آشنایی با دلایل شهرت برزیل در جهان

پربازدیدترین ها

گردشگری 24 تیر ، 1403 7 دقیقه
شهرت برزیل در جهان

اگر اهل سفر و رفت‌وآمد به کشورهای مختلف دنیا باشید حتماً می‌دانید که یکی از کشورهای اعجاب‌انگیز دنیا که در آمریکای جنوبی واقع شده و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند کشور برزیل است. این کشور بافرهنگ پویا و جذاب و جاذبه‌های دیدنی رنگارنگ خود مقصد توریستی بسیار محبوبی میان مردم دنیاست. اما هر سرزمینی در دنیا به چیزهای خاصی شهره است و مردم آن را با آن می‌شناسند. برزیل هم از این قاعده مستثنا نیست. اگر دوست دارید بدانید شهرت برزیل در جهان به چه چیزهایی است در این مقاله از سفرهای پایتخت با ما همراه باشید.

معرفی کشور برزیل

شاید بد نباشد قبل از این که به چیزهایی که باعث شهرت برزیل در جهان شده‌اند بپردازیم قدری درباره خود این کشور دیدنی بدانیم. کشور برزیل در آمریکای جنوبی واقع شده و پنجمین کشور بزرگ و هفتمین کشور پرجمعیت در جهان به شمار می‌رود. پایتخت این کشور برازیلیا و زبان رسمی آن پرتغالی است. برزیل در واقع شرقی‌ترین کشور قاره آمریکا بوده و با کشور‌های آرژانتین، اروگوئه، پاراگوئه، بولیوی، پرو، کلمبیا، ونزوئلا، گویان، سورینام و گویان فرانسه هم مرز است. باید اضافه کرد این کشور، سرزمینی چندملیتی است که جمعیت آن را نژادهای اروپایی، سرخ‌پوستان آمریکا، آفریقا و آسیا تشکیل می‌دهند.

کشور برزیل به طور خلاصه معروف است به اعجوبه‌های فوتبال دنیا، جنگل‌های سرسبز آمازون، شهر‌های دیدنی، کارناوال‌های رنگی، مردمی شاد و رقصان و عطر خوش قهوه. کشوری با فرهنگی غنی و هنری استثنایی که یکی از عجایب هفت‌گانه جهان مدرن، یعنی مجسمه حضرت مسیح را در خود جای‌داده است.

حقایقی جالب درباره برزیل

گفتنی است حقایق جالبی وجود دارد که شاید در شهرت برزیل در جهان بی‌تأثیر نبوده باشند. به‌عنوان‌مثال برزیل زیستگاه گونه‌های کمیابی از حیوانات وحشی از جمله پلنگ لئوپارد و طوطی طلایی ماکائو است. همچنین مردم بومی برزیل از نژاد آفریقایی‌هایی هستند که به‌عنوان برده به این کشور آورده شده‌اند. درباره نام این کشور هم باید گفت برزیل به‌ باور برخی از نام درخت «پائو برزیل» گرفته شده که درختی مقدس برای مهاجران اولیه برزیل بوده و عده‌ای دیگر هم معتقدند نام برزیل از نام جزیره‌ اسطوره‌ای برزیل برداشته شده که در افسانه‌های قرون‌وسطی اروپا از آن یاد کرده‌اند.

نکته دیگر آن که برزیل بیش از ۳۰۰ سال مستعمره پرتغال بوده و بسیاری از شهرهای توریستی آن، توسط اروپایی‌ها ساخته شده. این کشور در سال ۱۸۲۲ استقلال خود را پس گرفت. برزیل همچنین با داشتن ۱۵ تا ۲۰ درصد تنوع زیستی میان گونه‌های حیات وحش بزرگ‌ترین تنوع زیستی بین تمام کشورهای جهان را دارد و تنها کشور قاره آمریکاست که مردم آن به زبان پرتغالی صحبت می‌کنند.

آشنایی با عوامل شهرت برزیل در جهان

حال بهتر است برگردیم به بحث اصلی این مقاله یعنی عواملی که منجر به شهرت برزیل در جهان شده‌اند. شاید شما هم با برخی از مواردی که قصد داریم از آنها نام ببریم آشنا باشید اما بخواهید قدری بیشتر درباره جزئیاتشان اطلاعات کسب کنید. با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به معرفی برخی از عوامل شهرت برزیل در جهان بپردازیم.

