۱۵ جاذبه دیدنی هو‌‌ شی‌‌ مین، بزرگترین شهر ویتنام!

پربازدیدترین ها

گردشگری 31 تیر ، 1403 7 دقیقه
جاذبه های هو شی مین

شهر هوشی مین (Ho Chi Minh City) پرجمعیت‌ترین شهر ویتنام محسوب می‌شود. این شهر در سده ۱۷ میلادی توسط کامبوج تصرف شده بود و با نام پری نوکور شناخته می‌شد. بعدها این شهر به سایگون(Sài Gòn) تغییر نام داد. در سال ۱۹۷۶ پس از پایان جنگ ویتنام و یکی شدن ویتنام شمالی و جنوبی، به افتخار هوشی مین، سیاستمدار انقلابی اهل ویتنام شهر سایگون به «هوشی مین» تغییر نام پیدا کرد. در حال حاضر این شهر با جاذبه‌های فراوان خود یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ویتنام به شمار می‌رود. با سفرهای پایتخت همراه باشید تا با جاذبه های هو شی مین آشنا شویم.

۱.موزه یادگار جنگ (War Remnants Museum)، یکی از مهم‌ترین جاذبه های هو شی مین

موزه یادگار جنگ(War Remnants Museum)، یکی از مهم‌ترین جاذبه های هو شی مین است. در این موزه می‌توان عکس‌های جنایات جنگی و تأثیر ویرانگر حمله ایالات متحده به ویتنام و مردم این کشور را مشاهده کرد. موزه یادگار جنگ قبلاً به‌عنوان موزه جنایات جنگی چین و آمریکا هم شناخته می‌شد. این موزه در درجه اول روی جنگ آمریکا تمرکز دارد؛ اما دوره استعمار فرانسه و درگیری با چین هم در آن مستند است. از آثار موجود در موزه یادگار جنگ هو شی مین ویتنام می‌توان به انواع خودروهای زرهی، توپخانه، بمب و سلاح‌های پیاده‌نظام آمریکا اشاره کرد. همچنین گوشه‌ای از محوطه‌ی این موزه به زندان‌های بدنام فرانسه و ویتنام جنوبی در جزایر فوکوک و کان سون اختصاص دارد.

۲.تونل کو چی(Cu Chi Tunnels)، تونل‌های زیرزمینی مربوط به زمان جنگ ویتنام

تونل کو چی(Cu Chi Tunnels)، تونل‌های زیرزمینی مربوط به زمان جنگ ویتنام هستند که امروزه به عنوان جاذبه گردشگری شهر هو شی مین شناخته می‌شوند. این تونل‌ها در طول جنگ ویتنام با آمریکا توسط سربازان ارتش وییِت کونگ(Viet Cong) به منظور در امان ماندن از تعقیب دشمن و حملات غافلگیرانه حفر شده‌اند. سربازان وظیفه داشتند مدت زمان طولانی در این محیط‌های کوچک بمانند. بازدید از این تونل‌ها در زمان بارندگی به علت گل‌آلود شدن منطقه، توصیه نمی‌شود. همچنین افرادی که کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی دارند بهتر است بازدید از این تونل‌ها را از برنامه سفرشان حذف کنند.

۳.برج بیتِکسو(Bitexco)، از مرتفع‌ترین جاذبه های هو شی مین

برج بیتِکسو (Bitexco)، از مرتفع‌ترین جاذبه های هو شی مین با ارتفاع ۲۶۲ متر است. این برج دارای ۴۹ طبقه بوده و در سال ۲۰۱۱ افتتاح شده است. برج بیتکسو با الهام از شکل جوانه نیلوفر آبی، گل ملی ویتنام طراحی شده و نمای ظاهری آن با شیشه و فولاد تزئین شده است. این برج مرتفع، به‌عنوان نماد توسعه سریع شهر هو شی مین شناخته می‌شود و دو بخش جداگانه شامل بخش توریستی و اداری دارد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این برج، عرشه‌ی آن است که امکان تماشای چشم‌انداز شهر، رودخانه‌ی سونگ سایگون و غروب آفتاب را از ارتفاع برای گردشگران فراهم می‌کند.

