برای یکبار هم که شده این باغ های بمبئی را ببینید!

پربازدیدترین ها

گردشگری 05 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

پارک های معروف شهر بمبئی - الی گشت

پارک های معروف شهر بمبئی به زیبایی زبانزد عام و خاص هستند. بمبئی پایتخت ایالت مهاراشترا در هندوستان است و پس از دهلی نو، پایتخت این کشور، دومین شهر بزرگ آن محسوب می‌ شود. این شهر خانه بیش از ۲۰ میلیون نفر است و در رده پرجمعیت ترین شهرهای جهان قرار دارد. بمبئی دارای جاذبه های بی شماری است که سالانه میلیون ها گردشگر را به سمت خود جذب می کنند. در این میان پارک های معروف شهر بمبئی یکی از محبوب ترین و اصلی ترین جاذبه های شهر به شمار می روند. 

آشنایی با پارک های معروف شهر بمبئی

آشنایی با پارک های معروف شهر بمبئی به شما کمک می‌ کند برای یک سفر تمام و کمال برنامه ریزی کنید. یکی از جاذبه های گردشگری هر کشوری پارک های زیبای آن هستند، به خصوص اگر صحبت از هندوستان باشد باید منتظر زیباترین طبیعت، هیجان‌ انگیزترین تفریحات، متنوع ترین و جالب ترین دیدنی های جهان باشید. بمبئی شهر رقص و آواز است و از گوشه به گوشه آن صدای شادی به گوش می رسد پس در پارک های معروف شهر بمبئی نیز انتظار داشته باشید که با فضایی شاد رو به رو شوید. پارک های بمبئی آنقدر متنوع هستند که هر فردی با سلیقه‌ ای که دارد می تواند ساعت ها مشغول گشت و گذار در آن ها شود.

باغ های معلق بمبئی

باغ های معلق بمبئی یکی از اولین پارک های معروف شهر هستند که پیشنهاد می‌ کنیم بازدید از آن را حتما در لیست سفر خود قرار دهید. این باغ ها در بخش غربی تپه های مالابار (Malabar) واقع شده اند و به نام باغ های فیروزشاه مهتا (Pherozeshah Mehta)‌ نیز شهرت دارند. این باغ در سال ۱۸۸۰ توسط یوهاس غاپوکار (Ulhas Ghapokar) برای جلوگیری از آلوده شدن ذخایر آبی در مسیری پر تردد طراحی و ساخته شدند.

باغ های معلق بمبئی - الی گشت

شما می توانید همه روزه از ساعت ۹ تا ۵ بعد از ظهر برای بازدید از باغ های معلق بمبئی اقدام کنید. یکی از ویژگی های جالبی این پارک که باز هم دلیل دیگری برای قرار گرفتن نامش در لیست پارک های معروف شهر بمبئی است، ساختمانی به شکل کفش یک پیرزن در بخش «کاملا نهرو» پارک بوده که با الهام از شعری کودکانه به نام «پیرزنی که در کفشش زندگی می ‌کرد» آن را ساخته‌ اند.

از جمله ویژگی های باغ های معلق که از جمله پارک های معروف شهر بمبئی است، می ‌توان به وجود یک ساعت گلکاری شده و رنگارنگ در مرکز پارک، وجود فضاهای مختلف برای پیاده‌روی، امکان بازدید از خانه های قایقی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. جالب است بدانید این پارک یکی از محبوب ترین لوکیشن های فیلمبرداری در سینمای بالیوود است. پس اگر خوش شانس باشید شاید با بازدید از باغ های معلق و یکی از معروف ترین پارک های شهر بمبئی شانس دیدن ستاره های سینما نصیبتان شود.

پارک پریادرشینی بمبئی

یکی دیگر از پارک های معروف شهر بمبئی ، پارک پریادرشینی (Priyadarshini park) است. این پارک جنگلی زیبا در یک جزیره شهری در مجاورت دریای عربی واقع شده است. شما در پارک پریادرشینی بمبئی می توانید از تفریحات متنوع دریایی و هیجان انگیز را تجربه کنید.  تپه های بلند، مجموعه اقامتی زیبا، ساحل بکر، کلوپ های مختلف، مسیرهای پیاده روی بی نظیر ، وجود ۴ زمین تنیس، زمین دوی ۴۰۰ متر، کلاس یوگا، ایروبیک، زمین گلف، امکانات ورزشی کودکان و بزرگسالان ن و بسیاری موارد دیگر از جمله امکانات این پارک است.

