مکانهای بی نظیری مانند گوانجو که باید دیده شوند

پربازدیدترین ها

گردشگری 22 خرداد ، 1403 7 دقیقه
شهر گوانجو

شهر گوانجو یکی دیگر از کلان شهرهای چین است که پای به پای شهرهایی مثل هنگ کنگ در جاذبه‌های دلفریب گردشگری خودنمایی می‌کند. این شهر پر از آسمان خراش‌ها است و در تمام کوچه‌ها و خیابان‌های خود با تابلو های رنگارنگ چشمک‌زن و چراغ‌های متعدد نئونی، شما را متقاعد می‌سازد که بهترین مقصد سفر را برای خود انتخاب کرده‌اید. گوانجو را به نام “شهر گل” هم می‌شناسند.

ضمن اینکه یکی از قطب‌های اصلی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در جنوب کشور چین هم است. بندر اصلی این شهر در مسیر جاده معروف دریایی ابریشم واقع شده است که در حال حاضر مکانی برای نمایشگاه‌های دائمی کانتون محسوب می‌شود. سالانه تاجران زیادی برای حضور در این نمایشگاه‌ها عازم گوانجو می‌شود. 

شهر گوانجو و معجزه نور و شادی

شهر گوانجو یکی از بزرگ‌ترین مراکز بازرگانی در چین محسوب می‌شود. شهری مرفه و لوکس که در شمال دلتای رودخانه مروارید و در فاصله ۵۰ کیلومتری از شهر گوانگجو واقع شده است. تعداد ساکنان آن ۴۴ میلیون نفر و مساحت آن ۱۶۰۰۰ کیلومتر مربع است. شهری همیشه پرگل و سرسبز که به نام شهر میوه‌ها هم شناخته می‌شود.

در سطح ملی افسانه‌های گوناگونی در مورد این شهر نقل شده است. برخی روایت می‌کنند که این شهر زادگاه میوه‌ها است. چون در گذشته ۵ خدا سوار بر پنج بز، اولین دانه میوه را به این شهر آورده و آن را کاشته‌اند.

به همین دلیل گوانجو را به شهر ” پنج بز” هم شناخته می‌شود. مدارک و مستندات تاریخی نشان می‌دهند که این شهر در سال ۲۰۱۴ قبل از میلاد مسیح ساخته شده است و بازرگانان از تمام دنیا مانند هندی‌ها و عرب‌ها به این شهر و بندر تاریخی آن رفت‌وآمد می‌کردند. جالب است بدانید که شهر گوانجو در حال حاضر با قدمت‌ترین و طولانی‌ترین تاریخ در میان تمام شهرهای تجاری و بندری در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. آداب و رسوم مردمان این شهر خواص و دیدنی است و ترکیب گردشگری و صنعت بازرگانی در این شهر از این منطقه، منحصربه‌فردترین نقطه چین را ساخته است.

این شما و این دیدنی های گونجو در چین!

۱.     شهر گوانجو و خانه اُپرا، اثر معمار عراقی - زاها حدید 

اولین جاذبه شهر گوانجو ، خانه اُپرا اثر معمار عراقی بانو “زاها حدید” است که در سال ۲۰۱۰ طراحی شده و در منطقه‌ای در قسمت پایینی رودخانه مروارید، آن را بنا کرده‌اند. ساختمان شکل بسیار نامنظمی دارد که با قرار گرفتن در کنار برج‌های  CBDظاهری به شدت فانتزی به این قسمت از شهر بخشیده است. بنا به شکلی خاص طراحی شده و به همین دلیل خانه اُپرای گوانجو در سال ۲۰۱۴ تحت عنوان یکی از خانه‌های اُپرای برجسته و شاهکار معماری در میان ۱۰ سالن برجسته اُپرا در سراسر جهان، معرفی شد.

