شهر تاریخی افسوس در کوش آداسی، یک شگفتی واقعی

پربازدیدترین ها

گردشگری 18 تیر ، 1403 5 دقیقه
شهر باستانی افسوس

شهر باستانی افسوس در کوش آداسی یکی از دیدنی‌های ترکیه است که هنگام سفر به کوش آداسی به‌هیچ‌عنوان نباید بازدید از آن را از دست بدهید. این شهر تاریخی زیبا با دیدنی‌های باستانی خود، در طول سال حدود ۲ میلیون توریست را به خود مجذوب می‌کند.

اگر شما هم دوست دارید تا در سفر به ترکیه با جاذبه‌های باستانی این کشور آشنا شده و در شهر تاریخی افسوس کوش آداسی یک تجربه شگفت‌انگیز از سفر به دوران ترکیه باستان داشته باشید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا سفری کوتاه به شهر تاریخی افسوس در کوش آداسی، یک شگفتی واقعی داشته باشیم

معرفی شهر باستانی افسوس

قدمت شهر باستانی افسوس به قرن ۱۰ پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در واقع باید گفت که این شهر در دوران حکمرانی یونان باستان در ترکیه ساخته شده است و به همین دلیل هم تمام معماری آن مربوط به این دوره بوده و نمی‌توانید اثری از معماری دوران عثمانی در آن پیدا کنید. باستان‌شناسان تحقیقاتی در این منطقه انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که این شهر یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های ترکیه بوده که زمانی حدود ۲۲۵ هزار نفر در آن زندگی می‌کرده‌اند که این موضوع این شهر را به یکی از بزرگ‌ترین شهرهای باستانی پس از روم، اسکندریه و انطاکیه می‌کند.

به گفته باستان‌شناسان، شهر باستانی افسوس، یکی از کامل‌ترین شهرهای باستانی در کل اروپاست و به همین دلیل هم ویرانه‌هایی که از آن باقی‌مانده است، از نظر تاریخی و تحقیق بر روی تمدن‌های باستانی ارزش بسیار زیادی دارد.

جالب است بدانید که تا کنون تنها ۲۰ درصد از این شهر را حفاری کرده‌اند و حفاری این ۲۰ درصد حدود ۱۵۰ سال زمان برده است. هر چه حفاری‌ها و اکتشافات در شهر باستانی افسوس بیشتر پیش می‌رود، حقایق بیشتری درباره این شهر شگفت‌انگیز برای ما آشکار می‌شود. در حال حاضر می‌دانیم که بسیاری از تمدن‌های باستانی مدیترانه‌ای و آسیایی در این شهر زندگی می‌کردند و اسکندر مقدونی هم پس از شکست ایران توانست وارد این شهر شود. اما دوران شکوه شهر و زمانی که در اوج خود قرار داشت، مربوط به دوران امپراتوری رومی‌ها در این منطقه بوده است.

مانند هر تمدن دیگر، شهر افسوس هم در دوره‌ای به پایان کار خود رسید. زلزله‌های پی‌درپی و حمله اقوام دیگری مانند گات‌ها، باعث شد تا این شهر و تمدن به‌طورکلی از بین برود. مردمی که روزی در شکوه این شهر زندگی می‌کردند، مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند و در نهایت ویرانه‌ای از شهر افسوس ماند که امروزه در ترکیه مشاهده می‌شود. اما ویرانه‌ها و بازمانده‌های شهر باستانی افسوس هم عظمت خاص خود را داشته و اهمیت بسیار زیادی دارند. به همین دلیل هم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و یکی از مکان‌های باستان‌شناسی بسیار مهم در کل جهان محسوب می‌شود.

بهترین زمان سفر به شهر افسوس کوش آداسی

بیشترین تعداد مسافر و توریست را می‌توانید در فصل تابستان در شهر باستانی افسوس کوش آداسی مشاهده کنید. اما با این وجود هوای تابستان در این منطقه بسیار گرم بوده و تحمل آن برای خیلی از افراد سخت است. اگر می‌خواهید که در یک آب‌وهوای مناسب و معتدل از شهر افسوس بازدید کنید، پیشنهاد ما به شما ماه‌های آوریل، می، سپتامبر و اکتبر است. به بیان دیگر، فصل‌های بهار و پاییز می‌توانند گزینه مناسبی برای سفر به شهر باستانی افسوس باشند.

