سد کارده مقصدی بکر برای عاشقان طبیعت و آرامش

پربازدیدترین ها

گردشگری 25 شهریور ، 1403 7 دقیقه
سد کارده

سد کارده مشهد در استان خراسان رضوی، یکی از بهترین و زیباترین جاذبه‌های دیدنی این شهر است. در اطراف شهر مشهد می‌توانید دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری طبیعی بسیاری مشاهده می‌شود. در طول سال، به‌ویژه فصل بهار و پاییز، مسافران زیادی برای بازدید از طبیعت زیبای اطراف مشهد به استان خراسان رضوی می‌آیند. یکی از این دیدنی‌های طبیعی، سده کارده است. اگر دوست دارید تا تعطیلات بعدی خود را در مشهد سپری کنید، ادامه این مطلب از مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را به سد کارده، مقصدی بکر برای عاشقان طبیعت و آرامش ببریم.

معرفی سد کارده

سد کارده یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های دیدنی مشهد محسوب می‌شود. این سد مساحت زیادی داشته و به دلیل ظرفیت بالایی که دارد، بخش بزرگی از آب منطقه را تأمین می‌کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این سد علاوه براین که از نظر گردشگری و توریستی برای استان خراسان رضوی اهمیت بسیاری دارد، از نظر تأمین آب هم اهمیت زیادی داشته و حیات بسیاری از مناطق به این سد بستگی دارد. در سال‌های پیشین، زمانی که هنوز مدت زیادی از ساخت این سد نمی‌گذشت، گنجایش و ظرفیت آن به ۴۴ میلیون مترمکعب هم می‌رسید. اما پس از مدتی، ظرفیت سد رفته‌رفته کاهش پیدا کرد. امروزه طبق آخرین آماری که اعلام شده است، گنجایش سد کارده مشهد تنها ۳۶ میلیون مترمکعب بوده و حتی امکان کمترشدن این ظرفیت هم وجود دارد.

سد کارده

سد کارده کجاست؟

سد کارده، در نزدیکی روستایی به همین نام در ناحیه شمال مشهد ساخته شده است. برای دسترسی به سد کارده مشهد، باید ابتدا وارد جاده مشهد به کلات خراسان شوید. حدود ۵۰ کیلومتر بعد از گذر از شهر مشهد، می‌توانید به انتهای خیابان خواجه ربیع رسیده و از آن جا با کمک تابلوهای راهنما به سمت سد بروید. در انتهای این جاده پس از حدود ۲۰ دقیقه این سد قابل‌مشاهده خواهد بود. زمان رسیدن به این سد از شهر مشهد حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت است. دسترسی به این سد تنها با تاکسی یا خودروهای شخصی امکان‌پذیر است. برای بازدید راحت‌تر از سد کارده، می‌توانید در تورهای گردشگری مشهد  ثبت‌نام کنید.

بهترین زمان بازدید از سد کارده

سد کارده مشهد در نواحی کوهستانی شمالی این شهر قرار داشته و یکی از نواحی خنک مشهد محسوب می‌شود. به دلیل کوهستانی بودن آب و هوا و خنک بودن منطقه، بیشتر مسافران فصل تابستان را برای سفر به این سد مشهد انتخاب می‌کنند. سفر در اواسط بهار به سد کارده هم می‌تواند برای مسافرانی که به دنبال مکان‌های گردشگری تابستانی و خنک در مشهد هستند هم مناسب باشد. به دلیل کوهستانی بودن ناحیه، ممکن است که در فصل‌های پاییز و به‌ویژه زمستان، هوا برفی و سرد باشد. به همین دلیل سفر به سد  مشهد در فصل‌های سردتر سال پیشنهاد نمی‌شود.

سد مشهد

امکانات تفریحی گردشگری سد کارده

سد کارده مشهد یکی از زیباترین دیدنی‌های مشهد محسوب شده و در چند سال اخیر مسافران داخلی و خارجی بسیاری از این جاذبه گردشگری طبیعی استقبال کرده اند. همین موضوع هم باعث شده تا امکانات رفاهی و گردشگری بسیاری در چند سال اخیر در اطراف این منطقه ساخته شود. در این مکان می‌توانید به‌راحتی از امکاناتی از جمله سرویس بهداشتی، دکه‌های غذافروشی، رستوران، مغازه و محل اسکان موقت مسافران استفاده کنید. در حال حاضر در اطراف این سد امکانات تفریحی مانند شهربازی، پارک بازی مجهز و سایر موارد این‌چنینی مشاهده نمی‌شود. اما با بیشترشدن استقبال مسافران، امکان این که امکانات دیگری به آن اضافه شود هم وجود خواهد داشت.