در طراحی زاها حدید ایده و کانسپت اصلی، الهام گرفتن از رودخانه مروارید است که بر این اساس ساختمان را با طراحی دو قسمت سنگی مجزا در نظر گرفته و اجرا کرده‌اند. تالار اصلی خانه اُپرا در قسمت زیرین سنگ بزرگ‌تر واقع شده و طرح بنا کاملاً از الگویی نامتقارن پیروی می‌کند. همچنین یک سالن تئاتر کوچک‌تر هم در کنار یک گالری مدرن در این خانه اُپرا قرار دارد که سالانه هنرمندان و عاشقان موسیقی از سراسر جهان در این سالن اُپرا جمع می‌شوند.

۲.     میدان زیبای هُوا چنگ یا  Flower City  

میدان هُوا چنگ یا همان میدان شهر گل، زیباترین میدان در گوانجو محسوب می‌شود. جالب است بدانید که در این میدان بیشتر از ۶۰۰ اصله درخت در کنار یک مسیر پیاده‌روی قرار دارند که به‌وسیله ۳۹ ساختمان احاطه شده‌اند. از جمله بناهای اطراف این میدان خانه اپرای گوانجو، کتابخانه و تالار گوانجو، مرکز بین‌المللی مالی گوانجو و گوانگدونگ یا تالار جدید است. ضمن اینکه در زمان قدم‌زدن در اطراف این میدان شما به‌راحتی می‌توانید برج کانتون را هم تماشا کنید.flower city

۳.     برج شگفت‌انگیز کانتون

جاذبه بعدی در شهر گوانجو ، برج کانتون نام دارد که به نمادی از این شهر هم تبدیل شده است. این برج بالکن‌های متعددی دارد که شما از روی آن‌ها می‌توانید تمام شهر را مشاهده کنید. این برج با ارتفاع معادل ۶۰۰ متر یکی از بلندترین برج‌های چین محسوب می‌شود که امکان مشاهده شهر با مناظر پانوراما را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار خواهد داد.

توصیه می‌کنیم در زمان بازدید از این برج حتماً از تراموای حبابی هم دیدن کنید. عملکرد این تراموا به‌گونه‌ای است که شما را از میان‌گوی‌های شیشه‌ای عبور داده و مناظری کمتر دیده شده‌ای را در مقابل چشمانتان به نمایش درمی‌آورد. همچنین این برج مکانی منحصر به فرد در طول شب محسوب می‌شود که با صدها چراغ رنگارنگ LED، تمام نگاه‌ها را از هر نقطه شهر به خود معطوف می‌کند. ورود به برج رایگان است، اما استفاده از جاذبه‌های آن مانند عرشه‌های تماشا و تراموا، هزینه دارد.

۴.     آکادمی نظامی Whampoa

این مجموعه برای عاشقان و دلباختگان تاریخ بهترین و دیدنی‌ترین مکان محسوب می‌شود. یک آکادمی نظامی که در سال ۱۹۲۴ با کمک و هدایت حزب کمونیست کشور چین  و همچنین اتحاد جماهیر شوروی، فعالیت خود را آغاز کرد و توسط فردی به نام Sun Yat-sen تأسیس شد. این بنا به عبارتی موزه تاریخ مدرن انقلاب چین است. مجموعه‌ای که در زمان فعالیت خود فرماندهان سرشناس و خوشنامی را به جامعه تحویل داد. ناگفته نماند که این مجموعه در درگیری‌های بسیاری که در قرن بیستم در کشور چین به وجود آمد، مانند جنگ دوم چین و ژاپن یا جنگ داخلی چین، به‌خوبی توانست از تمامیت خود و کشور چین دفاع کند.

۵.     رودخانه مرواریدی مروارید گوانجو

این جاذبه از آنجا که دقیقاً در کنار برج کانتون قرار گرفته، یکی دیگر از دیدنی‌های شهر است. مسیر حرکت رودخانه مروارید از مرکز گوانجو شروع شده و در ادامه به سمت منطقه کانتون می‌رود. از گذشته‌های دور این رودخانه یک مسیر بزرگ محسوب می‌شد که دیگر قسمت‌ها در دلتای رودخانه را به یکدیگر متصل می‌کرد. اما در حال حاضر هنوز هم یکی از نقاط عطف مهم در شهر گوانجو محسوب می‌شود.