۴.کاخ اتحاد مجدد(Reunification Palace)، یک ساختمان دولتی برجسته

کاخ اتحاد مجدد(Reunification Palace)، یک ساختمان دولتی برجسته و یکی دیگر از جاذبه های هو شی مین است. در سال ۱۸۶۸ اقامتگاهی برای فرماندار فرانسوی این منطقه ساخته شد که به تدریج گسترش یافت و کاخ نورودوم(Norodom Palace) نام گرفت. پس از خارج شدن فرانسوی‌ها از ویتنام، این کاخ به خانه رئیس‌جمهور ویتنام جنوبی نگو دین دیم (Ngo Dinh Diem) تبدیل شد.  در سال ۱۹۶۲ نیروی هوایی ویتنام جنوبی به‌منظور کشتن دین دیم، کاخ را بمباران کرد که در اثر این حمله بیشتر ساختار قدیمی درون کاخ آسیب جدی دید و حمله هم ناموفق بود.

رئیس‌جمهور پس از این حمله‌، دستور داد یک اقامتگاه مدرن با یک پناهگاه زیرزمینی در همان محل کاخ قدیمی ساخته شود. اما او نتوانست کاخ خود را ببینید؛ زیرا در سال ۱۹۶۳ توسط نیروهای خودی کشته شد. کار ساخت اقامتگاه با نام جدید «کاخ استقلال» در سال ۱۹۶۶ به پایان رسید. کاخ استقلال تا سال ۱۹۷۵ محل زندگی رئیس‌جمهور جانشین ویتنام جنوبی بود؛ اما پس از رسیدن تانک‌های ویتنام شمالی به این سازه، شهر سایگون یا هو شی مین سقوط کرد. در حال حاضر کاخ استقلال هو شی مین با معماری دهه ۱۹۶۰ خود دارای فضای دلباز، اتاق‌های مرتب، یک سینما، یک کلوپ شبانه و سکوی هلی‌کوپتر روی پشت‌بام است.

۵.بازار بین تای(Binh Tay Market)، از دیدنی‌ترین جاذبه های هو شی مین

بازار بین تای(Binh Tay Market)، از دیدنی‌ترین جاذبه های هو شی مین است که در منطقه‌ی چولون سایگون (Cholon Saigon) یا چایناتاون قرار دارد. این بازار دارای یک برج ساعت بزرگ و یک حیاط مرکزی با باغ بوده و بیشتر شامل فروشگاه‌های عمده‌فروشی است. بازار بین تای در سال ۱۸۸۰ توسط فرانسوی‌ها ساخته شده است؛ اما پس از خارج‌شدن آن‌ها از ویتنام، این بازار به پاتوق اصلی چینی‌ها و ویتنامی‌های ساکن در این منطقه تبدیل شد. در حال حاضر بازار بین تای از اصیل‌ترین بازارهای ویتنام محسوب می‌شود و گردشگرانی که اهل بازارگردی باشند در بین تای لحظات بسیار لذت‌بخشی را تجربه خواهند کرد.جاذبه های هو شی مین

۶.کلیسای جامع نتردام(Notre Dame Cathedral)، یادگاری از دوران استعمار ویتنام

کلیسای جامع نتردام(Notre Dame Cathedral)، یادگاری از دوران استعمار ویتنام به دست فرانسوی‌هاست. این کلیسا با بنای نارنجی‌رنگ و نمای داخلی ساده‌‌ی خود از معدود کلیساهای کاتولیک بازمانده در شهر هوشی مین محسوب می‌شود. کلیسای جامع نتردام در بین سال‌های ۱۸۷۷ تا ۱۸۸۳ ساخته شده و دارای برج‌های ناقوس دوقلو است. این کلیسا یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه های هو شی مین به شمار می‌رود و گردشگران می‌توانند از دیدن پنجره‌های رنگی و دیوارهای داخلی تزئین شده با لوح‌های مذهبی منبت‌کاری آن لذت ببرند.

 

۷.معبد امپراتور جید(Jade Emperor Pagoda)، از بهترین جاذبه های مذهبی هو شی مین

معبد امپراتور جید(Jade Emperor Pagoda)، از بهترین جاذبه های مذهبی هو شی مین است که در سال ۱۹۰۹ به افتخار خدای تائوئیست، امپراتور یشم یا پادشاه بهشت ساخته شده است. در این داخل این معبد می‌توان تعداد زیادی از مجسمه‌های خدایان خیالی و قهرمانان عجیب‌وغریب را مشاهده کرد. معبد امپراتور جید دارای معماری بسیار عالی است و مجموعه‌ای از مذاهب، عبادتگاه‌های مخصوص خود در این معبد دارند. سقف این معبد با حکاکی‌های چوبی نفیس و کاشی‌کاری‌های استادانه حاوی شخصیت‌های فرهنگ بودایی و تائوئیستی تزئین شده است. به‌طورکلی معبد امپراتور جید یک مقصد گردشگری ایده‌آل برای افرادی است که به معماری عبادتگاه‌ها علاقه دارند.

