آشنایی با جاذبه های دیدنی اطراف دریاچه وان، بزرگ ترین دریاچه ترکیه

پربازدیدترین ها

گردشگری 02 تیر ، 1403 7 دقیقه
معرفی تفریحات اطراف دریاچه وان

کشور ترکیه یکی از مهم ترین کشورهای جهان در عرصه مسافرت خارجی و گردشگری است. در این میان شهر وان به عنوان یکی از شهرهای شرقی کشور ترکیه که در بخش آسیایی آن واقع شده و فاصله بسیار کمی با کشور ایران دارد، یکی از مهم ترین و محبوب ترین مقاصد گردشگری در میان ایرانیان است.

دریاچه وان به عنوان بزرگترین دریاچه ترکیه یکی از مهم ترین مناطق گردشگری شهر وان محسوب می شود. اگر شما نیز قصد دارید به این شهر کوچک و تاریخی سفر کنید باید برنامه ویژه ای جهت استفاده از تفریحات دریاچه وان در نظر بگیرید. ما در این مقاله ضمن معرفی جاذبه های گردشگری دریاچه وان به معرفی مهم ترین تفریحات و امکانات رفاهی این منطقه خواهیم پرداخت.

دریاچه وان را بیشتر بشناسید

دریاچه وان در بخش غربی این شهر واقع شده و در مجاورت کوه بلند و زیبایی به نام سبحان قرار دارد. وسعت تقریبی این دریاچه ۳۷۵۵ کیلومتر مربع بوده و طول آن تقریباً ۱۲۰ کیلومتر است. با توجه به اینکه پهنای دریاچه به ۸۰ کیلومتر می رسد به عنوان یکی از عریض ترین و زیباترین دریاچه ‌های این کشور شناخته می شود.

هرچند آب این دریاچه توسط چشمه هایی که از کوه‌های مجاور سرچشمه می گیرند تامین می شود، اما بد نیست بدانید که آب آن کاملا شور بوده و جهت مصرف کشاورزی، باغداری و آشامیدن مناسب نیست.

سواحل دریاچه وان که متصل به این شهر هستند اکثرا شنی بوده و موقعیت مناسبی برای استراحت و آرامش گردشگران فراهم می‌کند. اما در برخی دیگر از نقاط همانند محل الصاق به جزیره آختامار به صورت صخره ای بوده و منظره جذابی را ایجاد کرده اند.

در بخش های میانی و مجاور دریاچه وان، جاذبه‌ های بسیار زیادی وجود دارد که بازدید از آن ها را به تمامی گردشگران شهر وان در کشور ترکیه پیشنهاد می دهیم این جاذبه ها را در قالب تفریحات دریاچه وان و در ادامه این مقاله بیان می نماییم.

جزیره آختامار

یکی از جاذبه ‌های بسیار زیبا و جزایر رویایی که در قلب دریاچه وان قرار گرفته و تنها سه کیلومتر با آب های آزاد که در کشور ترکیه قرار دارند فاصله دارد جزیره آختامار است. این جزیره کاملا متروکه و خالی از سکنه است اما در قلب خود، زیبایی های بسیار زیادی از طبیعت کشور ترکیه را جای داده. در برخی از ایام سال و به خصوص در فصل بهار، محل رویش گل ها، گیاهان و درختان سرسبزیست که می تواند شما را در زیبایی های اعجاب انگیز خود غرب کند. شما می توانید ساعت ها در جزیره آختامار به پیاده‌روی بپردازید و از هوای مطلوب و زیباییهای طبیعت به بهترین نحو ممکن بهره مند شوید.

کلیسای آختامار یا کلیسای صلیب مقدس

به جزیره آختامار که می روید در همان بخش های ابتدایی و نزدیک به ساحل شاهد یک کلیسای باستانی با هیبت بسیار زیادی خواهید بود. بیش از هزار سال از قدمت این کلیسا می‌گذرد با این حال همچنان پایه ها و دیواره هایی محکم دارد و به نظر می‌رسد تا صدها سال دیگر نیز پابرجا خواهد ماند.

کلیسای آختامار در شهر وان

این کلیسا به کلیسای معروف ارمنی ها شهرت دارد و طراح و معمار آن نیز یک کشیش اعظم با نام مانوئل بوده است. افسانه‌های متعددی در خصوص نامگذاری این کلیسا که در نهایت منجر به نامگذاری جزیره شده است وجود دارد. برخی از باستان شناسان این فرضیه ها را رد کرده و برخی دیگر بر صحت و سقم برخی از آن ها توافق نظر دارند. از این مبحث که بگذریم باید بگوییم که معماری کلی این کلیسا شما را شگفت زده خواهد کرد. در مسافرت به شهر وان بازدید از این کلیسای مقدس و تاریخی را از دست ندهید.

