چطور از فرودگاه هانوی ویتنام به مرکز شهر برویم؟

پربازدیدترین ها

گردشگری 30 تیر ، 1403 7 دقیقه
فرودگاه هانوی

هانوی یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان در کرانه‌های رود سرخ ویتنام است. این شهر جاذبه‌های فراوانی دارد به همین علت فرودگاه بین‌المللی نوا به (Noi Bai) هانوی به عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه ویتنام شناخته می‌شود. اکثر مسافرانی که قصد سفر به ویتنام را دارند بلیت هواپیمای خود را به مقصد فرودگاه هانوی تهیه می‌کنند و سپس از آنجا با استفاده از وسایل نقلیه مختلف خودشان را به مرکز شهر می‌رسانند. در این مقاله گزینه‌های حمل و نقل از فرودگاه هانوی به مرکز شهر را باهم بررسی می‌کنیم.

معرفی فرودگاه شهر هانوی

ابتدا بیایید در معرفی فرودگاه شهر هانوی کمی بیشتر با این فرودگاه بین‌المللی آشنا شویم. این مجموعه با نام اصلی فرودگاه بین‌المللی نوا به (Noi Bai International Airport) یک فرودگاه غیرنظامی و نظامی است. فرودگاه نوا به یک باند فرود بتنی به طول ۳۲۰۰ متر دارد. این فرودگاه در فاصله‌ی ۴۵ کیلومتری (۴۵ دقیقه رانندگی) از مرکز شهر واقع شده و مسافران برای طی‌کردن این مسیر می‌توانند از گزینه‌های مختلف حمل و نقل مانند تاکسی، ترانسفر خصوصی، اتوبوس‌های عادی و مینی ون استفاده کنند.

فرودگاه هانوی دو ترمینال برای پرواز‌های مختلف دارد. ترمینال ۱ این مجموعه قدیمی‌تر بوده و به پروازهای داخلی اختصاص‌یافته است. ترمینال شماره ۲ در سال ۲۰۱۴ افتتاح شده و پروازهای بین‌المللی و خارجی در آن انجام می‌شوند. این دو ترمینال در فاصله‌ی ۸۰۰ متری از یکدیگر قرار دارند و سرویس‌های شاتل فرودگاه، مسافران را بین این ترمینال‌ها جابه‌جا می‌کنند. باتوجه‌به فاصله‌ی ۸۰۰ متری بین ترمینال‌ها، اگر مسافران به هر دلیلی مجبور باشند بین این دو ترمینال جابه‌جا شوند باید حتماً محدودیت زمان را در نظر بگیرند.

۱- تاکسی، سریع‌ترین وسیله نقلیه برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه هانوی

تاکسی، سریع‌ترین راه دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه هانوی است. چندین شرکت تاکسی در این مسیر فعالیت می‌کنند و باتوجه‌به شرایط ترافیکی، فاصله‌ی فرودگاه تا مرکز شهر را حدوداً در ۴۵ دقیقه طی می‌کنند. برای مسافرانی که وسایل زیادی همراه دارند و یا با کودک خردسال سفر می‌کنند بهترین راه برای رسیدن به هتل، استفاده از تاکسی است.

تاکسی‌های فرودگاه در بیرون از ساختمان هر دو ترمینال حضور دارند و مسافران را به مقصدهای موردنظرشان می‌رسانند. تنها نکته‌ی مهم درباره این وسایل نقلیه، استفاده از تاکسی‌های رسمی و مجوزدار است. مسافران باید دقت داشته باشند که هر پیشنهاد ارزانی را قبول نکنند و فقط سوار تاکسی‌های رسمی شوند.

کرایه‌های تاکسی در مسیر فرودگاه تا مرکز شهر هانوی با استفاده از تاکسی‌متر، بر اساس زمان و مسافتی طی شده مشخص می‌شود. معمولاً یک سفر یک‌طرفه از فرودگاه تا مرکز هانوی ۱۰ یورو هزینه دارد. برخی از رانندگان با طی‌کردن مسیرهای طولانی‌تر یا استفاده از تاکسی‌متر سریع‌تر از مسافران خارجی سوءاستفاده می‌کنند. به همین علت مسافران باید قبل از سوارشدن از معتبر بودن شرکت تاکسیرانی اطمینان پیدا کنند.