۱. فوتبال، ورزشی اساطیری

شاید بدیهی به نظر برسد که اولین مورد در لیست عوامل شهرت برزیل در جهان ورزش فوتبال باشد. برزیلی‌ها به‌قدری جای پای خود را در این ورزش محکم کرده‌اند که گویی بخشی از هویت فوتبال جهان شده‌اند. این کشور زادگاه بزرگ‌ترین اسطوره‌های تاریخ فوتبال جهان همچون پله، رونالدینیو، کارلوس آلبرتو تورس، زیکو، سوکراتس، کاره کا، دونگا، رای، برانکو، روماریو، به به تو، جرجینیو، کلودیو تافارل، رونالدو، ریوالدو، کافو، روبرتو کارلوس، کاکا و بسیاری دیگر است.شهرت برزیل در جهان

قدری بیشتر درباره فوتبال در برزیل

مردم برزیل عاشق فوتبال‌اند و آن را آبروی ملی خود می‌دانند. «سلسائو»، تیم ملی فوتبال برزیل تاکنون ۵ بار جام جهانی را از آن خود کرده است. فوتبال در برزیل حدومرز نمی‌شناسد و از پیر و جوان تا زن و مرد، پول‌دار و فقیر همه در کنار هم به‌نوعی درگیر فوتبال هستند. بیشتر بازی‌ها در استادیوم معروف «ماراکانا» در ریودوژانیرو برگزار می‌شود و خیل عظیمی از جمعیت برزیلی‌ها برای تشویق تیم موردعلاقه خود به این استادیوم می‌آیند. به قول خود برزیلی‌ها استادیوم ماراکانا قلب تپنده فوتبال در این کشور و باعث شهرت برزیل در جهان است.

همچنین باید اضافه کرد از دیگر ورزش‌های محبوب و پرافتخار برزیلی‌ها، ورزش والیبال است و تیم ملی والیبال برزیل تابه‌حال سه بار قهرمان جهان، دو بار قهرمان جام جهانی، ده بار قهرمان لیگ جهانی و دو بار هم قهرمان المپیک شده است. نکته مهم دیگر آن که برزیل و سواحل ریودوژانیرو زادگاه فوتبال ساحلی هم به شمار می‌رود.

۲. کارناوال رنگارنگ ریودوژانیرو

کارناوال ریودوژانیرو یکی از مشهورترین کارناوال‌ها در دنیا و از عوامل اصلی شهرت برزیل در جهان است. بیش از ۲ میلیون نفر هر سال در این کارناوال شرکت کرده و به رقص و پایکوبی می‌پردازند. این کارناوال به نمادی برای برزیل بدل شده و دنیا این کشور را با نام شهر ریو و کارناوال آن می‌شناسد.
این فستیوال هر سال در ماه مارچ یا فوریه در ریودوژانیرو به مدت ۵ الی ۶ روز و در سایر شهرهای برزیل تا ۶۰ الی ۷۰  روز برگزار می‌شود. هزاران گردشگر از سراسر جهان برای دیدن این رژه عظیم و شاد به برزیل می‌آیند.

قدری بیشتر درباره کارناوال ریودوژانیرو

گفتنی است برای اولین‌بار این جشنواره که باعث شهرت برزیل در جهان شده در سال ۱۶۴۱ میلادی برگزار شد. بومیان این کشور معتقدند رقص سامبا برای دفع بلا و نیروهای شیطانی خوب است و این کارناوال را نوعی ادای احترام به خدا و دعا برای شروع سال جدید می‌دانند. 

رقاص‌ها، رهبرها و عروسک‌گردانان متعدد از مدارس مختلف سامبا در ریو این مراسم را برگزار می‌کنند. کارناوال اصلی ریو در «سامبادروم» برگزار می‌شود و در کنار آن هم در دیگر خیابان‌های ریو و شهرهای برزیل کارناوال‌های مختلفی به راه است. گاهی هم‌زمان بیشتر از ۳۰ کارناوال در یک شهر از صبح زود تا صبح روز بعد مشغول رقص و پایکوبی هستند. همچنین شرکت در کارناوال ریو یا همان «سامبادروم» نیاز به تهیه بلیط و پرداخت هزینه دارد اما جشنواره‌های خیابانی رایگان هستند. گفتنی است کارناوال ریو ریشه در باورهای مسیحیت دارد و در برزیل به «جشن خوشبختی» شهرت داشته است.

