باغ گیاه شناسی باتومی، بهشتی در دنیای واقعی

پربازدیدترین ها

گردشگری 09 اردیبهشت ، 1403 5 دقیقه

باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی یکی از جاذبه های مهم کشور گرجستان است که هر ساله مسافران بی شماری در فصل بهار و تابستان به این کشور زیبا سفر می کنند. اگر چه که گرجستان به داشتن آثار تاریخی بسیار معروف است و شهر گردی در پایتخت و شهرهایش یکی از مکان های گردشگری بینظیر است اما طبیعت بکری دارد که طبیعت گردان بی شماری به این کشور سفر می کنند.

باغ گیاه شناسی در کجا قرار دارد؟

باغ گیاه شناسی باتومی در شهر باتومی گرجستان قرار دارد. این شهر در نزدیک دریای سیاه وجود دارد و یکی از بی‌نظیرترین شهرهای گرجستان است که بسیاری از مسافران آن را بهشت گرجستان معرفی کرده اند. دیدن باغ گیاه شناسی باتومی مهم ترین جاذبه های این شهر به شمار می رود که با  می تواید انواع گونه های درختی، گیاهان، گونه های مختلف گل ها که در حدود صد سال کاشته شده و جمع آوری شده اند را می بینید.

باغ گیاه شناسی باتومی در فاصله ۹ کیلومتری از مرکز شهر باتومی به مساحت ۱۰۸ و ۷ هکتار از بخش جنوبی-غربی خط ساحلی که بین مصب رودخانه چاکویستسکالی و دماغه سبز واقع شده است، به وسعت ۱۰۸ هکتار می باشد. تا ارتفاع ۰ تا ۲۲۰ متری از سطح دریا گسترش یافته است که در زمان های نه چندان دور پوشیده از جنگل های نوع کلختی (راش، شاه بلوط، نمدار) و جنگل های فرعی همیشه سبز بود.

باغ گیاه شناسی باتومیتاریخچه باغ

از دهه ۸۰ قرن نوزدهم، کارهای مقدماتی قابل توجهی از گیاهان عجیب و غریب در بخشی از باتومی راه اندازی شد. مایکل دالفونسو، ورو، سولوتسف، اولینسکی، دیادوشا، پورای-کوشیتسه، استویانوف، تریاندافلیس و دیگران به عنوان افرادی که گیاهان را در ساحل سیاه تانس قفقاز معرفی کردند و پرورش دهندگان باغ های تفریحی  را در گرجستان داشتتند در این پروژه همکاری کردند. جغرافیدان و جهانگرد پاول تاتارینوف نیز یکی از مبتکران به شمار می رود که در سال ۱۸۹۲ در منطقه ای به مساحت ۱۰ هکتار در ساحل باتومی که در حال حاضر به عنوان “پارک بالا” شناخته می شود، به نام “باغ سازگاری” را تأسیس کرد.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی

  • تأسیس باغ گیاه شناسی باتومی

تأسیس باغ گیاه شناسی باتومی به نام آندری کراسنوف، استاد، جغرافی‌دان، گیاه‌شناسی و جهانگرد از دانشگاه خارکف مرتبط است. باغ گیاه شناسی باتومی در ۳ نوامبر ۱۹۱۲ افتتاح شد. ایسون گوردزیان، زراعی-دکوراتور گرجستانی کمک زیادی به پرورش و تزئین آن کرد.غنای گلفروشی باغ در ۹ بخش جغرافیایی گیاهی و سه پارک گنجانده شده است.