۸.معبد جیاک لام(Giac Lam Pagoda)، قدیمی‌ترین معبد هو شی مین

معبد جیاک لام(Giac Lam Pagoda)، قدیمی‌ترین معبد هو شی مین است. این معبد در سال ۱۷۴۴ ساخته شده و در یک فضای باغ مانند قرار دارد. در ورودی این معبد نام آن با حروف‌چینی به معنای «معبد جنگل را احساس کنید» نوشته شده است. در باغ جلوی معبد جیاک لام یک درخت بودی (نوعی درخت انجیر بومی مقدس برای بودایی‌ها) به چشم می‌خورد که توسط یک راهب سریلانکایی در سال ۱۹۵۳ به این معبد اهدا شده است. در کنار این درخت، مجسمه سفید درخشانی از الهه رحمت بر روی شکوفه نیلوفر آبی (نمادی از پاکی) ایستاده است. مشابه بسیاری از معابد بودایی ویتنامی، در معبد جیاک لام هم می‌توان جنبه‌های تائوئیسم و کنفوسیوسیسم را مشاهده کرد. مهم‌ترین جاذبه‌ی این معبد اتاق اصلی آن است که مجسمه‌های طلاکاری شده‌ی خدایان در آن قرار دارند.جاذبه های هو شی مین

۹.موزه HCMC، روایتگر داستان شهر هو شی مین

موزه HCMC، روایتگر داستان شهر هو شی مین است؛ زیرا در این موزه مصنوعات باستان‌شناسی، انواع سرامیک‌ها و نقشه‌های قدیمی شهر به نمایش درآمده‌اند. همچنین سنت‌های ازدواج قومیت‌های مختلف و اطلاعات مربوط به مبارزه ویتنامی‌ها برای استقلال کشورشان را در این موزه می‌توان مشاهده کرد. ساختمان موزه HCMC یک سازه‌ی نئوکلاسیک بزرگ است که در سال ۱۸۸۵ ساخته شده است و امروزه یکی از جاذبه های هو شی مین محسوب می‌شود. این ساختمان ابتدا با نام کاخ Gia Long و بعدها به عنوان موزه انقلاب شناخته می‌شد. در زیر ساختمان موزه HCMC شبکه‌ای از راهرو‌های مستحکم وجود دارند که برخی از آن‌ها به کاخ اتحاد مجدد منتهی می‌شوند. در سال ۱۹۶۳ رئیس‌جمهور دیم و برادرش قبل از فرار به کلیسای چا تام در این راهروها پنهان شده بودند. در حال حاضر به علت آبگرفتگی بیشتر بخش‌های تونل‌ها، نمی‌توان از آن‌ها بازدید کرد.

۱۰.معبد Phuoc An Hoi Quan، یکی از زیباترین جاذبه های هو شی مین

معبد Phuoc An Hoi Quan، یکی از زیباترین جاذبه های هو شی مین است که قدمت آن به سال ۱۹۰۲ بازمی‌گردد. این معبد دارای منبت‌کاری بسیار زیبا روی محراب‌ها، دیوارها، ستون‌ها و فانوس‌های آویزان است. در سمت چپ ورودی معبد می‌توان مجسمه اسب مقدس کوان کنگ را در اندازه واقعی مشاهده کرد. مردم قبل از ورود به معبد، یال اسب را نوازش می‌کنند و زنگ گردنش را به صدا در‌آورده و هدایایی به آن تقدیم می‌کنند. در پشت محراب اصلی، مجسمه‌ی خدای کوان کونگ قرار دارد که معبد به او تقدیم شده است.