 اگر دوست داشتید حضور بر روی این رودخانه را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم تجربه یک سفر دریای عصرانه در شهر گوانجو و بر روی این رودخانه را از دست ندهید. در این سفر با وعده‌غذایی از شما پذیرایی خواهد شد و به‌راحتی می‌توانید از مناظر گوناگون و زیبای اطراف خود لذت ببرید. ضمن اینکه اگر زمان درستی را انتخاب کرده باشید، تماشای غروب آفتاب می‌تواند جادویی‌ترین تصویری باشد که شما در زمان حضور بر روی رودخانه با چشمان خود مشاهده خواهید کرد.

۶.      بازار دیدنی چینگ پینگ

در ادامه معرفی جاذبه‌های گوانجو قرار است شما را با یکی از بازارهای دیدنی این شهر هم آشنا کنیم. بازار زیبای چینگ پینگ که آن را به نام بازار طب چینی هم می‌شناسند. بازاری کاملاً تخصصی برای این علم باستانی در ناحیه شمالی جزیره ‌ای به نام جزیره شامیان که در بخش لی وان قرار گرفته است.

این ناحیه حتی به لحاظ سبک غذایی هم آداب و رسوم خود را دارد. مردم اهل کانتون تمایل دارند که هر روز سوپ تهیه کنند و مواد اولیه این غذا بیشتر از گیاهان تهیه می‌شود. به عبارتی سوپ‌های چینی در این منطقه مملو از مواد اولیه گیاهی هستند. البته شما در این بازار همه چیز پیدا خواهید کرد. پس اگر به جزیره شامیان رفتید، حتماً سری هم به بازار چینگ پینگ بزنید.

۷.     جزیره شامیان شهر گوانجو

این جزیره که در سفر خود به گوانجو حتماً باید از آن دیدن کنید، درقرن‌هایی ۱۹ و ۲۰ میلادی زیر نظر بازرگانان خارجی، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها بوده و آن‌ها به‌راحتی می‌توانستند در این منطقه کالاهای خود مبادله کنند. بافت منحصربه‌فرد معماری در این جزیره متعلق به دوران استعماری کشور چین است که در کنار بافت مدرنیته این شهر قرار گرفته و مناظری کمتر دیده شده از چین را به شما نشان می‌دهد.

خیابان‌های این جزیره مملو از درختان و مجسمه‌های گوناگون هستند که همگی به لحاظ تاریخی اهمیت فراوانی دارند. ضمن اینکه این جزیره از جمله بهترین مکان‌ها برای پیاده‌روی‌ها و فعالیت‌های بعدازظهر به‌حساب می‌آید. در سفر به جزیره شامیان فراموش نکنید که حتماً از کنسولگری‌های تاریخی و قدیمی بریتانیا و فرانسه دیدن کرده و سری هم به کلیسای  Lady of Lourdes Chapel بزنید.

۸.     جاده زیبای پکن و خیابان عابران پیاده شانگ شیاجیو

جاده عابر پیاده شانگ شیاجیو طولی معادل ۱۲۳۷ متر دارد که در ناحیه و منطقه لیوان قرار گرفته و فاصله کوتاهی تا جزیره شامیان دارد. همچنین فاصله این جاده تا تالار اجدادی و تاریخی قبیله چن هم کوتاه است. این جاده در اصل از ترکیب ۳ جاده شیا جیو، شانگ جیو و دیشو پولو درست شده است. شما در زمان بازدید از این جاذبه‌ها می‌توانید از سبک معماری بی‌نظیر و خاص این منطقه و همین‌طور آداب‌ورسوم مردمان آن هم لذت ببرید.         