این باغ بوسیله پارک‌های قرن‌ها، مجموعه‌های منحصربه‌فرد از گیاهان نیمه گرمسیری، و همچنین ساکولنت‌ها، نخل‌ها، گل رز، کاملیا، مرکبات، بامبو، مگنولیا، قبرس، درختان کاج، آجیل، خرمالو و کلکسیون‌های درخت افرا متمایز است. توجه بازدیدکنندگان را مگنولیاهای ۱۲۵ ساله با گلهای درشت با ۱۲۵ سال شمارش، قدیمی ترین سکویاهای همیشه سبز، ، غرفه گیاهان گلدار، باغ های مخفی ژاپنی، مناظر رمانتیک، دنج و مناظر پانوراما جلب می کنند. مجموعه باغ از ۱۸۰۰ واحد طبقه بندی تشکیل شده است که ۹۰ واحد آنها منشاء قفقازی دارند و باقی گونه های گیاهی از دیگر سرزمین ها گردآوری شده است.

باغ گیاه شناسی باتومی

گونه های درختی باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی دارای مساحتی ۱۱۰ هکتاری است. و تعداد گونه های این باغ به بیش از ۲۰۰۰ عدد می رسدتنها ۱۰۴ مورد از بین ۲۰۰۰ گونه متعلق به منطقه قفقاز است و باقی گونه ها از مکان و جغرافیای مختلف به این باغ آورده اند. در این باغ می توانید درخت های چون ساکورای ژاپنی، نخل های کشورهای خاورمیانه ای، درخت ماگنولیا، سرو، نخل های جزایر قناری را مشاهده کنید که از لحاظ زیبایی بینظیر هستند و با یک تیر دو نشان می زنید هم شهر باتومی را می بینید و هم می توانید انواع گونه ی درختی و گیاهان کشورهای مختلف را ببینید.

البته آن دسته از گیاهانی و درختانی که می توانستند در این جا رشد و نمو داشته باشند انتقال داده شده است و به آن توجه داشته باشید. این باغ بیش از ۵۰۰۰ هزار گونه گیاهی دارد که در باغ گیاه شناسی باتومی پرورش داده شده است. نمونه های از گل های نیوزلند، آفریقای جنوبی،  آمریکای جنوبی، مدیترانه و استرالیا وجود دارد.

گونه های درختی باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی و فعالیت ها

این باغ به عنوان یک مرکز مهم برای گسترش دانش کشاورزی و بیولوژیکی عمل می کند. در قالب امضای یادداشت های همکاری با باغ های گیاه شناسی بیش از ۱۴۰ کشور، دانشگاه و سایر مؤسسات علمی- پژوهشی ارتباط برقرار کرده است. از سال ۱۹۹۸ باغ گیاه‌شناسی باتومی به عضویت بین‌المللی حفاظت از باغ‌های گیاه‌شناسی (BGCI) درآمد و از نظر همکاری متقابل، اشتراک‌گذاری اطلاعات علمی و کار بر روی استراتژی مشترک باغ‌های گیاه‌شناسی از ارزش قابل توجهی برخوردار بود. باغ گیاه شناسی باتومی با کتابخانه علمی، هرباریوم و پایه بذر دارای تحقیقات گسترده ای است. باغ خدمات زیر را به بازدیدکنندگان ارائه می دهد: خدمات راهنما، کمپینگ، پیک نیک، خرید گیاهان تزئینی و همچنین سیستم بلیط فروشی آنلاین و حضوری  را دارد که مسافران از آن بهره مند می گردند.

پارک های باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی دارای سه پارک بزرگ است و یکی از بهترین مکان ها برای یک گردش خانوادگی همراه با فرزندان است.‌ پارک بالایی، پارک پایینی، پارک ساحلی سه پارک مجزا و بزرگ باغ گیاه شناسی باتومی است. این باغ ها چشم اندازه‌ای سرسبز و بسیار بزرگی دارند و جدا از آن که گونه های مختلف گیاهی در آن نگهداری می شود از مکان های تفریحی به شمار می آید. تنها باغی در گرجستان است که کلکسیون گیاهان در حال انقراض منطقه قفقاز و گرجستان را جمع آوری کرده است و از این لحاظ بسیار مهم است. در ورودی باغ شما می توانید نقشه دریافت کنید و به هر کدام پارک ها که میخواهید رهسپار شوید .هم چنین در وب سایت آن http://bbg.ge/en/about-gardeny نیز نقشه قسمت های باغ گیاه شناسی باتومی وجود دارد.

