سفر در زیباترین جاده های ایران

پربازدیدترین ها

گردشگری 06 تیر ، 1403 7 دقیقه

سرزمین زیبا و پهناور ما ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود دارای طبیعتی فوق‌العاده دیدنی با اقلیم‌های گوناگون است. این طبیعت دیدنی و مناظر طبیعی شگفت‌انگیز باعث شده بسیاری از مردم به هنگام سفر راه‌ها و جاده‌هایی را انتخاب کنند که در طول آن بتوانند از مناظر طبیعی منحصر به فرد و آب‌وهوای مطبوع هم لذت ببرند. ازآنجایی‌که بسیاری با ماشین به مقاصد مختلف سفر می‌کنند انتخاب جاده‌های زیبا و دیدنی برای سفر از اهمیت بالایی برخوردار است. از همین رو در این مقاله از سفرهای پایتخت به معرفی برخی از زیباترین جاده های ایران می‌پردازیم.

معرفی زیباترین جاده های ایران

اسم زیباترین جاده های ایران که بیاید احتمالاً اغلب مردم به یاد جاده‌های شمال کشور می‌افتند و فکر می‌کنند شمال ایران تنها جایی است که دارای مسیرهای پرپیچ‌وخم و دیدنی است اما این‌طور نیست. ایران از شمال تا جنوب و شرق تا غرب زیباست و می‌توان جاده‌های دیدنی را در تمام نقاط آن یافت. در ادامه با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به معرفی تعدادی از این جاده‌ های باصفا بپردازیم.

جاده چالوس، مسیری برای عشاق

مگر می‌توان از زیباترین جاده های ایران حرف زد و اسمی از جاده چالوس نیاورد؟ این جاده پرپیچ‌وخم و کوهستانی با آن چشم‌اندازهای زیبا و خاطره‌انگیز و رؤیایی‌اش یکی از انتخاب‌های اصلی پایتخت‌نشین‌ها برای سفر به استان مازندران است.

قدری بیشتر درباره جاده چالوس

این جاده دیدنی از کرج عبور می‌کند و به شهرستان چالوس منتهی می‌شود و حدود ۱۶۰ کیلومتر در دل کوهستان ساخته شده. شاید بدانید که جاده چالوس در زمان رضا پهلوی (در سال ۱۳۱۲) ساخته شده و متأسفانه از ناامن‌ترین جاده‌های ایران است. بااین‌وجود چشم‌انداز فوق‌العاده آن همچنان نمی‌گذارد از رونق بیفتد. ده‌ها پل و تونل درون این جاده وجود دارد. یکی از عوامل جذابیت این جاده، سد امیرکبیر است. گردنه هزارچم هم از گردنه‌های خطرناک اما دیدنی جاده چالوس است. از مهم‌ترین ییلاق‌های این جاده باید به روستاهای خور، آتشگاه، نوجان، مورود، گچسر و آسارا اشاره کرد.
آبشار چهارصد تنور، چشمه وله، قلعه صلصال، آبشار هفت‌چشمه و کاخ شهرستانک از دیگر دیدنی‌های اطراف این جاده هستند. این جاده با داشتن رستوران‌ها و تفرجگاه‌های مختلف در دل خود و آب‌وهوا و مناظر فوق‌العاده از محبوب‌ترین و زیباترین جاده‌ های ایران به شمار می‌رود.زیباترین جاده های ایران

جاده اسالم به خلخال، جاده‌ای سرسبز و بارانی

جاده اسالم به خلخال هم یکی از زیباترین جاده های ایران در شمال کشور است که از شهر اسالم در استان گیلان شروع می‌شود و تا شهر خلخال در جنوب استان اردبیل امتداد پیدا می‌کند. این جاده دیدنی از سرسبزترین و پربارش‌ترین مسیرهای شمال کشور است و به‌ علت قرارگیری در ارتفاع، آب‌وهوای سردی دارد. تاحدی‌که حتی در روزهای گرم تابستان هم این مسیر آب‌وهوایی خنک دارد.
این جاده همچون اغلب جاده‌های جنگلی شمال تا حد زیادی بکر است و در حین گذر از آن مناظر جنگل‌های انبوه و دشت‌های سرسبز و کوه‌های پوشیده از برف را خواهید دید. جذاب‌ترین قسمت این جاده، گردنه الماس است که در ۶۰ کیلومتری اسالم واقع شده و دارای کلبه‌های چوبی برای اقامت است. این جاده حدوداً ۷۰ کیلومتر طول دارد. از دیگر دیدنی‌های اطراف این جاده باید به روستای ییلاقی ناو، ییلاق دشته، دریاچه نئور و آبشار نره گر اشاره کرد. فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای رفتن به این جاده زیبا و دیدنی است.

