تابستانی دلنشین در ۱۲ منطقه رویایی شمال

پربازدیدترین ها

گردشگری 17 شهریور ، 1403 7 دقیقه

تابستان تنها فصلی از سال است که بسیاری از ما مجال و فرصت سفرکردن پیدا می‌کنیم. فصلی که در آن اوقات فراغت بیشتری داریم. اما سفر در تابستان چالش‌های خودش را هم دارد. به‌خصوص که گرمای هوا و آفتاب داغ و سوزان در بعضی مناطق از همیشه بیشتر است و آدم را کلافه می‌کند. به همین خاطر همگی به دنبال مقصدی خنک برای سفر در این فصل هستیم. خطه شمالی کشور به دلیل آب‌وهوای مطبوع و طبیعت سرسبزش یکی از محبوب‌ترین نقاط ایران در تابستان است. در این مقاله با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به معرفی برخی از بهترین مکان‌ های خنک شمال در تابستان بپردازیم.

معرفی بهترین مکان های خنک شمال در تابستان

همان‌طور که گفتیم فصل تابستان همراه است با رواج سفرهای تابستانی و گشت و گذار و تفریحات مختلف. همه دوست داریم از اوقات فراغتمان بهترین استفاده را بکنیم و تا جایی که می‌توانیم ایام خوشی را کنار خانواده و دوستان بگذریم. یکی از راه‌های گذران اوقات خوش در فصل گرم، سفرکردن است. اما این که به کجا سفر کنیم خود چالشی است. یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر در تابستان خطه شمالی کشور و استان‌های مازندران، گیلان و گلستان هستند.

این استان‌ها به دلیل نزدیکی به کوه و دریا و داشتن طبیعت سرسبز با آب و هوایی خنک و مطبوع از دیرباز در فصول گرم سال مورد استقبال گردشگران و مسافران از سراسر نقاط ایران قرار گرفته‌اند. در ادامه با سفرهای پایتخت همراه باشید تا به معرفی بهترین مکان های خنک شمال در تابستان بپردازیم.

۱. ماسوله | گیلان

یکی از زیباترین مکان های خنک شمال در تابستان ماسوله شهر پلکانی استان گیلان است که زمستان‌هایی پربرف و تابستان‌های مطبوع و دل‌انگیز دارد و به همین خاطر یکی از بهترین مقاصد خنک در ایران به‌حساب می‌رود. در ماسوله می‌توانید از طبیعت زیبا با خانه‌های منحصربه‌فردی که حیاط یکی بام خانه‌ای دیگر است با تزیینات گل‌وگیاه، منظره جنگل و آب‌وهوای بی‌نظیر، در کنار هم‌سفران خود بیشترین لذت را ببرید.

کوه‌ها ماسوله را از سه جهت شمال، جنوب و غرب احاطه کرده‌اند و شرق این منطقه به دره‌ای سرسبز مشرف است. معماری ماسوله به دوران زندیه بازمی‌گردد.

این شهر جاذبه‌های مختلفی دارد که از آن میان می‌توان از موزه مردم‌شناسی ماسوله، بقعه اون بن محمد، پارک جنگلی ماسوله، آبشار کوشم، ییلاق کوربار ماسوله، قله شاه معلم، آبشار تریشوم، چشمه آب‌معدنی علی زاخونی و آبشار لار چشمه یادکرد.

مکان های خنک شمال در تابستان

۲. آلاشت | مازندران

آلاشت روستایی بسیار زیبا و خوش آب و هوا در استان مازندران است و از دیگر مکان های خنک شمال در تابستان به حساب می‌رود. این روستا به دلیل طبیعت همیشه‌سبز و بکری که دارد مشهور است. هر چه به ارتفاعات آلاشت نزدیک‌تر شوید، شاهد هوای خنک‌تر و طبیعت زیباتری خواهید بود. تاحدی‌که می‌توان گفت هنگامی که به انتهای جاده‌ای پرپیچ‌وخم که به این شهر منتهی می‌شود و ارتفاعات آلاشت می‌رسید، احساس می‌کنید که روی ابرها ایستاده‌اید.

قدری بیشتر درباره آلاشت

باید اضافه کرد روستای آلاشت این مورد از مکان های خنک شمال در تابستان در دامنه شمالی فیروزکوه واقع شده و در فهرست آثار ملی کشور هم به ثبت رسیده است. از جمله جاذبه‌های دیدنی آلاشت باید به رصدخانه آلاشت، موزه مردم‌شناسی آلاشت، مسجد جامع آلاشت، هتل قدیمی آلاشت، معبد دختر پاکو و مهم‌تر از همه طبیعت زیبای آن اشاره کرد.

