آشنایی با ۱۱ تا از زیباترین آبشارهای گیلان

پربازدیدترین ها

گردشگری 06 تیر ، 1403 7 دقیقه
آبشارهای گیلان

استان سرسبز گیلان با جنگل انبوه، چشمه‌ها و رودخانه‌های فراوان و آبشارهای خروشان یکی از زیباترین استان‌های کشورمان است. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید می‌توانید در بخش‌های مختلف این استان از دیدن آبشار‌های مختلف و گوش سپردن به نوای دلنشین آب لذت ببرید. با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با آبشارهای معروف گیلان آشنا شویم.

زیباترین آبشارهای ایران

  • آبشار لاتون، بلندترین آبشار گیلان

آبشار لاتون بلندترین آبشار گیلان است. این آبشار با ۱۰۵ متر ارتفاع، در میان جنگلی همیشه سبز، یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارد. آبشار لاتون شامل یک آبشار اصلی و یک آبشار دیگر در فاصله‌ی ۱۰ متری از آبشار اصلی است. آبشار دوم ۶۵ متر ارتفاع دارد و سرریز شدن آب از آن نسبت به آبشار اصلی عریض‌تر و بیشتر است. همچنین در بالادست آبشار زیبای لاتون، سه حوض بزرگ با سه آبشار ۱۰ متری دیده می‌شوند.

آبشار لاتون از دامنه‌های شرق کوه اسپیناس سرچشمه می‌گیرد و در پایان به دریای کاسپین می‌ریزد. این آبشار در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی شهر آستارا به سمت اردبیل و در نزدیکی روستای کوته کومه قرار دارد و برای رسیدن به آن باید فاصله ۶ کیلومتری(۴ ساعته) آبشار تا روستای کوته کومه را پیاده‌روی کنید. اگر چه طی کردن این مسیر طولانی کمی سخت به نظر می‌رسد اما گذشتن از میان جنگل‌های متراکم و بکر با انبوهی از درختان گردو، گلابی، به، آلو، سیب وحشی و فندوق سختی مسیر را کم می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا با اشتیاق بیشتری قدم بردارید. بدون شک در پایان از دیدن آبشار تماشایی لاتون شگفت‌زده می‌شوید. اگر هنوز از آبشار لاتون بازدید نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این جاذبه‌ی طبیعی را در برنامه‌های سفر خود قرار دهید. زیرا لاتون نه تنها یکی از بهترین آبشارهای گیلان است بلکه دومین آبشار بلند ایران هم محسوب می‌شود.

آدرس آبشار لاتون: استان گیلان، ۱۵ کیلومتری جنوب غرب آستارا به سمت اردبیل، شهر لَوَندِویل، روستای کوته کومه

  • آبشار لوشکی یا آبشار لوشکی لمیر

آبشار لوشکی یا آبشار لوشکی لمیر را می‌توان یکی از آبشارهای معروف گیلان دانست که در روستای مسکین لمیر شهرستان تالش قرار دارد. این آبشار شامل سه آبشار پله ‌مانند بسیار زیبا است. آبشار اصلی دارای ۷۵ متر ارتفاع، آبشار بالادست ۱۴ متر ارتفاع و آبشار پایین‌دست هم دارای ۱۶ متر ارتفاع است. برای دسترسی به این آبشار باید خودتان را به فاصله‌ی ۵ کیلومتری روستای درزکری برسانید و سپس از آنجا ۲ ساعت در دل جنگل سرسبز پیاده‌روی کنید. در نهایت پس از رسیدن به آبشار می‌توانید یکی از زیباترین و مرتفع‌ترین آبشارهای ایران را در میان طبیعی بکر تماشا کنید.

بهترین فصل برای بازدید از آبشار لوشکی گیلان فصل‌های بهار و تابستان هستند. در این فصل‌ها آب‌وهوای اطراف آبشار کاملاً معتدل است و طبیعت در زیباترین حالت خود قرار دارد.آبشارهای گیلان

آدرس آبشار لوشکی: استان گیلان، ۵ کیلومتری روستای درزکری، پایین روستای ییلاقی مسکین

  • آبشار ویسادار، از زیباترین آبشارهای گیلان

آبشار ویسادار از زیباترین آبشارهای گیلان است که داخل یک گودال سنگی قرار گرفته است. این آبشار با ارتفاع ۱۵ متر همیشه در سایه قرار دارد و دمای آب آن سرد است.  آبشار ویسادار از بالای یک سنگ نیم‌دایره‌ای بر روی صخره جاری می‌شود و این مسئله باعث شده دیواره باگذشت زمان حالت لایه‌لایه به خود بگیرد. وجود یک پل فلزی در این آبشار برای گردشگران این امکان را فراهم کرده تا از نمای زیبایی آبشار و دیواره‌ی آن را تماشا کنند.

