کارناوال برزیل: بزرگ ترین جشنواره خیابانی جهان

پربازدیدترین ها

گردشگری 24 شهریور ، 1403 7 دقیقه
کارناوال برزیل

کارناوال بزرگ ریودوژانیرو (به زبان پرتغالی: Carnaval do Rio de Janeiro) جشنواره‌ای است که هر ساله قبل از ماه روزه برگزار می‌شود. این بزرگ‌ترین کارناوال در جهان به حساب می‌آید که روزانه دو میلیون نفر در خیابان‌ها برای شرکت در آن حضور پیدا می‌کنند. اولین جشنواره کارناوال در ریو در سال ۱۷۲۳ برپا شد. این رژه معمولی کارناوال مملو از افرادی است که با لباس‌های مخصوص پرکار و زینتی که از چندین مدرسه سامبا در ریو هستند، به گرمی برگزار می‌شود. ما هم امروز در کنار شما عازم این مراسم هستیم.

کارناوال برزیل برای شرکت در شادی های بی دلیل

کارناوال برزیل پیش از ماه روزه‌داری برگزار می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید مسیحیان کاتولیک ۴۰ روز را به روزه‌داری و پرهیز از گناهان می‌‌پردازند که تقریباً شش هفته قبل از عید پاک آغاز شده و در انتها به عید پاک ختم می‌‌شود. این دوران را دوران چهل روزه استغفار هم می‌نامند که در این مدت زمان افراد مذهبی و معتقد اعمال خاصی داشته را در آن انجام می‌دهند. به عبارتی این چهل روز با نام دیگر “چله روزه” از چهارشنبه خاکستر شروع شده و درست در شب عید پاک به اتمام می‌رسد. کارناوال برزیل هم قبل از این چهل روز برپا می‌شود.

افرادی که در این کارناوال شرکت می‌کنند بر اساس دستورالعمل خاصی رژه خود را از هر گروه و مدرسه سامبا اجرا می‌کنند. اول از همه یک دسته از افراد رژه را آغاز خواهند کرد. این دسته که در ابتدای رژه حضور دارند از ۱۰ الی ۱۵ نفر تشکیل شده است که معرف مدرسه سامبای خود بوده و سبک ارائه و حالت اجرای خود را نشان می‌دهند. این افراد لباس‌هایی کار شده با طراحی‌های خاص و پیچیده دارند که معمولاً هر کدام روایت‌کننده یک داستان هستند. بعد از آن اولین رقصنده مدرسه سامبا حضور پیدا می‌کند و بعد از او هم پرچم‌دار مدرسه در ادامه مسیر حاضر می‌شود. پرچم‌دارها در اصل رهبران رقصندگان هستند که معمولاً از افراد باتجربه‌تر و سابقه‌دارتر در برگزاری این کارناوال و در این بخش استفاده خواهد شد.

کارناوال برزیل

تاریخچه کارناوال برزیل

خواستگاه جشن کارناوال ریو به قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی بر می‌گردد. این کارناوال توسط استعمارگران پرتغالی بین قرن‌های ۱۶ و ۱۷ به برزیل آورده شد و در ابتدا خود را از طریق جشنواره “Entrudo” نشان داد. یک جشنواره محبوب که در آن بازی‌های عمومی به همراه رقص و شادی در خیابان‌ها اجرا می‌شدند. با گذشت زمان، جشنواره راه‌های دیگری هم برای عرضه شدن پیدا کرد، از جمله استفاده از ماسک‌ها و لباس‌های خاص و کار شده که هر کدام جاذبه خود را داشتند. در این جشنواره ظهور لباس‌هایی را شاهد هستید که در اصل در کارناوال مورد استفاده قرار می‌گرفتند و به ریشه‌های فرهنگی اروپا باز می‌گردند. این لباس‌ها نمادی از مضامین سیاسی و فرهنگی آن زمان هستند که در کارناوال ادغام شدند. همچنین ظهور جوامع کارناوالی توسط نخبگان حکومتی هم به محبوبیت حزب حاکم در بین فقرا کمک می‌کرد.