همچنین خوب است بدانید آلاشت به معنای آشیانه عقاب، به‌ دلیل ارتفاع زیاد از سطح دریا، آسمان پاک و بدون غبار و داشتن یکی از رصدخانه‌های مشهور ایران، به‌عنوان بهشت ستاره‌شناسان و منجمان هم شناخته می‌شود.

مکان های خنک شمال در تابستان

۳. ماسال | گیلان

اما نمی‌توان مکان های خنک شمال در تابستان حرف زد و چیزی از ماسال نگفت. ماسال شهری کوچک و دیدنی در غرب رشت و ۶۰ کیلومتری شرق شهر تالش است. دو رودخانه خالکایی و مرغک از این شهر می‌گذرند. این شهر به کلبه‌هایی که در حالت کج‌روی شیب ایستاده‌اند، آبشارهای بلند، جنگل، رودخانه‌‎‌های پرآب، مراتع سرسبز و وسیع، فضای آرامش‌بخش، بکر و مه‌آلود و آب‌وهوای پاک و خنک در تابستان شهرت دارند. جاده پرپیچ‌وخم گیلوان با عبور از شهر ماسال گردشگران را به ییلاقات ماسال می‌رساند.

با وجود زیبایی بی‌نظیر ماسال، سفر به آن در تیر و مرداد توصیه نمی‌شود، چرا که گرمای هوا در این زمان قدری آزاردهنده است. اما چنانچه به دنبال یک مقصد خنک و شگفت‌انگیز برای شهریور هستید، ماسال گزینه خوبی برایتان خواهد بود. تلارگاه، ملومه‌بند، خندیله‌پشت، اسبی‌دشت، شنبه‌راه، واشیار، شالما، نسا، خریدول، سیاهدول، گامیشیان، گنذر، بیلگاه‌دول، مورجونه، رشته‌پشت، واشیار و لیپا از دیگر ییلاقات ماسال هستند.

ماسال

۴تالش و مسیر رؤیایی اسالم به خلخال | گیلان

یکی دیگر از مکان های خنک شمال در تابستان که از شهرهای زیبا و ییلاقی گیلان به حساب می‌رود تالش است. تالش از غربی‌ترین شهرهای گیلان است و علاوه بر زیبایی و سرسبزی و داشتن ییلاقاتی مانند سوباتان و دریاچه نئور، یکی از زیباترین مسیرهای کشور را هم در خود دارد. گفتنی است مسیر اسالم به خلخال که از تالش و اسالم شروع می‌شود و به خلخال اردبیل می‌رسد، یک مسیر رؤیایی در دل کوه و جنگل است. در حقیقت این مسیر به‌خاطر ارتفاعش یکی از بهترین مقاصد خنک در ایران برای سفر در تابستان به‌حساب می‌رود.

قدری بیشتر درباره تالش

این منطقه وسیع از استان گیلان به‌ دلیل وضعیت جغرافیایی خاص، پیشینه تاریخی، آب و ‎‌هوای بسیار مرطوب، بارانی و خنک، جاذبه‌های طبیعی بسیار و پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد میان گردشگران محبوب است. حمام مریان، کاخ سفید و آبی (کاخ ییلاقی قشلاقی نصرالله خان تالش)، حمام قدیمی در روستای آریال اولر، قلعه صلصال در ارتفاعات روستای قلعه، بقعه شاه میلرزان و مناطق باستانی تول از جاذبه‌های تاریخی تالش این مورد از مکان های خنک شمال در تابستان به شمار می‌روند.

جاده، جنگل و ساحل گیسوم، آبشار ورزان در روستای ورزان، ییلاق و غار سوباتان (غار گنج)، ییلاق شکردشت در جاده ضیابر، منطقه ییلاقی دوخاله کوه، دریاچه سراگاه، آبشار لوشکی در نزدیکی روستای درزکری، روستای شامیلرزان، ییلاق آق اولر، بام تالش و پارک جنگلی سیاه داران هم از جمله جاذبه‌های طبیعی تالش هستند.

شهرستان تالش

۵. گرگان | گلستان

گرگان را شاید بتوان یکی از زیباترین و بهترین مکان های خنک شمال در تابستان دانست. این شهر در استان گلستان با طبیعت دیدنی‌اش از کوه، جنگل و چمنزار گرفته تا جلگه و دشت، بیابان و شوره‌زار، دریا و خلیج، رودخانه و تالاب و زمین‌های کشاورزی، گردشگران بسیاری را شیفته خودکرده و به‌سوی خود می‌کشاند.