پارک پریادرشینی به دلیل داشتن مجموعه تفریحی جذاب دریایی خود و همچنین ارائه خدمات بی نظیر در محیطی لوکس و آرام در رده معروف ترین پارک های شهر بمبئی قرار گرفته است. فضای سبز این پارک بسیار زیبا و آرامش بخش است و عده بسیاری برای پیاده روی یا گذراندن اوقاتی شیرین به محل پارک می‌ آیند. پارک پریادرشینی یک مسیر پیاده روی معروف خاکی به نام «جاگرز پارک» (jogger’s park) دارد که باعث شده بتوانید به آهستگی راه بروید و از مناظر هم لذت ببرید.  این پارک در سال ۲۰۱۳ میزبان بیست و پنجمین فستیوال بین المللی کایت بود که باعث شد این پارک صدرنشین معروف ترین پارک های شهر بمبئی شود.

پارک پریادرشینی بمبئی - الی گشت

پارک ملی سانجی گاندی

پارک ملی سانجی مساحتی سه برابر بزرگ تر و بیشتر از پارک مرکزی نیویورک دارد. این پارک که یکی از پارک های معروف شهر بمبئی است در واقع منطقه ای حفاظت شده و زیستگاه ۳۵ گونه پستاندار، ۲۷۴ نوع پرنده و ۱۷۰ گونه پروانه است. برای بازدید از پارک ملی سانجی گاندی باید از قبل مسیر پیاده روی خود را انتخاب و برای شرکت در آن ثبت نام کنید.

پارک ملی سانجی به دلیل محیط آرام و زیبایش در لیست پارک های معروف شهر بمبئی قرار گرفته است و در دل شلوغی شهر شما را به دنیای زیبایی می‌ برد که به راحتی در آن می توانید با حیوانات مختلف تعامل داشته باشید. این پارک همچنین خدمات سافاری با جیپ و تورهای مختلف حیات وحش به همراه لیدر برگزار می کند که می توانید برای استفاده از خدمات آن از قبل با راهنمای تور هند خود هماهنگی های لازم را انجام دهید.

باغ پورت تراست در بمبئی

از جمله پارک های معروف شهر بمبئی باغ پورت تراست (Port Trust) در قسمت جنوبی این شهر است که به نام پارک «ساگار اوپوان» (Sagar Upvan) هم شهرت دارد. این پارک سرسبز در مساحتی بیش از ۱۳ هکتار توسط شرکت حمل و نقل تراست ساخته شده است. مجاورت پارک با دریا و طبیعت زیبای آن باعث شده که باغ پورت علاوه بر زیباترین یکی از پارک های معروف شهر بمبئی نیز باشد و سالانه هزاران گردشگر را برای دیدن حیات وحش بی نظیر، طبیعت زیبا و استفاده از تفریحات متنوعش به سمت خود بکشاند.

باغ پورت تراست بمبئی همه روزه از ساعت ۶ تا ۱۱ صبح و ۱۶:۳۰ تا ۲۰:۳۰ میزبان علاقه‌مندان است. در این باغ گیاهان دارویی و تزئینی مختلف، پرندگان کمیابی مانند ریش مرغ مسگر، سنجاب های بومی ، مارها و مارمولک‌ ها یا کاکتوس های نایاب را ببینید. مسیرهای پیاده روی این پارک هم بسیار جذاب و دیدنی هستند پس فرصت وقت گذرانی و لذت بردن از آرامش این پارک و طبیعت زیبایش را از دست ندهید.

باغ پورت تراست در بمبئی - الی گشت

باغ های پنجگانه بمبئی یا پنج باغ

باغ های پنجگانه بمبئی بدون شک در لیست پارک های معروف شهر بمبئی قرار دارد. بازدید از این باغ روح و جان شما را تازه می کند. باغ های پنج گانه بمبئی بیش از ۸۰ سال پیش توسط فردی به نام «مانچرجی جوشی» (Mancherji Joshi) ساخته و در منطقه «حلقه پادشاه» (King’s Circle) و «دادار» (Dadar) واقع شده است. پارک باغ های پنج گانه یکی از زیباترین پارک های بمبئی است. این باغ تفریحات متنوع و طبیعت زیبایی دارد که برای وقت گذراندن با خانواده و به خصوص کودکان بسیار مناسب است.