این آبشار زیبا از کوه‌های تالش معروف به گردنه الماس سرچشمه گرفته و پس از گذر از پره‌سر به دریای کاسپین می‌ریزد. نام «ویسادار» در زبان تالشی به معنی «سایه درخت» است و این نام به موقعیت قرارگیری آبشار در مسیر جنگلی پوشیده از درختان بید اشاره دارد. آبشار ویسادار در تابستان یک مکان عالی برای دورشدن از گرمای هوا و شنا و آب‌بازی است.

آدرس آبشار ویسادار: استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، ۱۶ کیلومتری شهر پره سر، کمربندی پره سر، خیابان آبشار ویسادار

  • آبشار دودوزن در منطقه کوهستانی سیاهمزگی

آبشار دودوزن در منطقه کوهستانی سیاهمزگی یکی دیگر از بهترین آبشارهای گیلان است. این آبشار زیبا با ارتفاع ۵۴ متر در فاصله‌ی ۲۴ کیلومتری از شهرستان شفت واقع شده است. اطراف آبشار دودوزن مملو از گیاهان و درختان سرسبز و چشمه‌های پرآب است. همچنین چشم‌انداز دور آن از کوه‌های بلند جنگلی منظره‌ای بسیار تماشایی را خلق کرده است. اگر چه هنوز پژوهش‌های دقیقی درباره قدمت آبشار انجام نشده اما بر اساس تحقیقات زمین‌شناسان، آبشار دودوزن قدمتی حدوداً ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال دارد. در اطراف این آبشار امکانات خوبی فراهم شده است و اگر در فصل تابستان به این مکان سر بزنید از شنا، آب‌بازی و آب‌وهوای معتدل این منطقه حسابی لذت خواهید برد.آبشارهای گیلان

آدرس آبشار دودوزن: استان گیلان، ۲۴ کیلومتری شهرستان شفت

  •  آبشار زمرد معروف به آبشار دوقلو

آبشار زمرد معروف به آبشار دوقلو در نزدیکی روستای حویق و در دل جنگلی با همین نام قرار دارد. این آبشار از بهترین آبشارهای گیلان و تالش است و در چهارفصل سال آب دارد. آبشار زمرد با ارتفاع ۱۵ متر از دو آبشار در کنار یکدیگر تشکیل شده است. اگر از روبرو به این آبشار نگاه کنید متوجه می‌شوید که آبشار سمت چپ، کوچک و پلکانی است و دو پله به ارتفاع‌ ۴ و ۸ متر دارد. این آبشار دارای جریان آب کمتری است.

آبشار دوم با ارتفاع ۱۵ متر در سمت راست قرار دارد و نسبت به آبشار اول پرآب‌تر است. این دو آبشار پس از چندمتر به درون یک حوضچه‌ی نسبتا بزرگ می‌ریزند. همچنین در بالای آبشار چندین آبشار کوچک در مسیر رودخانه تشکیل شده‌اند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. بهترین زمان برای بازدید از آبشار زمرد فصل‌های بهار و پاییز هستند. در اردیبهشت ماه این منطقه چشم‌اندازی بی‌نهایت زیبا پیدا می‌کند. همچنین در فصل پاییز درختان و پوشش گیاهی اطراف آبشار با رنگ‌های جادویی پاییزی آراسته می‌شوند و هوش از سر هر بیننده‌ای می‌برند. در فصل تابستان به علت شرجی زیاد آب و هوا، سفر به این آبشار توصیه نمی‌شود.

آدرس آبشار زمرد: استان گیلان، شهرستان تالش، ۴۵ کیلومتری تالش، حویق، روستای زمرد

  • آبشار تولی نسا از بهترین آبشارهای گیلان

آبشار تولی نسا از بهترین آبشارهای گیلان است که دسترسی به آن با استفاده از ماشین‌های آفرود امکان‌پذیر است. البته یک جاده‌ی مال‌رو هم برای دسترسی به این آبشار وجود دارد که پیاده‌روی در آن تقریباً ۲ ساعت طول می‌کشد.

آبشار تولی نسا با ارتفاع ۱۰ متر در دل جنگل‌های ماسال قرار دارد و یک مقصد عالی برای سفرهای بهاره و تابستانه محسوب می‌شود. با توجه به قرارگرفتن این آبشار در یک منطقه‌ی جنگلی و کوهستانی توصیه می‌کنیم در فصل زمستان و یا روزهای بارانی به این آبشار سفر نکنید.آبشارهای گیلان

آدرس آبشار تولی نسا: استان گیلان، شهرستان ماسال

  • آبشار ویسرود در شفت

در معرفی آبشارهای گیلان نوبت به آبشار ویسرود در شفت می‌رسد. این آبشار شباهت بسیاری به آبشار ویسادار دارد. آبشار ویسرود با ارتفاع ۲۰ متر در روستای ویسرود قرار دارد و صخره‌های سنگی بلند و لایه‌لایه‌ی آن، یک محیط غار مانند برای آبشار ایجاد کرده‌اند. شکل ظاهری آبشار ویسرود باعث شده آب آبشار همیشه خنک باشد. همچنین در مسیر این آبشار یک رودخانه وجود دارد که بر زیبایی محیط افزوده است. اگر علاقه‌مند به فضاهای مرموز باشید این آبشار یک محیط عالی برای تفریح و عکاسی است. از دیگر تفریحات آبشار ویسرود گیلان می‌توان به آب‌تنی در استخر پایین آبشار، ماهیگیری و پیاده‌روی اشاره کرد.

