قوانین و ممنوعیت های دبی

پربازدیدترین ها

گردشگری 05 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

قوانین دبی

 قوانین دبی جز مواردی است که باید قبل از سفر به این شهر در کشور امارات متحده عربی نسبت به آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید تا در زمان سفر مشکل قانونی برای شما ایجاد نشود. قبل از سفر به دبی چند چیز وجود دارد که هرگز نباید از کنار آن‌ها ساده عبور کرد، زیرا در این شهر سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای افراد متخلف وجود دارد. دبی یکی از مدرن‌ترین و زیباترین شهرهای جهان برای گردش و تفریح است و سالانه میلیون‌ها نفر از کشورهای مختلف جهان برای استراحت و بازدید از جاذبه‌های دبی به این شهر سفر می‌کنند.

رعایت قوانین شهری در دبی برای همه افراد از جمله شهروندان و مسافران الزامی است و با افراد متخلف برخوردهای شدیدی صورت می‌گیرد. اگر در این شهر مدرن به قوانین احترام نگذارید، احتمال اینکه دیپورت و یا جریمه شوید خیلی هم دور از ذهن نیست. امارات یک کشور اسلامی است که بسیاری از قوانین در شهرهای مختلف این کشور همچون دبی بر اساس ضوابط دین اسلام تدوین شده و رعایت آن‌ها باهدف احترام به مردم مسلمان این کشور امری الزامی است. 

مهم ترین قوانین دبی چیست؟

قوانینی که باید در شهر دبی در کشور امارات توسط شهروندان رعایت شود، تقریباً تفاوت چندانی با قوانین مسافران ندارد و همه افراد در برابر قانون در این شهر برابر هستند. کشور امارات در زمینه نوع پوشش، روابط اجتماعی، ورود برخی کالاها و مواردی ازاین‌دست قوانین مخصوص به خود را دارد که گردشگران باید حتماً قبل از سفر به این کشور نسبت به آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشند تا مشکلی برای آن‌ها در زمان اقامت در شهرهای این کشور همچون دبی ایجاد نشود. امارات یک کشور اسلامی است و بسیاری از قوانین دبی بر اساس ضوابط دین اسلام تدوین شده و رعایت آن‌ها باهدف احترام به مردم مسلمان این کشور امری الزامی محسوب می‌شود. در ادامه برخی مهم‌ترین قوانین این شهر را به شما خواهیم گفت تا پیش از سفر خود را برای رعایت این ضوابط آماده کنید:

  • قوانین پوشش در دبی

مردم مسلمان شهر دبی در سال‌های اخیر توانسته‌اند بسیاری از باورهای سنتی خود را کنار بگذارند و برای پوشش روزمره خود از لباس‌هایی غیر از لباس محلی استفاده کنند، اما قوانین دبی در مورد پوشش بانوان و آقایان در مکان‌های عمومی هنوز وجود دارد و گردشگرانی که به دلیل گرمای هوای شهر دبی قصد پوشیدن لباس‌ها نامتعارف در فضای عمومی را دارند باید قوانین پوشش در دبی را رعایت کنند. قوانین شهر دبی فقط شامل مکان‌های عمومی همچون مراکز خرید است و گردشگران در سواحل یا کلاب‌های این شهر می‌توانند پوشش موردعلاقه خود را بر تن داشته باشند و از این بابت محدودیتی وجود ندارد. اگر در ماه مبارک رمضان به دبی سفر کردید، حتماً در زمان حضور در ملا عام لباس مناسب بپوشید و رفتار محترمانه داشته باشید. پوشاندن شانه‌ها و زانوها در زمان سفر به دبی توصیه می‌شود.