سد مشهد

جاذبه و هتل های اطراف سد کارده

هتل‌ها و اقامتگاه‌های چندانی در اطراف سد کارده وجود نداشته و برای این که بتوانید شب را در نزدیکی این سد سپری کنید، می‌توانید از وسایل کمپینگ استفاده کرده یا این که به روستاهای اطراف بروید. فاصله سد کارده تا مشهد هم تنها یک ساعت بوده و شما می‌توانید پس از گشت‌وگذار در طبیعت اطراف این سد، به‌راحتی به هتل‌های مشهد باز گردید. در نزدیکی سد کارده جاذبه‌های دیدنی طبیعی بسیاری مانند غارهای باستانی، روستاهای زیبا و تاریخی و دره وجود دارد. یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های اطراف سد کارده، در آل است که در نزدیکی روستای کارده و روستای اندروخ قرار دارد. در دره آل دیدنی‌های بسیاری مانند چشمه و غار وجود دارد. غار دره آل مشهد یکی از غارهای باستانی ایران بوده که در آن استخوان‌ها و وسایل زندگی انسان‌های نخستین پیدا شده است.

نکات مهم برای بازدید از سد کاره مشهد

به دلیل کوهستانی بودن منطقه، احتمال این که در زمستان جاده و خود منطقه برفی و یخ‌زده شود وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در این فصل با تجهیزات کامل به سد کاره سفر کنید. درصورتی‌که در فصل‌های گرم‌تر سال هم به سد کاره مشهد سفر می‌کنید، کرم ضدآفتاب و داروهای ضروری در صورت نیاز را به‌هیچ‌عنوان فراموش نکنید. در اطراف سد می‌توانید از دکه‌ها و مغازه‌هایی که ساخته شده است آب و غذا تهیه کنید. اما هنگام تفریح و میل‌کردن خوراکی‌ها، مطمئن شوید که زباله و پسماندهای خود را در طبیعت رها نمی‌کنید. می‌توانید در کنار رودخانه سد کاره برای پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه رفته و از طبیعت‌گردی و آب‌تنی لذت ببرید. اما به‌خاطر داشته باشید که شنا در خود سد می‌تواند خطرناک و مرگبار باشد. درصورتی‌که با کودکان خود به گردش در سد کاره مشهد رفته‌اید، حتماً مراقب باشید تا داخل سد نیفتند.

سد مشهد

تورهای مشهد با سفرهای پایتخت

سد کاره یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین دیدنی‌های مشهد است. این سد در لیست جاذبه‌های طبیعی مشهد قرار داشته و هر ساله تعداد زیادی از مسافران برای بازدید از آن به مشهد می‌آیند. به دلیل کوهستانی بودن منطقه، آب‌وهوای سد کارده مشهد خنک بوده و سفر در تابستان پیشنهاد می‌شود. فاصله سد کارده تا خود مشهد حدود یک ساعت بوده و به همین دلیل هم توصیه می‌شود که برای اقامت در اطراف این سد، به مشهد برگشته و از هتل‌های این شهر استفاده کنید. درصورتی‌که می‌خواهید بیشتر با جاذبه‌های گردشگری شهر مشهد آشنا شده و در تورهای گردشگری مشهد ثبت‌نام کنید، سایر مطالب مجله گردشگری سفرهای پایتخت را به‌هیچ‌عنوان از دست ندهید. درصورتی‌که تجربه سفر به سد کارده مشهد را داشته‌اید، تجربیات سفر خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

سؤالات متداول

چگونه به سد کارده برویم؟

برای سفر به سد کارده باید وارد جاده مشهد به کلات خراسان شده و پس از ۵۰ کیلومتر به جاده منتهی به سد خواهید رسید.

بهترین زمان سفر به سد کارده کی است؟

به دلیل کوهستانی و خنک بودن منطقه، بهترین زمان بازدید از سد کارده در فصل‌های گرم‌تر سال مانند اواخر بهار و تابستان است.

امکانات گردشگری سد کارده چیست؟

در سد کارده می‌توانید از امکانات متعددی از جمله سرویس بهداشتی، رستوران، اغذیه‌فروشی و اقامتگاه‌های موقت استفاده کنید.

تور های ویژه