این شهر همچنین جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به روستای زیارت، آبشار زیارت، جنگل ناهارخوران، آبشار شصت کلاته، جنگل النگدره، طبیعت سردانسر، خانه‌ تقوی‌ها، باغ روس‌ها و کاخ آقا محمد خان قاجار اشاره کرد.

گرگان | گلستان

۶. گردنه حیران | گیلان

گردنه حیران از مسیرهای پرتردد، دیدنی و توریستی در نزدیکی مرز استان گیلان با جمهوری آذربایجان و از بهترین مکان های خنک شمال در تابستان است. این گردنه در میان جاده ارتباطی آستارا به اردبیل واقع شده، از میان جنگل‌‌های هیرکانی می‌گذرد و جلگه گیلان را به مناطق کوهستانی متصل می‌کند. حیران به ‌معنی «منطقه احاطه شده با ابر و مه» است و رطوبت بالای دریای خزر، علت اصلی وجود تونل‌های ابر و مه در این گردنه به‌حساب می‌رود.

این مورد از مکان‌های خنک شمال در تابستان ازیک‌طرف با جنگل و از طرف دیگر مشرف به دره‌ای عمیق و سرسبز است و رود ارس از این دره می‌گذرد. جنگل فندقلو، دشت بابونه، روستاهای حیران، مشند و کشفی، سورتمه ریلی، تله‌کابین گردنه حیران و زیپ‌لاین از جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند.

گردنه حیران

۷. جواهرده مازندران

روستای جواهرده هم یکی از ییلاقات و روستاهای دیدنی و گردشگرپذیر استان مازندران و مکان های خنک شمال در تابستان به‌حساب می‌رود. این روستا در دامنه شرقی کوه‌ سماموس و ۲۶ کیلومتری جنوب غربی رامسر قرار گرفته و نزدیک به مرز استان‌ مازندران با استان گیلان قرار دارد. همچنین رودخانه صفارود از میان روستای جواهرده می‌گذرد.

جواهرده به‌ دلیل ارتفاع زیاد پوشش جنگلی ندارد؛ اما منظره‌‌ بی‌نظیر دشت‌های سرسبز و مملو از گل‌های وحشی، سرخس و گل‌گاوزبان در آن به چشم می‌خورد. آبشارهای صفارود، راشنه و جواهرده، چشمه‌های سلیمان، برشی و کوه کنین، دشت لپاسر، دریاچه مصنوعی قو، بوستان جنگلی صفارود، مقبره شاه یحیی، گورهای گبری، مسجد آدینه و امامزاده سی فضل فاضل رامسر از جاذبه‌های گردشگری جواهرده به شمار می‌روند.

روستای جواهر ده

۸. فیلبند | مازندران

 روستای فیلبند توابع شهرستان بابل از دیگر مکان های خنک شمال در تابستان است که به بام شرقی استان مازندران معروف است. این منطقه در شرق رودخانه هراز واقع شده و دسترسی به آن از طریق جاده هراز امکان‌پذیر است. هوای مطبوع و خنک در نیمه اول سال به‌ خصوص در تابستان و تشکیل دریای ابر (در روزهای بهار و سحرگاه‌های تابستان) از خصوصیات جذاب روستا و ییلاق فیلبند هستند. هوای فیلبند در پاییز سرد می‌شود و در زمستان‌ها ساکنان روستا منطقه را ترک می‌کنند و مسیر دسترسی به آن دشوار می‌شود.

ییلاق و تپه فیلبند، سنگ چال، قله منبع آب، آبشارهای شی الیم، شیخ موسی و یخار از جاذبه‌های فیلبند هستند. برای اقامت در این مورد از مکان های خنک شمال در تابستان هم می‌توان از اقامتگاه‌های بوم‌گردی قلی تبار، خانم یعقوبی، حاجی‌بابا، حسین نقی تبار ملک‌شاه، مهدی مسیح پور ملک‌شاه و مجتمع رفاهی هلی نو در روستای فیلبند استفاده کرد.

روستای فیل ‌بند

۹. مازیچال | مازندران

مازیچال منطقه‌ای مرتفع و ییلاقی در نزدیکی کلاردشت و از بهترین مکان های خنک شمال در تابستان است که در بهار، تابستان و اوایل پاییز مناظر دیدنی و زیبای بسیاری دارد. مازیچال منطقه‌ای بکر است و لوله‌کشی آب، برق و گاز ندارد. تنها کلبه‌هایی در منطقه وجود دارند که در طول بهار و تابستان مردم بومی به‌ خصوص دامداران در آن‌ها زندگی می‌کنند. گفتنی است شب‌های مازیچال حتی در تابستان هم سرد است.  