جزیره اهلات

جزیره اهلات در سواحل شمالی دریاچه وان قرار دارد و فاصله آن تا شهر تاتوان به ۴۲ کیلومتر می رسد. این شهر در زمان ‌های دور به عنوان یک پل ارتباطی بسیار مهم میان بخش های غربی و شرقی ترکیه شناخته می شد و امروزه شامل ده ها مسجد، مقبره و قلعه تاریخی است که بقایای آن ها از دوران سلجوقی و عثمانی به جای مانده است. با این حال مهم ترین بخش این شهر تاریخی و جزیره ای، قبرستان مشهور و قرون وسطایی است که بسیاری از تصاویر بسیار زیادی از آن توسط گردشگران این منطقه منتشر شده است.  تاریخ شناسان و باستان شناسان توجه ویژه ‌ای به این قبرستان دارند.

کوه نمرود

کوه نمرود یکی از کوه‌های مجاور دریاچه وان است که فاصله بسیار اندکی با آن دارد. نکته جالب توجه این که یک جاده از شهر تاتوان به بالای ارتفاعات ۳۰۰۰ متری این کوه که به دهانه یک قله آتشفشانی منتهی می‌ شود وجود دارد. این امر برای کسانی که علاقه بسیاری به مسافرت های هیجان انگیز دارند اهمیت فوق العاده ای خواهد داشت. دریاچه هایی در این مجموعه یافت می شوند که دارای آب معدنی بوده و برخی از آنها دمای بالا و برخی نیز دمای خنکی دارند.

بد نیست بدانید که در این منطقه کافه ها و چای خانه های بسیاری وجود دارد که به شما امکان ساعت‌ ها گشت و گذار در منطقه کوه نمرود را می دهد. اگر بخواهیم قدری مسئله را هیجان انگیز تر کنیم باید بگوییم که اکوسیستم خاصی در داخل دهانه آتشفشان وجود دارد. برخی از پرندگان و لاکپشت ها در این ناحیه زندگی کرده و حتی همواره نسیم خنکی در اطراف آن در حال وزیدن است.

درختان کوتاهی در دهانه آتشفشان وجود دارند و سایر نقاط توسط بوته ‌های عجیب و غریبی پوشش یافته است. از کوه نمرود به عنوان عجیب ترین جاذبه دریاچه و حتی شهر وان نام برده می شود.

کوه و دریاچه نمرود در شهر وان

شکم گردی در اطراف دریاچه وان

در اطراف دریاچه وان کافه ها و رستوران های بسیار بزرگی وجود دارند که جهت پذیرایی از گردشگران و ارائه خدمات مطلوب فعالیت می کنند. اگر به شکم گردی در تفریحات خود علاقه بسیار زیادی دارید می ‌توانید به رستوران بزرگ دنیز مراجعه کنید. در رستوران دنیز در ساحل زیبا و سنگی دریاچه، انواع غذاهای محلی همچون ماهی قزل آلای کباب شده در ظرفهای سفالی را امتحان کنید. رستوران کاروانسرا نیز یک مکان محبوب در میان گردشگران است که در غرب قلعه کامحوریت قرار دارد. این رستوران انواع کباب های معمولی و مخصوص از مهمانان پذیرایی می کند.

رستوران تامارا اجاق باشی پیشنهاد خاصی است که برای شما داریم چرا که در این رستوران امکان تهیه غذا توسط خود مهمان و با استفاده از اجاق های مخصوص فراهم شده است. همچنین رستوران بسی یکی از رستوران های جدید در شهر وان و اطراف دریاچه است که با موسیقی کلاسیک، فضای کم نور و دیوارهایی به رنگ زرد و یک فضای ویژه از شما پذیرایی می کند. اگر هم می خواهید شام یا ناهار خود را در یک رستوران مجلل سرو کنید می توانید به رستوران ساچی بیاز مراجعه نمایید.

تفریحات دریایی دریاچه وان

همانند بسیاری از مناطق آبی در سطح جهان که جنبه های گردشگری نیز دارند دریاچه وان نیز دارای انواع تفریحات آبی و دریایی است. با توجه به اینکه دمای دریاچه در روزهای سرد سال از منفی سه تا منفی ۳۰ درجه کاهش می یابد روزهای زمستان و آخر فصل پاییز زمان مناسبی برای استفاده از تفریحات آبی نیست. اما اگر در روزهای بهاری و یا در فصل تابستان به شهر وان سفر کرده‌اید می‌توانید به صورت مطلوب از تفریحات آبی این منطقه بهره مند شوید.

قایقرانی موج سواری و کشتی نوردی در نواحی ساحلی دریاچه وان در زمره محبوب ترین و پرطرفدارترین تفریحات آبی این دریاچه هستند. شما می ‌توانید ساعت‌ های طولانی را در سواحل شنی و آرامش‌ بخش این دریاچه سپری کنید. با خرید بلیط های مورد نظر می توانید به انجام تفریحات هیجان انگیز بپردازید.

دونر کباب غذای ترکی در اطراف دریاچه وان

تور های ویژه