در کدام نقاط روسیه می‌توانیم شفق قطبی ببینیم؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 17 تیر ، 1403 6 دقیقه
شفق قطبی روسیه

شفق قطبی روسیه یکی از جاذبه های گردشگری مهم و معروف این کشور است که هر ساله مسافران زیادی را به روسیه جذب می‌کند. تعداد زیادی از توریست‌های خارجی، تنها برای مشاهده شفق قطبی روسیه به این کشور سفر می‌کنند. اما سؤال اصلی افرادی که برای اولین‌بار نام این پدیده طبیعی را شنیده‌اند این است که در کدام نقاط روسیه می‌توانیم شفق قطبی ببینیم؟ و این که چه زمانی امکان مشاهده شفق قطبی روسیه وجود دارد؟ درصورتی‌که شما هم به این پدیده طبیعی علاقه دارید و می‌خواهید تا در سفر به روسیه آن را مشاهده کنید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا تمامی نکات درباره شفق قطبی در روسیه را برای شما توضیح دهیم.

شفق قطبی روسیه چیست؟

روسیه یکی از هشت کشوری است که به قطب شمال منتهی شده و همراه با هفت‌کشور دیگر، جزو کشورهای شمالگان محسوب می‌شود. به همین دلیل هم یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین پدیده‌های طبیعی که در روسیه مشاهده می‌شود، پدیده شفق قطبی روسیه است. شفق قطبی زمان رخ می‌دهد که بادها و طوفان‌های خورشیدی با مولکول‌های سطح بالای جو برخورد کرده و پس از بالارفتن فعالیت‌های خورشید، حدود سه تا چهار روز بعد، بادهای خورشیدی به سطح زمین می‌رسند و شفق قطبی تشکیل می‌شود. این پدیده طبیعی در حالت عادی نقره‌ای رنگ است. اما در دوربین‌های فیلم‌برداری می‌توان شفق های قطبی را با رنگ سبز مشاهده کرد.

در برخی از مواقع و به‌صورت بسیار نادر، امکان این که شفق قطبی روسیه یا هر کدام از کشورهای شمالگان با چشم غیرمسلح با رنگ سبز یا گاهی آبی دیده شود هم وجود دارد. اما تصاویری که از شفق های قطبی روسیه با رنگ‌های بنفش یا قرمز می‌بینید تماماً به دلیل لنز دوربین‌های مختلف رخ‌داده و در واقع هیچ‌کدام از نقاط روسیه، شفق قطبی قرمز یا بنفش‌رنگ ندارند. امکان مشاهده شفق قطبی روسیه با چشم غیرمسلح و بدون هیچ دوربینی وجود دارد. اما برای این که بتوانید این پدیده طبیعی جذاب را مشاهده کنید، باید حتماً بدانید که در کدام نقاط روسیه امکان مشاهده شفق قطبی وجود دارد.

بهترین زمان مشاهده شفق قطبی در روسیه

باید بدانید که همیشه امکان مشاهده شفق قطبی وجود ندارد. برای مشاهده شفق قطبی روسیه، بهتر است که از اواخر سپتامبر تا اواخر مارس به این کشور سفر کنید. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید تا اواسط آوریل هم این پدیده طبیعی زیبا را در روسیه مشاهده کنید. اما معمولاً شفق های قطبی تنها تا اواخر مارس ادامه داشته و در اوایل آوریل دیگر امکان مشاهده آن‌ها وجود نخواهد داشت.

این پدیده زیبا معمولاً از غروب آفتاب در ساعت‌های ۵ یا ۶ بعدازظهر شروع شده تا ساعاتی پس از بامداد ادامه دارد. به این نکته توجه داشته باشید که برای مشاهده شفق قطبی باید حتماً یک روز بدون ابر با آسمان کاملاً صاف را انتخاب کنید. درصورتی‌که آسمان گرفته یا ابری باشد، دیگر امکان مشاهده شفق های قطبی وجود نخواهد داشت. این موضوع را فراموش نکنید که احتمال تخمین دقیق زمان رخ‌دادن شفق های قطبی وجود نداشته و به همین دلیل ممکن است که در برخی از شب‌ها به هیچ عنوان نتوانید آن را مشاهده کنید. به همین دلیل مسافران معمولاً به تورهای هفتگی مشاهده شفق قطبی روسیه می‌روند.شفق قطبی روسیه

شفق قطبی روسیه در شهر مورمانسک، شبه‌جزیره کوالا

یکی از بهترین مکان‌ها برای مشاهده شفق قطبی روسیه، شهر مورمانسک در شبه‌جزیره کوالاست. برای رسیدن به این شهر از مسکو، می‌توانید از مسیر زمینی یا هوایی استفاده کنید. با قطار حدود ۳۰ ساعت و با هواپیما حدود ۲ ساعت طول می‌کشد تا از مسکو به شهر مورمانسک برسید. در این شهر تورهایی هم وجود داشته که با استفاده از آن‌ها می‌توانید برای مشاهده شفق های قطبی روسیه بروید.

شفق قطبی روسیه در بندر آرخانگلسک

بندر آرخانگلسک یا آرکانگلسک یکی دیگر از بهترین مکان های روسیه برای مشاهده شفق قطبی است. در بندر آرخانگلسک هر چه از مرکز شهر این بندر دورتر شوید و از شلوغی‌ها فاصله بگیرید، شانس شما برای مشاهده شفق قطبی روسیه بیشتر می‌شود. اگر دوست دارید تا شفق های قطبی سبزرنگ روسیه را مشاهده کنید، باید بدانید که امکان مشاهده آن‌ها در این بندر از سایر شهرهای روسیه کمی بیشتر است. برای رسیدن به بندر آرخانگلسک از مسکو می‌توانید سوار قطار شده و پس از ۲۲ ساعت به این بندر برسید.

