای این حمام از پیشخوان، هشتی، راه‌های متعدد ارتباطی، سر بینه، سرما خوان، گرما خوان، صفه شاه‌نشین، خزینه، اتاق تنظیف، سرویس بهداشتی و همین‌طور دو حلقه چاه آب تشکیل شده است. اگر به کاشان رفتید حتماً از این تجربه زیبایی و ترس در کنار یکدیگر، دیدن کنید.

۱۳. آتشکده یا چهارطاقی مشهور نیاسر کاشان 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، ارتفاعات بخش نیاسر.

در تاریخ ایران باستان علم و دین هر دو، دو عنصر جداگانه و مجزا بودند که بر سازه‌های باستانی تأثیر فراوانی می‌گذاشتند. در این بین از بنا های منحصر به فرد و معروفی که کاربرد مشخص دینی و مذهبی آن به اثبات رسیده، چهارطاقی‌ها هستند. ناگفته نماند که نام چهارطاقی به‌واسطه افرادی که از دیگر کشورها به عنوان باستان‌شناس و پژوهشگر در حوزه معماری به ایران می‌آمدند و بر روی بناها مطالعه می‌کردند، انتخاب شده است. این بنا های مذهبی کاملاً ناشناخته بودند به همین دلیل بر اساس ظاهری که داشتند عنوان چهارطاقی به آن‌ها اطلاق شده بود. از جمله این چهارطاقی‌ها، چهارطاقی نیاسر است که در ۳۵ کیلومتری شمال غرب شهر نیاسر و در استان اصفهان در منطقه‌ای کاملاً کوهستانی و در ارتفاعات کوه کرکس واقع شده است.جاهای دیدنی کاشان

منطقه نیاسر چشمه‌ای پر آب و دائمی دارد و از مناطق بسیار خوش‌آب‌وهوای ایران محسوب می‌شود. قدمت تاریخی آن قابل‌ملاحظه است و بنا های متعدد تاریخ آن مهر تأییدی بر این قدمت طولانی آن هستند. جالب است بدانید که چهارطاقی نیاسر قسمتی از یک آتشکده بوده که متعلق به دوران ساسانی است. این آتشکده و این چهارطاقی را به دستور اردشیر بابکان که مؤسس سلسله ساسانیان بود، بر روی یکی از صخره‌های غربی و مشرف به شهر نیاسر، بنا کردند. در ساخت آن هم از سنگ‌های موجود و گچ استفاده شده که در قسمت پایینی به شکل طبیعی و در قسمت‌های بالایی و قوس‌ها، به شکل مربع آماده و تهیه می‌شدند. همچنین بد نیست بدانید که این چهارطاقی سال ۱۳۱۷ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۳۴ هم با کمک اداره کل باستان‌شناسی، آن را مرمت و بازسازی کردند.

۱۴. مسجد جامع  شهر کاشان

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان بابا افضل، محله میدان کهنه، کوچه شهیدان دقیقی.

مسجد جامع شهر کاشان یا به عبارتی همان مسجد جمعه شهر کاشان یکی دیگر از جاهای دیدنی کاشان محسوب می‌شود که تاریخی غنی داشته و قدمت آن متعلق به دوران سلجوقیان است. این‌گونه گفته می‌شود که پیش از اسلام بنای مسجد در اصل یک آتشکده بوده. اما بعد از اینکه مردم به اسلام گرویدند و دین اسلام را دین اصلی خود قرار دادند، این بنا به مسجد تبدیل شد. مسجد تاریخی و زیبای کاشان در یکی از مناطق تاریخی و مرکزی شهر قرار گرفته و به‌راحتی با خودرو های حمل و نقل عمومی می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. این بنا طبق روایت‌هایی توسط صفیه خاتون، دختر مالک‌اشتر ساخته شده است. ضمن اینکه با گذر زمان عبدالرزاقان خان حاکم کاشان و همین‌طور کریم‌خان زند، این بنا را کاملاً مرمت کرده‌اند. همچنین با لایه‌برداری‌هایی که باستان‌شناسان اخیراً از گچ‌های محراب مسجد انجام دادند، مشخص شده که آثاری تزیینی و تاریخی در این قسمت وجود داشته که قدمت آن متعلق به دوران آل بویه است. شبستان تابستانی در مسجد جامع کاشان دقیقاً در زیر شبستان زمستانی مستقر شده. کاشی‌کاری‌های آن هم طرح‌های زیبا و منحصربه‌فردی دارد. در دوران گذشته از قسمت کف این شبستان هم آثاری مبنی بر وجود کوره‌های پخت ظروف چینی با حفاری‌های کارشناسان میراث‌فرهنگی به‌دست‌آمده بود. این افراد معتقد بودند که این آثار همگی نشان می‌دهد که قدمت مسجد جامع کاشان متعلق به اوایل دوران اسلامی است.