از نظر ساعت بازدید از شهر افسوس کوش آداسی، باید بگوییم که هر چه زودتر به این شهر بروید بهتر است. دروازه‌های شهر افسوس حدود ساعت ۸ صبح هر روز به روی بازدیدکنندگان باز شده و مسافران زیادی برای گردش در این شهر باستانی می‌آیند. اکثر گردشگران در گروه‌های بزرگ‌تر یا تورهای بازدید از شهر افسوس آمده‌اند و به همین دلیل شهر را شلوغ و بازدید از آن را سخت می‌کنند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم که شما هم در ساعات اولیه روز به این شهر باستانی شگفت‌انگیز رفته و تا شلوغ نشده است از سفر خود لذت ببرید.شهر باستانی افسوس

نحوه سفر به شهر باستانی افسوس

به دلیل استقبال زیاد مسافران از شهر باستانی افسوس، سفر به این شهر با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیار ساده است. می‌توانید به‌راحتی با استفاده از قطار، اتوبوس یا تاکسی به افسوس بروید. اگر از ازمیر شروع به حرکت می‌کنید، باید کمی زودتر راه بیفتید؛ چون سفر شما حدود یک ساعت و نیم طول خواهد کشید. اما اگر مبدأ سفر شما کوش آداسی است و می‌خواهید از کوش آداسی به افسوس بروید، می‌توانید در کمتر از ۴۰ دقیقه از هر نقطه از شهر به شهر افسوس بروید. در سطح شهر کوش‌آداسی مینی‌بوس‌های مخصوص ترکیه به نام دلموش هم وجود داشته که شما را در کمتر از یک ربع به شهر باستانی افسوس می‌رسانند.

بخش های مختلف شهر باستانی افسوس

شهر باستانی افسوس بخش‌های مختلفی داشته که بازدید از آن‌ها برای مسافران آزاد است. می‌توانید در این بخش‌ها و مکان‌ها باستانی قدم زده و از شکوه این مکان‌های باستانی لذت ببرید. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین بخش‌های شهر باستانی پرداخته‌ایم.

حمام واریوس

هنگام ورود به شهر باستانی افسوس، یکی از اولین جاذبه‌های گردشگری که مشاهده خواهید کرد، حمام واریوس است. این حمام‌عمومی در قرن ۲ پس از میلاد مسیح ساخته شده و یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر تاریخی افسوس محسوب می‌شود. هنوز حفاری‌های زیادی در این منطقه صورت نگرفته و به‌احتمال زیاد  آثار باستانی و مجسمه‌های بسیاری در این منطقه مدفون است که باستان‌شناسان باید کشف کنند.

پریتانیون افسوس

پریتانیون افسوس بخشی است که کاملاً مربوط به دوران حکومت یونان به این شهر شده و در واقع معبدی برای پرستش خدایان یونانی هم بوده است. در این بخش یک شعله آتش همیشه در حال سوختن بوده که به آن شعله ابدی هم می‌گفتند. با این که امروزه چیز زیادی از پریتانیون افسوس نمانده است، اما باز هم می‌توانید بخش‌هایی از شکوه این سالن را تماشا کنید.

فواره پولیو

سکستیلیوس پولیو فردی بود که قناتی ساخت تا آب شهر را از کوش آداسی تامین کند. به همین دلیل هم فواره‌ای به‌افتخار او در شهر باستانی افسوس ساخته شد. شکل این فواره به‌خودی‌خود زیباست، اما مجسمه‌هایی هم در اطراف آن وجود داشتند که آن را تزیین می‌کردند. امروزه این مجسمه‌ها در موزه نگه‌داری می‌شوند تا آسیب نبینند.

بنای یادبود ممیوس

بنای یادبود ممیوس یک طاق بسیار زیبا در شهر باستانی افسوس است که در سال های اخیر بازسازی و مرمت شده است. روی طاق‌های این بنا مجسمه‌ها یا طرح‌های برجسته‌ای از ممیوس، پدر وی و پدربزرگش وجود دارد. همچنین در این منطقه می‌توانید کتیبه‌های مربوط به ممیوس را هم مشاهده کنید.

دروازه هرکول

دروازه هرکول شامل دو ستون بسیار بزرگ می‌شود که روی آن‌ها، مجسمه‌ای از خدای یونانی هرکول قرار گرفته است. این دروازه از نظر معماری و ساختار زیبای خود اهمیت بسیاری داشته و دروازه ورود به یکی از معروف‌ترین خیابان‌های باستانی جهان، خیابان کورتس هم است.

خیابان کورتس

خیابان کورتس یکی از بهترین خیابان‌های ممکن برای افرادی است که قصد دارند تا تجربه قدم‌زدن در روم باستان را داشته باشند. می‌توانید در این خیابان قدم زده و از باقی‌مانده بناهای باستانی این شهر دیدن کنید. بسیاری از جاذبه‌های دیدنی شهر باستانی افسوس در اطراف خیابان کورتس قرار داشته و برای بازدید از آن‌ها باید از این خیابان عبور کنید.

فواره تراژان

فواره تراژان در سمت راست خیابان کورتس قرار داشته و یکی از فواره‌های زیبای شهر باستانی افسوس است که به‌افتخار امپراتور تراژان ساخته شده. امپراتور تراژان یکی از ۵ امپراتور خوب روم بوده که موفقیت ها و افتخارات بسیاری را کسب کرده است. در اطراف این فواره یک مجسمه زیبا از امپراتور هم کشف شده که در موزه نزدیک این شهر نگه‌داری می‌شود.

