راهنمای سفر به ترابزون در ترکیه

پربازدیدترین ها

راهنمای سفر 06 خرداد ، 1403 7 دقیقه
ترابزون

ترابزون بدون شک یکی از منحصر به فردترین مقاصد برای سفر محسوب می‌شود که با تمام شهرهای ترکیه متفاوت است. به عبارتی هم‌جوار بودن شهر با مرز گرجستان و دریای سیاه سبب شده تا شما با یکی از عجیب‌ترین و بی‌نظیرترین نقاط جهان در این شهر مواجه هستید. شهر ترابزون در شمال شرق کشور ترکیه قرار گرفته و به‌واسطه جاذبه‌های گوناگونی مانند قدیمی‌ترین بندرهای خوشنام جهان و همین‌طور بناهای تاریخی، قدیمی و کشف نشده، یکی از عجیب‌ترین نقاط برای گذراندن تعطیلات محسوب می‌شود. در این ناحیه تمام موارد دست‌به‌دست هم داده‌اند که شما با قطعه‌ای از بهشت روبرو شوید.

ترابزون ، سفر به قلب شگفتی های بی پایان   

شهر ترابزون را اگر نمی‌شناسید، تا انتهای این مطلب با ما باشید تا تمام زیر و بم این شهر را به شما معرفی کنیم. ترابزون نام یکی از شهرهای بی‌نظیر کشور ترکیه است که دقیقاً در شمال شرق نقشه کشور ترکیه قرار گرفته و یکی از شهرهای عجیب‌وغریب واقع شده در حاشیه دریای سیاه است. این شهر چند روستا و شهر کوچک داشته و در حاشیه رشته‌کوه زیبای پونتیک واقع شده است. البته ما در این مطلب قرار است استان ترابزون را به شما معرفی کنیم.

این منطقه به دلایل متعدد و گوناگونی از دیگر شهرهای زیبای ترکیه متمایز است. طبیعت آن به‌قدری منحصر به فرد و رؤیایی است که حتی پلک‌زدن را برای شما غیرممکن می‌کند. حضور نهرها و دریاچه‌های فراوان در کنار خاک حاصلخیز، سبب شده که شما با طبیعتی بی‌نهایت بکر در این ناحیه روبرو باشید. جاذبه‌های این منطقه با تاریخ، تمدن و فرهنگ غنی، فستیوال‌های گوناگون، رقص‌های زیبای محلی، غذاها و نوشیدنی‌های مخصوص این منطقه، همگی با هم و در کنار هم ترابزون را به یکی از نقاط عجیب‌وغریب آسیا تبدیل کرده‌اند.

جالب است بدانید که ترابزون تولیدکننده اصلی فندق در کشور ترکیه محسوب می‌شود و اگر از عاشقان و دلدادگان نوتلا هستید، پس حتماً سفر به ترابزون را باید تجربه کنید. همچنین این شهر محل تولد سلطان سلیمان هم بوده و همین موضوع سبب شده که بسیاری از افراد محلی به این شهر لقب “شهر پادشاهان” را هم بدهند.

بهترین فصل و زمان برای سفر به ترابزون

البته بیشتر افراد باهدف لذت‌بردن از آب‌وهوای خنک کوهستان و آفتاب درخشان ترابزون عازم این منطقه می‌شوند. اگر شما هم این هدف را دنبال می‌کنید، پس بهترین فصل برای سفر شما فصل‌های بهار و تابستان هستند. تابستان ترابزون یکی از محبوب‌ترین و پرجاذبه‌ترین فصل‌ها محسوب می‌شود که برای برگزاری کمپینگ و کوهنوردی بهترین فرصت است. ضمن اینکه سفر در فصول مختلف به این منطقه کاملاً سلیقه‌ای است. در ادامه ترابزون را در تمام فصل‌های سال به شما معرفی خواهیم کرد.

· بهار در ترابزون

فصل بهار در این منطقه به‌شدت خنک و آفتابی است. دمای هوا در حدود ۱۳ تا ۲۰ درجه متغیر است و در کنار این تغییر و تحولات آب‌وهوایی، شما با شب‌هایی بسیار خنک در منطقه روبرو هستید. در فصل بهار خبری از بارش باران نیست و عمدتاً آب‌وهوا آفتابی و معتدل دارد. اما در انتهای خردادماه هوا رو به گرمی رفته و نهایتاً تا ۲۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

· تابستان در ترابزون

تابستان ترابزون به دلیل نزدیکی این منطقه به دریا، مقصدی جذاب و منحصر به فرد محسوب می‌شود. البته گاهاً هوا بیش از حد شرجی است و همین موضوع ممکن است کمی شما را اذیت کند. اما به هیچ عنوان شما با گرمایی سوزان و طاقت‌فرسا روبرو نیستید. بلکه هوا کاملاً معتدل است و بهترین موقعیت برای لذت‌بردن از تفریحات آبی محسوب می‌شود.ترابزون