اگر چه طی‌کردن مسافت بین فرودگاه هانوی تا مرکز شهر با تاکسی هزینه‌ی بیشتری نسبت به اتوبوس دارد اما این وسیله نقلیه از رفاه و امنیت بالاتری برخوردار است. ممکن است برخی راننده‌ها در این مسیر انگلیسی بلد نباشد بنابراین بهتر است مسافران آدرس دقیق مقصد یا محل هتل خود را بر روی یک کاغذ نوشته و تحویل راننده دهند. فرودگاه هانوی

۲- اتوبوس، ارزان‌ترین وسیله نقلیه برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه هانوی

اتوبوس، ارزان‌ترین وسیله نقلیه برای دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه هانوی است اما به علت شلوغ بودن مسافرانی که چمدان‌های زیادی همراه دارند و یا با کودک خردسال و خانواده سفر می‌کنند بهتر است از وسایل نقلیه دیگری استفاده کنند.

  • اتوبوس اکسپرس شماره ۸۶: این مسیر در سال ۲۰۱۶ راه‌اندازی شده و مسافران را مستقیما به مرکز محله قدیمی هانوی می‌برد. این اتوبوس به طور خاص برای مسافران فرودگاه طراحی شده‌ و فضای کافی برای چمدان‌های آن‌ها دارد. اتوبوس اکسپرس شماره ۸۶ قبل از رسیدن به مقصد(ایستگاه راه‌آهن مرکزی هانوی) در مسیر تعدادی توقف انجام می‌دهد. مدت زمان سفر با این اتوبوس تقریبا ۵۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد و هزینه‌ی آن برای هر نفر۳۵۰۰۰ VND(1.37 دلار) است. اتوبوس شماره ۸۶ همه روزه از ساعت ۵ صبح تا ۱۰ شب فعال است. فهرست ایستگاه‌های اتوبوس اکسپرس ۸۶ به شرح زیر است:

ترمینال داخلی فرودگاه نوی بای T1(Noi Bai Airport Domestic Terminal T1)

ترمینال بین‌المللی Noi Bai T2 (Noi Bai International Terminal T2)

شرکت au(Au Co)

ین فو (Yen Phu)

ایستگاه حمل و نقل لانگ بین (Long Bien Transit Station)

اداره پست مرکزی هانوی (Hanoi Central Post Office)

هتل ملیا (Melia Hotel)

ایستگاه راه‌آهن هانوی (Hanoi Railway Station)

  • اتوبوس عمومی شماره ۱۷: این اتوبوس بین فرودگاه و ایستگاه لونگ بین(Long Bien) در ضلع شمالی شرقی محله قدیمی هانوی تردد می‌کند و طی کردن این مسیر بین ۷۵ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. هزینه سفر با این اتوبوس برای هر نفر ۹۰۰۰ VND(0.35 یورو) است.
  • اتوبوس عمومی شماره ۷: این اتوبوس بین فرودگاه هانوی و ایستگاه Cau Giay تردد می‌کند. سفر با این اتوبوس از ۷۵ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد و هزینه آن برای هر نفر ۹۰۰۰ VND است.
  • اتوبوس‌ عمومی شماره ۹۰: این اتوبوس مسافران را بین فرودگاه هانوی و ایستگاه‌های کیم ما (Kim Ma) و Bridge NHAT Tan جابه‌جا می‌کند. هزینه سفر با این اتوبوس برای هر نفر ۹۰۰۰ VND است.
  • اتوبوس عمومی شماره ۱۰۹: مسیر تردد این اتوبوس بین فرودگاه هانوی و ایستگاه مای دین(My Dinh) است. مانند دیگر اتوبوس‌های عمومی هزینه سفر با این اتوبوس برای هر نفر ۹۰۰۰ VND محاسبه می‌شود.

 فرودگاه هانوی

۳- سرویس شاتل فرودگاه هانوی

علاوه بر اتوبوس، تاکسی، اتوبوس اکسپرس و اتوبوس‌های عمومی، مسافران برای رسیدن به مقصدهای موردنظرشان می‌توانند از سرویس شاتل فرودگاه هانوی هم استفاده کنند. این سرویس‌ها همان مینی‌بوس‌های ۱۶ نفره هستند که به یکی از شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه تعلق دارند. سرویس شاتل فرودگاه هانوی در بین مسیر دفاتر خود در هانوی، محله قدیمی چند ایستگاه دیگر تردد می‌کند.