این باغ ها همانطور که از نامشان پیداست از ۵ باغ مجزا که به یک محیط مشترک وصل می شوند تشکیل شده اند. یکی از باغ ها میدانی برای زمین بازی و برگزاری همایش ها و کنسرت و جشن های شاد است. همچنین برای سرگرمی کودکان می توانید از شهربازی کوچکی با چند وسیله بازی از جمله چرخ و فلک و سرسره‌های متنوع استفاده کنید. جالب است بدانید که یکی از باغ های این پارک به صورت اختصاصی برای سالمندان است. بنابراین می توان گفت این پارک که یکی از پارک های معروف شهر بمبئی است برای تمام سلیقه ها مناسب بوده و نباید فرصت بازدید آن را از دست بدهید. در نهایت برای این که حتما بازدید از باغ های پنج گانه بمبئی را در لیست خود قرار دهید اشاره می کنیم که پارک محل فیلمبرداری فیلم های معروفی  هم بوده است.

باغ های ویکتوریا یا بهشت جیماتا (جیماتا عدن)

باغ های ویکتوریا که پیشتر به آن «بهشت جیماتا» یا «جیماتا عدن» (Jijamata Udyan) می گفتند نیز یکی دیگر از پارک های معروف شهر بمبئی هستند. این پارک به عنوان یکی از جاذبه های شهر بمبئی در لیست زیباترین پارک های هندوستان قرار دارد و مجموعه ای ترکیبی از باغ های زیبا، پارک جانورشناسی و موزه ای به نام ” Bhau Daji Lad” است که در واقع موزه ای به یاد پسر دکتر بائو یکی از مشاهیر هندوستان ساخته شده است. پارک ویکتوریا بمبئی ۴۸ هکتار مساحت دارد و به اتاق های کوچک یا چاوله (chawls) که در واقع آلاچیق هایی پر از گل های لاله و پیچک بوده شهره عام و خاص است.

وجود برج ویکتوریا و مجسمه پادشاه ادوارد هفتم که از سنگ سیاهی ساخته شده یکی از دلایل نام گذاری این پارک است. مجموعه باغ وحش ویکتوریا نیز در سال ۱۸۶۱ به این پارک اضافه شده و باعث شد یکی از بهترین پارک های معروف شهر بمبئی نام گیرد. این باغ وحش همچنین یکی از قدیمی‌ ترین باغ وحش های هند است. موزه باغ نیز مجموعه ای آثار ارزشمندی مانند فسیل ماموت ها و حیوانات دیگر است.

باغ های ویکتوریا یا بهشت جیماتا - الی گشت

پارک شیواجی بمبئی

یکی از پارک های معروف شهر بمبئی در منطقه «دادار»، پارک شیواجی (Shivaji) است. در این پارک روزانه همایش ها و نشست های مختلفی در زمینه های متنوع از اقتصاد تا سیاست و مسائل روز برگزار می شود. پارک شیواجی پیش از استقلال هند از نظر فرهنگی و تاریخی اهمیتی بسیار زیادی داشته است و به دلیل قهرمان بزرگ مردم هند «چاتراپاتی شیواجی» (Chhatrapati Shivaji)، به عنوان پارک «شیواجی» نام گذاری شده است. این پارک در سال ۱۹۲۵ در دوران استعمار انگلیس ساخته شد و در آن زمان پارک «ماهیم» (Mahim) نام داشت. مجسمه بزرگی از شیواجی، این قهرمان بزرگ هندوستان در قسمت غربی پارک وجود دارد.

افراد با بازدید از این پارک می‌ توانند علاوه بر گذراندن ساعاتی آرام و دلنشین در محیط پارک از امکاناتی مانند سالن بدنسازی، پارک کودکان، قسمت سالمندان، کتابخانه، مسیرهای متنوع پیاده روی و بسیاری موارد دیگر استفاده کنند. پارک شیواجی همچنین به دلیل زمین بازی کریکت مشهور خود نیز در لیست پارک های معروف شهر بمبئی قرار گرفته است. سالانه بازی های بین المللی کریکت در این محل برگزار می شود.

جمع بندی درباره پارک های معروف شهر بمبئی

بمبئی شهری است که جادوی آن تمامی ندارد. چند موردی که به آن ها اشاره شد از جمله پارک های معروف شهر بمبئی هستند که پیشنهاد می کنیم در سفر به هندوستان و بازدید از این شهر فرصت دیدن آن ها را از دست ندهید. علاوه بر پارک های گفته شده، پارک هایی مانند پارک آبی واترکینگدام، پارک کودکان لاینز یوهو (Lions juhu) یا باغ هواپیما، پارک جوگر که محل زندگی برخی از ستاره های بالیوود است و بسیاری موارد دیگر را نیز از دست ندهید. بمبئی شهری است که با رقص و آواز هر لحظه شما را غافلگیر می کند. پارک های معروف شهر بمبئی یکی از بهترین نقطه ها برای لذت بردن رایگان در هر ساعتی از شبانه روز است پس این پارک ها را در لیست دیدنی هایتان قرار دهید.

تور های ویژه