· پاییز در ترابزون

عاشقان فصل پاییز و باران‌های پاییزی بدون شک عاشق ترابزون می‌شوند. پاییز ترابزون، پاییزی رؤیایی و همیشه بارانی است و دمای هوا تقریباً بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است. البته حضور در فصل پاییز ترابزون علاوه بر اینکه شما را با خنکای هوای بی‌نظیر این منطقه آشنا می‌کند، یک سود دیگر هم دارد. در فصل پاییز این منطقه خالی از گردشگر و مسافر است. به همین دلیل شما با هزینه‌ای کمتر سفر خود به ترابزون را تجربه خواهید کرد.

· زمستان در ترابزون

در ادامه اگر عاشق سکوت و شکوه برف هستید، سفر به ترابزون در زمستان برای شما متفاوت خواهد بود. دمای هوا در زمستان در این منطقه به‌قدری پایین می‌آید که در بیشتر اوقات ۳ ماه زمستان در این منطقه کاملا برفی و یخبندان است. البته سرمای هوا شدید نیست، اما در در هر حال زمستان یکی از فصل های محبوب گردشگران برای سفر به این منطقه محسوب می شود.

به‌طورکلی می‌توان گفت که ترابزون آب‌وهوایی شبیه به شمال ایران دارد و در بیشتر اوقات سال بارانی است. بر همین اساس توصیه می‌کنیم در سفر خود به این منطقه حتماً چتر و کفش و بارانی با خود به همراه داشته باشید.

مسیر دسترسی به ترابزون 

سفر به ترابزون می‌تواند هم از طریق زمینی و هم از طریق هوایی انجام شود. البته مسیر زمینی کمی طولانی‌تر است و با درنظرگرفتن هزینه تاکسی و اتوبوس شاید کمی هم گران‌تر باشد. در ادامه با هم راه‌های سفر به ترابزون را بررسی خواهیم کرد

· سفر به ترابزون از مسیرهای زمینی

یکی از راه‌های سفر به ترابزون از راه و مسیر زمینی و از مبدأ تهران با اتوبوس‌، از تهران و از تبریز به سمت ترابزون است. تبریز و تهران تنها شهرهایی هستند که شما می‌توانید از آن‌ها با اتوبوس به ترابزون سفر کنید. طول مسیر شما با اتوبوس از این شهرها تقریباً یک شبانه‌روز طول خواهد کشید.

روش دیگر استفاده از راه‌های سفر ترکیبی است. یعنی شما با ماشین شخصی یا اتوبوس خود را به مرز بازرگان می‌رسانید. بعد از آنکه وارد خاک ترکیه شدید، می‌توانید از مرز بازرگان به شهر دوغوبایزید بروید. بعد از رسیدن به دوغوبایزید هم با اتوبوس به سمت ترابزون حرکت خواهید کرد. البته این مسیر کمی زحمت دارد. شهر دوغوبایزید با اینکه شهر کوچکی است، اما دفاتر مسافرتی متعددی دارد که کمک می‌کنند شما خود را خیلی سریع به ترابزون برسانید.ترابزون

· سفر به ترابزون با خودروی شخصی

اگر قصد داشتید با خودروی شخصی به ترابزون بروید باید بدانید که این یک سفر بین‌المللی است که چندان هم آسان نخواهد بود. قبل از هر کاری شما باید:

  • بیمه مسافرتی ماشین
  • برچسب CD و IR
  • گرفتن کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور
  • تبدیل پلاک ماشین خود به پلاک بین‌المللی
  • تهیه‌کردن دفترچه یا به عبارتی کارت مالکیت خودرو
  • و در نهایت گرفتن گواهینامه بین‌المللی

را در اولویت کار خود قرار دهید. ضمن اینکه در زمان خارج‌شدن از کشور باید مابه‌التفاوت بهای بنزین در کشور ایران با کشوری که به آن وارد می‌شوید را هم پرداخت کنید. فرقی هم نمی‌کند که باک شما پر باشد یا خالی. در اصل مبنای محاسبه برای بهای بنزین، حجم باک خودروی شما خواهد بود.

مرزهای مناسب برای سفر زمینی به ترابزون

“مرز رازی” یا “مرز کاپیکوی”، “مرز سرو” یا “مرز اسندره” و “مرز بازرگان” یا “مرز گورباغ” از جمله مرز هایی هستند که دسترسی به ترابزون را ممکن می‌کنند.