معبد هادریان

معبد هادریان یکی از زیباترین معابدی است که می‌توانید در شهر باستانی افسوس مشاهده کنید. باستان‌شناسان بسیاری از بخش‌های این معبد را بازسازی کرده یا این که مشابه آن را ساخته‌اند تا ساختمان را کامل کنند. با این کار از تکه‌های اصلی این ساختمان باارزش و زیبا محافظت کرده اند. برای بازدید از تکه‌های اصلی ساختمان معبد هادریان می‌توانید به موزه‌های نزدیک به شهر باستانی افسوس بروید.

خانه های تراس رومانی

بازدید از خانه‌های تراس رومانی تنها چند سالی است که برای عموم آزاد شده و یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های شهر باستانی افسوس محسوب می‌شود. این خانه‌ها معماری متفاوتی داشته و به باور باستان‌شناسان، محل زندگی افراد ثروتمند و سرشناس شهر افسوس بوده‌اند.

کتابخانه سلسوس

کتابخانه سلسوس به‌احتمال بسیار زیاد مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین جاذبه گردشگری شهر باستانی افسوس است. این کتابخانه در سال ۱۱۷ بعد از میلاد مسیح و به‌افتخار فرماندار رومی آسیایی، گایوس ژولیوس سلسوس و توسط پسر وی ساخته شد. یکی از نکات جالب درباره این کتابخانه این است که باگذشت چندین قرن از سال ساخت آن، ساختمان آن هنوز شکل و معماری اولیه خود را حفظ کرده است.شهر باستانی افسوس

تئاتر بزرگ افسوس

یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بخش‌های شهر باستانی افسوس، تئاتر بزرگ افسوس است. این تئاتر یک تئاتر غول پیکر است که امروزه هم حتی با یک استیج متحرک به عنوان سالن نمایش استفاده می شود. اگر از پله‌های این تئاتر بالا بروید، می‌توانید یک نمای زیبا و بی‌نظیر از کل شهر داشته باشید.

کلیسای مریم

کلیسای مریم در افسوس امروزه یکی از بناهای نه‌چندان زیبای این شهر است که چیز زیادی از آن باقی نمانده است. اما تاریخ این کلیسا اهمیت بسیار زیادی داشته و جالب است که کمی درباره آن بدانید. در سال ۴۳۱ بعد از میلاد مسیح، یک شورای مهم در این کلیسا برگزار شد و به‌صورت رسمی به مریم مقدس لقب Theotokos یا همان حامل خدا را دادند. اما همان‌طور که گفتیم از این کلیسا چیز زیادی باقی نمانده و مانند سایر بناها شکوه خاصی ندارد.

بازدید از شهر باستانی افسوس چقدر طول می کشد؟

زمان لازم برای بازدید از شهر باستانی افسوس کاملاً به این بستگی دارد که چقدر برای دیدن از هر بخش وقت بگذارید. لازم است بگوییم که بخش‌های دیدنی این شهر بیشتر از بخش‌هایی است که در این مطلب معرفی شد و به همین دلیل هم حداقل نصف روز زمان لازم دارید تا از بیشتر این بخش‌ها بازدید کنید. اگر از ساعت ۸ صبح وارد شهر شوید، می‌توانید تا ساعت ۱۲ ظهر از مهم‌ترین بخش‌های آن دیدن کنید. هر چه دیرتر وارد شهر شوید، به دلیل شلوغی زیاد، بازدید از آن هم بیشتر طول خواهد کشید.

تور ترکیه با سفرهای پایتخت

شهر باستانی افسوس یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری ترکیه در کوش آداسی است که هر ساله مسافران زیادی را مجذوب خود می‌کند. این شهر یکی از بزرگ‌ترین شهرهای باستانی جهان است که قرن‌ها پیش از میلاد مسیح ساخته شده و امروزه هم ویرانه‌ای از آن در ترکیه باقی‌مانده و ما را به تمدن‌های یونان و روم باستان متصل می‌کند. هنگام بازدید از این شهر می‌توانید از بخش‌های مختلف، خانه‌های تراس، معابد و خیابان‌های آن دیدن کنید. برای آشنایی با سایر شهرهای باستانی جهان می‌توانید از دیگر مطالب مجله گردشگری سفرهای پایتخت دیدن کنید.

سؤالات متداول

شهر باستانی افسوس کجاست؟

شهر باستانی افسوس یکی از بزرگ‌ترین شهرهای باستانی جهان مربوط به دوران یونان باستان است که در کوش آداسی ترکیه قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به شهر باستانی افسوس کی است؟

بهار و پاییز بهترین فصل‌های بازدید از شهر باستانی افسوس هستند. همین‌طور بهتر است که در اوایل صبح برای بازدید از این شهر بروید.

زیباترین بخش های شهر باستانی افسوس کدام اند؟

هر کدام از بخش‌های شهر افسوس زیبایی خاص خود را دارند. اما معروف‌ترین این بخش‌ها کتابخانه سلسوس، دروازه هرکول، حمام واریوس، تئاتر بزرگ افسوس و خیابان کورتس هستند.

تور های ویژه