۳. قهوه اعلای برزیل

یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که باعث شهرت برزیل در جهان شده، قهوه است! قهوه در برزیل محبوب‌ترین نوشیدنی است. از هر متخصص قهوه‌شناسی بپرسید بهترین قهوه متعلق به کجاست، حتماً نام برزیل را خواهید شنید. گفتنی است برزیل، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده قهوه در جهان است و این به دلیل شرایط ایده‌آل آب‌وهوایی و زمین‌های حاصلخیز برزیل به‌خصوص در حاشیه آمازون است. برزیل مزارع بزرگی از قهوه دارد و از ذخیره‌گاه‌های جهانی قهوه شناخته می‌شود. قهوه در برزیل به‌قدری محبوب است که حتی وارد فرهنگ مردم شده و در بعضی از غذاها از آن استفاده می‌کنند.شهرت برزیل در جهان

قدری بیشتر درباره قهوه برزیلی

قهوه‌های برزیلی این مورد از عوامل شهرت برزیل در جهان، به‌ طعم تلخ، کم اسید بودن و طعم لطیف و عطر فوق‌العاده‌ای که بوی آجیل و شکلات می‌دهد، در دنیا معروف‌اند. چنانچه علاقه‌مندید همچون مردم برزیل قهوه بنوشید یک فنجان کوچک «کافزینیو» سفارش دهید. گفتنی است کافزینیو در زبان مردم بومی به معنای «قهوه کوچک» است.

این نوشیدنی به زندگی مردم برزیل روح بخشیده است. هر گردشگری به‌صورت ۲۴ ساعته می‌تواند در هر کافه و رستورانی قهوه سفارش دهد. بهتر است این قهوه را تاحدامکان به‌ شکل خالص نوش جان کنید. چنانچه طعم تلخ آن اذیتتان می‌کند، آن را با کمی شکر میل کنید. در نهایت باید گفت قهوه برزیل بهترین سوغاتی است که می‌توانید برای عزیزانتان ببرید.

۴. رقص‌های پرتحرک و دیدنی

یکی دیگر از عوامل شهرت برزیل در جهان رقص‌های پرجنب‌وجوش و دیدنی این کشور است. علاوه بر رقص سامبا که در بحث از کارناوال ریودوژانیرو از آن حرف زدیم، ورزش و رقص دیگری در برزیل وجود دارد به نام «کاپوئرا». گفتنی است این ورزش ترکیبی از هنرهای رزمی، حرکات آکروباتیک و رقص با ریتم تند سازهای کوبه‌ای است.

قدری بیشتر درباره کاپوئرا

این مورد از عوامل شهرت برزیل در جهان در واقع ورزشی دونفره است که برای اولین‌بار در شمال شرقی برزیل طراحی شد. بیشتر مردم این منطقه برده‌های آفریقایی هستند که توسط پرتغالی‌ها به برزیل آورده شده‌اند. آن‌ها در واقع برای دفاع از خودشان در قالب رقص، این ورزش و هنر بسیار جذاب را خلق‌ کرده‌اند. امروزه هنر «کاپوئرا» بیشتر ورزش و مجموعه‌ای از نمایش‌های رزمی است که به‌صورت پرسش‌وپاسخ همگام با ریتم تند سازهای کوبه‌ای آفریقایی انجام می‌شود.  

به کسی که این ورزش را انجام می‌دهد، «کاپوئیریستا» گفته می‌شود. این ورزش، شاهکاری استثنایی از چابکی، استقامت و حرکات فریبنده استراتژیک برای شکست حریف است. گفتنی است ضربه‌های بلند آکروباتیک، سالتوهای هوایی و حرکات پرشی که هر تماشاگری را به وجد می‌آورد، از دلایلی است که باعث شهرت برزیل در جهان شده. باید گفت این ورزش و نمایش هر کسی را هیپنوتیزم می‌کند! 

۵. رود و جنگل آمازون

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین عوامل شهرت برزیل در جهان رود و جنگل آمازون است. در واقع رود آمازون و حوضه جنگلی انبوه آن، قلب آمریکای جنوبی و دارای ۲۰ درصد از آب شیرین کره زمین است. گردشگران از سراسر جهان به ایکویتوس می‌روند تا در آب‌های تاریخی رودخانه گشت بزنند و جنگل آمازون را ببینند. این جنگل، دارای حیات وحش گسترده بوده و زیستگاه بیش از ۱۰ میلیون گونه گیاهی و جانوری است. بسیاری از این‌گونه‌های منحصربه‌فرد در هیچ جای دیگر جهان یافت نمی‌شوند. به همین دلیل گشت‌وگذار برای مشاهده حیوانات آمازون، هر گردشگری را به وجد می‌آورد.شهرت برزیل در جهان

علاوه بر این یکی دیگر از جذابیت‌های آمازون، قبیله‌های بومی هستند که شامل مردمانی با آداب‌ورسوم خاص قدیمی می‌شوند. می‌توان گفت قبایل آمازون یکی از عوامل اصلی تبدیل‌شدن برزیل به دیدنی‌ترین جاهای دنیا به حساب می‌رود.