مسافرانی که قصد دارند با استفاده از سرویس شاتل به مقصد برسند می‌توانند این سرویس‌ها را در ورودی‌های ترمینال‌های داخلی و خارجی مشاهده کنند که با رنگ‌بندی خطوط هوایی مشخص شده‌اند. این مینی‌بوس‌ها معمولاً تا زمان پر شدن منتظر می‌مانند. بنابراین ممکن است مدت‌زمان معطلی مسافران زیاد طول بکشد. هزینه شاتل فرودگاه هانوی برای هر نفر VND 60000  است و این سرویس از ساعت ۶:۴۰ صبح تا ۲۲:۳۰ شب در دسترس است. معمولاً سفر با این وسایل نقلیه ممکن است ۴۵ دقیقه یا بیشتر طول بکشد. از سرویس‌های شاتل فعال در فرودگاه هانوی ویتنام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جت استار پسیفیک (Jetstar Pacific): این سرویس مسافران را از فرودگاه هانوی به مرکز شهر و بالعکس جابه‌جا می‌کند. مسافران برای استفاده از این سرویس باید از قبل هماهنگی‌های لازم را با ایرلاین مربوطه انجام دهند.
  • ویتنام ایرلاینز (Vietnam Airlines): این سرویس مسافران را از ترمینال شماره ۱ فرودگاه هانوی به دفتر ایرلاین در خیابان کوانگ ترانگ می‌برد.
  • ویت جت ایر (VietJet Air): ویت جت ایر ارزان‌ترین شرکت هواپیمایی ویتنام است و شاتل آن بین ترمینال شماره ۱ فرودگاه هانوی و مرکز شهر تردد می‌کند. مسافران برای استفاده از این سرویس باید ۲۴ ساعت قبل از پرواز تعداد صندلی‌های موردنظرشان را از سایت رسمی ویت جت رزرو کنند.

۴- ترانسفر اختصاصی، راحت‌ترین وسیله دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه هانوی

ترانسفر اختصاصی، راحت‌ترین وسیله دسترسی به مرکز شهر از فرودگاه هانوی است. بسیاری از هتل‌های معتبر شهر هانوی برای مسافرانشان سرویس ترانسفر اختصاصی در نظر می‌گیرند. بنابراین بهتر است مسافران قبل از پرواز با هتل محل اقامت تماس گرفته و درباره این سرویس اطلاعات لازم را کسب کنند. مسافران باید در زمان رزرو این سرویس مطمئن شوند راننده با پلاکارد حاوی نام در سالن پرواز منتظر آن‌ها باشد. فرودگاه هانوی

معمولاً هزینه ترانسفر اختصاصی از فرودگاه هانوی به مرکز شهر از ۱۴ دلار شروع می‌شود. در صورت انتخاب وسیله نقلیه بزرگ‌تر، هزینه‌ هم‌افزایش پیدا می‌کند. همچنین مدت‌زمان سفر با ترانسفر اختصاصی معمولاً ۴۰ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

۵- تاکسی‌های اینترنتی Uber و Grab

یکی دیگر از روش‌های حمل و نقل بین فرودگاه هانوی تا مرکز شهر، استفاده از تاکسی‌های اینترنتی Uber و Grab است. این تاکسی‌ها نسبت به تاکسی‌های موجود در فرودگاه، نرخ کم‌تری را ارائه می‌دهند.

سخن پایانی درباره روش‌های حمل و نقل از فرودگاه هانوی به مرکز شهر

در این مقاله با روش‌های حمل و نقل از فرودگاه هانوی به مرکز شهر آشنا شدیم. همان‌طور که گفته شد مسافران برای دسترسی به مرکز شهر هانوی می‌توانند از وسایل نقلیه مختلفی مانند تاکسی، اتوبوس اکسپرس، اتوبوس‌های عمومی، ترانسفر اختصاصی و تاکسی‌های اینترنتی استفاده کنند. هزینه سفر با هر یک از این وسایل نقلیه متفاوت است و مسافران می‌توانند باتوجه‌‌به ‌راحتی و بودجه خود یکی از این وسایل را برای سفر انتخاب کنند.

تور های ویژه