شفق قطبی روسیه در ناریان مار

ناریان مار نه‌تنها یکی از بهترین شهرها برای مشاهده شفق قطبی روسیه است، بلکه یکی از زیباترین شهرهای این کشور هم محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید در طول سفر خود علاوه بر مشاهده‌های شفق قطبی روسیه از طبیعت گردی در روسیه، تفریحات ساحلی و سایر موارد این‌چنینی لذت ببرید، می‌توانید ناریان مار را انتخاب کنید. همچنین در این شهر می‌توانید با تاریخ روسیه هم آشنا شوید. اگر می‌خواهید که برای مشاهده شفق‌قطبی روسیه به این شهر بروید، می‌توانید سوار هواپیما شده و پس از سه ساعت به ناریان مار خواهید رسید.شفق قطبی روسیه

شفق قطبی روسیه در نوایا زملیا

یکی از بهترین مناطق برای مشاهده شفق‌قطبی روسیه، نوایا زملیا است که بهترین تجربه تماشای شفق قطبی را به شما می‌دهد. اما دقت داشته باشید که برای رفتن به طبیعت خارج از شهر و تماشای شفق قطبی در نوایا زملیا، باید مجوز رسمی داشته باشید. این شهر یکی از شهرهایی است که بیشترین امکان مشاهده شفق قطبی سبز در آن وجود دارد. اما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که هوای این منطقه بسیار سرد بوده و حتی آب هم کامل یخ خواهد زد. با یک سفر هوایی ۲ ساعته می‌توانید به‌راحتی از مسکو به نوایا زملیا برسید.

شفق قطبی روسیه در شبه‌جزیره تایمیر

شبه‌جزیره تایمیر به عنوان سردترین شهر روسیه هم شناخته می‌شود. طول زمستان‌های این شبه‌جزیره در مناطق جنوبی ۲۳۵ روز و در مناطق شمالی ۲۸۵ روز است. دمای هوای این شبه‌جزیره در زمستان‌ها به -۴۰ تا -۶۰ درجه هم می‌رسد. اما اگر بتوانید این سرما را تحمل کنید، می‌توانید تجربه‌ای بی‌نظیر و بسیار عالی از شفق های قطبی داشته باشید. برای سفر به این شبه‌جزیره، باید ابتدا از مسکو با هواپیما به نورسلیک، سپس به دیکسون و پس از آن هم با خودرو با ایگارکا یا خانتاگا بروید. هنگام سفر به این روستاها باید حتماً لباس گرم کافی به همراه داشته باشید.

شفق قطبی روسیه در یامال

شبه‌جزیره یامال یکی دیگر از بهترین مناطق روسیه برای مشاهده شفق‌قطبی در ناحیه خودگردان یامالوست که در شمال غربی سیبری روسیه واقع شده است. یامال نامی است که ساکنین بومی و قدیمی این منطقه به آن داده‌اند. بومی‌های این منطقه یک قبیله خاص هستند که زبان متفاوتی دارد. یامال در زبان مردم بومی این منطقه به معنی پایان سرزمین است. هنگام سفر به یامال می‌توانید چند روزی را در کنار ننت ها، عشایر قطبی این سرزمین، سپری کرده و سپس شفق‌قطبی را هم مشاهده کنید. شفق‌قطبی این منطقه در زمان‌هایی که هوا کمی گرم‌تر است، به رنگ سبز یا آبی هم درمی‌آید. اما احتمال مشاهده شفق‌قطبی سبز و آبی بسیار کم است.شفق قطبی روسیه

سفر به روسیه با سفرهای پایتخت

شفق قطبی‌روسیه یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی است که در برخی از مناطق این کشور از ماه سپتامبر تا اواخر مارس قابل مشاهده است. برای این که بتوانید شفق‌قطبی در روسیه را مشاهده کنید، می‌توانید به شهرهای یامال، مورمانسک، آرخانگلسک، ناریان مار، نوایا زملیا و شبه‌جزیره تایمیر بروید. این موضوع را در نظر داشته باشید که حتی در ماه‌هایی که امکان مشاهده شفق قطبی وجود دارد هم تضمینی برای رخ‌دادن این پدیده طبیعی در تمامی روزها نیست. به همین دلیل بیشتر افراد چند روزی را در این شهرها سپری کرده تا بتوانند شفق‌قطبی روسیه را مشاهده کنند. اگر قصد سفر به روسیه را دارید، می‌توانید با سایر جاذبه های گردشگری این کشور در دیگر مطالب سفرهای پایتخت آشنا شده و همچنین برای انجام کارهای سفر خود با کارشناسان ما در تماس باشید.

سؤالات متداول

۱- بهترین شهر برای مشاهده شفق قطبی روسیه کدام است؟

بهترین شهرها برای مشاهده شفق‌قطبی روسیه شهرهای یامال، مورمانسک، آرخانگلسک، ناریان مار، نوایا زملیا و شبه‌جزیره تایمیر هستند.

۲- بهترین زمان مشاهده شفق‌قطبی روسیه کی است؟

بهترین زمان مشاهده شفق‌قطبی روسیه از اواخر سپتامبر تا اواخر مارس و در ساعت‌های بین ۶ عصر تا ۳ بامداد است.

۳- شفق‌قطبی روسیه چه رنگی است؟

شفق‌قطبی روسیه معمولاً نقره‌ای بوده و شفق های سبز و آبی بیشتر تحت‌تأثیر لنزهای دوربین این رنگی می‌شوند. اما در برخی از نقاط شانس دیدن شفق‌قطبی سبز یا آبی هم وجود دارد.

تور های ویژه