پارک های باغ گیاه شناسی باتومی

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی به غیر از پارک معرفی شده در این بخش های گوناگونی دارد. باغ کودکان، باغ شکوفه ها، موزه ی بونسای، باغ شکسپیر، باغ ارکیده و آبزیان، غرفه ی کویر، غرفه ی گرمسیری، باغ سنگ ها، باغ لیلی، تپه ی نرگس،  خانه ی گل استکانی، باغ خانوادگی، گردشگاه گیلاس، مرز شرقی،  باغ گیاهان دارویی، تصاویر تاریخی  و مجموعه تحقیقاتی باغ از بخش های مختلف آن هستند. دیدن و بازدید این مجموعه صد هکتاری قطعا در یک روز میسر نیست و شما اگر بخواهید همه ی بخش های نام برده شده را بازدید کنید باید چندین بار به این مکان بروید. اما معمولا بهش کودکان، باغ شکسپر، باغ بونسای را می توانید در یک روز بازدید کنید که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته می شود.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی

باغ شکسپیر

نمایش نامه نویس معروف انگلیسی در این باغ نرفته است اما یک ایده جالب در باغ گیاه شناسی باتومی به وجود آمده است که شما می توانید در بین مشاهیر و هنرمندان قدم بزنید و با زندگی آن ها آشنا شوید. به رسم قدردانی از مشاهیر در باغ شکسپیر باغ گیاه شناسی به یاد بسیاری از مشاهیر قرن ۱۸ تا بیستم درختانی به نام آن ها کاشته شده است و مختصری از زندگی آن ها بر روی یک تابلو قرار دارد. این بخش، بخش فرهنگی موزه ی گیاه شناسی باتومی است که جشنواره های مهم ادبی و فرهنگی نیز در آن برگزار می شود. اگر ادبیات و هنرمندان را دوست دارید به این قسمت باغ حتمن سر بزنید.

باغ کودکان

اگر فرزند کودک و یا نوجوان دارید حتما سری به باغ کودکان باغ گیاه شناسی باتومی بزنید. زیرا که در این بخش کودکان می توانند تجربه ی کاشت گل و نهال را به صورت تجربی داشته باشند و راهنمایان و مربیان از خواص و کل و‌ گیاهان با روش خلاقانه به کودکان بگویند. معمولا در طول سال تحصیلی توسط مراکز آموزشی نیز دانش آموزان به این بخش برای بازدید می آیند و همراه یک مربی آموزشی می بینند. این بخش برای کودکان به ویژه آن دسته از کودکان که در شهر زندگی می کنند جذاب است چون می توانند تجربه و ماجراجویی کاشت گل و گیاه داشته باشند.

باغ کودکان در باغ گیاه شناسی باتومی

موزه ی بونسای

موزه ی بونسای در بخش باغ گیاه شناسی باتومی یکی از مهم ترین مکان ها برای دیدن درختچه های بونساهای مختلف است. بونسای گیاهی است که در آسیای شرقی به ویژه ژاپن  رویش دارد دیدن انواع گونه درختچه های بونسای برایتان بسیار دلپذیر خواهد بود و کلی اطلاعات با دیدن درختچه های بونسای به دست می آورید.

باغ شکوفه ها

بهترین فصل برای دیدن باغ شکوفه ها پاییز در ماه مهر و اردیبهشت در فصل بهار است. در این بخش حسابی می توانید عکس های یادگاری خوبی نیز بیاندازید و از فضای بهشتی گونه ی آن بسیار لذت ببرید. در مهرماه شکوفه های گل های ارکیده و لیلی، گل نادر اوسا،رزعای بالارونده ، گل سرخ، گل اختر، رز متبروز و… جلوه ی زیبایی به باغ شکوفه های می بخشند. بدون اغراق یکی از زیباترین بخش های باغ گیاه شناسی باتومی باغ شکوفه های است.