در سال ۱۸۴۰، اولین بالماسکه ریو برگزار شد و بعد از آن در اوایل قرن بیستم، ریتم‌های سامبا و باتوکادا که به طور کلاسیک با کارناوال ریو مرتبط بودند، توسط آفریقایی‌ها و پاردوس‌ها با در نظر گرفتن دیگر ریتم‌های فرهنگی برای تولید ژانر موسیقی جدید، معرفی شدند. در این دوره، کارناوال موقعیت خود را به عنوان بزرگ‌ترین جشنواره محبوب فرهنگی و هنری در برزیل به دست آورده بود. در دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در ریو، مدارس سامبا محبویبت بسیاری پیدا کردند و چندین مدرسه سامبا تأسیس شد. در سال ۱۹۳۴ میلادی هم یک هیئت داوران برای انتخاب بهترین گروه سامبا تشکیل شد. به مرور زمان جوانان بیشتری به سمت خیابان‌های شهر جذب شدند و که این حضور با موسیقی، شادی و پایکوبی همراه بود.

این رویدار بعد از جنگ جهانی اول (در سال‌های ۱۹۱۵-۱۹۱۸) شکل گرفت اما در سال های ۱۹۴۰-۱۹۴۵ (به دلیل جنگ جهانی دوم) هیچ کارناوالی وجود نداشت. پس از آن هم بار دیگر به‌واسطه ابلاغ اخطارهای شدید به دلیل همه گیری کووید-۱۹ علیه برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها، در سال ۲۰۲۱ در برزیل برگزاری کارناوال دوباره لغو شد. اما در سال ۲۰۲۳ برپایی این کارناوال مجدداً از سر گرفته شد.

کارناوال ریو

تاریخ برگزاری کارناوال برزیل

کارناوال ریو در جمعه قبل از ماه روزه آغاز می‌شود و در چهارشنبه خاکستر به پایان می‌رسد. اما رژه برندگان در شنبه پس از پایان کارناوال برگزار می‌شود. مدرسه برنده، نفرات دوم گروه ویژه و همچنین مدرسه قهرمان، همگی در این شب برای آخرین بار در مقابل هواداران خود رژه می‌روند. رژه مدرسه سامبا که یک هفته قبل از چهارشنبه خاکستر برگزار می‌شود، هم به‌عنوان یک سنت فرهنگی و هم به‌عنوان یک تجارت و سرگرمی شهری، رونق فراوانی دارد. تمامی رژه‌ها تلفیقی از رقص، مد، موسیقی، روایت، نمایش و رقابت هستند که در آن هزاران اجراکننده از ساعات اولیه صبح در سامبادروم (Sambódromo) که یک ساختاری خطی مشخص برای رژه‌رونده‌ها و صندلی‌های سفید برای بینندگان دارد، مراسم رژه خود را آغاز می‌کنند. به طور تقریبی جمعیتی برابر با هفتاد هزار و پانصد تماشاگر شاهد این رویداد بزرگ هستند.

جشن برزیل

تهیه بلیط کارناوال برزیل

در سال ۱۹۸۴، دولت تصمیم گرفت تا کارناوال ریو را خانه جدید خود در سامبادروم اجرا کند. امروزه برای شرکت در برخی از مشهورترین رویدادها مانند رویداد کارناوال ریو، باید بلیط تهیه کنید. انواع مختلفی از بلیط‌های مربوط به رویدادهای مختلف وجود دارند که برای خرید در دسترس همگان قرار داده می‌شوند. بلیت‌های سکوها و بلیط‌های ورودی، عمومی هستند که بر اساس اولویت در دسترس بوده و زودتر تخصیص داده نمی‌شوند. Frisas ها صندلی‌های قرار گرفته در جایگاه‌های معمولی و آزاد یا همان سکوها هستند که در امتداد باند سامبا قرار دارند. کاماروت‌ها هم جعبه‌های لوکسی هستند که بین Frisas ها و سکوها قرار گرفته‌اند. بخش ۹ هم بخش توریستی است که نیاز به بلیط‌های جداگانه دارد. ضمن اینکه صندلی‌های این بخش را به گونه‌ای تخصیص می‌دهند که هر فرد صندلی اختصاص خود را داشته باشد.

کارناوال برزیل

قیمت بلیط کارناوال برزیل

قیمت بلیط کارناوال برزیل بسته به نوع بلیط، جایگاه و فصلی که در آن هستید، می‌تواند متفاوت باشد. ارزان‌ترین جایگاه‌ها، جایگاه‌های ۱۲ و ۱۳ هستند. بلیط‌ها را هم می‌توانید از طریق کارگزاران بین‌المللی یا از طریق آژانس‌های مسافرتی محلی در ریودوژانیرو از قبل خریداری کنید. «خرید بلیط» معمولاً به معنای خرید یک کوپن است که بعد از تهیه آن می‌توانید بلیط را با بلیطی دیگر که به لحاظ تاریخی نزدیک به تاریخ بلیط خودتان باشد، تعویض کنید.