  • قوانین نوشیدنی‌های الکلی در دبی

در دبی برای مصرف الکل باید حداقل ۲۱ سال سن داشته باشید و مصرف آن در مکان‌های عمومی ممنوع است. البته مکان‌های مجاز برای مصرف الکل همچون هتل‌ها، رستوران‌ها و کلاب‌ها وجود دارند و گردشگران مجاز هستند تا در این مکان‌ها نوشیدنی الکلی مورد نظر خود را میل کنند. گردشگران باید حتما قبل از سفر به شهر دبی آیین‌نامه رفتاری مربوط به مصرف الکل را مطالعه و رعایت کنند، این قوانین و مقررات شامل خرید، حمل و نوشیدن الکل است. در شهر دبی مکان‌های مختلفی برای نوشیدن الکل وجود دارد اما با توجه به ممنوع بودن نوشیدنی‌های الکلی در دین اسلام گردشگران باید به قوانین این شهر در مورد مکان‌های مجاز برای حمل و مصرف الکل احترام بگذارند. توصیه می‌شود که به آداب و رسوم مردم محلی توجه کرده و از نوشیدنی‌های خود با رعایت قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه لذت ببرید.

  • قوانین مواد مخدر در دبی

در دبی مصرف انواع مواد مخدر ممنوع بوده و درصورتی‌که فردی ماده مخدر همراه خود داشته باشد در این کشور مجازات می‌شود. همچون بسیاری از کشورهای جهان داشتن حتی مقدار کوچکی از مواد مخدر می‌تواند منجر به مجازات شدیدی همچون زندان در این کشور شود. طبق قوانین دبی همراه‌داشتن انواع مواد مخدر در زمان ورود به این شهر غیرقانونی بود و با افراد مجرم به شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌شود.

  • قوانین مصرف دارو‌های غیرمجاز در دبی

در دبی استفاده از برخی داروها هم غیرمجاز بوده و طبق قوانین دبی با افرادی که این داروها را همراه خود داشته باشند طبق قانون برخورد می‌شود. این داروها به‌دلیل اینکه حاوی مواد مخدر هستند استفاده از آن‌ها در امارات ممنوع است. در صورتی که در وسایل شخصی مسافران داروهای غیرمجاز مشاهده شود، عواقب جدی از جمله زندان، تبعید یا تحمیل مجازات‌های دیگر را برای آن‌ها در پی دارد. ممنوعیت همراه داشتن داروهای غیر مجاز علاوه بر شهروندان امارات برای همه گردشگران حتی مسافران ترانزیتی هم وجود دارد و لازم است قبل از سفر نسبت به فهرست داروهای غیر مجاز اطلاعات کافی به‌دست آورید. در صورتی که نیاز به داروی غیرمجاز داشته باشید، باید نسخه پزشکی مربوطه را همراه داشته باشید تا دولت این کشور به شما به‌صورت قانونی اجازه ورود دارو را بدهد.

قوانین دبی

  • قوانین مربوط به رفتارهای اجتماعی در دبی

در دبی برخی رفتارهای به ظاهر ساده طبق قوانین دبی توهین تلقی شده و مجازات‌های خاص خود را دارد. این رفتارها شامل فحش دادن در مکان‌های عمومی، نشان دادن کف پای خود به دیگران، نمایش عمومی محبت با بوسیدن یا نشان دادن علاقه به صورت علنی و اشتراک اتاق هتل با فرد جنس مخالف بدون ازدواج است. این رفتارها علاوه بر اینکه با فرهنگ و سنت‌های محلی در تضاد است، می‌تواند به عنوان نقض قوانین محلی تلقی شده و برای فرد دردسرهای زیادی را ایجاد کند. روابط جنسی خارج از ازدواج طبق قوانین کشور اسلامی امارات جرم است و با افرادی که مرتکب چنین رفتاری شوند به شدت مجازات خواهند شد. همچنین طبق قوانین دولت امارات هر گونه همجنس گرایی (LGBT) در تمامی شهرهای این کشور ممنوع است و با افرادی مرتکب رفتار همجنس‌گرایانه در این کشور شوند به‌صورت قانونی برخورد می‌شود.