  • مرز رازی: در این بین مرز رازی امن‌ترین مرز برای خروج زمینی از کشور محسوب می‌شود. اما متأسفانه این مرز با محدودیت‌های مختلفی مانند محدودیت زمانی روبرو است. مثلاً شما حتماً باید بین ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر به این مرز برسید. در غیر این صورت مجبور هستید که شب را در جاده بگذرانید.
  • مرز سرو: این مرز هیچ محدودیتی به لحاظ زمان ندارد اما فاصله آن از مرز رازی دورتر است.
  • مرز بازرگان: این مرز هم در میان دیگر مرزها، بهترین محسوب می‌شود. البته فاصله دورتری دارد، اما چون میزان ترانزیت و حمل و نقل آن بیشتر است پس امنیت آن هم بالاتر است. ضمن اینکه مرز بازرگان ۲۴ ساعته فعال است.

· سفرهای هوایی به ترابزون

راه دیگر برای سفر به این منطقه، مسیر هوایی است. سریع‌تر بوده و شما به‌راحتی با تهیه بلیط هواپیمای تهران به ترابزون می‌توانید در عرض چند ساعت به مقصد برسید. ناگفته نماند که در طول مسیر حداقل یک توقف در میانه راه را هم تجربه خواهید کرد.

هزینه‌های گوناگون برای سفر به ترابزون   

بدون شک در سفرهای خارجی شما نیاز به غذا و خوردوخوراک، رفت‌وآمد، استفاده از تفریحات، دیدار با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و خرید هدایا و سوغات خواهید داشت. ناگفته نماند که اگر اهل برگزاری کمپ باشید و زمان سفر شما به این منطقه بهار یا تابستان باشد، با برپاکردن چادرهای کوچک به‌راحتی می‌توانید هزینه‌های خود را تااندازه‌ای کاهش دهید. در ادامه با هم هزینه‌های مختلف برای سفر و اقامت در ترابزون را بررسی خواهیم کرد.ترابزون

· هزینه تفریحات در ترابزون

ترابزون که می‌دانید دیدنی‌های فراوانی دارد طبیعت بکرش شما را مجذوب خود می‌کند در کنار طبیعت جاذبه‌های تاریخی زیادی هم دارد به همین دلیل در سفر خود به ترابزون باید هزینه بازدید از اماکن تاریخی در کنار استفاده از تفریحات آبی پاراگلایدر تله‌کابین و غیره و موارد دیگر را هم محاسبه کنید

. هزینه غذا در ترابزون

درهرحال شما در سفر به ترابزون نیاز به آب و غذا دارید. ۳ انتخاب در مقابل شما خواهید بود، یا اینکه ناهار و شام خود را در رستوران‌ ها نوش جان کنید، یا از مغازه‌ های بین راهی غذا تهیه کنید و راه سوم هم اینکه می ‌توانید با تهیه کردن غذا در محل اقامت، هزینه‌ ها را به نحو چشمگیری کاهش دهید. توصیه می ‌کنیم که امتحان کردن و نوش جان کردن غذا های سنتی و محلی ترابزون را فراموش نکنید. غذا های محلی معمولاً قیمت کمتری دارند و اگر روستایی که محل اقامت شماست کمتر توریستی باشد، می‌ توانید غذا ها را با هزینه ‌های کمتری تهیه کنید.

· هزینه حمل و نقل با دلموش و تاکسی در ترابزون

برای حمل و نقل در این منطقه مترو وجود ندارد، چون ترابزون شهری کوچک است. اما شما این امکان را دارید که با پای پیاده از جاذبه‌های ترابزون دیدن کنید. البته برای حضور در روستاهای زیبای اطراف احتیاج دارید که از خودرو استفاده کنید. مینی‌بوس‌ها و اتوبوس‌های زیادی وجود دارند که با هزینه‌های اقتصادی شما را به روستاهای اطراف می‌رسانند.

همچنین ترابزون کارت هم وجود دارد که شبیه به کارت مترو بوده و شما می‌توانید تنها با شارژکردن آن از حمل و نقل عمومی این منطقه استفاده کنید. ضمن اینکه نوعی تاکسی به شکل وَن هم در این شهر وجود دارد که به آن دلموش گفته می‌شود. البته با درنظرگرفتن رنگ این خودرو مقصد شما متفاوت خواهد بود. فقط کافی است که با یک جستجوی سریع  دلموش موردنظر برای مقصد خود را پیدا کنید. دلموش‌ها هزینه‌های کمتری دارند و بسیار اقتصادی هستند.

ولی تا جایی که امکان دارد از تاکسی‌ها استفاده نکنید. نرخ آن‌ها از مینی‌بوس، اتوبوس و دلموش بیشتر است و با هر یک ساعت تأخیر، هزینه مشخصی را به کرایه شما اضافه خواهند کرد.