بد نیست بدانید که قیمت بلیط‌ها را هر ساله LIESA مشخص می‌کند. LIESA مخفف عبارت برزیلی “Liga Independente das Escolas de Samba do Rio de Janeiro” است. LIESA در اصل انجمن اصلی است که کارناوال شهر ریودوژانیرو را سازماندهی می‌کند.

اغلب بلیط‌ها معمولاً یک روز قبل از برگزاری مراسم در دسترس افراد قرار داده می‌شوند. قیمت‌ بلیط‌ها هم برای جایگاه‌های مختلف متفاوت است. مبلغ بلیط شرکت در کارناوال ریو ۲۰۲۴ از ۲۰ دلار تا ۳۰ دلار شروع شده و به ۹۰ دلار در جایگاه‌های بالاتر و ۸۰۰ دلار در جایگاه‌های ویژه ختم می‌شود. مثلاً بخش سکتور ۹ یک بخش VIP بوده که اگر هوا بارانی شود به واسطه سرپوشیده بودن جایگاه، مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد. بلیط این جایگاه ۷۹۸ دلار است.

کارناوال ریودوژانیرو

 کارناوال ریو ۲۰۲۴

کارناوال برزیل یا کارناوال ریو در سال ۲۰۲۴ دقیقاً در تاریخ ۸ ماه فوریه تا ۱۴ ماه فوریه معادل ۱۹ تا ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. همچنین برگزاری رژه قهرمانان این کارناوال در تاریخ ۱۷ ماه فوریه یا همان ۲۸ بهمن ماه به اوج گرمی و شهرت خود رسید. در طول برگزار شدن این کارناوال مهیج و پرشور، مدارس مختلف و گوناگون سامبا تلاش کردند تا با ارائه بالاترین و بهترین فناوری‌های عرضه شده برای برنامه‌های خود، جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین رژه‌ها و رقص‌ها را اجرا کنند.

 کارناوال ریو ۲۰۲۴

چند نکته مهم برای شرکت در کارناوال برزیل

 این نکات را در زمان حضور در کارناوال برزیل به یاد داشته باشید.

  • بد نیست بدانید که در زمان برگزارشدن کارناوال برزیل، در میان جمعیت جیب‌برها و دزدها هم حضور دارند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان در زمان برگزاری این کارناوال زیورآلات، جواهرات و پول زیادی به همراه نداشته باشید.
  • قبل از سفر به ریودوژانیرو رو توصیه می‌کنیم که مناسب‌ترین زمان برای سفر را در نظر بگیرید. افراد زیادی هستند که از شلوغی و حضور خیل عظیم جمعیت لذت نمی‌برند. ضمن اینکه باید بدانید هر ساله در زمان برگزاری این کارناوال حجم عظیمی از ساکنان شهر به سمت خارج از کشور یا به سمت تپه‌های اطراف شهر رفته تا از شلوغی و سروصدا در امان بمانند.
  • اگر تحمل شلوغی برای شما ممکن نیست، توصیه می‌کنیم که سفر خود به برزیل را به زمانی غیر از زمان برگزاری کارناوال ریو موکول کنید.
  • همچنین اگر زمان سفر شما زمانی است که تا تاریخ برگزاری کارناوال برزیل فاصله دارد، شما می‌توانید در کلوپ‌های شهر ریو که در تمام اوقات باز و فعال هستند خود را به جشن‌های کوچکی دعوت کنید. البته این جشن‌ها با کارناوال برزیل قابل‌مقایسه نیستند. اما می‌توانید در بیشتر عصرهای روزهای پنجشنبه نمایش‌هایی دیدنی مشابه با کارناوال ریو را در این نقاط مشاهده کنید.

کارناوال ریو را حتماً ببینید!

سفر به ریو و برزیل بدون شک سفری پرخاطره خواهد بود. چه در زمان برگزاری کارناوال باشد و چه در بازه زمانی دیگری انجام شود! درهرحال برزیل مملو از جاذبه‌های دیدنی، تاریخی، تفریحی، طبیعی و متفاوتی است که نمی‌توان از آن‌ها به‌راحتی چشم‌پوشی کرد.

تور های ویژه