گردنه حیران، مسحورکننده‌ترین مسیر کشور

یکی از منحصربه‌فردترین و زیباترین جاده های ایران جاده اردبیل به آستاراست که به دلیل وجود گردنه حیران در آن، با این نام هم شناخته می‌شود. طول این جاده ۸۰ کیلومتر است و از زیباترین نواحی سرسبز در شمال غربی ایران عبور می‌کند. این منطقه در مرز میان استان‌های گیلان و اردبیل واقع شده که هر دو از سرسبزترین استان‌های شمالی ایران به حساب می‌روند. همان‌طور که گفتیم گردنه حیران در دل این جاده قرار دارد و از زیباترین و دیدنی‌ترین گردنه‌های ایران به شمار می‌رود.
از دیگر جاذبه‌های این جاده سرسبز با مراتع باشکوه می‌توان به جنگل فندقلو، تله‌کابین حیران و پارک ملی هیرکان اشاره کرد. بهترین موقع برای رفتن به این جاده اواخر اردیبهشت تا اواخر تابستان است. گرچه در پاییز و زمستان هم با عبور از این جاده شاهد مناظر فوق‌العاده‌ای خواهید بود.زیباترین جاده های ایران

جاده جنگل دو هزار، مسیر مناسب جنگل‌نوردان

یکی دیگر از زیباترین جاده های ایران که باز هم در خطه شمالی کشور واقع شده جاده جنگل دو هزار است. این جاده از شهسوار یا تنکابن در مازندران شروع می‌شود و تا جنگل‌های دو هزار امتداد پیدا می‌کند. جاده دو هزار مسیری کوهستانی و پوشیده از گیاهان و درختان سرسبز است و دارای چشم‌انداز فوق‌العاده دریای خزر و نواحی سرسبز شمال ایران است. علاوه بر این در این مسیر رودخانه‌ای زیبا وجود دارد که بسیار دیدنی است.
از دیدنی‌ترین ییلاق‌های اطراف جاده جنگل دو هزار باید به عسل محله و آغوزحال اشاره کرد. کوه‌های محبوب کوهنوردان در این جنگل هم کوه‌های گرد کوه، سیالان و سیاهکل هستند. چنانچه به جنگل نوردی علاقه‌مند هستید این جاده مناسب حال شماست.

جاده سیاهکل به دیلمان، مسیری جنگلی و دیدنی

مورد بعدی در لیست زیباترین جاده های ایران این مقاله که باز هم در شمال کشور و استان گیلان قرار گرفته جاده سیاهکل به دیلمان است. این جاده از مسیرهای فرعی گیلان است و هوایی بسیار مطبوع در فصل پاییز و بهار دارد. بافت جنگلی این منطقه انبوه است و بر روی شیبی تند واقع شده. گفتنی است ابتدای مسیر این جاده از سمت سیاهکل با جنگل‌های زیبا و انبوه شروع می‌شود که در ساعت‌های اولیه‌ی روز، به‌ویژه در بهار و پاییز پوشیده از مه است.
بهترین موقع برای رفتن به این مورد از زیباترین جاده های ایران اردیبهشت است که دشت‌ها پر از گل‌های رنگارنگ می‌شوند و آفتاب آزاردهنده نیست. از جمله جاذبه‌های دیدنی این مورد از زیباترین جاده های ایران باید به آبشار لونک، کاروان‌سرای تی‌تی، جنگل لاریخانی، پارک جنگلی سیاهکل، استخر پاشوران و قلعه کوتول اشاره کرد.زیباترین جاده های ایران