جشنواره‌های متعدد و جذاب ترابزون

دو فصل اول سال در ترابزون، فصل جشنواره‌ها است. اگر دوست دارید که در فستیوال‌های گوناگون شرکت کنید و شادی صد چندانی را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم که در زمان جشنواره‌ها عازم سفر به ترابزون شوید. جشنواره‌هایی مانند جشنواره جذاب و بین‌المللی دریای سیاه در میانه‌های اردیبهشت‌ماه، جشنواره بزرگ کادیرگا در میانه‌های تیرماه و جشنواره منحصر به فرد هیدی رلس در میانه‌های اردیبهشت‌ماه، بی‌نظیرترین جاذبه‌های این منطقه در شش‌ماهه اول سال محسوب می‌شوند.

دیدنی‌ها و جاذبه‌های ترابزون

بدون شک در سفر به ترابزون، هم قرار است از تفریحات آن لذت ببرید و هم از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و بی‌نظیر و بکر آن غافلگیر شوید. در ادامه به‌اختصار جاذبه‌های ترابزون را برای شما شرح خواهیم داد.

· قلعه تاریخی ترابزون

اولین جاذبه این منطقه قلعه‌ای است که آن را به نام قلعه رومی هم می‌شناسند. قدمتی ۲۰۰۰ساله و پیش از میلاد مسیح دارد و در چنگال طبیعت بکر و زیبای منطقه اسیر شده است.قصر تاریخی ترابزون

· ماچکا

ترابزون مملو از مناطق تاریخی و زیبا است و ماچکا از شهرهای قدیمی این منطقه است که فقط ۲۴ کیلومتر با ترابزون فاصله دارد. شما می‌توانید با اتوبوس، مینی‌بوس یا دلموش خود را به آن برسانید. طبیعت بکر و وحشی که مملو از درختان کاج و دشت‌های وسیع گل‌های رنگارنگ است و با کوه‌های سبز و مخملینش شما را از همان نگاه اول جادو می‌کند. البته این منطقه در بیشتر اوقات سال مه‌آلود است و با دره‌های اسرارآمیزی که دارد، می‌تواند روزها شما را سرگرم کند. در این منطقه از تفریحاتی مانند ماهیگیری و قایق‌سواری غافل نشوید.

· اوزون گل

منطقه اوزون گل در ترکیه شهرت و اعتباری به اندازه سوئیس در اروپا دارد. روستایی که با وجود دریاچه اوزون گل شهرتی فراوان پیدا کرده و یکی از منحصر به فردترین نقاط دیدنی در اطراف ترابزون محسوب می‌شود. جالب است بدانید که دریاچه اوزون گل به‌واسطه ریزش سنگ‌های کوه به وجود آمده و قایق‌سواری‌کردن در این دریاچه یکی از تفریحات منحصر به فرد این منطقه محسوب می‌شود.

· صومعه مخوف سوملا

این صومعه رازآلود و عجیب در ترابزون با ارتفاع ۱۱۵۰ متر از سطح دریا، متعلق به ۳۹۵ سال بعد از میلاد مسیح است. این صومعه در روستای ماچکا واقع شده و بعد از تقریباً ۲۰ دقیقه پیاده‌روی‌کردن، می‌توانید خود را به پله‌های آن برسانید. اگر شجاعت کافی دارید، پس از دیدن این صومعه غافل نشوید.صومعه سوملا

· تله‌کابین طولانی بوز تپه

سوارشدن تله‌کابین در ترابزون از جمله تفریحات مهیجی است که نباید آن را از دست بدهید. اگر آب‌وهوا مه‌آلود نباشد، قرار است با منحصر به فرد ترین جاذبه‌های دیدنی و طبیعت بکر منطقه از بالا، روبرو شوید.

· مسجد تاریخی ترابزون

این مسجد را با نام مسجد ایاصوفیه می‌شناسند اما هیچ شباهتی به مسجد ایاصوفیه در ترکیه ندارد. بنای مسجد شبیه به صلیب است و نشان‌دهنده این موضوع است که در گذشته کلیسا بوده که در دوران امپراتوری عثمانی‌ آن را به مسجد تبدیل کرده‌اند. در پشت آن هم یک باغ دیده می‌شود که با پس‌زمینه دریای سیاه، یکی از بی‌نظیرترین تصاویر را در مقابل چشمان شما به تصویر کشیده است.

 ترابزون را ببینید!

سفر به ترابزون بدون شک می‌تواند سفری لوکس، مملو از هیجان، شادی و البته ثبت بهترین خاطرات خواهد بود. بیشتر گردشگران در سراسر جهان ترابزون را سوئیس کشور ترکیه می‌دانند. منحصر به فرد ترین شاخصه این منطقه طبیعت بکر و دست‌نخورده آن است. اگر نتوانستید به سوئیس سفر کنید، پس حتماً سفر به ترابزون را در لیست مسافرت‌های آینده قرار دهید، بدون شک پشیمان نخواهید شد.

تور های ویژه