  • قوانین عکاسی در دبی

طبق قوانین دبی عکاسی در این شهر محدودیت‌هایی دارد و  نباید از ساختمان‌ها و تأسیسات نظامی عکس بگیرید. همچنین عکاسی بدون اجازه از افراد به‌خصوص بانوان اماراتی در این شهر ممنوع است. با گسترش استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر اگر فردی در مورد شهر دبی پست یا مطلبی را با هدف مسخره کردن مردم، دولت و یا مواردی از این دست منتشر کند طبق قانون با وی برخورد خواهد شد.

  • بی‌احترام به اماکن مذهبی و دین اسلام در دبی

در دبی هر گونه بی‌احترامی به دین اسلام و نهادهای مذهبی همچون مساجد منجر به واکنش‌های منفی مردم محلی می‌شود. رعایت حال روزه‌داران در ماه رمضان، اجتناب از خوردن، نوشیدن و استعمال دخانیات در ملأعام و همچنین رعایت احترام به اماکن مذهبی از مسائلی است که بسیار مهم است. کنترل گفتار و رفتار، اجتناب از استفاده از کلمات نامناسب و اظهارنظرهای تهاجمی و رعایت نکاتی همچون درآوردن کفش‌ها پیش از ورود به مساجد، پوشیدن لباس مناسب و احترام به احساسات مردم محلی نشانه‌ای از احترام متقابل و فهم درست از ارزش‌های فرهنگی مردم دبی است و رعایت آن از سوی گردشگران خارجی الزامی است.

  • قوانین رانندگی در دبی

در دبی گردشگران می‌توانند برای رانندگی از مراکز اجاره خودرو ماشین موردنظر خود را اجاره کرده و در شهر از آن استفاده کنند. اما رعایت قوانین دبی در رانندگی یکی از نکاتی است که افراد باید در هنگام اجاره خودرو به آن توجه کرده و درصورتی‌که حوصله رانندگی را ندارند از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند. زیرا عدم رعایت احترام دیگر رانندگان از جمله نکات مهمی است که در دبی برای آن در قانون مجازات و جریمه در نظر گرفته شده است. همچنین ممنوعیت رانندگی در حالت مستی و لزوم داشتن مجوز برای حمل‌ونقل الکل از مسائل مهمی است که باید به آن توجه کرد.

  • بی‌احترامی به زنان در دبی

در دبی اشتغال زنان بسیار رایج است و مصاحبت کاری با زنان در هتل‌ها، بانک‌ها و فروشگاه‌ها معمول است. بااین‌حال، نزدیک‌شدن زیاد به شهروندان زن و لمس آن‌ها در طول گفت‌وگو ممنوع و بی‌احترامی شمرده می‌شود. در ارتباطات کاری و هنگام صحبت با زنان باید به زبان بدن خود دقت کرده و هیچگاه آن‌ها را لمس نکنید، زیرا این رفتارها از کارهای ممنوع در دبی به شمار می‌آید.

  • قوانین دست چپ در دبی

یکی از عجیب‌ترین قوانین دبی بدون شک قانون دست چپ است، در این شهر نباید به هیچ وجه برای غذا خوردن، باز کردن در و به‌ویژه غذا دادن به کسی از دست چپ استفاده کنید. در فرهنگ دبی اگر فردی در هنگام احوالپرسی از دست چپ برای دست دادن استفاده کند طبق باورهای مردم بی‌احترام کرده و این رفتار جایز نیست. این موضوع به دلیل باورهای مرتبط با طهارت در برخی فرهنگ‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. از آنجایی که در برخی کشورها از دست چپ برای اموری همچون نظافت در سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود، مردم این فرهنگ‌ها تمایل به استفاده از دست راست را دارند. برای احترام فرهنگ مردم محلی بهتر است این قوانین ساده اما مهم برای آن‌ها را به دقت رعایت کنید.

