مجموعه تاریخی هامپی؛ گنجینه ‌ای از تاریخ و فرهنگ هند

پربازدیدترین ها

گردشگری 17 شهریور ، 1403 7 دقیقه
مجموعه تاریخی هامپی

مجموعه تاریخی هامپی، یکی از معروف‌ترین مکان‌های دیدنی تاریخی هند است که به دلیل وجود ویرانه‌های شهرهای تاریخی و باستانی خود شناخته می‌شود. این مجموعه در منطقه کارناتاکا قرار داشته و در آن می‌توان با تمدن‌های باستانی ویجایاناگارا که یکی از امپراتوری‌های مهم هند بوده است آشنا شد. اگر می‌خواهید در سفر خود به هند با جاذبه‌های تاریخی و باستانی این کشور بیشتر آشنا شده و درباره هند باستان اطلاعات بیشتری کسب کنید، یا این که عاشق تاریخ و فرهنگ کشورهای دیگر هستید، توصیه می‌کنیم که ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با مجموعه تاریخی هامپی، گنجینه‌ای از تاریخ و فرهنگ هند، آشنا کنیم.

درباره مجموعه تاریخی هامپی

قدیمی‌ترین اطلاعاتی که درباره شروع تمدن و سکونت انسان‌ها در هامپی وجود دارد، به قرن اول بعد از میلاد مسیح بازمی‌گردد. بسیاری از معابد بودایی که مربوط به همین دوران هم هستند، در اکتشافات انجام شده در اطراف مجموعه هامپی پیدا شده‌اند. هامپی در واقع پایتخت یکی از امپراتوری‌های مهم و بزرگ هند به نام ویجایاناگارا بوده که خود یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های هند محسوب می‌شده است. این امپراتوری به دست دو برادر به نام‌های هاریهار و بوکا پایه‌گذاری شده و موفق شدند تا برای مدت طولانی به بخش بزرگی از سرزمین هند امروزی حکومت کنند. شهر هامپی در قرن ۱۴ میلادی، در اوج خود قرار داشت و حدود نیم‌میلیون انسان در آن سکونت داشتند. ۷ ردیف قلعه از پایتخت این امپراتوری و مردم آن در مرزهای شهر محافظت می‌کردند و یک ارتش قوی و قدرتمند دائماً در حالت آماده‌باش بود تا از حملات دشمنان جلوگیری کند. در طول این دوران و زمانی که هامپی هنوز در اوج قدرت خود قرار داشت، بسیاری از تجارت‌های مهم مانند پنبه و تجارت ادویه در دست امپراتوری ویجایاناگارا قرار داشت و هامپی هم یکی از مراکز مهم برای تجارت محسوب می‌شد. اما طولی نکشید که هامپی و امپراتوری ویجایاناگارا هم عظمت خود را از دست دادند. با مرگ امپراتور کریشنادوارایا، دشمنان این امپراتوری متحد شده، به  هامپی حمله کرده و توانستند امپراتوری را در سال ۱۵۶۵ شکست بدهند.

مجموعه تاریخی هامپی

فستیوال های مجموعه تاریخی هامپی هند

با وجود این که فستیوال و جشنواره‌های بسیار زیادی در مجموعه تاریخی هامپی برگزار نمی‌شود، اما اگر در ماه‌های ژانویه تا فوریه در این منطقه باشید، می‌توانید در یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین فستیوال‌های آن، به نام فستیوال پوراندارا شرکت کنید. در این فستیوال جشن بزرگی برگزار شده و از شاعر معروف قرون وسطی به نام پوراندارا تجلیل می‌شود. این جشنواره می‌تواند یکی از بهترین موقعیت‌ها برای آشنایی با ادبیات هند باشد؛ بنابراین اگر به اشعار هند علاقه دارید، این فستیوال را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید.