باغ شکوفه ها در باغ گیاه شناسی باتومی

هزینه ی باغ گیاه شناسی باتومی و ساعات بازدید

هزینه ی باغ گیاه شناسی باتومی برای هر فرد ۱۵ لاری گرجستان است و برای کودکان زیر هفت سال رایگان است. از مکان های بازدیدی ارزان دنیا به حساب می آید که با ورود به آن وارد بهشت می گردید و از دیدن مناظر لذت خواهید برد. ساعت بازدید باغ گیاه شناسی باتومی  از ساعت نه صبح تا هشت شب است.

چگونه به باغ گیاه شناسی باتومی برویم؟

برای رفتن به باغ گیاه شناسی باتومی در شهر باتومی از وسایل نقلیه عمومی تاکسی و اتوبوس های ۳۱و ۴۰  استفاده کنید که هر کدام هر  ۱۵ دقیقه  از مرکز تجاری باتومی به سمت باغ گیاه شناسی می روند و با کم ترین هزینه به باغ گیاه شناسی باتومی برسید.

چگونه به باغ گیاه شناسی باتومیبهترین زمان بازدید باغ گیاه شناسی باتومی

در فصل و بهار و تابستان با آب و هوای خنک و مطبوع در شهر باتومی بهترین زمان برای بازدید این باغ است.  در مهرماه نیز باغ شکوفه های آن بسیار دیدنی است. معمولا مسافران ایرانی در تابستان به بازدید گرجستان و شهر زیبای باتومی می روند. از جاذبه های بسیار زیبا نزدیک این باغ ساحل متسوانه کونتسخی است که در فصل تابستان می توانید از آن لذت ببرید. و از یکی از ساحل های دریای سیاه بازدید کنید.

بهترین زمان بازدید باغ گیاه شناسی باتومی

نکاتی که در بازدید از باغ گیاه شناسی باید رعایت کنیم.

در باغ گیاه شناسی باتومی مکان های برای کمپ و پیکنیک وجود دارد پس در هر جایی از باغ اجازه ندارید که بنشیند و حتما از مأموران باغ سوال کنید. برای بازدید از باغ حتما کفش مناسب پیاده روی داشته باشید. کودکان را به بخش باغ کودکان ببرید تا بتوانند تجربه ی ارزشمندی داشته باشند. این باغ دارای سه پارک و حدود ۱۷ مجموعه ی بازدیدی است که بنا به سلیقه ی خودتان می توانید یکی را انتخاب کنید.

  • راهنمای گیاه شناس در باغ گیاه شناسی باتومی

از راهنمای گیاه شناس در باغ گیاه شناسی باتومی حتما استفاده کنید.‌در این باغ خوشبختانه راهنمای گیاه شناسی وجود دارند که می توانید در مورد گونه های درختی های مختلف و یا کل و گیاهان از وی سوال کنید. یادتان باشد برای لذت بردن از باغ های گیاه شناسی حضور یک راهنما ی گیاه شناس می تواند لذت کشف و مشاهده بازدید را برای شما دو چندان کند. اگر از راهنما استفاده نمی کنید می توانید از تابلوی توضیحات هر گیاه بهره مند شوید.

در داخل باغ گیاه شناسی باتومی ماشین های برقی نیز وجود دارد که اگر با افراد سالمند به بازدید می روید میتوانید با پرداخت هزینه ی جداگانه از آن استفاده کنید. در  هنگام بازدید یادتان باشد به هیچ گل و گیاه و درخت و درختچه نباید دست بزنید و برای حفظ محیط زیست از لمس هر کدام باید پرهیز کنید و چنانچه رعایت نکنید جریمه می شوید.

تور های ویژه