آدرس آبشار ویسرود: استان گیلان، شهرستان شفت، بخش احمد سرگوراب، دهستان چوبر، روستای ویسرود

  • آبشار میلاش با چشم‌انداز رؤیایی

آبشار میلاش با چشم‌انداز رؤیایی یکی دیگر از زیباترین آبشارهای گیلان است. ارتفاع این آبشار ۲۵ متر و عرض آن ۸ متر است و برای رسیدن به آن باید از میان مزارع گل‌گاوزبان و جنگل فندق عبور کنید. آبشار میلاش در بخش رحیم‌آباد رودسر قرار دارد و امکانات رفاهی خوبی مانند رستوران، فروشگاه، پارکینگ و سرویس بهداشتی در فاصله‌ی ۲۰ دقیقه‌ای از این جاذبه‌ی طبیعی فراهم شده است.

شکل ظاهری آبشار میلاش به‌صورت پلکانی است و همین مسئله باعث شده آبشار فاقد حوضچه‌ی عمیق باشد. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار فصل‌های بهار و تابستان هستند. با فرارسیدن پاییز آب‌وهوای منطقه حسابی سرد می‌شود اما اگر تمایل داشته باشید می‌توانید در پاییز سری به این منطقه بزنید و از دیدن منظره‌ی رنگارنگ پاییزی آبشار لذت ببرید.آبشارهای گیلان

آدرس آبشار میلاش: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش رحیم‌آباد، محدوده سفید آب، روستای میلاش

  • آبشار سیاه تاش املش

آبشار سیاه تاش املش یکی دیگر از زیباترین آبشارهای گیلان است که ۵۰ متر ارتفاع دارد. سنگ‌های این آبشار زیبا با خز پوشیده شده‌اند و منظره‌ای زیبا را خلق کرده‌اند. آبشار سیاه تاش املش محل مناسبی برای جنگل نوردی، شنا، کوهنوردی، پیک‌نیک و عکاسی محسوب می‌شود. اگر علاقه‌مند به صخره‌نوردی و کوهنوردی باشید می‌توانید با استفاده از تجهیزات حرفه‌ای از دیواره‌ی آبشار بالا بروید.

برای رسیدن به این آبشار باید به بخش رانکوه در ۲۰ کیلومتری شهر املش بروید. این آبشار ۲ کیلومتر مسیر پیاده‌روی دارد.

آدرس آبشار سیاه تاش املش: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری مرکز املش، بخش رانکوه

  • آبشار لونک در منطقه جنگلی سیاهکل به دیلمان

آبشار لونک در منطقه جنگلی سیاهکل به دیلمان یکی از جذاب‌ترین آبشارهای معروف گیلان است. فاصله‌ی این آبشار از شهر سیاهکل حدود ۲۵ کیلومتر است. آبشار لونک به علت قرارگرفتن در بین مسیر مکان مناسبی برای توقف و استراحت محسوب می‌شود. این آبشار در فصل‌های بهار و تابستان پرآب است اما با فرارسیدن فصل تابستان، سطح آب این آبشار کاهش پیدا می‌کند. در اطراف این آبشار امکانات رفاهی مانند کافه‌های محلی، رستوران، فروشگاه و سرویس بهداشتی فراهم شده است.آبشارهای گیلان

آدرس آبشار لونک: استان گیلان، دیلمان، ۲۲ کیلومتری جنوب سیاهکل

  • آبشار چالدشت لنگرود

آبشار چالدشت لنگرود در روستای چالدشت قرار دارد. ارتفاع این آبشار پلکانی حدود ۲۰ متر است. این آبشار زیبا با انبوهی از درختان جنگلی احاطه شده و دسترسی به آن از طریق مسیر املش، جاده کهلستان، بلوار دکان و سپس جاده‌ی خاکی روستای چالدشت امکان‌پذیر است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار چالدشت لنگرود فصل بهار است. در این فصل علاوه بر پرآب بودن آبشار، آب‌وهوای منطقه هم کاملاً معتدل است و گرما و شرجی هوا باعث آزار شما نمی‌شود.

آدرس آبشار چالدشت: استان گیلان، شهرستان لنگرود

جمع‌بندی درباره معرفی زیباترین آبشارهای گیلان

در این مقاله ۱۱تا از زیباترین آبشارهای گیلان را معرفی کردیم. به طور کلی آبشارها از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان سرسبز و زیبای گیلان محسوب می‌شوند. اگر اهل جنگل‌نوردی و طبیعت‌گردی باشید قطعا بازدید از این آبشارها برایتان لذت‌بخش و خاطره‌انگیز خواهد بود.

تور های ویژه