یکی دیگر از فستیوال‌های مهمی که در مجموعه تاریخی هامپی برگزار می‌شود، فستیوال ماشین ویروپاکشا نام دارد. این فستیوال در ماه‌های مارس تا آوریل برگزار شده و یکی از مراسم‌ها و جشنواره‌های مذهبی هند است. در طول این جشنواره، ماشین‌های چوبی از معبد ویروپاکشا بیرون‌آمده و در رنگ‌های مختلفی تزیین می‌شوند. در یکی از این ماشین‌ها یا ارابه‌های چوبی که مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌هاست، مجسمه الهه و خدای هندی گذاشته شده و در خیابان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. این فستیوال در واقع یکی از مراسم‌هایی است که برای تکریم مراسم ازدواج و یادآوری اهمیت آن برگزار می‌شود. هر ساله علاوه بر مردم محلی، تعداد زیادی از توریست‌ها هم در این فستیوال شرکت می‌کنند.

مجموعه تاریخی هامپی

تفریحات در مجموعه تاریخی هامپی

مجموعه تاریخی هامپی عمدتاً به خاطر ویرانه‌های باستانی و قدمت خود شناخته می‌شود. اما علاوه بر بازدید از مکان‌های باستانی و ویرانه‌های به‌جای‌مانده از پایتخت ویجایاناگارا، می‌توانید از تفریحات دیگری هم لذت ببرید. برخی از مهم‌ترین تفریحات در هامپی شامل تماشای غروب و طلوع آفتاب در تپه‌های اطراف، دوچرخه‌سواری در طبیعت اطراف شهر، قایق‌سواری در رودخانه، بازارگردی و آشنایی با صنایع‌دستی منطقه، غارنوردی در غارهای ماقبل تاریخ، تماشای پرندگان، بازدید از پناهگاه خرس‌های تنبل و بسیاری تفریحات خاطره‌انگیز دیگر می‌شوند.

 هامپی

جاهای دیدنی مجموعه تاریخی هامپی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، مجموعه تاریخی هامپی عمدتاً به‌خاطر ویرانه‌های باستانی و آثار تاریخی خود شناخته می‌شود؛ بنابراین خیلی دورازذهن نیست که بیشتر مکان‌های دیدنی هامپی، شامل مکان‌های باستانی و تاریخی شود. در این منطقه می‌توانید از تعداد زیادی مجسمه‌های یادبود شخصیت‌های مهم هند، مجسمه خدایان مانند مجسمه لاکشمی ناراسیما، معبد ویروپاکشا، استادیوم‌های باستانی، اسطبل فیل‌های باستانی، معبد ویتالا، مجسمه ناندی، بازار سوله و بسیاری جاذبه‌های گردشگری دیگر دیدن کنید. در صورتی که به طبیعت و حیات‌وحش هند هم علاقه داشته باشید، پناهگاه خرس‌های تنبل داروجی که تنها پناهگاه در کل هند است هم می‌تواند نظر شما را جلب کند.

رویال سنتر مجموعه تاریخی هامپی، یکی از مهم‌ترین مکان‌های توریستی این مجموعه، به‌ویژه برای گردشگران خارجی است. در رویال سنتر که حدود ۲ کیلومتر از هامپی بازار فاصله دارد، می‌توانید موزه باستان‌شناسی، لوتوس محل و محل نگهداری فیل‌های سلطنتی را مشاهده کنید. معبد مهم ویروپاکشا که محل اصلی یکی از مراسم‌های مجموعه تاریخی هامپی است هم در رویال سنتر قرار دارد. در کل می‌توان گفت که برای مسافران و توریست‌های داخلی و خارجی، جاهای دیدنی بسیاری در هامپی وجود دارد.