۱۵. موزه خیمه‌شب‌بازی و اسباب‌بازی کاشان

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، محله قدیمی سلطان امیراحمد.

شاید تصور کنید که جاهای دیدنی کاشان صرفاً باید بنا های تاریخی و قدیمی یا جاذبه‌ های طبیعی و فرهنگی باشد. اما ماجرا این است که کاشان جاذبه های دیدنی دیگری مانند موزه خیمه‌شب‌بازی و اسباب‌بازی هم دارد که در یک‌خانه تاریخی منسوب به جعفر علامه فیضی، روحانی و شاعر اواخر دوره قاجار بوده، برپا شده است. در این موزه شما شاهد حضور قدیمی‌ترین عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی در ایران با قدمتی برابر با ۱۵۰ سال هستید. عروسک‌های محلی و ایرانی در کنار نمونه‌های دیگر از عروسک‌های زیبای ملل و اسباب‌بازی‌هایی که از ۱۰۰ سال پیش تا به امروز در این موزه حضور داشته‌اند، همگی با هم میزبان گردشگران و بازدیدکنندگان این موزه و شهر کاشان هستند.

همین‌طور از دیگر قسمت‌های این موزه می‌توان به کارگاه ساخت و آشنایی با اسباب‌بازی، برنامه خیمه‌شب‌بازی‌های سنتی، فروشگاه جذاب اسباب‌بازی‌ها در کنار عروسک‌های متنوع دست‌ساز، شربت خانه و کافه اشاره کرد. همچنین شاید برایتان جالب باشد که بدانید این بنا را هم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسانده‌اند.جاذبه های دیدنی کاشان

۱۶. امامزاده سلطان امیراحمد 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، بافت تاریخی کاشان، کوچه سلطان امیراحمد.

این امامزاده قدیمی و تاریخی هم در شهر کاشان با طاق‌های خشتی و فاصله کوتاه از خانه طباطبایی‌ها، یکی از جاهای دیدنی محسوب می‌شود که حتماً باید از آن دیدن کنید. بر اساس گفته‌های افراد محلی، گذشته این امامزاده و نسبت ایشان به امام موسی کاظم علیه‌السلام می‌رسد. بنای اصلی از ایوان، صحن، بارگاه، گنبد مخروطی و رواق‌های بزرگ تشکیل شده است. ضمن اینکه تمامی کاشی‌کاری‌ها در بخش جلوی ایوان بزرگ و همین‌طور در اطراف مناره را متعلق به دوره قاجاریه می‌دانند. همچنین درون رواق‌ها هم می‌توان کاشی‌هایی بازمانده از دوران صفویه را به‌وضوح مشاهده کرد. این اثر ارزشمند به لحاظ مذهبی و تاریخی را هم در ۲۰ خردادماه سال ۱۳۲۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساندند.

۱۷. آتشکده دیدنی هارپاک 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، روستای ابیانه.

در ابتدای این مطلب روستای ابیانه را به عنوان جاهای دیدنی کاشان به شما معرفی کردیم. حالا قرار است در این روستا به جاذبه‌ای بپردازیم که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد. همان‌طور که می‌دانید ابیانه جغرافیایی کوهپایه‌ای و روستایی دارد و با مصالحی هماهنگب و یکسان ساخته و برپا شده است. روستایی زیبا و دیدنی که اگر به کاشان رفتید، نباید بازدید از آن را از دست بدهید.

در این روستا بنا های تاریخی هم وجود دارد که یکی از آن‌ها آتشکده هارپاک است. این آتشکده از قدیمی‌ترین آثار تاریخی در این روستا به حساب می‌آید که در سراشیبی قرار گرفته و در سابات یکی از گذرگاه‌های اصلی، تاریخی و سرپوشیده روستای ابیانه واقع شده است. برخی معتقدند که این آتشکده متعلق به هخامنشیان بوده و اوج شکوفایی آن در دوران ساسانیان است.جاهای دیدنی کاشان

آتشکده هارپاک در مسیر کوچه اصلی روستای ابیانه قرار گرفته که از دروازه بالا تا دروازه پایین امتداد دارد. ضمن اینکه چهار گذرگاه کاملاً سرپوشیده هم در آن تعبیه شده است که به آن‌ها سبات یا سابات گفته می‌شود. این سابات‌ها را اولین سابات‌هایی می‌دانند که آتشکده در آن‌ها قرار گرفته است. همچنین نام این آتشکده را در فهرست آثار ملی ایران هم به ثبت رسانده‌اند.

۱۸. مسجد و مدرسه سلطانی کاشان 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، در حاشیه بازار تاریخی کاشان.