۶. مجسمه مسیح نجات‌دهنده از عجایب هفت‌گانه جهان

از دیدنی‌ترین و مشهورترین جاذبه های آمریکای جنوبی که باعث شهرت برزیل در جهان شده باید به کریستو ردنتور یا همان مجسمه مسیح نجات‌دهنده اشاره کرد. مجسمه مسیح منجی، یکی از مشهورترین مجسمه‌های جهان است که در شهر ریودوژانیروی برزیل واقع شده. گفتنی است این مجسمه در بالای کوه کورکووادو (Corcovado) قرار دارد و ارتفاع آن، ۳۹.۶ متر است. ساخت این مجسمه در سال ۱۹۲۶ آغاز شد و در سال ۱۹۳۱ به پایان رسید.

مجسمه مسیح منجی در دنیا به‌عنوان نماد کشور برزیل شناخته می‌شود و یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی برزیل است و سالانه میلیون‌ها نفر از سراسر جهان برای دیدن این مجسمه به ریودوژانیرو سفر می‌کنند. همچنین باید اضافه کرد این مجسمه در فهرست عجایب هفت‌گانه جدید جهان هم قرار دارد.

۷. سواحل رؤیایی و شگفت‌انگیز

نمی‌توان از عوامل شهرت برزیل در جهان حرف زد و اسمی از سواحل رؤیایی و شگفت‌انگیز آن نبرد. گفتنی است برزیل با داشتن نزدیک به ۷۴۰۰ کیلومتر خط ساحلی رو به اقیانوس اطلس یکی از محبوب‌ترین مقاصد تابستانی در جهان برای گردشگران مختلف از جمله عاشقان موج‌سواری یا استراحت در سواحل بکر است. این خط ساحلی بسیار بزرگ و در مجاورت با دریا، تأثیر زیادی بر فرهنگ مردم برزیل داشته و ردپای زندگی ساحلی در زندگی اغلب مردم دیده می‌شود.

قدری بیشتر درباره سواحل برزیل

 زیباترین سواحل جهان، مسابقات هیجان‌انگیز موج‌سواری و باشکوه‌ترین منظره غروب و طلوع آفتاب را در برزیل می‌توان دید. زندگی ساحلی در این کشور بسیار سرزنده و شاداب بوده و همه‌جا می‌توان در کلاب‌های ساحلی از طعم بی‌نظیر نوشیدنی‌ها و نارگیل تازه لذت برد و به رقص و پایکوبی با موسیقی لاتین و سامبا مشغول شد. از جمله معروف‌ترین سواحل این کشور که باعث شهرت برزیل در جهان شده باید به ساحل «فرادورا» در شهر «بازیوس» یا «جاباکوئرا» در «ایهابلا» و «ایپانما» و «کوپاکابانا» اشاره کرد.شهرت برزیل در جهان

۸. موسیقی منحصر به فرد برزیلی

از دیگر عواملی که باعث شهرت برزیل در جهان شده باید به انواع موسیقی ریتمیک این کشور اشاره کرد. برزیل، زادگاه موسیقی سامبا است. اولین‌بار آفریقایی‌های مهاجر برای شادی خود در دوران بردگی، این رقص را با سازهای کوبه‌ای اختراع کردند. سامبا رقص و موسیقی پر انرژی است که به عنوان رقص ملی برزیل هم شناخته می‌شود و اساس و پایه کارناوال مشهور برزیل هم رقص سامبا است.

موسیقی دیگری که امروزه باعث شهرت برزیل در جهان شده، موسیقی «بوسانوا» به ‌معنی «ریتم جدید» است. این موسیقی ترکیبی از جاز آمریکایی و سامبا است و در سال ۱۹۶۰ با آهنگ «دختری از ایپانما »که توسط «آنتونیو کارلوس ژوبیم» اجرا شد، در دنیا معروف شد. از دیگر سبک‌های موسیقی معروف در برزیل باید به «تروپیکالیا» و «فورو» اشاره کرد که همگی موسیقی‌هایی با ریتم شاد و تند هستند.

جمع‌بندی

در این مقاله از سفرهای پایتخت به معرفی ۸ مورد از عوامل شهرت برزیل در جهان پرداختیم. درباره هرکدام از این عوامل قدری توضیح دادیم و ارتباط آن بافرهنگ برزیلی را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم این مقاله به شناخت بیشتر شما از کشور دیدنی برزیل کمک کرده باشد.

تور های ویژه