۱۱.معبد خان وان نام وین(Khanh Van Nam Vien Pagoda)، تنها معبد خالص تائوئیست در ویتنام

معبد خان وان نام وین(Khanh Van Nam Vien Pagoda)، تنها معبد خالص تائوئیست در ویتنام است که در بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۲ ساخته شده است. در این معبد می‌توان مجسمه‌های رنگارنگ از شاگردان تائوئیست را مشاهده کرد. یک مجسمه‌ی منحصربه‌فرد از لائوتسه(فیلسوف عالی رتبه تائوئیسم) به ارتفاع ۱۵۰ سانتی‌متر در طبقه‌ی بالای این معبد وجود دارد. در سمت چپ این مجسمه دو پلاک سنگی حاوی دستورالعمل تمرینات دم و بازدم آیین تائوئیست دیده می‌شود. همچنین در این معبد چندین خانه برای نگهداری سالمندان و یک کلینیک پزشکی رایگان هم ساخته شده است.جاذبه های هو شی مین

۱۲.معبد Giac Vien، از آرامش‌بخش‌ترین جاذبه های هو شی مین

معبد Giac Vien، با فضای پر از سکوت خود از آرامش‌بخش‌ترین جاذبه های هو شی مین محسوب می‌شود. این معبد در نزدیکی منطقه‌ی چولون قرار دارد و در اواخر دهه ۱۷۰۰ توسط Hai Tinh Giac Vien ساخته شده است. گفته می‌شود امپراتور Gia Long که در سال ۱۸۹۱ درگذشت در اینجا عبادت می‌کرد. علاوه بر خود معبد و حکاکی‌های چشم‌گیر آن از موجودات الهی، در نزدیکی این سازه چندین مقبره و یک زمین بازی محبوب برای کودکان وجود دارد.

۱۳.ساختمان اداره پست مرکزی، سازه‌ای مربوط به دوره کلاسیک

ساختمان اداره پست مرکزی، سازه‌ای مربوط به دوره کلاسیک و دوران استعمار فرانسه است که امروزه یکی دیگر از جاذبه های هو شی مین محسوب می‌شود. این سازه توسط ماری آلفرد فولهو طراحی شده است. البته برخی‌ها طراحی این ساختمان را به کوستاو ایفل نسبت می‌دهند. بنای اداره پست در بین سال‌های ۱۸۸۶ تا ۱۸۹۱ ساخته شده و نقشه‌های تاریخی ویتنام جنوبی بر روی دیوارهای محوطه بزرگ آن نقاشی شده است.

۱۴.موزه تاریخ(History Museum)، یک موزه چینی فرانسوی

موزه تاریخ(History Museum)، یک موزه چینی فرانسوی است که در سال ۱۹۲۹ ساخته شده است. این موزه یکی دیگر از جاذبه های هو شی مین به شمار می‌رود. موزه تاریخ مجموعه‌ای ارزشمند از آثار باستانی را در خود جای داده است و تکامل فرهنگ‌های ویتنام از تمدن دونگ سون عصر برنج تا تمدن فونان در قرن‌های ۱ تا ۶ پس از میلاد را نشان می‌دهد. یکی از برجسته‌ترین آثار موجود در این موزه یک مومیایی مربوط به یک زن محلی (درگذشته در سال ۱۸۶۹) است.

۱۵.ذخیره گاه زیست کره Can Gio Mangrove

ذخیره گاه زیست کره Can Gio Mangrove در ناحیه ساحلی جنوب شرقی شهر هو شی مین قرار دارد. این ذخیره‌گاه فرصت‌های بیشتری را برای پیشبرد حفاظت از محیط‌زیست فراهم می‌کند. جنگل حرای این ذخیره‌گاه میزبان بیشترین تنوع گونه‌های گیاهی حرا، بی‌مهرگان ساکن حرا و گونه‌های ماهی و صدف‌ماهی مرتبط با حرا در این منطقه است. ذخیره‌گاه زیست کره Can Gio Mangrove به عنوان «ریه‌های سبز» شهر هو شی مین در نظر گرفته می‌شود.جاذبه های هو شی مین

سخن پایانی درباره جاذبه های دیدنی هو شی مین

در این مقاله ۱۵تا از دیدنی‌ترین جاذبه های هو شی مین ویتنام را معرفی کردیم. از دیگر جاذبه‌های این شهر زیبا می‌توان به ساختمان کمیته مردمی شهر ساخته شده در بین سال‌های ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۸، خانه اپرا ساخته شده در سال ۱۸۹۷ و موزه هنرهای زیبا اشاره کرد. به‌طورکلی شهر هو شی مین یکی از قدیمی‌ترین شهرهای وتینام محسوب می‌شود و گردشگران هنگام سفر به این شهر جاذبه‌های زیادی را برای بازدید خواهند داشت.

تور های ویژه