جاده شاهرود به گرگان با جنگل‌های توسکستان

وقت آن رسیده که به معرفی زیباترین جاده های ایران در استان‌های دیگر کشور بپردازیم. از جمله این موارد باید به جاده شاهرود به گرگان در استان‌های سمنان و گلستان اشاره کرد که به‌ علت وجود جنگل‌های توسکستان در آن با نام جاده توسکستان هم شناخته می‌شود. این جاده پیچ‌وخم‌های زیاد و طبیعت بی‌نظیری دارد و در مسیر آن پوششی انبوه از درختان بلوط، توسکا و اورس دیده می‌شوند که این منطقه را بسیار خوش آب‌وهوا ساخته‌اند.
بعد از گذشتن از پیچ‌وخم جاده در کنار جنگل توسکستان، به منطقه جهان‌نما می‌رسید. این ناحیه پوشیده از درختان زیبای ارس است و آب‌وهوایی استثنایی دارد. گفتنی است جهان‌نما از مناطق حفاظت‌شده زیر نظر سازمان حفاظت از محیط‌زیست به حساب می‌رود. از جاذبه‌های طبیعی اطراف این جاده باید به چشمه هفت‌رنگ بسطام، قله شاهوار، پارک جنگلی النگدره، پارک جنگلی قرق و روستای زیارت اشاره کرد. جاده شاهرود به گرگان حدوداً ۱۳۰ کیلومتر طول دارد و از بکرترین مسیرهای جاده‌ای ایران به شمار می‌رود.

جاده ارس به جلفا در خطه‌ی آذربایجان

این جاده بین استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در شمال غربی کشور قرار گرفته و از جاده‌های مرزی ایران به شمار می‌رود. جاده هم از زیباترین جاده های ایران به حساب می‌رود و در امتداد رود ارس، از رودخانه‌های مرزی ایران واقع شده تا جنگل‌های ارسباران و منطقه جلفا ادامه دارد. گفتنی است یک طرف این جاده زیبا را کوه‌های مرتفع و طرف دیگر آن را جنگل‌های سرسبز و انبوه پوشانده‌اند. همچنین چنانچه در این جاده باشید می‌توانید بخش‌هایی از مراتع کشور ارمنستان را ببینید.
از دیدنی‌ترین قسمت‌های این جاده باید به حاشیه رود ارس، منظره جنگل‌های هیرکانی و منطقه حفاظت شده ماراکان در نزدیکی شهر جلفا اشاره کرد.

جاده چابهار به بندر گواتر، با سواحل صخره‌ای شگفت‌انگیز

یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین، دیدنی‌ترین و زیباترین جاده های ایران، جاده چابهار به بندر گواتر است که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده. این جاده در مسیر ساحلی دریای مکران در جنوب ایران قرار گرفته و حدود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و از زیباترین سواحل صخره‌ای ایران می‌گذرد. گرچه این ناحیه از جنوب ایران به‌ علت فاصله زیاد با باقی مناطق کشور و عدم رسیدگی کافی شناخته شده نباشد، اما از زیباترین سواحل داخل ایران به شمار می‌رود و سفرکردن به آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
از جمله دیدنی‌ترین جاذبه‌های این مورد از زیباترین جاده های ایران باید به سواحل مینیاتوری و تالاب لیپار با آبی صورتی رنگ اشاره کرد. ساحل بریس و کوه‌های مینیاتوری هم از دیگر دیدنی‌هایی هستند که در این مسیر می‌توانید از آنها دیدن کنید.زیباترین جاده های ایران

جاده شیراز به کازرون با دشتی از لاله‌های واژگون

اگر بخواهیم از زیباترین جاده های ایران در استان فارس حرف بزنیم باید از جاده شیراز به کازرون بگوییم که با طبیعت فوق‌العاده و جاذبه‌های دیدنی مختلف دلبری می‌کند. این جاده حدوداً ۱۴۰ کیلومتر طول دارد و از جمله عواملی که باعث محبوبیت آن شده باید به دشت ارژن اشاره کرد. این دشت پر گل و زیبا در دامنه‌های زاگرس قرار گرفته و آبشار ارژن که به آبشار چراب هم معروف است در نزدیکی آن واقع شده. تالاب و دریاچه ارژن هم از دیگر جاذبه‌های این منطقه هستند.
همچنین در دشت ارژن جاذبه‌های تاریخی مانند قدمگاه سلمان و علی نیز به چشم می‌خورند. از دیگر دیدنی‌های این ناحیه باید به دشت برم یا منطقه حفاظت شده میان کتل با گونه‌ای نادر از گوزن ایرانی و جنگل‌های بلوط و دریاچه پریشان اشاره کرد.