جاهای دیدنی هند

بهترین زمان بازدید از مجموعه تاریخی هامپی

اوج گرمای مجموعه تاریخی هامپی از اواسط آوریل شروع شده و تا ماه می ادامه دارد. درآمد کسب و کارهایی که به توریست نیاز دارند در این ماه‌ها عملاً به صفر رسیده و بیشتر هتل‌ها و اقامتگاه‌ها تخفیف‌های بیشتر از ۵۰ درصد روی هتل‌های خود می‌زنند. اگر می‌خواهید یک سفر کاملاً ارزان و اقتصادی داشته باشید، این ماه‌ها مناسب هستند. اما دقت داشته باشید که بازدید از جاذبه‌های گردشگری در آب و هوای این ماه‌ها عملاً غیرممکن است. بهترین زمان بازدید از مجموعه تاریخی از نظر آب و هوایی، از ماه‌های سپتامبر تا مارس است. در این ماه‌ها آب‌وهوای مساعد بوده و می‌توانید بیشتر روز را به گشت‌وگذار در مجموعه مشغول باشید. در ماه‌های دسامبر و ژانویه، گردشگری در هامپی به اوج خود رسیده و مجموعه به شدت شلوغ می‌شود. در بین ماه‌های ژوئن تا اوت (آگوست)، دمای هوا کمی بهتر از فصل‌های گرم‌تر سال است. اما بااین‌حال همچنان تخفیف‌های هتل‌ها و سایر خدمات گردشگری ادامه دارد؛ بنابراین برای داشتن سفری مقرون به صرفه به هامپی در ایده‌آل‌ترین شرایط، این ماه‌ها پیشنهاد می‌شوند.

بهترین زمان بازدید از مجموعه تاریخی هامپی

بهترین اقامتگاه های مجموعه تاریخی هامپی

در مجموعه تاریخی هامپی، سه منطقه اصلی وجود داشته که می‌توانید در آن‌ها اقامتگاه‌های خوبی را پیدا کنید. اولین منطقه، هاسپت (Hospet) نام داشته و منطقهٔ نزدیک به ایستگاه راه‌آهن و ریل قطار است. هتل‌های این منطقه قیمت مناسبی دارند. اما به جاذبه‌های گردشگری مجموعه هامپی نزدیک نبوده و اتاق‌های آن‌ها منظره چندان جالبی ندارد. اما اگر می‌خواهید با قطار باز گردید، این منطقه می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. دومین مکان منطقه هامپی بازار است. بیشتر مکان‌های دیدنی مجموعه هامپی در این منطقه قرار داشته و در صورتی که در هتل‌های آن اقامت داشته باشید، می‌توانید بدون نیاز به وسایل نقلیه از بیشتر جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید. در نهایت زیباترین مکان برای رزرو هتل در مجموعه تاریخی هامپی، منطقه ویوپاپور گادی است. برای رسیدن به این منطقه باید با یک قایق از رودخانه عبور کنید. مناظر اطراف این منطقه بسیار زیبا و آرامش‌بخش هستند؛ بنابراین به مسافرانی که قصد دارند تا در طبیعت باشند یا بیشتر زمان خود را در هتل خواهند بود، اقامت در این منطقه پیشنهاد می‌شود.

هامپی هند

نحوه دسترسی به مجموعه تاریخی هامپی

یکی از روش‌های دسترسی به مجموعه تاریخی هامپی، با استفاده از قطارهای بین شهری است. البته باید بگوییم که خود مجموعه قطار نداشته و نزدیک‌ترین ایستگاه به آن، ایستگاه هاسپت است که حدود ۱۳ کیلومتر با مجموعه فاصله دارد. اما پس از رسیدن به هاسپت می‌توانید به راحتی با تاکسی یا سایر وسایل حمل و نقل به مجموعه تاریخی هامپی دسترسی داشته باشید. اگر با اتوبوس‌های بین‌شهری قصد دارید به مجموعه تاریخی هامپی بروید، این اتوبوس‌ها شما را در قلب جاذبه‌های گردشگری و ویرانه‌های باستانی، یعنی منطقه هامپی بازار پیاده می‌کنند. امکان کرایه خودروی شخصی یا سفر با تورهای گردشگری بازدید از هامپی هم امکان‌پذیر است.