مسجد مدرسه زیبا و تاریخی سلطانی هم یکی از اجزای مجموعه بازار زیبا و تاریخی کاشان است که متعلق به دوره قاجاریه بوده و تمام خصوصیات اصلی، اولیه و فنون معماری معمول را می‌توانید در آن مشاهده کنید. این مسجد مدرسه از مکان‌ های دیدنی کاشان به حساب می‌آید که در سال ۱۳۲۵ آن را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساندند.

ناگفته نماند که این مسجد مدرسه در حال حاضر با نام حوزه علمیه و مسجد امام خمینی‌شهرت دارد و از یادگارهای باشکوه دوران قاجاریه به حساب می‌آید. بنایی که از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مدارس علمیه کاشان است. این بنا را به دستور مستقیم فتحعلی‌شاه قاجار در سال‌های ۱۲۲۱ تا ۱۲۲۹ هجری قمری به سبک مدارس زیبای چهارباغ و صدر اصفهان که به معماری استاد “محمد شفیع” و همت “میرزا ابوالقاسم اصفهانی” ساخته شده بود، بنا کردند. تولیت و تدریس در این بنا هم به “ملااحمد نراقی” واگذار شد.

۱۹. خانه تاریخی و معروف احسان 

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، میدان کمال‌الملک، ابتدای خیابان فاضل نراقی.

خانه تاریخی و زیبای احسان کاشان هم در مردادماه سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. البته در حال حاضر این خانه کاربری خود را تغییر داده و به یک اقامتگاه گردشگری و سنتی برای گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شده است. این بنا در بافت قدیمی و تاریخی قرار دارد و دقیقاً مقابل مسجد و مدرسه آقابزرگ کاشان واقع شده. ضمن اینکه فاصله آن تا بازار هم اندک است و در محله “درب باغ” که از محله‌های مشهور و قدیمی کاشان است، قرار دارد.

نکته جالب اینکه این محله از گذشته تا به امروز همچنان بافت تاریخی خود را حفظ کرده. این خانه را در میان خانه‌های قدیمی و تاریخی شهر کاشان سالم‌ترین خانه شهر می‌دانند که مالک آن “حاج میرزا آقا احسان” یکی از تجار خوشنام و نیکوکار شهر کاشان بوده است. ضمن اینکه ایشان یک حمام و آب‌انبار در محله درب باغ کاشان هم ساخته‌اند که به نام ایشان ثبت شده است. ناگفته نماند که احیا، مرمت و تغییردادن کاربری این خانه‌یکی از مشارکت‌های فرهنگی “کانون اندیشه جوان سپهری” است که یک سازمان غیردولتی و مردم‌نهاد است.جاذبه های دیدنی کاشان

۲۰. اقامتگاه نه چم یا خانه تاریخی عادل

آدرس: استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان فاضل نراقی، کوچه نه چم یا فرهنگ ششم، خانه تاریخی عادل یا مروارید.

آخرین جاذبه دیدنی از لیست بلندبالا و پایان‌ناپذیر جاهای دیدنی کاشان که قصد معرفی آن به شما را داریم، خانه تاریخی عادل است. این خانه در سال‌های اخیر به یک هتل تبدیل شده که البته آن را به خانه سنتی مروارید هم می‌شناسند. بنای اصلی در دوران قاجار توسط هنرمندان و معماران آن دوره ساخته شد و طراحی و معماری آن کاملاً متناسب با اقلیم، جغرافیا و فرهنگ مردمان آن دوره است. کاشی‌کاری‌ها در این بنا به‌شدت زیبا و منحصر به فرد هستند.

این بنا را در تیرماه سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رساندند. این خانه تاریخی در سال ۱۳۹۳ از مالک پیشین آن خریداری شده بود که بعد از ۲ سال استحکام بخشی، تعمیر، مرمت و بازسازی آن را به یک هتل سنتی به نام “نه چم” تبدیل کردند. خانه تاریخی عادل در بافت تاریخی و یکی از کوچه ‌های قدیمی و زیبای کاشان به نام “نه چم” واقع شده است. به همین دلیل، نام آن را هم بر اساس همین کوچه انتخاب کردند. این کوچه به قدری باریک است که شاید در نگاه اول حتی تصورش را هم نکنید که یک خانه زیبا و باشکوه در آن وجود داشته باشد.

کاشان را هم باید دید و هم باید شنید 

در این مطلب سعی کردیم تا مهم‌ترین جاهای دیدنی کاشان را به شما معرفی کنیم. اما واقعیت این است که تمام زیبایی‌های کاشان و جاذبه‌ های تفریحی، تاریخی و طبیعی آن به این موارد خلاصه نمی‌شود. اگر به کاشان رفتید، سعی کنید که حداقل ۴ الی ۵ روز در این شهر اقامت کنید و از دیدن تمام دیدنی‌ها باهم، لذت ببرید.

تور های ویژه