جاده شهرکرد به ایذه در کوه‌های زاگرس

از دیگر موارد در میان زیباترین جاده های ایران باید از جاده شهرکرد به ایذه در استان‌های چهارمحال‌وبختیاری و خوزستان یادکرد. قسمت زیادی از جاده شهرکرد به ایذه در استان چهارمحال‌وبختیاری واقع شده. این استان کوچک در مرکز فلات ایران در کوه‌های زاگرس قرار گرفته و مسیر جاده شهرکرد به ایذه از زیباترین مسیرهای کوهستانی و دشت‌های زیبا عبور می‌کند.
از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این مورد از زیباترین جاده های ایران باید از دشت هلن نام برد که دره‌ها، دشت‌ها، کوه‌ها، روستاها و رودخانه‌های باشکوه و زیبایی را شامل می‌شود و بسیاری از عشایر در آن اتراق می‌کنند. از دیگر دیدنی‌هایی که در این مسیر قرار دارند می‌توان به منطقه حفاظت شده دهدز، تالاب چغاخور و دریاچه و سد کارون اشاره کرد.زیباترین جاده های ایران

جاده شهداد به نهبندان، جاده‌ای با منظره‌ای بیابانی

اما این تنها جاده‌های کوهستانی و جنگلی نیستند که از زیباترین جاده های ایران به شمار می‌روند. جاده شهداد به نهبندان در استان‌های کرمان و خراسان جنوبی از جمله جاده‌های بیابانی کشور است که تپه‌های ماسه‌ای و گیاهان کمی را در خود جای‌داده. با عبور از این جاده خود را در کویری بی‌آب‌وعلف خواهید یافت که انتها ندارد. اما آنچه باعث زیبایی و جذابیت این جاده شده، کلوت‌هایی است که حتی از فاصله دور هم قابل‌مشاهده هستند و چشم‌انداز منحصربه‌فردی به جاده بخشیده‌اند.
جالب است بدانید کلوت‌های این منطقه به‌خاطر ابعاد و شکل جالبشان از شهرت زیادی برخوردارند. از دیگر زیبایی‌های جاده شهداد به نهبندان خانه‌هایی هستند که با سادگی کامل کنار هم ساخته شده‌اند و مردمانی مهربان که در آنها زندگی می‌کنند. چنانچه به مناطق کویری علاقه‌مند باشید از عبور از این جاده لذت خواهید برد. گرچه به دلیل گرمای هوا بهتر است در زمستان و پاییز به این منطقه سفر کنید.

جاده هجیج به اورامان تخت با طبیعت منحصر به فرد

خوب است در مرور از زیباترین جاده های ایران به استان کردستان و کرمانشاه هم بپردازیم. جاده هجیج به اورامان تخت از دیدنی‌ترین جاده‌های کوهستانی کشور در میان این استان‌ها است که با روستاهای پلکانی، رودهای پرآب و خروشان، کوه‌های سنگی، طبیعت بکر و سرسبز، چشمه‌های خروشان و دامنه‌های پرشیب از پرپیچ‌ و خم‌ترین جاده‌های کشور به حساب می‌رود.
از مهمترین جاذبه‌های این مسیر باید به قله شاهو و رودخانه سیروان اشاره کرد. بهار و تابستان بهترین موقع برای عبور از این جاده است چرا که در فصل‌های دیگر برفی و صعب‌العبور می‌شود.زیباترین جاده های ایران

جمع‌بندی

کشور عزیزمان ایران دارای طبیعت فوق‌العاده و اقلیم‌های گوناگونی است. جاده‌های زیبا و دیدنی بسیاری استان‌های مختلف کشور را به هم متصل می‌کند که عبور از آنها هر مسافری را به وجد می‌آورد. هرکدام از این جاده‌ها و مسیرها جاذبه‌های طبیعی مختلفی را در خود جای‌داده‌اند. در این مقاله از سفرهای پایتخت به معرفی برخی از زیباترین جاده های ایران پرداختیم. گرچه تعداد این جاده‌ها بیشتر است اما امیدواریم توانسته باشیم قدری به شناخت شما از مسیرهای جاده‌ای زیبا اضافه کنیم.

تور های ویژه