هند

بهترین رستوران های مجموعه تاریخی هامپی

بهترین رستوران‌های مجموعه تاریخی هامپی، عمدتاً در منطقه هامپی بازار قرار داشته و مسافرانی که می‌خواهند تا غذای باکیفیت و تازه بخورند، باید به این منطقه بروند. رستوران‌های معتبر بسیاری در این منطقه وجود داشته که انواع غذاهای سنتی هند و آن منطقه را برای شما آماده می‌کنند. درصد بالایی از غذاهای سرو شده در این رستوران‌ها گیاهی بوده و افرادی که گوشت نمی‌خورند با مشکلی مواجه نخواهند شد. برای این که بتوانید سفر امنی داشته باشید و از مسمومیت غذایی هم دوری کنید، پیشنهاد ما به شما این است که به مردم محلی توجه کرده و ببینید که آن‌ها در کجا غذا می‌خورند. همچنین از خرید غذا از مکان‌های خلوتی که فروش خوبی ندارند خودداری کنید.

نکات مهم برای بازدید از مجموعه تاریخی هامپی

به یاد داشته باشید که حتی در ماه‌های خنک‌تر سال هم آفتاب در این منطقه بسیار تند بوده و می‌تواند به پوست شما آسیب برساند؛ بنابراین در هر زمانی که به این مجموعه می‌روید، ضدآفتاب و کلاه‌های آفتابی خود را فراموش نکنید. در این مجموعه تعداد پشه‌هایی که ناقل بیماری هستند بسیار زیاد است؛ بنابراین تا جای ممکن لباس‌های پوشیده‌تر به تن داشته باشید و مراقب گزیدگی حشرات به ویژه پشه باشید. در کل می‌توان گفت که مجموعه تاریخی هامپی جای امنی است. اما باید مراقب مارها و خرس‌های تنبل در تپه‌های اطراف شهر و سنگ‌های ویرانه‌ها باشید. خانم‌هایی که به تنهایی به مجموعه هامپی  سفر می‌کنند هم در بیشتر مواقع در امنیت هستند. با این وجود توصیه می‌شود که همواره از دادن اطلاعاتی مانند اطلاعات هتل به غریبه‌ها پرهیز کرده و مراقب اطراف خود باشند.

هامپی

تورهای هند با سفرهای پایتخت

در این مطلب با یکی از بهترین مکان‌های دیدنی هند برای سفرهای زمستانی و آشنایی با فرهنگ و تاریخ هند، یعنی مجموعه تاریخی هامپی آشنا شدیم. در این مجموعه تاریخی می‌توانید ویرانه‌های شهرهای مربوط به امپراتوری ویجایاناگارا را مشاهده کنید. علاوه بر بناهای باستانی، در این منطقه می‌توانید تعداد زیادی معبد، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و همچنین صنایع‌دستی مختلفی را مشاهده کنید. برای این که بتوانید بهترین هتل‌های نزدیک به مکان‌های گردشگری را پیدا کنید، می‌توانید در هامیی بازار اقامت داشته باشید. در صورتی که می‌خواهید بیشتر با جاذبه‌های گردشگری هند آشنا شده و در تورهای گردشگری هند ثبت‌نام کنید، دیگر مطالب مجله گردشگری سفرهای پایتخت را از دست ندهید.

هامپی

سؤالات متداول

مجموعه تاریخی هامپی کجاست؟

مجموعه تاریخی هامپی یکی از مجموعه‌های باستانی به‌جای‌مانده از امپراتوری ویجایاناگارا در هند و منطقه کارناتاکاست که یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های کشور محسوب می‌شود.

بهترین زمان بازدید از مجموعه تاریخی هامپی کی است؟

بهترین زمان بازدید از مجموعه تاریخی هامپی از نظر آب و هوایی در فصل‌های خنک‌تر سال مانند اواسط پاییز تا اواخر زمستان است.

هنگام سفر به هامپی کجا اقامت داشته باشیم؟

بهترین اقامتگاه‌های مجموعه تاریخی هامپی در منطقه‌ای به نام هامپی بازار قرار داشته که بسیار به جاذبه‌های گردشگری این منطقه هم نزدیک هستند.

تور های ویژه