قوانین دبی

  • بی‌احترامی به خاندان سلطنتی دبی

طبق قوانین دبی هرگونه بی‌احترامی به خاندان سلطنتی یا توهین به شخصیت‌های مربوط به خاندان حاکمیتی جرم است و معمولاً پیگرد قانونی دارد. قانون احترام به اعضای خاندان سلطنتی و ارتباطات مربوط به آنها، جزو قوانین مهم در امارات متحده عربی به‌خصوص در دبی است و رعایت آن با وسواس زیادی انجام می‌شود. هرگونه اظهارات نادرست، بی‌احترامی یا انتشار مطالبی که منجر به توهین یا نقض حریم شخصیتی افراد خاندان سلطنتی شود، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد و ممکن است عواقب جدی از جمله مجازات‌های مالی و حتی زندانی شدن برای فرد متخلف به همراه داشته باشد.

  • آتش‌بازی کردن در دبی

توجه داشته باشید که در دبی طبق قانون آتش‌بازی ممنوع است و تنها شرکت‌هایی با مجوز می‌توانند در برخی از رویدادها و جشن‌های خاص همچون جشن سال نو نمایش‌های آتش‌بازی برگزار کنند. حمل و نگهداری وسایل آتش‌بازی برای افراد عادی در این شهر ممنوع بوده و قوانین سختی در خصوص تجارت و استفاده از آتش‌بازی وجود دارد. هرگونه حمل غیرمجاز مواد محترقه می‌تواند منجر به دستگیری شخص و مواجهه با مجازاتی شدید از جمله زندان و جریمه نقدی شود. این قوانین به منظور افزایش امنیت در شهر دبی و جلوگیری از وقوع حوادث جدی تعیین شده‌اند.

سوالات متداول

۱. آیا رستوران‌ها در ماه رمضان در دبی باز است؟

بله، برخی از رستوران‌های دبی در ماه رمضان فعال می‌باشد اما برای احترام به روزه داران، در پنجره‌ها و درب ورودی پرده قرار می‌دهند تا از بیرون داخل رستوران مشخص نباشد.

۲. آیا در دبی مصرف الکل مجاز است؟

بله فقط در مکان‌هایی که دارای مجوز مصرف الکل هستند همچون هتل‌ها، رستوران‌ها، بارها و کلوپ‌ها مصرف نوشیدنی الکلی مجاز است. مصرف الکل در مکان‌های عمومی و خارج از مکان‌های مجاز ممنوع و قابل پیگرد قانونی است.

۳. آیا بی احترامی به اماکن مذهبی در دبی جرم محسوب می‌شود؟

بله، در دبی و در کشور امارات متحده عربی، احترام به موجودیت‌های مذهبی به شدت توصیه می‌شود. به خصوص در مکان‌های مقدس همچون مساجد این موضوع بسیار حائز اهمیت است و رعایت حال و هوای مکان و عبادات دیگران امر ضروری است.

۴. آیا در دبی می‌توان از مواد آتش زا استفاده کرد؟

 استفاده از مواد آتش‌بازی برای افراد عادی در دبی ممنوع است و تنها شرکت‌های دارای مجوز می‌توانند در برخی فستیوال‌ها و مراسم‌های خاص آتش‌بازی برگزار کنند. استفاده غیرمجاز از مواد محترقه ممکن است منجر به مجازات سنگین قانونی شود.

۵. آیا خرید تور مسافرتی به مقصد دبی از سایت سفرهای پایتخت امکان پذیر است؟

بله، شما می‌توانید بلیط پرواز و یا تور تفریحی خود به مقصد شهر دبی در کشور امارات متحده عربی را بدون محدودیت و به صورت ۲۴ ساعته از سایت سفرهای پایتخت خریداری کنید و عازم این شهر زیبا شوید.

جمع بندی

در شهر دبی قوانین به شکل سفت و سختی رعایت می‌شود و هر گونه عدم رعایت قوانین ذکر شده در این مقاله در شهر دبی برای فردی که مرتکب جرم شده عواقب سختی در پی دارد. با رعایت قوانین و مقررات شهر دبی در زمان سفر به این شهر می‌توانید با خیال آسوده از سفر خود به دبی لذت ببرید.

تور های ویژه