در ییلاق مازیچال امکانات رفاهی و فروشگاه خاصی وجود ندارد و در بخشی از ارتفاعات مازیچال مسیر خاکی و کوهستانی است و در روزهای بارانی عبور از آن با ماشین سخت می‌شود. همچنین در بیشتر قسمت‌های مازیچال موبایل آنتن نمی‌دهد. اما امکان کمپ شبانه در طبیعت بکر مازیچال وجود دارد. گرچه برای ماندن در شب در این منطقه حتماً چراغ‌قوه یا فانوس داشته باشید.

مکان های خنک شمال در تابستان

۱۰. سوادکوه | مازندران

سوادکوه به مرکزیت شهر پل سفید از مکان های خنک شمال در تابستان است و در جنوب ساری واقع شده. این منطقه دیدنی و خوش آب ‌و هوا به دریای خزر نزدیک نیست؛ اما در کنار کوه و در دره‌ای بزرگ قرار گرفته. پوشش گیاهی و جانوری متنوع در منطقه سوادکوه از جمله عوامل محبوبیت این منطقه میان گردشگران است.

همچنین باید اضافه کرد سوادکوه به‌ دلیل دسترسی از جاده فیروزکوه، بیشتر موردتوجه و استقبال گردشگران و مسافران شمال به‌خصوص تهرانی‌ها قرار دارد. آلاشت، زیرآب و پل سفید سه شهر اصلی این منطقه هستند. آبشارهای شورآب و گزو، دریاچه‌های شورمست و لفور، پارک جنگلی جوارم، غارهای کیجاچال، اسپهبد، لیولیلم و زنگیان، روستای آلاشت و پلنگ‌دره و همچنین مکان‌های تاریخی همچون پل ورسک، برج لاجیم و برج باوند از جمله دیدنی‌های سوادکوه هستند.

سوادکوه

۱۱. دیلمان | گیلان

ییلاق دیلمان یا دیلمون یکی از زیباترین ییلاقات شرق گیلان و شهرستان سیاهکل و مکان های خنک شمال در تابستان است. این منطقه از شمال به رشته‌کوه البرز و از شرق به قله درفک می‌رسد و به دو بخش پیرکوه و دیلمان تقسیم می‌شود. دیلمان را همچنین به ‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشر در ایران می‌شناسند. این منطقه بکر و دیدنی آب‌وهوایی سرد و کوهستانی، چشمه‌های فراوان، دشت‌های مرتفع و قله‌های پربرف دارد.

منطقه شکار ممنوع دیلمان در ۱۰ کیلومتری جنوب سیاهکل، از زیباترین نقاط آن به حساب می‌رود. جاذبه‌های طبیعی چون آبشار لونک در مسیر جاده سیاهکل به دیلمان، دشت شقایق، غارهای متعدد و دشت سوسن چلچراغ و آثار تاریخی ارزشمندی همچون قلعه گرمارو، کاروان‌سرای تی‌تی، آرامگاه باباولی و منطقه باستانی قلعه کوتی، از جمله جاذبه‌های گردشگری دیلمان هستند.

شهرستان سواد کوه

۱۲. داماش | گیلان

روستای داماش در ارتفاعات البرز و شهرستان رودبار واقع شده و از مکان های خنک شمال در تابستان است. هوای خنک و مناظر طبیعی دیدنی، این روستا را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری گیلان تبدیل کرده‌. منطقه داماش در گذشته به ‌عنوان سکونتگاه موقت در نیمه اول سال کاربرد داشته؛ اما امروزه ساکنان دائمی هم دارد.

جالب است بدانید این مورد از مکان های خنک شمال در تابستان به دلیل شرایط خاص آب‌ و خاک زیستگاه اصلی یکی از کمیاب‌ترین گل‌های تیره سوسن، به نام گل سوسن چلچراغ یا سوسن سفید است. هر سال اواخر فصل بهار این گل زیبا سر از خاک درمی‌آورد و گردشگران زیادی برای تماشای آن به این منطقه سفر می‌کنند. همچنین هر ساله در خردادماه جشنواره‌ سوسن چلچراغ در داماش برگزار می‌شود.  

داماش | گیلان

جمع بندی

در این مقاله از سفرهای پایتخت به معرفی ۱۲ مورد از بهترین و دیدنی‌ترین مکان‌ های خنک شمال در تابستان پرداختیم تا قدری به شما در انتخاب مقصد سفرهای تابستانی‌تان کمک کرده باشیم. اگر به دنبال جایی خنک و خوش آب و هوا برای سفر در فصل گرم تابستان هستید حتماً مواردی که در این مقاله معرفی کردیم را در ذهن داشته باشید.

تور های ویژه