همچنین خیابان عابران پیاده  پکن لو یا جاده پکن، طولی معادل ۱۴۵۰ متر دارد و در یک منطقه کاملاً شلوغ و تجاری در بخش مرکزی شهر قدیم گوانجو یعنی در یوکسیو قرار گرفته است. این مسیر عابر پیاده یک ایده فوق‌العاده هم برای خریدکردن و هم برای پیاده‌روی‌کردن محسوب می‌شود. حین انجام این فعالیت‌ها می‌توانید از موزه مقبره پادشاه نانیو، سالن یادبود سان یات سن و پارک یوکسیو هم دیدن کنید.

۹.     استراحتگاه مهیج سافاری چیم لونگ

در ادامه گشت‌وگذار خود در میان جاذبه‌های شهر گوانجو به جاذبه‌ای دیگر می‌رسیم که تحت عنوان استراحتگاه سافاری Chimelong Safari Resort شهرت دارد. این مکان یکی از بهترین نقاط برای مسافرانی محسوب می‌شود که دوست دارند ملاقاتی نزدیک با حیوانات داشته باشند. در این مجموعه شما می‌توانید انواع و اقسام گونه‌های مختلف جانوری از سراسر جهان را مشاهده کرده و از حضور در کنار آن‌ها لذت ببرید.

مکانی مناسب برای خانواده‌ها که فعالیت‌های هیجان‌انگیزی هم در آن شکل می‌گیرد. مثلاً این مجموعه یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین پارک‌های سافاری در آسیا به‌حساب می‌آید که وسعتی بیشتر از ۲۰۰۰ هکتار داشته و به چند منطقه تقسیم‌بندی‌شده است.

شما در هر منطقه می‌توانید زیستگاه‌های حیوانات گوناگون را به‌وضوح مشاهده کنید. از جذاب‌ترین تجربه‌های دیگر در این استراحتگاه، حضور داشتن رانندگان سافاری است که شما را از اطراف محوطه عبور داده و این امکان را برایتان فراهم می‌کنند که از دیدن حیوانات شگفت‌انگیزی مانند ببر، گورخر و فیل از نزدیک لذت ببرید. شما می‌توانید بلیط تور حضور در این استراحتگاه را با راهنمای انگلیسی‌زبان تهیه کنید.safari resort

۱۰.تالار تاریخی اجداد قبیله چن

آخرین جاذبه دیدنی شهر گوانجو که می‌تواند اطلاعاتی منحصربه‌فرد و بی‌نظیر از فرهنگ و تاریخ چین را به شما منتقل کند، تالار اجداد قبیله چن نام دارد. بنایی که خانواده چن در سال ۱۹۸۴ تحت عنوان یک مرکز برای عبادت‌کردن و انجام مطالعات آکادمیک بنا کردند.

در این تالار به دلیل معماری منحصربه‌فرد Lingnan که در این بنا قابل‌مشاهده است، شما می‌توانید ترکیبی از کنده‌کاری‌های چوبی را در کنار تزیینات سرامیکی و مجسمه‌ها مشاهده کنید. ناگفته نماند که در حال حاضر این تالار موزه هنرهای عامیانه است و مجموعه‌ای از هنرهای دیدنی مانند نقاشی و گل‌دوزی در آن به نمایش درآمده‌اند. تمامی این هنرها نشان از فرهنگ محلی مردمان این منطقه دارند.

شهر گوانجو و دیدنی های منحصر به فردش    

برای تجربه یک سفر شگفت‌انگیز به شهر گوانجو توصیه می‌کنیم که حتماً از تمامی جاذبه‌های آن دیدن کنید. ضمن اینکه از تمام تفریحات منحصربه‌فردی که دارد، لذت ببرید. چون این شهر در تمام ابعاد می‌تواند شما را به‌شدت هیجان‌زده و غافلگیر کند.

تور های ویژه